4413
Sök

Startvägran VOLVO 945-816 S 2.3 1995 års modell.

3 Inlägg
25 augusti 2012
Trådstartare
Hej !
Jag får inte trotjänaren att starta. Innan jag fortsätter ska tilläggas att jag tyvärr inte är någon van meckare eller bilfantast - dock inte heller helt ohändig.

Bilen är vår reservbil och står i huvudsak på plats 2 i carporten. Av lathet har jag tyvärr låtit bränslenivån sjunka till kritiskt, eller t.o.m lite under det (dvs varningslampan för låg nivå har lyst några mil). När jag skulle starta senast och åka till macken för att tanka hördes ett "surr" bakifrån i bilen som jag inte hört tidigare. Nåt sa mig att det kanske är bränslepumpen som tar in luft. Nåväl. Backade ned bilen på gatan tillfälligt för att rangera lite.
När jag sen skulle starta var det lögn i h-e.
Startmotorn drar runt och det är bra med kräm i batteriet  men den startar inte. Sticker då iväg med annan bil och hämtar 10 lit bensin i reservdunk som jag fyller på med.

Nytt startförsök - samma problem - vill inte starta.
Jag hör inte heller "surret" som jag lade märke till tidigare.
Efter att ha kollat runt lite på bl.a. detta forum - så ligger det nära till hands att anta att det kan handla om relät till bensinpumpen eller pumpen själv som slutat att funka.

Men - och detta är skälet till förfrågan - nu säger en bekant att jag ska fylla tanken ordentligt innan jag provar att starta - eftersom "det krävs visst tryck i tanken för att få ut eventuell luft ur pumpen".

Så frågan till Er: kan detta verkligen stämma ? Skälet till varför jag inte vill dra i full tank hursomhelst är att jag ev. kommer att måste byta bränslepump - och då har jag förstått att det inte är helt bra med full mängd bensin ?

Som en tilläggsfråga: har nån av Er varit i samma sits - med samma modell - och har något förslag på vad detta kan vara ?
Jag har kollat säkringarna - och dom verkar OK.
Däremot har jag haft en trasig bromslampa sen en tid tillbaka (alltså innan felet med startvägran) , nu läste jag senast någonstans att på vissa modeller ligger bromsljus och bränslepump på samma krets, och att ett frånfall av dessa glödlampor ev. kan påverka just besinpumpen.

Ett jättestort tack på förhand om ni kan hjälpa en fattig flerbarnsfar med denna krånglande bil, som dock i övrigt har gått som en klocka.

Mvh Gatto.

2 452 Inlägg
25 augusti 2012
är nog ganska vanligt med relät som ger sig men kan även vara bränslepumpen för det är inte bra o låta den torrköra utan någonting i...med risk att den kan gå i sönder

döden kommer tillbaka

Sök