4WD vs. 2WD

kannebanne
29 augusti 2012 · 2 046 Inlägg

Rquired svara på min fråga

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.
Stoorn Legitimerad klåpare
29 augusti 2012 · 212 Inlägg

Köra fast med en traktor är inga problem det har jag gjort mer än en gång. Och ja den var 4wd

Opel Vectra (1995)
Rquired Allmänt envis
29 augusti 2012 · 12 512 Inlägg

kannebanne skrev:
Rquired svara på min fråga

Jag är på väg det skrivs mer än ett inlägg åt gången här som du säkert noterat.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
SE
29 augusti 2012 · 202 Inlägg

Rquired skrev:
Nej, läs på om vad grepp betyder. Det är ett förhållande mellan två ytor, och 4WD påverkar åter igen inte detta.

Det du beskriver, fler däck som driver, kan innebära att du får ner mer kraft i backen (Som ett exempel, i halka) men detta har jag förklarat tidigare och det heter inte grepp. Men ja det innebär en fördel vid acceleration oavsett om det är på plan yta eller i uppförsbacke, men den ger inte bättre grepp, väghållning, stabilitet eller liknande förklarat enligt tidigare inlägg.

För övrigt är 4WD inte standard på traktorer, och kan du stanna i en hal backe och komma igång igen utan problem? Det har jag kunnat med alla mina bilar oavsett drivning, vad är så speciellt med det?

Nu ljuger du igen Rquired.

Du har redan blivit avslöjad med att dra en egen komponerad återblick gällande det historiska inom rallyvärlden (Lancia vs. Audi) Ni som inte läst det kan bläddra tillbaka i tråden.

Du har aldrig kunnat stanna i en isig 33° uppförsbacke med vare sig FWD eller RWD och sedan fortsätta upp.
Påstår du det så läser samtliga på detta forum igenom din lögn. Håll dig till sanningen tack.

Har en bil som drivs på vänster framdäck sämre grepp än en som drivs på båda framdäcken?

Mercedes C 350 AMG
Volvo V60 T8 AWD "390hk 640nm" (2019)
Rquired Allmänt envis
29 augusti 2012 · 12 512 Inlägg

SE skrev:

Nitromast skrev:

SE skrev:

Höga hastigheter har ingen förrutom du skrivit. Mitt exempel (i den förra tråden som du så noggrant läste) beskrev en situation där du hamnar bakom en traktor i 40km/h och där du sedan ska köra om den i snömodd. Där har 4WD bättre grepp.

Precis, jag får inte sladd med en traktor p.g.a. 4WD. Tack.

Jag tror du har missat poängen här... Du får inte sladd med en traktor pga att den går sakta. De flesta "traktorer" har 2hjulsdrift. Beroende vad du betraktar som "traktor" också.
Du har inte bättre grepp i något för att du har drivning på det.
Anledningen till att du tar dig upp är för att du har fördelat drivkraften på 4 hjul, mao inte pga att du har bättre grepp.....

Ska du tala om för mig hur en traktor drivs? haha, tillåt mig att skratta.. Vi har 6 traktorer på min svärfars gård, SAMTLIGA är 4WD. Så jag är ordentligt intresserad över vad du betraktar som ''traktor''... 1940-tal?
Om du vill så kan du sladda med en traktor utan några större problem.
MEN du kör aldrig fast med en traktor. Du tappar aldrig greppet om du inte vill. Även om du monterat en effektbox som ger en ordentlig effekthöjning. Allt har du att tacka 4WD för.

Riktigt trångsynt, att din svärfar råkar ha sex traktorer betyder i praktiken ingenting oavsett om de varit kapabla att flyga. Nitromast har rätt, fyra eller fler drivande hjul är absolut inte standard på traktorer ens idag. Och som sagt, det är inga problem att köra fast med en traktor även om det självklart är svårare än att köra fast med en personbil.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
SE
29 augusti 2012 · 202 Inlägg

Stoorn skrev:
Köra fast med en traktor är inga problem det har jag gjort mer än en gång. Och ja den var 4wd

Självklart kan du köra fast med en traktor, du kan köra fast med en bandvagn också. Men läs genom raderna..
Du kör inte fast vid normal körning på leråkern.

Mercedes C 350 AMG
Volvo V60 T8 AWD "390hk 640nm" (2019)
Nitromast Dr. Scanner
29 augusti 2012 · 2 167 Inlägg

SE skrev:

Stoorn skrev:
Köra fast med en traktor är inga problem det har jag gjort mer än en gång. Och ja den var 4wd

Självklart kan du köra fast med en traktor, du kan köra fast med en bandvagn också. Men läs genom raderna..
Du kör inte fast vid normal körning på leråkern.

Det gör du inte med en 2hjulsdriven heller.
Du får fortfarande inte bättre GREPP för att du har drivning på ett hjul.

Senast redigerat av Nitromast (29 augusti 2012)

SE
29 augusti 2012 · 202 Inlägg

Rquired skrev:
Riktigt trångsynt, att din svärfar råkar ha sex traktorer betyder i praktiken ingenting oavsett om de varit kapabla att flyga. Nitromast har rätt, fyra eller fler drivande hjul är absolut inte standard på traktorer ens idag. Och som sagt, det är inga problem att köra fast med en traktor även om det självklart är svårare än att köra fast med en personbil.

Rquired, som flera tidigare påpekat, sväva inte iväg.
Det var inte faktumet att han har 6 traktorer jag ville lyfta fram, utan faktumet att samtliga är 4WD då han anser att det är värt att lägga den extra summan vid nyköp. Varför?
Jo för att han kommer fram på ett helt annat sätt.

Vad som är standard är totalt ointressant.

Förstår inte varför någon som alltid ligger 10km/h under gällande hastighet till/från jobbet fortfarande ska hävda sig på detta forum. Du saknar erfarenhet, det som står i böckerna stämmer inte alltid.
Det lärde jag mig mitt första år med körkort. Dags för dig att göra detsamma?

Mercedes C 350 AMG
Volvo V60 T8 AWD "390hk 640nm" (2019)
Rquired Allmänt envis
29 augusti 2012 · 12 512 Inlägg

SE skrev:

Rquired skrev:
Nej, läs på om vad grepp betyder. Det är ett förhållande mellan två ytor, och 4WD påverkar åter igen inte detta.

Det du beskriver, fler däck som driver, kan innebära att du får ner mer kraft i backen (Som ett exempel, i halka) men detta har jag förklarat tidigare och det heter inte grepp. Men ja det innebär en fördel vid acceleration oavsett om det är på plan yta eller i uppförsbacke, men den ger inte bättre grepp, väghållning, stabilitet eller liknande förklarat enligt tidigare inlägg.

För övrigt är 4WD inte standard på traktorer, och kan du stanna i en hal backe och komma igång igen utan problem? Det har jag kunnat med alla mina bilar oavsett drivning, vad är så speciellt med det?

Nu ljuger du igen Rquired.

Du har redan blivit avslöjad med att dra en egen komponerad återblick gällande det historiska inom rallyvärlden (Lancia vs. Audi) Ni som inte läst det kan bläddra tillbaka i tråden.

Du har aldrig kunnat stanna i en isig 33° uppförsbacke med vare sig FWD eller RWD och sedan fortsätta upp.
Påstår du det så läser samtliga på detta forum igenom din lögn. Håll dig till sanningen tack.

Har en bil som drivs på vänster framdäck sämre grepp än en som drivs på båda framdäcken?

Jag har erkänt att jag hade fel, men du vet lika väl som jag att jag inte hade helt fel, angående Lancia´s historia inom rally och erkände detta när det påpekades det kan vem som helst se som går bakåt i tråden där har du rätt. Är det samma sak som att ljuga?

Vänta lite nu, vad kom siffran 33% från och vilken backe på allmän väg har den lutningen?

SE skrev:

Rquired skrev:
Riktigt trångsynt, att din svärfar råkar ha sex traktorer betyder i praktiken ingenting oavsett om de varit kapabla att flyga. Nitromast har rätt, fyra eller fler drivande hjul är absolut inte standard på traktorer ens idag. Och som sagt, det är inga problem att köra fast med en traktor även om det självklart är svårare än att köra fast med en personbil.

Rquired, som flera tidigare påpekat, sväva inte iväg.
Det var inte faktumet att han har 6 traktorer jag ville lyfta fram, utan faktumet att samtliga är 4WD då han anser att det är värt att lägga den extra summan vid nyköp. Varför?
Jo för att han kommer fram på ett helt annat sätt.

Vad som är standard är totalt ointressant.

Förstår inte varför någon som alltid ligger 10km/h under gällande hastighet till/från jobbet fortfarande ska hävda sig på detta forum. Du saknar erfarenhet, det som står i böckerna stämmer inte alltid.
Det lärde jag mig mitt första år med körkort. Dags för dig att göra detsamma?

Ja, han tycker det är värt att ha 4WD vad spelar det för roll? Du tycker det är värt att ha 4WD på en personbil, ändå diskuterar vi här? Vad gör din svärfars åsikter värda att beakta?

Du skitstövel, nu går du mycket långt på punkten personangrepp och lägger saker på mig som jag aldrig skrivit.
-Jag är en notorisk fortkörare (inom måttliga gränser, 10-15km/h verklig fart sällan mer men det förekommer vid sällsynta tillfällen) och har också åkt dit för detta brott.
-Jag har en hetsig körstil, accelererar gärna fort, bromsar sällan ner inför kurvor och liknande.
-Jag kör 3-5.000mil per år, året runt, oavsett väder i både hela Sverige samt självklart även utomlands ibland.
-Jag har kört mycket med olika typer av bilar och lätta lastbilar med alla tre typer av drivning, både inom jobbet, hyrbilar och bilar som varit egna.

En del av dessa punkter, exempelvis fortkörningen, är inget jag är stolt över men fakta. Jag tycker gränserna är orimligt lågt satta, så enkelt är det. 60km/h på gamla 90km/h-vägar med viltstängsel som lika väl kunde haft 100 eller 110km/h, dumheter!

Jag skriver efter min erfarenhet på detta forum, precis som vilken nybliven förare på 18år utan körvana som helst och enligt mottot att mina åsikter är värda exakt lika mycket som dennes. Utan erfarenhet påstår du, med den körsträckan som är drygt tre gånger så mycket som genomsnittsföraren kör per år, så har jag uppenbarligen mer körvana än vad majoriteten av förare har. Och det är inte detsamma som att "sakna erfarenhet".

Men skall du nu börja diskutera erfarenhet har du inga som helst belägg för att sätta mig i Tant Agda/10km/h under-gruppen när jag i de flestas ögon är lite av en fartdåre. Du saknar belägg och känner inte mig men uttalar dig ändå, vem är det nu som gränsar till lögner enligt det du anklagade mig för med mitt misstag med Lancia´s historia?

Senast redigerat av Rquired (29 augusti 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
henke_99 Offroad Racing
29 augusti 2012 · 3 122 Inlägg

För att få så bra grepp som möjligt mot underlaget måste man ha så stor kontaktyta som möjligt, oavsett om det handlar om att svänga, accelerera eller bromsa. Det finns många sätt att lösa det på, men alla dom sätten bygger på största möjliga kontaktyta mellan däck och underlag. Sen kan det lösas genom t.ex stora o breda eller små o smala däck, drivning på många hjul, drivning på få hjul, bromsar på olika många hjul osv. Allt beroende på fordon, körsätt och underlag. (ja jag har ett antal års erfarenhet av ett antal olika fordonstyper, både stora o små så jag vågar påstå att jag vet vad jag pratar om)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
steifan DR!FTT3KN!K3R
29 augusti 2012 · 10 427 Inlägg

Hah!

Man kan svänga ca ->->->->85cm<-<-<-<- snävare i en cirkel med en bakhjulsdriven BMW 3-serie coupé (E92) än med en fyrhjulsdriven. Sug på den! wink cool

E92 xdrive: 38.9 ft -> 11,85672 m
E92 rear wheel drive: 36.1 ft -> 11,00328 m

Dvs lite smidigare att ta sig runt med en bakhjulsdriven bil än en motsvarande fyrhjulsdriven. Icke att underskatta!

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Team-Adolfsson Gödseldräng
29 augusti 2012 · 4 529 Inlägg

SE skrev:

Stoorn skrev:
Köra fast med en traktor är inga problem det har jag gjort mer än en gång. Och ja den var 4wd

Självklart kan du köra fast med en traktor, du kan köra fast med en bandvagn också. Men läs genom raderna..
Du kör inte fast vid normal körning på leråkern.

du borde nog lära dig o hålla käften stängd innan du vräker ur dig en massa skit

kör inte fast vid normal körning på en leråker ?
hm va kallar du detta då ?

vanlig körning

alla traktorer med 4x4 samt en med dubbelmontage
vart är det häringa herrejesus braiga greppet ni snackar om ? var inte de lättaste att få loss traktorn kan jag lova

https://www1.garaget.org/gallery/images/23/22688/22688-48bd0022a2a0c668f0e5b21ae60a8193.jpg

SE
29 augusti 2012 · 202 Inlägg

rquired skrev:
För övrigt är 4WD inte standard på traktorer, och kan du stanna i en hal backe och komma igång igen utan problem? Det har jag kunnat med alla mina bilar oavsett drivning, vad är så speciellt med det?

SE skrev:
Nu ljuger du igen Rquired.

Du har redan blivit avslöjad med att dra en egen komponerad återblick gällande det historiska inom rallyvärlden (Lancia vs. Audi) Ni som inte läst det kan bläddra tillbaka i tråden.

Du har aldrig kunnat stanna i en isig 33° uppförsbacke med vare sig FWD eller RWD och sedan fortsätta upp.
Påstår du det så läser samtliga på detta forum igenom din lögn. Håll dig till sanningen tack.

Har en bil som drivs på vänster framdäck sämre grepp än en som drivs på båda framdäcken?

Rquired skrev:
Jag har erkänt att jag hade fel, men du vet lika väl som jag att jag inte hade helt fel, angående Lancia´s historia inom rally och erkände detta när det påpekades det kan vem som helst se som går bakåt i tråden där har du rätt. Är det samma sak som att ljuga?

Vänta lite nu, vad kom siffran 33% från och vilken backe på allmän väg har den lutningen?

1. 
Om du läser så har jag skrivit °. Samma tecken som används för ''grader''.
( Om du mot förmodan läser mitt ° som % så beror det på att jag sitter på Mac medans du troligen använder PC. )

2.
Har jag nämnt ordet ''allmän väg'', eller var får du det ifrån?
Just mitt test gjorde jag i Dalarna, närmare bestämt Idre Fjäll. Där utanför sporthallen (om du har vägarna förbi) så finns en väldigt brant backe till personalparkeringen. Där har du backen jag hänvisar till.



Rquired skrev:
Ja, han tycker det är värt att ha 4WD vad spelar det för roll? Du tycker det är värt att ha 4WD på en personbil, ändå diskuterar vi här? Vad gör din svärfars åsikter värda att beakta?

Jag anser att någon som arbetar med bilar i alla dess former, äger sportbilar med både 4WD samt RWD, har en årlig körsträcka på ca. 6000 mil, bor på ''landet'' (där vi märker av vintern), anordnar isrally på sin konstsjö på vintern där vi använder bilar såsom VOC, Impreza m.m. vet vad han pratar om.

Inte någon som läser böcker om bilar och kör sakta till/från jobbet..

Läs det inte som någon sorts ''skryt'' utan någon som har erfarenhet av vilken drivning som är överlägsen på snöiga och isiga vägar vintertid.


Rquired skrev:
Du skitstövel, nu går du mycket långt på punkten personangrepp och lägger saker på mig som jag aldrig skrivit.
-Jag är en notorisk fortkörare (inom måttliga gränser, 10-15km/h verklig fart sällan mer men det förekommer vid sällsynta tillfällen) och har också åkt dit för detta brott.
-Jag har en hetsig körstil, accelererar gärna fort, bromsar sällan ner inför kurvor och liknande.
-Jag kör 3-5.000mil per år, året runt, oavsett väder i både hela Sverige samt självklart även utomlands ibland.
-Jag har kört mycket med olika typer av bilar och lätta lastbilar med alla tre typer av drivning, både inom jobbet, hyrbilar och bilar som varit egna.

En del av dessa punkter, exempelvis fortkörningen, är inget jag är stolt över men fakta. Jag tycker gränserna är orimligt lågt satta, så enkelt är det. 60km/h på gamla 90km/h-vägar med viltstängsel som lika väl kunde haft 100 eller 110km/h, dumheter!

Jag skriver efter min erfarenhet på detta forum, precis som vilken nybliven förare på 18år utan körvana som helst och enligt mottot att mina åsikter är värda exakt lika mycket som dennes. Utan erfarenhet påstår du, med den körsträckan som är drygt tre gånger så mycket som genomsnittsföraren kör per år, så har jag uppenbarligen mer körvana än vad majoriteten av förare har. Och det är inte detsamma som att "sakna erfarenhet".

Men skall du nu börja diskutera erfarenhet har du inga som helst belägg för att sätta mig i Tant Agda/10km/h under-gruppen när jag i de flestas ögon är lite av en fartdåre. Du saknar belägg och känner inte mig men uttalar dig ändå, vem är det nu som gränsar till lögner enligt det du anklagade mig för med mitt misstag med Lancia´s historia?

Känsligt ämne..? En alkoholist blir också sur när man avslöjar personen...

Mercedes C 350 AMG
Volvo V60 T8 AWD "390hk 640nm" (2019)
Dirtymike
29 augusti 2012 · 1 532 Inlägg

Nitromast skrev:

SE skrev:

Nitromast skrev:

Du får väl ändå inte bättre grepp av att ha drivning på fler däck?

Självklart får jag det! Varför är traktorer 4WD?


...

Ja inte är det för att dom får grepp vid höga hastigheter i snömodd vid omkörning.
Du får inte sladd med en traktor....

Inte sladd med traktor....... haha eller. Vakna

Jeep J20 (1978)
SE
29 augusti 2012 · 202 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

SE skrev:

Stoorn skrev:
Köra fast med en traktor är inga problem det har jag gjort mer än en gång. Och ja den var 4wd

Självklart kan du köra fast med en traktor, du kan köra fast med en bandvagn också. Men läs genom raderna..
Du kör inte fast vid normal körning på leråkern.

du borde nog lära dig o hålla käften stängd innan du vräker ur dig en massa skit

kör inte fast vid normal körning på en leråker ?
hm va kallar du detta då ?

vanlig körning

alla traktorer med 4x4 samt en med dubbelmontage
vart är det häringa herrejesus braiga greppet ni snackar om ? var inte de lättaste att få loss traktorn kan jag lova

Om du lär dig stava först.
Vad fan betyder ''Mercedes probability the best car in the world''? Du skulle nog hållt dig i skolan mer och plöjt åker mindre...

Senast redigerat av SE (29 augusti 2012)

Mercedes C 350 AMG
Volvo V60 T8 AWD "390hk 640nm" (2019)
Dirtymike
29 augusti 2012 · 1 532 Inlägg

SE skrev:

Nitromast skrev:

SE skrev:

Höga hastigheter har ingen förrutom du skrivit. Mitt exempel (i den förra tråden som du så noggrant läste) beskrev en situation där du hamnar bakom en traktor i 40km/h och där du sedan ska köra om den i snömodd. Där har 4WD bättre grepp.

Precis, jag får inte sladd med en traktor p.g.a. 4WD. Tack.

Jag tror du har missat poängen här... Du får inte sladd med en traktor pga att den går sakta. De flesta "traktorer" har 2hjulsdrift. Beroende vad du betraktar som "traktor" också.
Du har inte bättre grepp i något för att du har drivning på det.
Anledningen till att du tar dig upp är för att du har fördelat drivkraften på 4 hjul, mao inte pga att du har bättre grepp.....

Ska du tala om för mig hur en traktor drivs? haha, tillåt mig att skratta.. Vi har 6 traktorer på min svärfars gård, SAMTLIGA är 4WD. Så jag är ordentligt intresserad över vad du betraktar som ''traktor''... 1940-tal?
Om du vill så kan du sladda med en traktor utan några större problem.
MEN du kör aldrig fast med en traktor. Du tappar aldrig greppet om du inte vill. Även om du monterat en effektbox som ger en ordentlig effekthöjning. Allt har du att tacka 4WD för.

Kör aldrig fast med traktor...... hm sov du nu eller kvittar om du har 4 eller 2 wd kan jag lova. Jag har stått helt stilla med en traktor på 4wd o inte kommit nånstans. Men lade i 2wd och kom iväg.

Jeep J20 (1978)
Dirtymike
29 augusti 2012 · 1 532 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

SE skrev:

Stoorn skrev:
Köra fast med en traktor är inga problem det har jag gjort mer än en gång. Och ja den var 4wd

Självklart kan du köra fast med en traktor, du kan köra fast med en bandvagn också. Men läs genom raderna..
Du kör inte fast vid normal körning på leråkern.

du borde nog lära dig o hålla käften stängd innan du vräker ur dig en massa skit

kör inte fast vid normal körning på en leråker ?
hm va kallar du detta då ?

vanlig körning

alla traktorer med 4x4 samt en med dubbelmontage
vart är det häringa herrejesus braiga greppet ni snackar om ? var inte de lättaste att få loss traktorn kan jag lova

http://www1.garaget.org/gallery/images/23/22688/22688-48bd0022a2a0c668f0e5b21ae60a8193.jpg

Därför min far har en stridsvagns bärgare på sin gård.
Ja den går oxå att köra fast med fast den har band.

Jeep J20 (1978)
Stoorn Legitimerad klåpare
29 augusti 2012 · 212 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

SE skrev:

Stoorn skrev:
Köra fast med en traktor är inga problem det har jag gjort mer än en gång. Och ja den var 4wd

Självklart kan du köra fast med en traktor, du kan köra fast med en bandvagn också. Men läs genom raderna..
Du kör inte fast vid normal körning på leråkern.

du borde nog lära dig o hålla käften stängd innan du vräker ur dig en massa skit

kör inte fast vid normal körning på en leråker ?
hm va kallar du detta då ?

vanlig körning

alla traktorer med 4x4 samt en med dubbelmontage
vart är det häringa herrejesus braiga greppet ni snackar om ? var inte de lättaste att få loss traktorn kan jag lova

http://www1.garaget.org/gallery/images/23/22688/22688-48bd0022a2a0c668f0e5b21ae60a8193.jpg

Ja se där då behövde jag inte ens svara men jag gör de ändå för att jag är en småsinnig skithög. Adolfsson har helt rätt, man behöver heller inte dra nå jätte saker för att köra fast om de vill sig jävligt illa. Drog lös en traktor med twindäck och 4wd tidigare i sommar som drog en fastgödsel vagn som inte alls är nå vidare stor jämfört med grejorna på Adolfssons bild

Opel Vectra (1995)
Nitromast Dr. Scanner
29 augusti 2012 · 2 167 Inlägg

Dirtymike skrev:

Nitromast skrev:

SE skrev:

Självklart får jag det! Varför är traktorer 4WD?


...

Ja inte är det för att dom får grepp vid höga hastigheter i snömodd vid omkörning.
Du får inte sladd med en traktor....

Inte sladd med traktor....... haha eller. Vakna

självklart kan det släppa... men få "sladd" tongue

SE
29 augusti 2012 · 202 Inlägg

Nitromast skrev:

Dirtymike skrev:

Nitromast skrev:

Ja inte är det för att dom får grepp vid höga hastigheter i snömodd vid omkörning.
Du får inte sladd med en traktor....

Inte sladd med traktor....... haha eller. Vakna

självklart kan det släppa... men få "sladd" tongue

Lilla vän... Inga problem att få ''sladd'' om man vill.

Mercedes C 350 AMG
Volvo V60 T8 AWD "390hk 640nm" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang