2458
Sök

Volvo XC90 - Går trögt

3 Inlägg
16 augusti 2012
Trådstartare
Hej!

Har kikat på en begagnad Volvo XC90, 2008, som har gått 8.000 mil. Jag tycker att den gick märkbart trögt, samtidigt som det kom ett "brummande" ljud från drivlinan nånstans. Säljaren påstod att bilen körts av en äldre man som i sin tur påstår att han aldrig kört över 120 km/h. Originaldäcken sitter på!

Passad på att köra en likadan bil fast -09.a som stod bredvid och den kändes mycket rappare och som om den vore minst 500 kg lättare.

Kan det vara så att en bil "kloggar" igen om den gubbkörs på det här sättet? Och finns det chans att den börja gå bra igen om man blåser på ett tag?

Tacksam för tankar kring detta!

//Z

16 Inlägg
16 augusti 2012
Var det kanske så att det var någon broms som låg på? Skulle kunna förklara trögheten och missljudet.

I allmänhet så kan väl motorer "sota igen" om de körs "gubbigt" för länge. Blir oftast bättre av några mil race-körning. cool

516 Inlägg
16 augusti 2012
Men är inte Xc 90 en "gubb-bil" roll

My car Brings Me Women

2 763 Inlägg
16 augusti 2012
Om det var en D5 och den tidigare ägaren kört många korta sträckor kan det vara partikelfiltret som börjar bli igensatt, testa "sota" ur den och se om den går bättre! smile

Volvo - For Life

3 Inlägg
17 augusti 2012
Trådstartare
Och att "sota ur" innebär att tokköra lite, eller?

Fullvärdig medlem i NordicR
119 Inlägg
17 augusti 2012
Z63 skrev:
Och att "sota ur" innebär att tokköra lite, eller?

ungefär plattan i mattan och lite till en bra sträcka smile

Go Hard Or Go Home

* Voff voff *
10 995 Inlägg
17 augusti 2012
Antar att D5 i XC90 har samma virvelspjäll som i V70? För då kan det ha gått sönder och då blir det seg på låga varv alt. på höga (beroende på hur det stod när det hoppade isär).

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

2 046 Inlägg
17 augusti 2012
De e klart om bilen har blivit körd lugnt så blir den seg! Använd gasen så mycket du kan dom senaste dagarna smile

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

4 824 Inlägg
18 augusti 2012
Brådhis skrev:
Antar att D5 i XC90 har samma virvelspjäll som i V70? För då kan det ha gått sönder och då blir det seg på låga varv alt. på höga (beroende på hur det stod när det hoppade isär).

//Brådhis

iom att det är samma motorer i alla P2 bilar så är det de wink
man brukar väll få upp felkod när den pajar? den pajade på en kompis svärfars bil och jag har för mig att den varnade då.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

* Voff voff *
10 995 Inlägg
19 augusti 2012
Christian S skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

iom att det är samma motorer i alla P2 bilar så är det de wink
man brukar väll få upp felkod när den pajar? den pajade på en kompis svärfars bil och jag har för mig att den varnade då.

Felkod, ja. Meddelande i displayen, nej. smile

Min D5:a blev iaf mycket trevligare med fungerande (och kalibrerat!) virvelspjäll.

Det påstås att spjället kalibrerar sig själv. Detta stämmer inte. Provade att köra närmare 150 mil efter bytet, men felkoden om att spjället ej kalibrerats kom tillbaka hela tiden. Nu är spjället kalibrerat med VIDA och felkoden borta.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Sök