Svetsdiffad Volvo På Vintern?

Pim_Pim
6 september 2012 ·

Har man så stora problem med att bilen bara vill enhjula på vintern så har jag tappat hoppet för mänskligheten wink

baltis
6 september 2012 · 1 948 Inlägg

Pim_Pim skrev:
Har man så stora problem med att bilen bara vill enhjula på vintern så har jag tappat hoppet för mänskligheten wink

Enhjula suger wink tappar minst 50% av upplevelsen big_smile dåligt driv = dålig hastighet = dååååååååligt wink men visst, första vintern kan man väll enhjula big_smile

FAN måste ha volvo i vinter känner jag nu big_smile

Mack Forum- och sitemoderator
6 september 2012 · 26 134 Inlägg

baltis skrev:
att säga att man inte behöver en "diffad" bakaxel på vintern är enligt mig (och alla kunniga med erfaenhet, fråga vilken rallyåkare som helst) är ren bullshit. Finns inget så fint som en nysnöad grusväg tillsammans med en svetsdiffad volvo 740.... big_smile Med svetsen får du bättre kontrol, du vet vad som kommer hända du får bättre driv, ja det går helt enkelt att åka fortare.

DÄREMOT så måste du vara med på att om du INTE gasar så kommer bilen vilja understyra, dvs du måste vara med på att gasa upp den i kurvan, men det är väll bättre att veta att om du gasar så kommer sladden, inte att sladden KANSKE kommer, som det e utan svetsen.

I stadstrafik så är det ju behagligare att åka svetsat på vintern än sommaren eftersom när det är halt så tuggar det inte lika hårt eftersom snö/is inte ger lika bra grepp som 25gradig asfalt wink


Så för att sammanfatta; SVETSA! du kommer inte ångra dig en sekund, ända du kommer ångra är att du åkt omkring och enhjulat alla andra vintrar big_smile

Det är en himla skillnad på en rallybil - oavsett om vi snackar Grupp H, Rallycross eller vad det nu må vara - och en standardbil man eventuellt kör normalt med.
Har man fräsch axel så enhjular man inte hela tiden, även fast det inte är svetsdiffat.

Personligen kör jag hellre med en vanlig axel/roligare diff - än att svetsdiffar, för då vet jag att jag även kan köra "normalt" när jag vill köra "normalt".

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
baltis
6 september 2012 · 1 948 Inlägg

Mack skrev:

baltis skrev:
att säga att man inte behöver en "diffad" bakaxel på vintern är enligt mig (och alla kunniga med erfaenhet, fråga vilken rallyåkare som helst) är ren bullshit. Finns inget så fint som en nysnöad grusväg tillsammans med en svetsdiffad volvo 740.... big_smile Med svetsen får du bättre kontrol, du vet vad som kommer hända du får bättre driv, ja det går helt enkelt att åka fortare.

DÄREMOT så måste du vara med på att om du INTE gasar så kommer bilen vilja understyra, dvs du måste vara med på att gasa upp den i kurvan, men det är väll bättre att veta att om du gasar så kommer sladden, inte att sladden KANSKE kommer, som det e utan svetsen.

I stadstrafik så är det ju behagligare att åka svetsat på vintern än sommaren eftersom när det är halt så tuggar det inte lika hårt eftersom snö/is inte ger lika bra grepp som 25gradig asfalt wink


Så för att sammanfatta; SVETSA! du kommer inte ångra dig en sekund, ända du kommer ångra är att du åkt omkring och enhjulat alla andra vintrar big_smile

Det är en himla skillnad på en rallybil - oavsett om vi snackar Grupp H, Rallycross eller vad det nu må vara - och en standardbil man eventuellt kör normalt med.
Har man fräsch axel så enhjular man inte hela tiden, även fast det inte är svetsdiffat.

Personligen kör jag hellre med en vanlig axel/roligare diff - än att svetsdiffar, för då vet jag att jag även kan köra "normalt" när jag vill köra "normalt".

Sant, använder man bilen som vardagsbil i en större stad, då kanske en vanlig diffad axel är att föredra.

Har personligen bara erfarenhet utav att ha en ren "sladd bil" som det ibland händer att man svänger förbi konsum med smile DÅ ska man ha svetsat wink

Men om JAG skulle köra bakhjulsdriven volvo hela vintern som ENDA bil, då skulle den fortfarande vara diffad.

Smaken är som baken...

Mack Forum- och sitemoderator
6 september 2012 · 26 134 Inlägg

baltis skrev:

Mack skrev:

baltis skrev:
att säga att man inte behöver en "diffad" bakaxel på vintern är enligt mig (och alla kunniga med erfaenhet, fråga vilken rallyåkare som helst) är ren bullshit. Finns inget så fint som en nysnöad grusväg tillsammans med en svetsdiffad volvo 740.... big_smile Med svetsen får du bättre kontrol, du vet vad som kommer hända du får bättre driv, ja det går helt enkelt att åka fortare.

DÄREMOT så måste du vara med på att om du INTE gasar så kommer bilen vilja understyra, dvs du måste vara med på att gasa upp den i kurvan, men det är väll bättre att veta att om du gasar så kommer sladden, inte att sladden KANSKE kommer, som det e utan svetsen.

I stadstrafik så är det ju behagligare att åka svetsat på vintern än sommaren eftersom när det är halt så tuggar det inte lika hårt eftersom snö/is inte ger lika bra grepp som 25gradig asfalt wink


Så för att sammanfatta; SVETSA! du kommer inte ångra dig en sekund, ända du kommer ångra är att du åkt omkring och enhjulat alla andra vintrar big_smile

Det är en himla skillnad på en rallybil - oavsett om vi snackar Grupp H, Rallycross eller vad det nu må vara - och en standardbil man eventuellt kör normalt med.
Har man fräsch axel så enhjular man inte hela tiden, även fast det inte är svetsdiffat.

Personligen kör jag hellre med en vanlig axel/roligare diff - än att svetsdiffar, för då vet jag att jag även kan köra "normalt" när jag vill köra "normalt".

Sant, använder man bilen som vardagsbil i en större stad, då kanske en vanlig diffad axel är att föredra.

Har personligen bara erfarenhet utav att ha en ren "sladd bil" som det ibland händer att man svänger förbi konsum med smile DÅ ska man ha svetsat wink

Men om JAG skulle köra bakhjulsdriven volvo hela vintern som ENDA bil, då skulle den fortfarande vara diffad.

Smaken är som baken...

Precis. Man får tänka till lite innan man svetsar också.
Med detta säger jag inte att det inte är "bra", men det går ju även få ut bakänden med en osvetsad klump också. Det gäller bara att hitta rätta tekniken, vilket inte alla individer finner. (inget illa menat mot någon)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
PMPerformance
6 september 2012 · 2 266 Inlägg

Mack skrev:

baltis skrev:

Mack skrev:

Det är en himla skillnad på en rallybil - oavsett om vi snackar Grupp H, Rallycross eller vad det nu må vara - och en standardbil man eventuellt kör normalt med.
Har man fräsch axel så enhjular man inte hela tiden, även fast det inte är svetsdiffat.

Personligen kör jag hellre med en vanlig axel/roligare diff - än att svetsdiffar, för då vet jag att jag även kan köra "normalt" när jag vill köra "normalt".

Sant, använder man bilen som vardagsbil i en större stad, då kanske en vanlig diffad axel är att föredra.

Har personligen bara erfarenhet utav att ha en ren "sladd bil" som det ibland händer att man svänger förbi konsum med smile DÅ ska man ha svetsat wink

Men om JAG skulle köra bakhjulsdriven volvo hela vintern som ENDA bil, då skulle den fortfarande vara diffad.

Smaken är som baken...

Precis. Man får tänka till lite innan man svetsar också.
Med detta säger jag inte att det inte är "bra", men det går ju även få ut bakänden med en osvetsad klump också. Det gäller bara att hitta rätta tekniken, vilket inte alla individer finner. (inget illa menat mot någon)

Körde volvo 760 gle en vinter och sladda med gick väldigt bra med tanke på de var automat och odiffat, en kompis som hade en ford sierra med lamelldiff axel klarade inte av att sladda med 760 när han prova den.

Sen dess har jag alltid haft svetsade axlar på volvo bilarna tycker de har varit tryggt att veta att man kan sladda och man vet att baken alltid släpper när man vill.

svetsdiff !!!
Aronsson Dansa är kul men jag föredrar att sänka
6 september 2012 · 346 Inlägg

baltis skrev:
att säga att man inte behöver en "diffad" bakaxel på vintern är enligt mig (och alla kunniga med erfaenhet, fråga vilken rallyåkare som helst) är ren bullshit. Finns inget så fint som en nysnöad grusväg tillsammans med en svetsdiffad volvo 740.... big_smile Med svetsen får du bättre kontrol, du vet vad som kommer hända du får bättre driv, ja det går helt enkelt att åka fortare.

DÄREMOT så måste du vara med på att om du INTE gasar så kommer bilen vilja understyra, dvs du måste vara med på att gasa upp den i kurvan, men det är väll bättre att veta att om du gasar så kommer sladden, inte att sladden KANSKE kommer, som det e utan svetsen.

I stadstrafik så är det ju behagligare att åka svetsat på vintern än sommaren eftersom när det är halt så tuggar det inte lika hårt eftersom snö/is inte ger lika bra grepp som 25gradig asfalt wink


Så för att sammanfatta; SVETSA! du kommer inte ångra dig en sekund, ända du kommer ångra är att du åkt omkring och enhjulat alla andra vintrar big_smile

Tackar för svaret! , svetsat blir det wink

Spelis
6 september 2012 · 1 926 Inlägg

Blev plötsligt sugen på att lägga en loppa på min härk big_smile

Aronsson Dansa är kul men jag föredrar att sänka
13 oktober 2012 · 346 Inlägg

Tjenare mannen! , eftersom min bakaxel börjat knaka och jag har bytt båda drivaxlarna med hjullager så blir det att svetsdiffa och köra slut på den bakaxeln smile , tagga snö nu gubbar!

dahlens SÄNK MER!
14 oktober 2012 · 389 Inlägg

knaka är ju inge farligt, värre när det blir som det har blivit i 740in för mig nu.. rycker och har sig förfullt wink

Volvo 240 GL "Max" (1988)
Aronsson Dansa är kul men jag föredrar att sänka
14 oktober 2012 · 346 Inlägg

dahlens skrev:
knaka är ju inge farligt, värre när det blir som det har blivit i 740in för mig nu.. rycker och har sig förfullt wink

Ne men förjävla störande ljud att åka med wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang