Saab 9-5 2.0T -00 Små fix och uppfräschning!

Vänt om bollen nu, motorn verkar fungera klockrent som den skall och allt går någorlunda enligt planerna.
  • 49 Följare
  • 195 062 Visningar
  • Projektet avslutat 30 juli 2013
stojf
7 september 2012 · 589 Inlägg

pukan2 skrev:

stojf skrev:

amoreex skrev:
Jag skall ta och byta stift samt olja på den snart innan man börjar köra igen smile

Han sa att de är dax och att göra för att den skall må bra smile

Oilsludge problem?
Vill du förklara de lite mer nära? wink

finns jätte många ställen att läsa om det men för att försöka förklara det så lätt som möjligt, bilar (tex 9-5) som har kört korta sträckor där motorn inte hunnit bli varm, eller där man inte bytt ut motoroljan med jämna mellanrum så täpps oljekanalerna igen pga bristfällig smörjning:) du kan kolla upp det mer grundligt både här på garaget eller googla det smile  ett enkelt sätt att få en bra uppfattning av hur bilen har gått är att ta ner oljetråget och rengöra silen smile

går det att montera ner tråget utan att ta ner hela framvagnen. och vad är det man ska kolla efter när det gäller detta.

jag tog ner tråget i samma veva som jag gjorde växellådsbyte så då rev jag ner hela subramen, men ja det går att ta ner oljetråget utan att ta ner ramen, jag skulle gissa på att det finns bilder på när någon gjort detta, annars så gissar jag på att man lossar ramen bakifrån och tar lös bakre motorfästet så bör det gå att få ner tråget, trångt och jävligt men allt går ! big_smile

saab turbo!
Skoda octavia rs "RS" (2003)
amoreex
7 september 2012 · 2 712 Inlägg

Hmm då kanske man skall passa på att lyfta av tråget om man kan få tag på en hiss eller något eller om man orkar sätta den på pallbockar...


Men vad tycker ni andra om det att lackera det skruvfästet svart eller skall jag försöka polera det riktigt smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
amoreex
8 september 2012 · 2 712 Inlägg

Då kom man precis in efter att gjort "klart" röret. kände att de får helt enkelt duga så.. mitt fina slippapper är ändå slut så hmm

Men sätter dit de på bilen imorgon så smile
Dålig bild, ser mycket bättre ut IRL smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173185/173185-5c4dbfd6df2d2d03f78f68e683272005.jpg

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
stojf
8 september 2012 · 589 Inlägg

amoreex skrev:
Hmm då kanske man skall passa på att lyfta av tråget om man kan få tag på en hiss eller något eller om man orkar sätta den på pallbockar...


Men vad tycker ni andra om det att lackera det skruvfästet svart eller skall jag försöka polera det riktigt smile

det är nästa lättare att göra det utan lyft, iaf enligt min mening:)

saab turbo!
Skoda octavia rs "RS" (2003)
amoreex
8 september 2012 · 2 712 Inlägg

Förstår jag inte hur det kan vara då man ju får upp den en bit :o

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
stojf
8 september 2012 · 589 Inlägg

sant, men jag har inte tillgång till lyft nära så det blev lättare att stå hemma, smile sen ifall man ska ta ner hela subramen så är det lättare på bockar eftersom man ska höja och sänka motorn å hålla på smile

saab turbo!
Skoda octavia rs "RS" (2003)
stojf
8 september 2012 · 589 Inlägg

sant, men jag har inte tillgång till lyft nära så det blev lättare att stå hemma, smile sen ifall man ska ta ner hela subramen så är det lättare på bockar eftersom man ska höja och sänka motorn å hålla på smile

saab turbo!
Skoda octavia rs "RS" (2003)
amoreex
8 september 2012 · 2 712 Inlägg

För man kommer ju inte ens in med huvudet under bilen om den inte står på några bockar :p

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
stojf
8 september 2012 · 589 Inlägg

nä men riktiga bockar från biltema som pallar 5ton styck är underbara! då jävlar kan du göra kullebytter under bilen!

saab turbo!
Skoda octavia rs "RS" (2003)
bollen1986
8 september 2012 · 3 714 Inlägg

för att lossa tråget behöver man väl inte lossa subframen ? Har sj tagit ner tråget på 9-5 utan att röra subframen....

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
amoreex
8 september 2012 · 2 712 Inlägg

Tycker  med de kändes konstigt.. har dock aldrig kollat under en 9-5 förr.. så jag ska vara tyst om den saken smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
KBAragger
8 september 2012 · 961 Inlägg

stojf skrev:
nä men riktiga bockar från biltema som pallar 5ton styck är underbara! då jävlar kan du göra kullebytter under bilen!

jasså? kanske borde kolla upp det, tack för tipset! (även fast det inte var riktat till mig wink)

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk
stojf
8 september 2012 · 589 Inlägg

bollen1986 skrev:
för att lossa tråget behöver man väl inte lossa subframen ? Har sj tagit ner tråget på 9-5 utan att röra subframen....

sitter inte subramen över vissa delar utav tråget eller är det jag som är ute och cyklar? för enligt mitt minne så täck ungefär hälften utan de typ 16 bultarna :s

saab turbo!
Skoda octavia rs "RS" (2003)
amoreex
9 september 2012 · 2 712 Inlägg

Update varit ute lite idag och putsat klart ett rör och började på ett annat och gjorde även det klart! smile

Bilderna får tala lite och så får ni gärna ge förslag på vad jag mer skall putsa på..

Har bestämt att ta luftintaget till Turbon sen vet jag inte mycket mer smile

Nya röret jag redan påbörjat lite.. glömde ta bild om hur det såg ut precis när jag började.. kan ju säga att de var svart i ena änden av smuts..
https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173185/173185-07f348d206a455ec05a17c6a6ac66977.jpg

Har nu börjat lika något? smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173185/173185-3e7674b681130e946e9a7b7719c45a0a.jpg

På plats i bilen tillsammans med det andra röret jag gjorde för någon dag sedan! smile
Ursäkta för suddig bild.. började bli mörkt.. tog bilden vid 19:30..

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173185/173185-9e5027e7d582e4a314fbee02b29ab857.jpg

Allt för idag! smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
turbo_sport
9 september 2012 · 390 Inlägg

Ser mycket bra ut! smile Kommer att följas!

amoreex
9 september 2012 · 2 712 Inlägg

turbo_sport skrev:
Ser mycket bra ut! smile Kommer att följas!

Tack kul att du gillar det!

Alltid trevligt med följare! smile

Din 9-5 ser inte heller helt fel ut!

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
KBAragger
9 september 2012 · 961 Inlägg

amoreex skrev:
Update varit ute lite idag och putsat klart ett rör och började på ett annat och gjorde även det klart! smile

Bilderna får tala lite och så får ni gärna ge förslag på vad jag mer skall putsa på..

Har bestämt att ta luftintaget till Turbon sen vet jag inte mycket mer smile

Nya röret jag redan påbörjat lite.. glömde ta bild om hur det såg ut precis när jag började.. kan ju säga att de var svart i ena änden av smuts..
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … c66977.jpg

Har nu börjat lika något? smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … c45a0a.jpg

På plats i bilen tillsammans med det andra röret jag gjorde för någon dag sedan! smile
Ursäkta för suddig bild.. började bli mörkt.. tog bilden vid 19:30..

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 9ab857.jpg

Allt för idag! smile

ser ut att bli bra, får man fråga vilken färg du tänkt dig i motorutrymmet? tongue

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk
amoreex
9 september 2012 · 2 712 Inlägg

KBAragger skrev:
ser ut att bli bra, får man fråga vilken färg du tänkt dig i motorutrymmet? tongue

Inte den blekaste.. funderat lite på rött?

Eller köra blått som på förra bilen smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
KBAragger
9 september 2012 · 961 Inlägg

amoreex skrev:

KBAragger skrev:
ser ut att bli bra, får man fråga vilken färg du tänkt dig i motorutrymmet? tongue

Inte den blekaste.. funderat lite på rött?

Eller köra blått som på förra bilen smile

jag tror blått hade varit snyggt tongue

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk
amoreex
9 september 2012 · 2 712 Inlägg

Jo det hade det kanske varit.. har faktiskt inte tänkts så jätte mycket på det! smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang