5411
Sök

Kolla tändstift utan att sura ner motorn?

Punchslap
12 augusti 2012
Trådstartare
Som det står, så ska jag kolla tändstiften. Men jag vill inte att cylindrarna ska "sura" eller vad man kallar det när det kommer för mycket bensin i den. Så hur kan jag få bort bränsletillförseln utan att dränera bensintanken? Och spelar det någon roll om jag testar ett tändstift i taget eller allihopa på samma gång?
Senast redigerat av Dieselsmurfen (14 augusti 2012)

JFfoto
12 augusti 2012
Trådstartare
Dra säkringen för soppapumpen

1 142 Inlägg
13 augusti 2012
ta ur tändstiftet och lägg de mot nått så de jordar bara. så får nån vrida om nyckeln medans du kollar, eller tvärtom. tror inte du hinner 'sura" ner den innan du kollat alla så.  har själv aldrig dragit en säkring eller stoppad bränsletillförsell förr för att kolla tändstift och har inte nå problem med de.

Punchslap
13 augusti 2012
Trådstartare
Stoppar hellre bränsletillförseln för säkerhets skull. Så vart sitter säkringen då?

Forummoderator
9 299 Inlägg
13 augusti 2012
Ska du bara kolla om du har gnista? Då är ju Snoddas variant den självklara metoden.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

TBM NINJA
917 Inlägg
13 augusti 2012
går nt å sura ner en bil bara för å kolla gnista på alla 4 stift, gjorde själv igår utan problem

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

1 142 Inlägg
13 augusti 2012
henke_92 skrev:
går nt å sura ner en bil bara för å kolla gnista på alla 4 stift, gjorde själv igår utan problem

Nee då får man fan nöta länge.

Punchslap
13 augusti 2012
Trådstartare
ok då testar jag utan att stoppa bränsletillförseln smile

1 938 Inlägg
13 augusti 2012
Enklast möjliga, ha ett löst stift och testa i alla kablarna, enklare än att skruva lös alla stift. tongue

TBM NINJA
917 Inlägg
14 augusti 2012
Glesmark skrev:
Enklast möjliga, ha ett löst stift och testa i alla kablarna, enklare än att skruva lös alla stift. tongue

man kanske vill se om stiften också fungerar wink

1 938 Inlägg
14 augusti 2012
henke_92 skrev:
Glesmark skrev:

Det märker man på motorgången om ett stift är dött när du drar ut å sätter i varje kabel för sig, men men.

smurfidunder
327 Inlägg
14 augusti 2012
lossa en tändkabel med motorn igång? är det så lyckat?

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

1 938 Inlägg
14 augusti 2012
dundersmurfen skrev:
lossa en tändkabel med motorn igång? är det så lyckat?

Ptja, förklara en anledning till varför inte om man skall felsöka om ett stift fungerar?

smurfidunder
327 Inlägg
14 augusti 2012
Jo det är helt kanon att ha koll på tändningen. Men jag undrar om det är så lyckat att dra loss en tändkabel med motorn igång. Jag testade en gång för säkert 20 år sedan och sedan dess har jag hållit fingrarna från tändsystem när motorer är igång.. Det var som att hålla i ett elstaket fast med mycket högre frekvens

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

1 938 Inlägg
14 augusti 2012
dundersmurfen skrev:
Jo det är helt kanon att ha koll på tändningen. Men jag undrar om det är så lyckat att dra loss en tändkabel med motorn igång. Jag testade en gång för säkert 20 år sedan och sedan dess har jag hållit fingrarna från tändsystem när motorer är igång.. Det var som att hålla i ett elstaket fast med mycket högre frekvens

Har du tändkablar som inte är 30 år gamla, av bakelitliknande material fullt med sprickor är det inga problem, tror du ser vart jag vill komma. smile

513 Inlägg
14 augusti 2012
Ser inte någon srörre fara med att det blir lite blött av oförbränt bränsle i förbränningsrummet, det som jag ser som ett problem är att om man surar den med stifften i, så dödar man stiften. Då dom inte gillar att bli blöta.
Vill man nu inte slösa på bränslet så dra spridarkontakten, säkringen till pumpen.
Gillar men sina stift så tar man ur dom.

1 142 Inlägg
14 augusti 2012
Melin82 skrev:
Ser inte någon srörre fara med att det blir lite blött av oförbränt bränsle i förbränningsrummet, det som jag ser som ett problem är att om man surar den med stifften i, så dödar man stiften. Då dom inte gillar att bli blöta.
Vill man nu inte slösa på bränslet så dra spridarkontakten, säkringen till pumpen.

ska ju inte nöta den. ska ju bara kolla gnistan. räcker å bara få den å gå runt. så mycket soppa så man dödar dom borde du inte få i:S sånafall lär du ju stå å vänta med tändning så pumpen går innan du startar. har aldrig dragit nån säkring å har aldrig dödat ett tändstift.

513 Inlägg
15 augusti 2012
snoddas skrev:
Melin82 skrev:

ska ju inte nöta den. ska ju bara kolla gnistan. räcker å bara få den å gå runt. så mycket soppa så man dödar dom borde du inte få i:S sånafall lär du ju stå å vänta med tändning så pumpen går innan du startar. har aldrig dragit nån säkring å har aldrig dödat ett tändstift.

Har inte menat att man kommer sura motorn om man bara vill kolla gnistan lite snabbt, för att döda stiften och sura ner motorn krävs att man maler på en hel del.
Det jag mena var att det är stiften som tar stryk inte motorn i sig. Och vill man försäkra sig till max så tar man ur stiften, rycker säkring osv. Mena inte att man är tvungen.

TBM NINJA
917 Inlägg
15 augusti 2012
Glesmark skrev:
henke_92 skrev:
Glesmark skrev:

Det märker man på motorgången om ett stift är dött när du drar ut å sätter i varje kabel för sig, men men.

okey de har du rätt i men ändå lite extraklydd för den som inte är lite erfaren

5 710 Inlägg
15 augusti 2012
Punchslap skrev:
Stoppar hellre bränsletillförseln för säkerhets skull. Så vart sitter säkringen då?

I säkringsdosan.....wink
Kan ju vara en viss fördel om vi får veta vad du har för bil.

MVH Jonas
..............

Sök