3142
Sök

Regeringens ogenomtänkta förslag emot bilägare

551 Inlägg
26 augusti 2012
Trådstartare
Förslag till krafttag mot fordonsmålvakter

Transportstyrelsen och Kronofogdemyndigheten har idag överlämnat gemensamma förslag till regler som syftar till att försvåra verksamheten med bilmålvakter och minska antalet fordonsrelaterade skulder.

- Det är orimligt att vi idag inte kommer åt den här verksamheten och jag förstår och delar den frustration människor känner inför att ett antal oärliga personer vältrar över kostnader på oss skattebetalare, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.

Förslagen innebär sammanfattningsvis att

En legal panträtt införs i det fordon som föranlett skulden för stat och kommuns fordran på trängselskatt, fordonsskatt och felparkeringsavgift. Panträtten uppstår när fordringen förs in i vägtrafikregistret. Uppgiften ska vara lättillgänglig och möjlig att kontrollera för presumtiva spekulanter på fordonet.
Stat och kommun får flytta ett felparkerat fordon vars registrerade ägare har obetalda felparkeringsavgifter på mer än 10 000 kr. Fordonet lämnas ut först när skulderna betalats. Åtgärden riktar sig särskilt till personer som ägnar sig åt ett systematiskt missbruk av gällande bestämmelser.
Användningsförbud ska gälla även om den obetalda fordonsksatten avser tid före det närmast föregående beskattningsåret. Användningsförbud bör även införas vad gäller obetald trängselskatt. Syftet med förslaget är att skärpa konsekvenserna av att inte betala fordonsskatt eller trängselskatt.
Transportstyrelsen ges möjlighet att vägra registrering av ägare till fordon om den nya ägaren sedan tidigare har obetalda fordonsrelaterade skulder på ett betydande belopp. Syftet med förslaget är att försvåra verksamheten med bilmålvakter och motverka att de obetalda fordonsrelaterade skulderna ökar.

- Jag tycker spontant att förslagen känns rimliga men är nu mån om att förslagen skickas på remiss för att få in fler synpunkter, säger Åsa Torstensson.

Transportstyrelsen och Kronofogdemyndigheten föreslår ett ikraftträdande den 1 januari 2011.

http://regeringen.se/sb/d/11934/a/127132
Det här gick på lagsrådsremiss nu men såg det likadant ut som för 3 år sedan?

Jag har sänkt sådant tidigare då dom inte tänkt hur det kan slå fel och ser 2 problem direkt. Man kan betala allt per internet på natten och vips är ändå bilen borta när jag vaknar, så det slår fel.

Ska man sedan ta en upplysning på en köpare att dom inte har dessa skulder?

Vi har också det andra idiotförslaget att alla bilar ex. måste besiktas varje år, så man inte får ha en avställd hemma i flera år.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)

894 Inlägg
26 augusti 2012
detta med att få bort målvakter tycker i alla fall jag är en utmärkt ide, det är jo ägarens skulder de kommer gå o inte bilens hoppas jag annars e det jo en rätt kass ide.
Senast redigerat av stoltosmart (26 augusti 2012)

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.

528 Inlägg
26 augusti 2012
Det verkar ju gälla obetalda avgifter på över 10.000, och då missar de väl inte sådana som "betalat dagen innnan"?
Samlar man på sig så stora obetalda avgifter så är det ju ingen enkel miss utan någon som de facto undviker att betala för sig.
Om det sedan innebär att en bil kan få körförbud och man som presumptiv köpare måste kolla eventuella böter på något sätt, så är det ju inte mer jobb än att man kollar eventuella skulder på en bil - vilket man väl gör även idag?
Förmodligen, så gissar jag att man vid ägarbyte undviker körförbud för böterna står ju inte längre på ägaren.
Så jag tycker det verkar rimligt.

* Voff voff *
10 944 Inlägg
26 augusti 2012
Rorys skrev:
Jag har sänkt sådant tidigare då dom inte tänkt hur det kan slå fel och ser 2 problem direkt. Man kan betala allt per internet på natten och vips är ändå bilen borta när jag vaknar, så det slår fel.

Betalar du så får du ju tillbaka bilen. Den går ju inte direkt från din parkering till skroten, utan det blir väl sannolikt som i USA att den står uppställd ett tag och betalas inte böterna/skulderna så skrotas/säljs(?) bilen.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Lowlife
809 Inlägg
26 augusti 2012
Tycker det låter som en utmärkt ide, iallafall i malmö här finns ju personer som
Äger flera hundra tals bilar...

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

12 086 Inlägg
26 augusti 2012
Ja, även jag tycker det låter rimligt.

German Engineering
9 083 Inlägg
26 augusti 2012
Att få bort bilmålvakter tycker jag är ett bra förslag smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

551 Inlägg
26 augusti 2012
Trådstartare
10.000 gäller böter och är svårt att få men
En legal panträtt införs i det fordon som föranlett skulden för stat och kommuns fordran på trängselskatt, fordonsskatt

Om man släpar efter med skatten och betalar den på kvällen på internet är den betald, det ser dom inte direkt och kan ta en skattad felfri bil av misstag.

Transportstyrelsen ges möjlighet att vägra registrering av ägare till fordon om den nya ägaren sedan tidigare har obetalda fordonsrelaterade skulder på ett betydande belopp.

Säljs bilen till en elegant till synes rik person som har detta problem, står gamla kvar som ägare och debiteras allt nytt elände.

En annan borgerlig regering hade liknande förslag förut, om oskattade, obesade och oförsäkrade bilar. Jag skrev att det kan ställa till stor skada, då man inte kan se direkt om allt nyligen blivit ok, datorerna var lite långsammare då. Förslaget skrotades. Men är nästan lika nu.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)

8 892 Inlägg
26 augusti 2012
Du har fått det hela om bakfoten, det är inte så att en bil blir förcerkad över en natt så som du beskriver.

"betydande belopp" i det här fallet är oftas 30 000 eller mer och att någon skulle göra en inbetalning mitt inatten och få bilen förverkad dagen efter är nog lika stor som att få 7rätt på lotto.

Tycker att det är helt rätt att vägra bilägande till dom som missbrukar systemet dvs har massor av obetalda fordonsskatter. Betala av skulderna först och sedan bli bilägare är inte mer än rätt.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

551 Inlägg
26 augusti 2012
Trådstartare
Hamilton skrev:
Du har fått det hela om bakfoten, det är inte så att en bil blir förcerkad över en natt så som du beskriver.

"betydande belopp" i det här fallet är oftas 30 000 eller mer och att någon skulle göra en inbetalning mitt inatten och få bilen förverkad dagen efter är nog lika stor som att få 7rätt på lotto.

Mvh
Hamilton

Jag är van vid att läsa deras konstiga texter och du vet väl hur det har gått med den andra om skrotbilar nu.
Ingen bil blir förverkad, dom skriver att dom får panträtt, dvs kan släpa bort den till förvar tills de ser att allt är betalt, betydande belopp står inte alls men det kan räcka med 10.000 i p.-böter för det har ingen normal, möjligen Guillou och någon till rik jävel som garvar och slarvar.
Jag sålde på leasing och hade panträtt till det mesta, man hoppade över fogden och tog tillbaks det som inte var betalt, med risk att det just betalts.
Risken är liten som du skriver men massmedia kommer att älska det att felfria bilar släpas bort, även om folk varnas.

Jag har sålt en massa bilar, att som privatsäljare kolla någon en kväll eller helg som köper en bil kontant är inte vanligt, säljare är naiva.

Vi får se vad lagrådet hittar.

Är bilarna något att ha kan fogden ta dom annars med nuvarande lag. Är det skrotbilar blir det en samhällsbelastning.

Själv bor jag i villa och är mer oroad över det andra om att bilar måste besas som bara står avställda hemma i garaget, under renovering.

8 892 Inlägg
26 augusti 2012
Drar man på sig P-avgifter på över 10 000 så är det inte mer än rätt att få bilen beslagtagen tills avgifterna är betalda.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

551 Inlägg
26 augusti 2012
Trådstartare
Hamilton skrev:
Drar man på sig P-avgifter på över 10 000 så är det inte mer än rätt att få bilen beslagtagen tills avgifterna är betalda.

Mvh
Hamilton

Exakt och det kan stanna där för att inte krångla till det för vanligt folk.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
26 augusti 2012
Rorys skrev:
En legal panträtt införs i det fordon som föranlett skulden för stat och kommuns fordran på trängselskatt, fordonsskatt

Om man släpar efter med skatten och betalar den på kvällen på internet är den betald, det ser dom inte direkt och kan ta en skattad felfri bil av misstag.

Transportstyrelsen ges möjlighet att vägra registrering av ägare till fordon om den nya ägaren sedan tidigare har obetalda fordonsrelaterade skulder på ett betydande belopp.

Säljs bilen till en elegant till synes rik person som har detta problem, står gamla kvar som ägare och debiteras allt nytt elände.

En annan borgerlig regering hade liknande förslag förut, om oskattade, obesade och oförsäkrade bilar. Jag skrev att det kan ställa till stor skada, då man inte kan se direkt om allt nyligen blivit ok, datorerna var lite långsammare då. Förslaget skrotades. Men är nästan lika nu.

Betala skatten i tid så slipper du problemet. Och skulle det vara så att du betalar den på kvällen innan förfallodatum, och någon är där 00.01 och släpar iväg den till uppställningsgården, då är det väl bara att ta en taxi och hämta bilfan? Du har om inte annat betalt din skuld och du kanske är mer motiverad att betala dina räkningar i tid till nästa gång.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

551 Inlägg
26 augusti 2012
Trådstartare
discokapten skrev:
Rorys skrev:

Betala skatten i tid så slipper du problemet. Och skulle det vara så att du betalar den på kvällen innan förfallodatum, och någon är där 00.01 och släpar iväg den till uppställningsgården, då är det väl bara att ta en taxi och hämta bilfan? Du har om inte annat betalt din skuld och du kanske är mer motiverad att betala dina räkningar i tid till nästa gång.

Jag har inga problem att betala, men det kan ta flera dagar innan det syns i datan och kan få politiska implikationer när massmedia hittar offren med bortsläpade felfria bilar.

Ska man dessutom kolla en kontanköpare blir frågan var när en privatperson ska sälja en kväll eller helg. Bilreg. kanske men alla är inte vakna för det och kan bli kvar som ägare så det kommer in nya skulder.

12 086 Inlägg
26 augusti 2012
"Skatten ska vara bokförd som betald på Transportstyrelsens konto för fordonsskatt den sista dagen i den månaden. Om den sista infaller på en helgdag, ska betalningen vara bokförd som betald senast den nästföljande vardagen."

Källa: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … -av-skatt/

Har du betalat skatten på kvällen av förfallodagen så har du betalat för sent.

Sen förstår väl vem som helst att myndigheterna inte kommer släpa bort bilen dagen efter, det hade ju varit en jävla miss och en kostsam historia.

528 Inlägg
26 augusti 2012
Germax skrev:
"Skatten ska vara bokförd som betald på Transportstyrelsens konto för fordonsskatt den sista dagen i den månaden. Om den sista infaller på en helgdag, ska betalningen vara bokförd som betald senast den nästföljande vardagen."

Sen förstår väl vem som helst att myndigheterna inte kommer släpa bort bilen dagen efter, det hade ju varit en jävla miss och en kostsam historia.

Precis.  Det enda rimliga är väl att inbetalningskrav, precis som nu, först skickas ut.  Skillnaden mot nu är väl att de fuskarna som inte tänkt betala för sig kan få sin bil konfiskerad?  Det är väl inte dumt?

KHRacing
26 augusti 2012
stoltosmart skrev:
detta med att få bort målvakter tycker i alla fall jag är en utmärkt ide, det är jo ägarens skulder de kommer gå o inte bilens hoppas jag annars e det jo en rätt kass ide.

Håller bara med.. helt perfekt ide.

Samt.. jag ringer alltid 11414 (polisens vanliga nummer) för att kolal upp säljare/fordon när jag köper något, även mitt i natten.

så får man svar direkt smile

551 Inlägg
26 augusti 2012
Trådstartare
Germax skrev:

Man har rätt att ha en oskattad bil stående hur länge som helst och betala när man kan.

9 130 Inlägg
26 augusti 2012
Rorys skrev:
Germax skrev:

Man har rätt att ha en oskattad bil stående hur länge som helst och betala när man kan.

Om den är avställd så får man det ja, men så fort bilen är påställd så MÅSTE man betala skatt.
Senast redigerat av Putteliten (26 augusti 2012)

Sök