5676
Sök

Varningslampa lyser efter byte till sportavgas.

10 Inlägg
9 augusti 2012
Trådstartare
Har en Volvo S70 - 97 som går felfritt. Efter att avgasröret rostade sönder totalt så bytte vi till ett 3" rostfritt med sportkat. Efter att vi gjort detta så började en en varningslampa för motorn lysa. Vi har testat att släcka den, funkar bra i ca 20mil sen börjar den där irriterande jävla lampan att lysa igen. Har fått höra att den kan ha med lambdasonden att göra men vill helst ha det bekräftat, ska snart in på bes och har ingen aning om hur jag ska lösa detta, då bilar och motorer inte är min starka sida. Tacksam för hjälp!

A.Sörman
1 299 Inlägg
9 augusti 2012
jäkligt vanligt på s70 när man byter avgas. Är det 100% tätt ? kolla det först för annars strular det.

Sen är det väldigt vanligt att folk släcker lampan vid besiktning å sen tänds den någon dag senare.

Läsa ut felkoderna kan ju vara jäkligt bra med big_smile

10 Inlägg
9 augusti 2012
Trådstartare
Drunk skrev:
jäkligt vanligt på s70 när man byter avgas. Är det 100% tätt ? kolla det först för annars strular det.

Sen är det väldigt vanligt att folk släcker lampan vid besiktning å sen tänds den någon dag senare.

Är det bara att släcka lampan och besiktiga? Blir det inte strul med avgasvärderna?

1 915 Inlägg
9 augusti 2012
Har du kollat felkoder ?
Om inte, så gör det.
Kan vara lambdasonden som gått sönder, vid demontering/montering. Men kan även vara något annat.

Att lampan lyser kan bero på många saker, enda sättet att veta vilket fel det är, är att kolla felkoderna.

Har du ingen felkodsläsare så tror jag det ska gå att med hjälp av en kabel o en lampa att blinka ut felkoderna.
Sök så finner du hur man gör.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

10 Inlägg
9 augusti 2012
Trådstartare
Har kollat felkoder, kan dem inte i huvudet just nu så jag inte har tillgång till den där prylen. Men det kom upp att det hade något med "cylinder misfire" och göra. Vilket verkar konstigt för vi felsökte innan vi byte till sportavgaset och då dök detta inte upp. Kanske skulle skrivit det direkt...Ibland är minnet kort

A.Sörman
1 299 Inlägg
9 augusti 2012
S70nisse skrev:
Drunk skrev:

Är det bara att släcka lampan och besiktiga? Blir det inte strul med avgasvärderna?

Det beror precis på vad felet är.. Värdena behöver inte vara så dåliga.Läs ut felkoderna så ska vi hjälpa dig å tyda dom
Senast redigerat av Drunk (9 augusti 2012)

1 915 Inlägg
9 augusti 2012
Ok, kolla upp vilka felkoder det är.
Eftersom du skriver "dem" så antar jag att det är flera koder ?
Går motorn dåligt ?

S70nisse skrev:
Har kollat felkoder, kan dem inte i huvudet just nu så jag inte har tillgång till den där prylen. Men det kom upp att det hade något med "cylinder misfire" och göra. Vilket verkar konstigt för vi felsökte innan vi byte till sportavgaset och då dök detta inte upp. Kanske skulle skrivit det direkt...Ibland är minnet kort

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

10 Inlägg
9 augusti 2012
Trådstartare
Louksor skrev:
Ok, kolla upp vilka felkoder det är.
Eftersom du skriver "dem" så antar jag att det är flera koder ?
Går motorn dåligt ?

S70nisse skrev:

Motorn går bra, som den alltid gjort. Ingen förändring där. Det var 3 koder, alla avsåg samma sak, "cylinder misfire", fast det kom upp på olika cylindrar, 1 2 och 4 tror jag det var. Har inte tillgång till en OBD enhet så kan dessvärre inte kolla det nu utan att lämna in den, men vet att det började på PE7 (det gör väl säkert alla koder bara för det)

A.Sörman
1 299 Inlägg
9 augusti 2012
gamla tändstift ? dålig tändspole kanske? rycker bilen lite eller tvekar ibland? 

Dom koderna är inget som brukar ha med avgas å göra vad jag har varit med om smile

10 Inlägg
9 augusti 2012
Trådstartare
Varken rycker eller tvekar, som jag skrev innan, den går som den alltid har gjort, felfritt. Vi felsökte bilen innan vi bytte rör och då dök inte dessa koder upp, dem dök upp efter att vi bytt röret. Stiften byttes för ca 300 mil sedan. Är som sagt ingen höjdare på bilar, därför jag vänder mig till er som har lite mer kunskap

A.Sörman
1 299 Inlägg
9 augusti 2012
Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
Cylinder 1 Misfire Detected
Cylinder 2 Misfire Detected
Cylinder 3 Misfire Detected
Cylinder 4 Misfire Detected
Cylinder 5 Misfire Detected

Brukar inte bli alla koderna men 3st hänger ihop. Kan det ha varit dom här?

10 Inlägg
9 augusti 2012
Trådstartare
Ja, precis dem koderna. 3 stycken av dem. Cylinder 1 Misfire Detected, Cylinder 2 Misfire Detected, Cylinder 4 Misfire Detected.

A.Sörman
1 299 Inlägg
9 augusti 2012
Har du den gamla motorn med en tändspole. Eller den med en tändspole för varje stift? 97 brukar vara en enda spole.

10 Inlägg
9 augusti 2012
Trådstartare
En tändspole sitter det på min. smile

A.Sörman
1 299 Inlägg
9 augusti 2012
Tyvärr är det en jäkligt olustig felkod då det kan vara bränsle som är fel.Tändning.Eller luft

En del har bytt tändspole å löst felet andra har bytt luftmassemätare.

känner du någon som har en v70/s70 å kan få prova lite delar så är det ju bäst

Eller bita i det sura äpplet å ringa verkstad (never) big_smile

Många löser dock felet med rotor fördelarlock å nya stift tändkablar

10 Inlägg
9 augusti 2012
Trådstartare
Äsch vafan, testar och släcka lampan innan besiktning, går den igenom så tejpar jag över den där satans lampan. Går den inte igenom så får jag väl gråta mig till sömns och ringa en verkstad sad

A.Sörman
1 299 Inlägg
9 augusti 2012
S70nisse skrev:
Äsch vafan, testar och släcka lampan innan besiktning, går den igenom så tejpar jag över den där satans lampan. Går den inte igenom så får jag väl gråta mig till sömns och ringa en verkstad sad

Ja du bor väll säkerligen inte i närheten annars hade jag kunnat kika inte säkert det hjälper dock men det är grattis big_smile

10 Inlägg
9 augusti 2012
Trådstartare
Det beror ju på hur man ser på nära. Ca 10mil till Falköping. smile Men jag ska chansa på att släcka lampan. Låt säga att avgasvärderna är helt ok, men att något annat som jävlas, tex stift/spolen, är det bara att ringa en verkstad då eller finns möjligheten att den går igenom? (Utan att muta bort halva sin lön). Du ska ha stort tack för din hjälp, uppskattas verkligen smile

A.Sörman
1 299 Inlägg
9 augusti 2012
Har du (tur) att det är typ skitigt fördelarlock eller liknande så går det säkert.

Men har det något med avgas å göra är du nog torsk tyvärr.

Du kan ju öppna fördelarlocket å kolla för det brukar synas om man kollar noga om det är överslag där.

Det var så lite så !

1 915 Inlägg
10 augusti 2012
Hur lång tid tar det från det att du nollat felkoderna tills lampan tänder sig igen ?

Om lampan lyser eller tänder sig på besiktningen, så blir det en 2a.

Och om du vill kolla felkoder utan OBDII kabel, så får du instruktioner här: http://www.zatzy.com/attachments/allmae … vo-850.pdf
Då är det bara att räkna blink, kan även nolla felkoderna på det sättet. Kan va bra om du besiktar innan ev fel är åtgärdat. Då kan du nolla felkoderna utanför SBP, så har du lite mer tid på dig på besiktningen innan lampan tänder sig igen (beroende på hur långt du har till SBP o hur snabbt lampan tänder sig efter släckning.)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Sök