4WD vs. 2WD

Dirtymike
29 augusti 2012 · 1 532 Inlägg

Äh baa köpa en 6wd Alvis så kan man parkera vart som typ + att man kan ta den över sjön till grannen.

Jeep J20 (1978)
Rquired Allmänt envis
29 augusti 2012 · 12 512 Inlägg

damn_fast skrev:

Rquired skrev:
Ok kul att det löste sig för dig! Jag har själv aldrig haft de problemen.

Då måste du haft möjlighet att bryta de fysiska lagarna eller så kör du aldrig bil förutom på sommaren.

Den som har kört bil en svensk vinter har också råkat ut för väldig hala vägar minst en gång.

Kommer jag någonsin kunna övertyga dig om det motsatta?

Edit: Nu han du redigera inlägget, ja hopplöst hala vägar har jag självklart råkat ut för många gånger men det har gått att hantera med 2WD. En 4WD hade kanske tagit sig upp eller fram kvickare till exempel, med det har fungerat med två drivande hjul oavsett om det varit hala backar eller vägar som blåst igen med djup drivsnö.

Senast redigerat av Rquired (29 augusti 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
OpelP1
29 augusti 2012 · 1 412 Inlägg

Man får ju inte glömma vilka enorma skillnader det kan vara mellan 2 bilar med liknande typ av drivning.

Exempel 1 : Ford Focus 2006, framhjulsdriven med nya dubbdäck.
Blev i princip stående när det var 10cm snö och var helt hopplös att köra då det spann hejdlöst vid minsta gaspådrag.

Exempel 2: Saab 96 V4 1974, framhjulsdriven med nya (smala) dubbdäck.
Kunde köras i problemfritt i 20cm snö i normalhastighet. Lyckades även köra över en parkering med 40cm snö utan problem.

Nitromast Dr. Scanner
29 augusti 2012 · 2 167 Inlägg

Dirtymike skrev:
Äh baa köpa en 6wd Alvis så kan man parkera vart som typ + att man kan ta den över sjön till grannen.

tror det är bäst med ett par gåstavar!

Dirtymike
29 augusti 2012 · 1 532 Inlägg

Nitromast skrev:

Dirtymike skrev:
Äh baa köpa en 6wd Alvis så kan man parkera vart som typ + att man kan ta den över sjön till grannen.

tror det är bäst med ett par gåstavar!

Mjo men dom kan man inte simma med utan att bli blöt tongue

Jeep J20 (1978)
OpelP1
29 augusti 2012 · 1 412 Inlägg

Nitromast skrev:

Dirtymike skrev:
Äh baa köpa en 6wd Alvis så kan man parkera vart som typ + att man kan ta den över sjön till grannen.

tror det är bäst med ett par gåstavar!

Ett par?!!?

Glöm det, du behöver 4!  tongue

BOLIN_
29 augusti 2012 · 2 763 Inlägg

Oj, här var det mycket pajkastning!

Jag kör med AWD på min XC och den driver alltid lika mycket fram och bak pga bränd visko. Bilen ligger enligt mig stabilare på vinterväg än vad min gamla framhjulsdrivna V70 med samma motor gjorde. Dock dricker XC:n typ 2 deciliter mer men det är jag villig att stå för då jag tycker att det är skönare med AWD!

Ja, AWD ger falsk säkerhet på vägen, förlorar man greppet så glider man utav bara fa-an, det gör den inte i en RWD eller en FWD på samma sätt.

Många föredrar RWD före AWD och kanske även FWD före AWD. Mitt egna åsikt är att jag aldrig mer vill ha en tvåhjulsdriven bil igen.

Volvo - For Life
damn_fast
29 augusti 2012 · 215 Inlägg

Mäktigt är ordet som beskriver denna video.

Lycka till att ta denna backe och även stanna i den med en 2WD med motsvarande däck som Audin har.

Senast redigerat av damn_fast (29 augusti 2012)

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS
Dirtymike
29 augusti 2012 · 1 532 Inlägg

BOLIN_ skrev:
Oj, här var det mycket pajkastning!

Jag kör med AWD på min XC och den driver alltid lika mycket fram och bak pga bränd visko. Bilen ligger enligt mig stabilare på vinterväg än vad min gamla framhjulsdrivna V70 med samma motor gjorde. Dock dricker XC:n typ 2 deciliter mer men det är jag villig att stå för då jag tycker att det är skönare med AWD!

Ja, AWD ger falsk säkerhet på vägen, förlorar man greppet så glider man utav bara fa-an, det gör den inte i en RWD eller en FWD på samma sätt.

Många föredrar RWD före AWD och kanske även FWD före AWD. Mitt egna åsikt är att jag aldrig mer vill ha en tvåhjulsdriven bil igen.

Falsk säkerhet me awd äh ja. 110 km/h på E4an me Excursionen i vinterväglag o det kommer en typ Audi eller XC i typ 130km/h o blåser förbi. Sen kommer man ifatt när dom ligger brevid vägen och undrar vad som hänt......men jag har ju fyrhjulsdrift jue o nya däck.

Mm det har jag på min Ford oxå om jag vill men jag kör efter väglaget o inte hur många hjul som driver.

Hört den så många ggn

Jeep J20 (1978)
Dirtymike
29 augusti 2012 · 1 532 Inlägg

damn_fast skrev:
Mäktigt är ordet som beskriver denna video.

Lycka till att ta denna backe och även stanna i den med en 2WD med motsvarande däck som Audin har.

Skulle vilja se me en fwd eller rwd bil.

Jeep J20 (1978)
BOLIN_
29 augusti 2012 · 2 763 Inlägg

Dirtymike skrev:

BOLIN_ skrev:
Oj, här var det mycket pajkastning!

Jag kör med AWD på min XC och den driver alltid lika mycket fram och bak pga bränd visko. Bilen ligger enligt mig stabilare på vinterväg än vad min gamla framhjulsdrivna V70 med samma motor gjorde. Dock dricker XC:n typ 2 deciliter mer men det är jag villig att stå för då jag tycker att det är skönare med AWD!

Ja, AWD ger falsk säkerhet på vägen, förlorar man greppet så glider man utav bara fa-an, det gör den inte i en RWD eller en FWD på samma sätt.

Många föredrar RWD före AWD och kanske även FWD före AWD. Mitt egna åsikt är att jag aldrig mer vill ha en tvåhjulsdriven bil igen.

Falsk säkerhet me awd äh ja. 110 km/h på E4an me Excursionen i vinterväglag o det kommer en typ Audi eller XC i typ 130km/h o blåser förbi. Sen kommer man ifatt när dom ligger brevid vägen och undrar vad som hänt......men jag har ju fyrhjulsdrift jue o nya däck.

Mm det har jag på min Ford oxå om jag vill men jag kör efter väglaget o inte hur många hjul som driver.

Hört den så många ggn

Haha ja, bara för att man har AWD har man inte bättre grepp.

När jag körde min XC från Arjeplog till Gislaved på sportlovet så skulle jag över en moddsträng, släppte på bakhjulen och det är tur man inte körde allt för fort och visste vad man höll på med. Hade kunnat sluta i diket eller ett vägräcke.

Senast redigerat av BOLIN_ (29 augusti 2012)

Volvo - For Life
Dirtymike
29 augusti 2012 · 1 532 Inlägg

BOLIN_ skrev:

Dirtymike skrev:

BOLIN_ skrev:
Oj, här var det mycket pajkastning!

Jag kör med AWD på min XC och den driver alltid lika mycket fram och bak pga bränd visko. Bilen ligger enligt mig stabilare på vinterväg än vad min gamla framhjulsdrivna V70 med samma motor gjorde. Dock dricker XC:n typ 2 deciliter mer men det är jag villig att stå för då jag tycker att det är skönare med AWD!

Ja, AWD ger falsk säkerhet på vägen, förlorar man greppet så glider man utav bara fa-an, det gör den inte i en RWD eller en FWD på samma sätt.

Många föredrar RWD före AWD och kanske även FWD före AWD. Mitt egna åsikt är att jag aldrig mer vill ha en tvåhjulsdriven bil igen.

Falsk säkerhet me awd äh ja. 110 km/h på E4an me Excursionen i vinterväglag o det kommer en typ Audi eller XC i typ 130km/h o blåser förbi. Sen kommer man ifatt när dom ligger brevid vägen och undrar vad som hänt......men jag har ju fyrhjulsdrift jue o nya däck.

Mm det har jag på min Ford oxå om jag vill men jag kör efter väglaget o inte hur många hjul som driver.

Hört den så många ggn

Haha ja, bara för att man har AWD har man inte bättre grepp.

När jag körde min XC från Arjeplog till Gislaved på sportlovet så skulle jag över en moddsträng, släppte på bakhjulen och det är tur man ubte körde allt för fort och visste vad man höll på med. Hade kunnat sluta i diket eller ett vägräcke.

I det läget kvittar vilket man har.
Allt hänger på föraren och hur man uppfattar situationen som sker.
Finns inte en bil i världen som kan hjälpa dig som förare i en knivig situation.

Jeep J20 (1978)
BOLIN_
29 augusti 2012 · 2 763 Inlägg

Dirtymike skrev:

BOLIN_ skrev:

Dirtymike skrev:

Falsk säkerhet me awd äh ja. 110 km/h på E4an me Excursionen i vinterväglag o det kommer en typ Audi eller XC i typ 130km/h o blåser förbi. Sen kommer man ifatt när dom ligger brevid vägen och undrar vad som hänt......men jag har ju fyrhjulsdrift jue o nya däck.

Mm det har jag på min Ford oxå om jag vill men jag kör efter väglaget o inte hur många hjul som driver.

Hört den så många ggn

Haha ja, bara för att man har AWD har man inte bättre grepp.

När jag körde min XC från Arjeplog till Gislaved på sportlovet så skulle jag över en moddsträng, släppte på bakhjulen och det är tur man ubte körde allt för fort och visste vad man höll på med. Hade kunnat sluta i diket eller ett vägräcke.

I det läget kvittar vilket man har.
Allt hänger på föraren och hur man uppfattar situationen som sker.
Finns inte en bil i världen som kan hjälpa dig som förare i en knivig situation.

Precis. Dock tycker jag om att man kommer iväg lättare vid korsningar och så, även om det går med fram/bakhjulsdrivna bilar.

Volvo - For Life
Dirtymike
29 augusti 2012 · 1 532 Inlägg

BOLIN_ skrev:

Dirtymike skrev:

BOLIN_ skrev:

Haha ja, bara för att man har AWD har man inte bättre grepp.

När jag körde min XC från Arjeplog till Gislaved på sportlovet så skulle jag över en moddsträng, släppte på bakhjulen och det är tur man ubte körde allt för fort och visste vad man höll på med. Hade kunnat sluta i diket eller ett vägräcke.

I det läget kvittar vilket man har.
Allt hänger på föraren och hur man uppfattar situationen som sker.
Finns inte en bil i världen som kan hjälpa dig som förare i en knivig situation.

Precis. Dock tycker jag om att man kommer iväg lättare vid korsningar och så, även om det går med fram/bakhjulsdrivna bilar.

Jo det har jag me gjort men idagens Sverige så behövs inte en 4wd bil då alla nya bilar har antispin.

Om inte gör man en 08a o tar upp mobiltelefonen o ringer.

Jeep J20 (1978)
zemet
29 augusti 2012 · 4 056 Inlägg

damn_fast skrev:

zemet skrev:
Jag har aldrig förstått de här med att 4wd skulle vara säkrare. På vilket sätt är det säkrare?

Säkrare på det sättet att du kan utnyttja bilens 4 friktionspunkter istället för 2. Detta gör det möjlig att du tex. kan undvika att vistas för länge mitt i en hal korsning.

Säkerhet kan också innebära att du kan manövrera din bil med högre precision. Tänk det på en vis gata bara finns
en ledig parkeringsplats, som dessutom råkar vara i en backe. Bilen bakom dig har parkerat 3 dm bakom din bill.

Jag har varit med om att jag fått låta bilen stå kvar över dagen för när jag försöke köra iväg uppåt så har det varit på halt att bilen istället har glidit baklänges. Detta med helt nya dubbdäck. Med min nuvarande Quattro har detta aldrig skett. Inte ens nära.


zemet skrev:
Sen att 4wd skulle ge bättre prestanda stämmer väll sådär, eftersom det endast gäller när det inte finns grepp nog åt en 2wd bil?

Självklart är det bättre när just 2WD inte räcker länge som fördelarna med 4WD märks. Jag postade tidigare i tråden länkar till olika rallyresultat. 4WD fullkomligen förnedrade 2WD

Okej då kan jag hålla med om att det är marginellt säkrare, dom gånger man behöver kunna accelerera eller starta i backar. Jag undrar dock hur många allvarliga olyckor som inträffar pga detta. Men visst det är lite säkrare än 2wd då.

Jag får backa angående prestandan. Såg här på detta clip ifrån topgear när dom testade en porsche 2wd mot en 4wd på torrt underlag så var 4wd 0.5 sec snabbare på ett 1.12 min varv.

http://www.youtube.com/watch?v=GKO6p7X3atM

Såg dock roligare ut med 2wd men det var ju inte det som diskuterades.

Verkar som att det aldrig är någon nackdel med 4wd men att det endast ger en marginell fördel och egentligen är en lyx som man klarar sig utan.

En smaksak helt enkelt, vill man betala mer för 4wd och att bilen drar mer samt fler saker som kan gå sönder så får man ju gärna göra det:)

Dom flesta håller nog med mig när jag säger att det är aldrig en nackdel med 4wd men oftast går 2wd precis lika bra.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
SE
29 augusti 2012 · 202 Inlägg

Dirtymike skrev:

BOLIN_ skrev:

Dirtymike skrev:

I det läget kvittar vilket man har.
Allt hänger på föraren och hur man uppfattar situationen som sker.
Finns inte en bil i världen som kan hjälpa dig som förare i en knivig situation.

Precis. Dock tycker jag om att man kommer iväg lättare vid korsningar och så, även om det går med fram/bakhjulsdrivna bilar.

Jo det har jag me gjortns Sverige så behövs inte en 4wd bil då alla nya bilar har antispin.

Om inte gör man en 08a o tar upp mobiltelefonen o ringer.

Vilken tur att du gör den bedömmningen angående antispin när experterna i testet säger tvärtom.
Börja köra bil i norra Sverige.

Mercedes C 350 AMG
Volvo V60 T8 AWD "390hk 640nm" (2019)
BOLIN_
29 augusti 2012 · 2 763 Inlägg

SE skrev:

Dirtymike skrev:

BOLIN_ skrev:

Precis. Dock tycker jag om att man kommer iväg lättare vid korsningar och så, även om det går med fram/bakhjulsdrivna bilar.

Jo det har jag me gjortns Sverige så behövs inte en 4wd bil då alla nya bilar har antispin.

Om inte gör man en 08a o tar upp mobiltelefonen o ringer.

Vilken tur att du gör den bedömmningen angående antispin när experterna i testet säger tvärtom.
Börja köra bil i norra Sverige.

När jag bodde i Arjeplog var jag glad att jag hade AWD kan jag lova!

Volvo - For Life
zemet
29 augusti 2012 · 4 056 Inlägg

Jag personligen hatar antispinn/antisladd. Spinnet kan man ju kontrollera med högerfoten och det ska ju gärna spinna lite när man ska ta fart och antisladd är ju bara rent förjävligt tycker jag.

Körde pappas Subaru forester och svängde lite för snabbt in på en parkering med flit för att jag ville sladda med bilen, hade glömt stänga av antisladden och jag höll på att fara åt helvette pga det jävla systemet som gick in. Jag försökte ju såklart häva sladden precis som man ska när man får sladd men då går det systemet in istället
och förstörde allt.

Det är bättre folk lär sig köra sina bilar istället för att man ska ha massa elektronik som ska rädda situationer tycker jag.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
BOLIN_
29 augusti 2012 · 2 763 Inlägg

zemet skrev:
Jag personligen hatar antispinn/antisladd. Spinnet kan man ju kontrollera med högerfoten och det ska ju gärna spinna lite när man ska ta fart och antisladd är ju bara rent förjävligt tycker jag.

Körde pappas Subaru forester och svängde lite för snabbt in på en parkering med flit för att jag ville sladda med bilen, hade glömt stänga av antisladden och jag höll på att fara åt helvette pga det jävla systemet som gick in. Jag försökte ju såklart häva sladden precis som man ska när man får sladd men då går det systemet in istället
och förstörde allt.

Det är bättre folk lär sig köra sina bilar istället för att man ska ha massa elektronik som ska rädda situationer tycker jag.

Skulle inte funka då många är totalt ointresserade av att lära sig de och litar till 100% på antispinn och antisladd.

Volvo - For Life
Dirtymike
29 augusti 2012 · 1 532 Inlägg

SE skrev:

Dirtymike skrev:

BOLIN_ skrev:

Precis. Dock tycker jag om att man kommer iväg lättare vid korsningar och så, även om det går med fram/bakhjulsdrivna bilar.

Jo det har jag me gjortns Sverige så behövs inte en 4wd bil då alla nya bilar har antispin.

Om inte gör man en 08a o tar upp mobiltelefonen o ringer.

Vilken tur att du gör den bedömmningen angående antispin när experterna i testet säger tvärtom.
Börja köra bil i norra Sverige.

I norra...... räcker med här i mellan Sverige under vintern.

Jeep J20 (1978)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang