Eftersnack Vallåkra 2012!

Besserwisser
20 augusti 2012 ·

90q20v skrev:
Halloj!

Du verkar veta det mesta!!

Varför lockar ni folk dit på Lördagen när den igentliga träffen är på Söndagen??

Som Matteee sa så är kanske inte så mkt aktivitet på lördagen.

Kanske skulle det förtydligas att det är lastbilar mm på lördagen och att bilarna är på söndagen mer tydligt än vad det framgår.

Eller en renodlad 2 dagarsträff??

Sen är det alltid svårt att gallra..
Trender kommer och går, bäst hade nog varit att ha hårdare insläpp med en viss föranmällan..
tyvärr är detta mkt tidskrävande och svårt.

Swapmmeetfunktionärerna hade inte jättebra koll.

Vi fick säga till hur vi ville ha det och bråka lite, då någon på moppe hade varit och visat precis när vi kom..
Vi fick en något bredare gång, rörde sig om 2m extra, vilket verkligen behövdes.
Sen var det några avspärningsband som var mitt över vägen som folk fick gå rundan om , hela vägen ut till staketet.
Jag gick personligen och klippte bort dessa när jag såg dem efter några timmar.
Folk gick inte förbi dessa.
När de var borta blev det en helt annan genomströmning, undrade varför folk vände innan..

Mkt skräp kvar efter, fasten vi städade bort allt där vi stått, även andras rester..

Annars får man säga att det verkligen blivit bra flyt på insläppet.
Sedan det grusades i infarten har det gått mkt snabbt.

Ser fram imot alla bilder, här och i tidningar.
Och framför allt, tack till vädergudarna.

Jag är inte arrangör på något sätt, men ser mig som bilentusiast av stora mått och har besökt Vallåkra de senaste tio åren... Typ.

Det är fritt fram att välja vilken av dagarna man vill besöka träffen. Med tanke på hur stor träffen är så är det en bra idé att ha den öppen två dagar, med tanke på långväga gäster osv. Träffens program som finns tillgängligt på hemsidan kan knappast bli tydligare än att det under söndagen står att "1500 bilar från hela Skandinavien väntas" och att det även då är prisutdelning mm. Så har det dessutom alltid varit.

Alla har olika preferenser och en del av aktiviteterna arrangeras endast på lördagen, så det förefaller märkligt att välja den dag med det program som man inte är intresserad av.

Renodlad tvådagarsträff skulle jag gärna kunna kalla det.

Möjligheten att föranmäla sig finns redan. Sedan har jag fått uppfattningen att alla som vill ställa ut sin bil också får göra det. På senare år har det dock skett en positiv förändring tack vare "Show N Shine"-området, dit de finaste bilarna (vet ej om man måste vara föranmäld) hänvisas. Sen får alla andra ställa ut sina bilar med och det finns ju ingen som är tvingad att titta på dem. Men jag förvånas över viljan att ställa ut en bil som är skitful, då tigger man ju om att bli hånad. Visst är det ofta en smaksak om vad som är snyggt, men det torde väl finnas gränser? Jag har även fått uppfattningen att det numera bara är förare av "fina" bilar som bjuds på inträdet av de som ställer ut sina bilar. Se där, två förändringar som det låter som att du borde uppskatta. Själv är jag måttligt intresserad av flertalet bilar utanför Show N Shine-området eller klubbmontrarna, men jag störs inte så mycket av det heller. Det ger ju möjlighet för besökarna att hitta personliga favoriter.

WIGGE_73
20 augusti 2012 · 38 Inlägg

WIGGE_73 skrev:
Har lagt upp en drös med bilder här
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … lbum=39446
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … lbum=39458
kommer upp fler ikväll efter denna sega arbetsdag.

Nån som har koll på vinnarna i diverse klasser kanske ?

Hopp det fick bli ett album med vallåkra bilder till

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … lbum=39509

Peugeot 107 (2010)
Skaune
20 augusti 2012 ·

tycker de e lite dummt att det är söndagen som är den stora dagen, då många måste åka långväga och kanske inte kan på söndagen pga jobb måndagen. hmm

Besserwisser
20 augusti 2012 ·

T-Gul_ skrev:
tycker de e lite dummt att det är söndagen som är den stora dagen, då många måste åka långväga och kanske inte kan på söndagen pga jobb måndagen. hmm

Å andra sidan hade det varit märkligt att ha prisutdelningen på dag ett (alltså i mitten av tvådagarsträffen) istället för dag två (alltså det som träffen avslutas med), kan jag tycka. Jag tycker det nuvarande upplägget är optimalt med två träffdagar och söndagen som den stora finalen. Jag har förståelse för din synpunkt, men har svårt att se hur man skulle kunna ändra det till det bättre.

WIGGE_86
20 augusti 2012 · 92 Inlägg

nån som vet om man kan få tag i dom ansvariga? är det bilsport som står för hela eventet? man skulle ju kunna maila eller höra av sig på nåt sätt med tips..finns ju sätt att få det bättre liksom..ha show & shine/ ljud och riktiga show bilar centralt alla volvo klasser på en sida och alla klubbar och övriga märken på andra sidan..volvo klasserna var ju utsprida över hela fältet..delar man upp de tydligt så kanske de finns mer plats så alla bilar i varje klass kan stå ihop? bara en tanke iaf..sen det där med gallring..visst de finns Rat rod's..tysk stukade bilar som ska ha diverse prylar på sig för det ingår i den genren..men en bil som är otvättad,bucklig och nåra nötter har kladdat massa skit på kan man ju faktiskt neka inträde..bara en tanke jag hade spontant och förklarar man de på rätt sätt till dom som har hand om de så tar dom de säkert till sig smile..men det är iaf alltid trevligt att gå där smile

Kolla In Våra Bilar!
WIGGE_86
WIGGE_77
WIGGE_73
Besserwisser
20 augusti 2012 ·

WIGGE_86 skrev:
nån som vet om man kan få tag i dom ansvariga? är det bilsport som står för hela eventet? man skulle ju kunna maila eller höra av sig på nåt sätt med tips..finns ju sätt att få det bättre liksom..ha show & shine/ ljud och riktiga show bilar centralt alla volvo klasser på en sida och alla klubbar och övriga märken på andra sidan..volvo klasserna var ju utsprida över hela fältet..delar man upp de tydligt så kanske de finns mer plats så alla bilar i varje klass kan stå ihop? bara en tanke iaf..sen det där med gallring..visst de finns Rat rod's..tysk stukade bilar som ska ha diverse prylar på sig för det ingår i den genren..men en bil som är otvättad,bucklig och nåra nötter har kladdat massa skit på kan man ju faktiskt neka inträde..bara en tanke jag hade spontant och förklarar man de på rätt sätt till dom som har hand om de så tar dom de säkert till sig smile..men det är iaf alltid trevligt att gå där smile

De där tankarna är nog inget som du behöver besvära arrangörerna med. De har förstås redan funderat noga på var de olika typerna av bilar ska placeras. Jag tycker inte alls det var särskilt rörigt med tanke på det stora antalet bilar som ställdes ut, dessutom finns det ju en karta över träffområdet som är fullt möjlig att ta del av. Men jag tror att det framför allt är det den oproportionerligt stora andelen "vanliga Volvo-bilar i dåligt skick" som kanske krånglar till det för de som står och hänvisar till vart man ska ställa sin bil. Dock finns det ju vissa användare här som tidigare i tråden beklagade sig över att inte ännu fler bilar fick komma in på utställningsområdet, så det är svårt att vara alla till lags. Vissa vill ha in fler bilar, vissa vill ha in färre.

WIGGE_86
20 augusti 2012 · 92 Inlägg

Mannenmyten skrev:

WIGGE_86 skrev:
nån som vet om man kan få tag i dom ansvariga? är det bilsport som står för hela eventet? man skulle ju kunna maila eller höra av sig på nåt sätt med tips..finns ju sätt att få det bättre liksom..ha show & shine/ ljud och riktiga show bilar centralt alla volvo klasser på en sida och alla klubbar och övriga märken på andra sidan..volvo klasserna var ju utsprida över hela fältet..delar man upp de tydligt så kanske de finns mer plats så alla bilar i varje klass kan stå ihop? bara en tanke iaf..sen det där med gallring..visst de finns Rat rod's..tysk stukade bilar som ska ha diverse prylar på sig för det ingår i den genren..men en bil som är otvättad,bucklig och nåra nötter har kladdat massa skit på kan man ju faktiskt neka inträde..bara en tanke jag hade spontant och förklarar man de på rätt sätt till dom som har hand om de så tar dom de säkert till sig smile..men det är iaf alltid trevligt att gå där smile

De där tankarna är nog inget som du behöver besvära arrangörerna med. De har förstås redan funderat noga på var de olika typerna av bilar ska placeras. Jag tycker inte alls det var särskilt rörigt med tanke på det stora antalet bilar som ställdes ut, dessutom finns det ju en karta över träffområdet som är fullt möjlig att ta del av. Men jag tror att det framför allt är det den oproportionerligt stora andelen "vanliga Volvo-bilar i dåligt skick" som kanske krånglar till det för de som står och hänvisar till vart man ska ställa sin bil. Dock finns det ju vissa användare här som tidigare i tråden beklagade sig över att inte ännu fler bilar fick komma in på utställningsområdet, så det är svårt att vara alla till lags. Vissa vill ha in fler bilar, vissa vill ha in färre.

självklart har dom de. måste ju va ett jäkla arbete men finns ju inget som inte kan bli bättre smile joo de va väldigt utspritt på den fronten..lite synd att vissa inte fick komma in och att en del fick komma in..hur man än vrider på de så är de väl bara att gilla läget..jag tkr fortfarande det är de bästa på hela året så big_smile men slutsatsen av färre & fler bilar borde ju då bero på att det är för mkt "vanliga volvos i dåligt skick" gallrar man dom så blir de mindre bilar men man kan fylla på med dom som har en "fin" bil som kanske inte kom in isf

Kolla In Våra Bilar!
WIGGE_86
WIGGE_77
WIGGE_73
Besserwisser
20 augusti 2012 ·

WIGGE_86 skrev:
självklart har dom de. måste ju va ett jäkla arbete men finns ju inget som inte kan bli bättre smile joo de va väldigt utspritt på den fronten..lite synd att vissa inte fick komma in och att en del fick komma in..hur man än vrider på de så är de väl bara att gilla läget..jag tkr fortfarande det är de bästa på hela året så big_smile men slutsatsen av färre & fler bilar borde ju då bero på att det är för mkt "vanliga volvos i dåligt skick" gallrar man dom så blir de mindre bilar men man kan fylla på med dom som har en "fin" bil som kanske inte kom in isf

Håller med. Men jag tycker att det blivit en klar förbättring med Show N Shine-området. Där var det väldigt bra uppdelat med olika klasser. Och även utanför var det bra uppdelat, tycker jag, i de olika klasserna (alltså samma uppdelning efter bilmärke/Volvomodell). Svårigheten är som jag ser det att veta hur många som kommer av varje bilmärke eftersom kanske tillåter vem som helst att få ställa ut sin bil, därför kunde det kanske se ut som att det fanns utrymme kvar på sina håll. Men men, vissa tycker det borde gallras hårdare och vissa tycker det inte. Så det här med Show N Shine-området ser jag som en väldigt vettig kompromiss. smile

WIGGE_86
20 augusti 2012 · 92 Inlägg

Mannenmyten skrev:

WIGGE_86 skrev:
självklart har dom de. måste ju va ett jäkla arbete men finns ju inget som inte kan bli bättre smile joo de va väldigt utspritt på den fronten..lite synd att vissa inte fick komma in och att en del fick komma in..hur man än vrider på de så är de väl bara att gilla läget..jag tkr fortfarande det är de bästa på hela året så big_smile men slutsatsen av färre & fler bilar borde ju då bero på att det är för mkt "vanliga volvos i dåligt skick" gallrar man dom så blir de mindre bilar men man kan fylla på med dom som har en "fin" bil som kanske inte kom in isf

Håller med. Men jag tycker att det blivit en klar förbättring med Show N Shine-området. Där var det väldigt bra uppdelat med olika klasser. Och även utanför var det bra uppdelat, tycker jag, i de olika klasserna (alltså samma uppdelning efter bilmärke/Volvomodell). Svårigheten är som jag ser det att veta hur många som kommer av varje bilmärke eftersom kanske tillåter vem som helst att få ställa ut sin bil, därför kunde det kanske se ut som att det fanns utrymme kvar på sina håll. Men men, vissa tycker det borde gallras hårdare och vissa tycker det inte. Så det här med Show N Shine-området ser jag som en väldigt vettig kompromiss. smile

Absolut..haha man kan ju inte göra nåt åt saken så det är ju bara betala och gilla läget iaf smile man får väl föregå med gott exempel och ställa ut en egen fräsch bil då wink

Kolla In Våra Bilar!
WIGGE_86
WIGGE_77
WIGGE_73
BNRacing
20 augusti 2012 · 920 Inlägg

Jag tyckte hela smacket var underbart (var där på söndagen) ! Allt var sjukt bra uppgjort o lätt att hitta överallt !

Streetracing, you can't have more fun still having your pants on!
audi b6 stance projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p3752191
Bmw e46 Rallycross bygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=284581
Audi a4 "Dragbilen" (2001)
BMW 328 "rallycross 2150cc" (1999)
Andreas79
20 augusti 2012 · 3 968 Inlägg
Honda Accord Coupé "V6 3.0 VTEC" (2001)
Agg1 Fotograf
21 augusti 2012 · 227 Inlägg

Här har jag en del bilder från träffen!! smile

http://www.facebook.com/media/set/?set= … amp;type=1

Någon bild ni vill ha i full storlek? Kontakta mig! smile

Andreas79
21 augusti 2012 · 3 968 Inlägg

Nu ligger alla mina 458 bilder uppe även under fliken Evenemang här på garaget för er som önskar kommentera varje enskild bild. Ta gärna en titt på länken = ) Ni kan även se dem på www.FotografAndreas.se

Honda Accord Coupé "V6 3.0 VTEC" (2001)
Sevä
22 augusti 2012 · 64 Inlägg

Tack för en trevlig helg det var grymt! Nästa år tar jag supra ner:) får då blir jag nog nere i några fler dagar:)

Chevrolet S10 "SHOWCAR" (1998)
Toyota Supra MKIV TT "Full bpu" (1996)
WIGGE_73
22 augusti 2012 · 38 Inlägg

Nästa år drar vi ner på torsdagen redan, men viktigast av allt semester på måndagen och tisdagen efter träffen så man kan sova ut wink

Peugeot 107 (2010)
Falcken
23 augusti 2012 · 27 Inlägg

Tänkte höra om det var någon som fick lite bilder på  en silvrig orignal mustang gt fast som lät väldigt mycket ? smile
Såg många blixtrar mot bilen men hittar inga bilder sad

Ford Mustang GT "Vortech" (2005)
Nitrometanskada Gött mos
22 september 2012 · 1 096 Inlägg

http://www.youtube.com/watch?v=BwxSV7-e … ature=plcp

Lite blandat från Vallåkrahelgen 2012

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck
Volvo 242 Turbo "242 From Hell" (1975)
Saab 9-5 Aero Sportsedan "Caramell" (2004)
GrEEn81 Saab Freak
22 september 2012 · 292 Inlägg

Dags att räkna ner till vallåkra 2013 smile

Mvh:Andreas
WIGGE_73
23 september 2012 · 38 Inlägg

GrEEn81 skrev:
Dags att räkna ner till vallåkra 2013 smile

HE HE fan vad gött att läsa, det närmar sig!!!

Peugeot 107 (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang