Audi 80 2.3E värmeproblem

Glimbrink
15 augusti 2012 · 723 Inlägg

Tjenare jag har en audi 80 2.3E årmodell 92.

Jag har inte haft någon värme i bilen sedan jag köpte den för ett år sedan och vintern va inte alls rolig.

Men nu har jag gjort allt jag kan tänka mig för att få igång det till denna vintern.. (morgorna är redan kalla ändå)

Jag har bytt kylarvätsketemp sensorn, och den som sitter i röret till motorn som ska öppnas vid en viss temperatur, sedan bytte jag sensorn på expansionskärlet och den fungerar.

Mätaren inne i bilen till vatten tempen har aldrig fungerat. Även fast jag har bytt alla sensorer. Det är inte heller instrumenpanelen då jag bytte den också och i den bilen jag tog ifrån så fungerade mätaren...

Jag har fått slut på ideer nu så jag kan inte förstå vad som är felet... Jag har köpt helt ny kupefläkt också med motstånd men det hjälpte inget med värmen...

Det kommer extremt lite värme när jag har på full max och vrider jag till kallt så är det nästan samma...

Tacksam för alla tips!

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
it_mutt Avstängd
15 augusti 2012 · 10 388 Inlägg

Ska vi gissa på ett helslut värmepaket kanske?

Känn på slangarna som går in i kupén, båda slangarna. Blir dessa varma har du ju värme in i bilen. Blir det då inte varmt i bilen, så är det som sagt mest troligt värmepaketet som är slut o färdigt

- - Edit - -

Ja, förutsatt att vattnet cirkulerar i hela systemet

Senast redigerat av it_mutt (15 augusti 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Glimbrink
15 augusti 2012 · 723 Inlägg

Okej, han som jag köpte bilen av sa att han hade bytt hela värmepaketet..

Jag har ingen erfarenhet utav det men man måste riva hela inredningen för att komma åt det? Och kan man ta det från en reservdelsbil och hoppas på att det passar? Jag har nämnligen en audi 80 1.8E samma årsmodell men dem flesta sakerna har inte alls passat min bil...

Ska kolla upp slangarna, åkterkommer!

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
it_mutt Avstängd
15 augusti 2012 · 10 388 Inlägg

Ja börja med att kolla slangarna, för som sagt, blir det varmt på båda som går in, och du inte får någon värme med fläkten igång, så skulle jag iaf tippa på värmepaketet (förutsatt att systemet är luftat)

Hur illa det är med att byta det på en 80 vet jag inte. A4:an får man i princip riva ner allt framför framsätena, så där är det ett förbannat bök

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
hangman
15 augusti 2012 · 2 174 Inlägg

dom kan ha hällt i kylarcement nångång och fått en propp i systemet.

som sagt prova och känn på slangarna som går in och ut, är ena kall har du stopp....

it_mutt Avstängd
15 augusti 2012 · 10 388 Inlägg

Alternativt kass vattenpump, men det borde visa sig på fler sätt iofs

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Glimbrink
17 augusti 2012 · 723 Inlägg

Jag hade läcka någonstans för jag fick fylla på kylarvatten varannan dag så jag hällde i Bars leak och det ordnade allt. Men problem med värmen hade jag innan jag gjort detta så frågan är om det måste vara en viss mängd glykol eller dyl? Låter ju konstigt isåfall. Jag ska känna på slangarna och se om dem är varma. Tror inte det är pumpen för då hade oljetempen stegit.

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
it_mutt Avstängd
17 augusti 2012 · 10 388 Inlägg

Glimbrink skrev:
Jag hade läcka någonstans för jag fick fylla på kylarvatten varannan dag så jag hällde i Bars leak och det ordnade allt. Men problem med värmen hade jag innan jag gjort detta så frågan är om det måste vara en viss mängd glykol eller dyl? Låter ju konstigt isåfall. Jag ska känna på slangarna och se om dem är varma. Tror inte det är pumpen för då hade oljetempen stegit.

Ja som sagt, är det pumpen bör det visa sig på -något- annat sätt också.

Nej, så länge du iaf inte ligger under "Min" så ska det väl inte vara någon fara. Är ju inte alls omöjligt att läckstopparen satt igen värmepaketet.

Men, det måste ju givetvis inte vara så, inte heller ovanligt att "skiljeväggen" släpper, och då har man bra cirkulation, men vattnet tar en "genväg" i värmepaketet, med följd att man får minimal, om ens någon, värme alls i släden (been there, done that).

Så kolla slangarna. Antingen är 1 "riktigt varm" och en 1 "betydligt svalare"=stopp i värmepaketet

Eller så ä'r båda varma, men ja, då är det nog skiljeväggen som gett sig


(antar att det blåser ordentligt i utblåsen när du slår på fläkten?)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
hangman
17 augusti 2012 · 2 174 Inlägg

man ska aldrig hälla i sånt där skit då får man skylla sig själv, det sätter igen pump och värmepaket direkt på gamla bilar. Det säger sig själv att det inte sätter sig BARA vid hålet....finns en motverkan mot det där har ja för mig kylar rensning som tar bort det, gör om gör rätt smile

Glimbrink
17 augusti 2012 · 723 Inlägg

hangman skrev:
man ska aldrig hälla i sånt där skit då får man skylla sig själv, det sätter igen pump och värmepaket direkt på gamla bilar. Det säger sig själv att det inte sätter sig BARA vid hålet....finns en motverkan mot det där har ja för mig kylar rensning som tar bort det, gör om gör rätt smile

Bars leak är inget billigt skit som täpper igen. Har kört i 3 veckor nu och inte läckt en droppe men om du hade läst så skrev jag att det va problem med värmen innan jag lagade kylar läckaget....

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
Glimbrink
17 augusti 2012 · 723 Inlägg

it_mutt skrev:

Glimbrink skrev:
Jag hade läcka någonstans för jag fick fylla på kylarvatten varannan dag så jag hällde i Bars leak och det ordnade allt. Men problem med värmen hade jag innan jag gjort detta så frågan är om det måste vara en viss mängd glykol eller dyl? Låter ju konstigt isåfall. Jag ska känna på slangarna och se om dem är varma. Tror inte det är pumpen för då hade oljetempen stegit.

Ja som sagt, är det pumpen bör det visa sig på -något- annat sätt också.

Nej, så länge du iaf inte ligger under "Min" så ska det väl inte vara någon fara. Är ju inte alls omöjligt att läckstopparen satt igen värmepaketet.

Men, det måste ju givetvis inte vara så, inte heller ovanligt att "skiljeväggen" släpper, och då har man bra cirkulation, men vattnet tar en "genväg" i värmepaketet, med följd att man får minimal, om ens någon, värme alls i släden (been there, done that).

Så kolla slangarna. Antingen är 1 "riktigt varm" och en 1 "betydligt svalare"=stopp i värmepaketet

Eller så ä'r båda varma, men ja, då är det nog skiljeväggen som gett sig


(antar att det blåser ordentligt i utblåsen när du slår på fläkten?)

Ja helt ny fläkt och motstånd så det blåser på ordentligt. Är det mycket jobb med att fixa skiljeväggen? Kan bara tänka mig att det är det för slangarna är inte svala eller för varma...

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
it_mutt Avstängd
17 augusti 2012 · 10 388 Inlägg

Glimbrink skrev:

it_mutt skrev:

Glimbrink skrev:
Jag hade läcka någonstans för jag fick fylla på kylarvatten varannan dag så jag hällde i Bars leak och det ordnade allt. Men problem med värmen hade jag innan jag gjort detta så frågan är om det måste vara en viss mängd glykol eller dyl? Låter ju konstigt isåfall. Jag ska känna på slangarna och se om dem är varma. Tror inte det är pumpen för då hade oljetempen stegit.

Ja som sagt, är det pumpen bör det visa sig på -något- annat sätt också.

Nej, så länge du iaf inte ligger under "Min" så ska det väl inte vara någon fara. Är ju inte alls omöjligt att läckstopparen satt igen värmepaketet.

Men, det måste ju givetvis inte vara så, inte heller ovanligt att "skiljeväggen" släpper, och då har man bra cirkulation, men vattnet tar en "genväg" i värmepaketet, med följd att man får minimal, om ens någon, värme alls i släden (been there, done that).

Så kolla slangarna. Antingen är 1 "riktigt varm" och en 1 "betydligt svalare"=stopp i värmepaketet

Eller så ä'r båda varma, men ja, då är det nog skiljeväggen som gett sig


(antar att det blåser ordentligt i utblåsen när du slår på fläkten?)

Ja helt ny fläkt och motstånd så det blåser på ordentligt. Är det mycket jobb med att fixa skiljeväggen? Kan bara tänka mig att det är det för slangarna är inte svala eller för varma...

Lösa skiljeväggen i värmepaketet är inget man gör själv.

Ta en titt på tyska ebay vad ett nytt värmepaket/element springer lös på. Till min A4 kostade det 1/4 (inkl frakt) av vad mekonomen ville ha

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Glimbrink
18 augusti 2012 · 723 Inlägg

Jag har ju en reservdels bil som är audi 80 1.8E samma årsmodell men dem flesta delarna från den har inte passat i min, frågan är om skiljeväggen kan stämma? Den har ju inte ac och min har... Är det inte lönt att hoppa på att byta värmepaketet själv?

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
it_mutt Avstängd
18 augusti 2012 · 10 388 Inlägg

Glimbrink skrev:
Jag har ju en reservdels bil som är audi 80 1.8E samma årsmodell men dem flesta delarna från den har inte passat i min, frågan är om skiljeväggen kan stämma? Den har ju inte ac och min har... Är det inte lönt att hoppa på att byta värmepaketet själv?

Som sagt, skiljeväggen i värmepaketet byter man inte, och absolut inte själv.


Speciellt inte då ett nytt, med frakt, på tyska ebay kostar 300:-


Du -bör- (detta får du givetvis dubbelkolla) ha ett värmepaket/element som heter; 8D1819030B  (underlättar kanske vid sökning på ebay...mekonomen kan du räkna 1000-1200:-)

Senast redigerat av it_mutt (18 augusti 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang