5619
Sök

Mb c220 går dåligt varm?

329 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
tjena, min mercedes c220E går bra när den är kall,
men när den blir varm så går den bara på 3?

har kollat tändkablar
den är servad för ca 600mil sedan så stiften är fina,
har inte hittat någonstans där den drar extra luft,
har nollställt databoxen
har kollat lite vacumslangar men utan framgång...

någon som har en eller kanske två ider?

//Dennis

47 Inlägg
15 augusti 2012
hm.. kan vara att det är en mercedes.. :]

329 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
tyst!tongue har du någon ide?big_smile jag är desperat!!

2 174 Inlägg
15 augusti 2012
mät soppatrycket, kan vara så att den går bra när den får choke, Kan även hjälpas byta stift, enkelt billigt. Morsans peugeot hjälpte det på.

329 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
okej ska kolla på det i morgon, hur mäter man soppa trycket? tongue

2 174 Inlägg
15 augusti 2012
bränsletrycks mätare man kopplar på, finns hos dom flesta små verkstäder kostar inte många kr kolla, annars köper man en egen mätare och fibblar. värt och kolla är även efter korrision och skit i fördelarlocket, rengöra plattorna och rotorn med lite sandpapper.

329 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
är det en förgasare? för det ser inte ut som en?:S årsmodell -96

2 174 Inlägg
15 augusti 2012
Demmpa skrev:
är det en förgasare? för det ser inte ut som en?:S årsmodell -96

nej det är en klocka man kopplar på bränsleledningen och startar bilen sen mäter man trycket. En dålig pump orkar inte ge rätt tryck efter några år och kan bli såna fenomen att den går sämre när den är varm.

Men fördelarlocket och rotorn skulle jag absolut gå igenom slipa rent och kolla,

fördelarlocket är locket där alla tändkablar går in i, brukar sitta med 2-3 skruvar eller snäppfäste, sen innanför har du rotorn som snurrar, brukar bli duktigt med oxider på dessa och ge en dålig gång när dom är varma.

allt du tar bort kollar du hur det sitter så du inte vänder på grejerna åt fel håll när det ska ihop.

329 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
okej då har jag lite att pröva mig fram med i morgon! tack så länge!

329 Inlägg
17 augusti 2012
Trådstartare
var ner på mekonomen och dom sa att det kan vara en motortempgivare? så beställde en sådan, och hoppas på det bästa!

2 174 Inlägg
18 augusti 2012
felsökte dom den med dator? det finns en chans att den är trasig den som sitter på insuget, även om det är ytterst sällan då den brukar gå sönder bara sådär, kontakten är det 10 gånger större chans att den ärgar först. När tempgivaren hänger sig så tror bilen att den är kall hela tiden och chokar motorn. Det borde synas mycket på soppa förbrukningen och hur bilen luktar när man varvar ur den när den är varm. Om det inte är givaren, och dom sa att det var det är det bara lämna tillbaka den och be dom suga smile

329 Inlägg
18 augusti 2012
Trådstartare
nej jag lägger inte 600kr på en felsökning när delen kan kosta 160kr tongue men den började gå dåligt efter en motor tvätt, och han sa att prova att byta den så ska den nog gå, det var vad han trodde, så jag chansar annars så får jag åka ner och felsöka den..

ja den luktar lite bensin när man står still.. så förmodligen så har han rätt kanske, smile

2 174 Inlägg
18 augusti 2012
att en givare går sönder efter en motortvätt som sitter innuti insuget inkappslad, lär inte stämma, däremot oxider av vattnet i KONTAKTEN är mer en självklar händelse, ta bort kontakten spraya kontakt spray montera igen och se glad ut. Motortvätt är människans värsta fiende, ska man absolut göra det gör man det med motorn igång, endast rätt medel och tryckluft direkt efter överallt för ta bort gammalt vatten, annars kan det bli extremt jävla dyrt !!

329 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
okej, jo det kan bli riktigt dyrt om man har otur.. men vart sitter givaren då? har nollkoll.. tongue

Sök