6418
Sök

Citroen Jumper -01 Vattenavskiljare

1 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
Tja! Har en Citroen Jumper från 2001 med 2.5TDI motor som jag har fått lite problem med. Varningslampan för vatten i bränslet började lysa för ett par dagar sen, först bara korta blinkningar men med tiden mer och mer, idag på vägen till jobbet började den lysa konstant så jag antog att vattenbehållaren hade blivit full. Har tömt vattenavskiljaren en gång tidigare på en annan bil, på den satt det en kopp under bränslefiltret som man skruvade loss och tömde.

På Jumpern så fanns ingen sådan kopp utan bara en svart plugg med två kablar från. Jag skruvade därför loss den och det började droppa snabbt/rinna sakta från hålet. Tyvärr inte vatten utan diesel och det verkade inte sluta så jag skruvade tillbaka pluggen och startade motorn. Lampan hade då slocknat så jag körde iväg. Tyvärr började den lysa igen efter bara ett par hundra meter så problemet är inte åtgärdat sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183218/183218-1b14e990e69b9066dd908eb3c5181607.jpg

Så... Är det här ens tömningen av vattenavskiljaren? Kan den ha gått sönder i så fall? Enkelt att fixa? Är det någon större risk att fortsätta köra utan att reparera? Ska köra drygt 200 mil till helgen och kommer ha lite problematt hinna ordna det innan dess.

Kan också tillägga att jag inte är speciellt hemma på diesel motorer, har nästan bara hållit på med bensinare innan jag köpte den här bilen men har hyffsat mycket erfarenhet.
Senast redigerat av Crimp (15 augusti 2012)

242 Inlägg
16 augusti 2012
Byt filtret så borde problemet vara ut världen smile

Sök