BMW 320 E30 Batteriet dör!

JonatanB
31 augusti 2012 · 26 Inlägg

Tjena!

Min bil har länge haft det lite halvt knepigt med batteriet. Pga detta har jag nu bytt batteriet två gånger under de senaste ca 1,5 åren, och har under sommaren haft batteriet (köpt för ca 7-8 månader sedan) på laddning i ett par veckor under tiden jag bytt topp på bilen. Nu efter bytet av toppen drog jag ut en sväng, ca 1 timme, och märkte inga fel med bilen men idag, efter ett par kallstarter ganska tätt inpå varann, så startar inte bilen; batteriet är dött.

Jag börjar bli less på mina batteriproblem och jag undrar om det kan vara generator eller liknande som strular? Det känns som batteriet antagligen inte har tagit åt sig särskilt mycket laddning under min senaste tur och till slut fick slut på juice de senaste starterna. Som jag förstår så brukar det normalt sett vara batteriet som är kasst och inte kan ta åt sig laddning men nu efter två nya batterier på kort tid så tycker jag att det måste vara något annat som är fel.

Jag är ganska novis på felsökning när det gäller bilar. Hyfsat händig, men jag vet inte tillräckligt mycket för att förstå vad som är fel.

En annan fråga som jag kan passa på att ställa är: tomgången är oroligare nu efter att jag har bytt topp. Förslag på vad detta kan bero på? Ska byta tändstift nästa vecka men det är knappast det enda som kan vara fel..

Tack på förhand!

//Jonatan

Bmw 320 -88
Drönirettab
31 augusti 2012 · 21 761 Inlägg

När två batterier "pajjar" på mindre än två år så får man misstänka antingen dålig laddning eller att någonting drar tjuvström.

Generatorns laddspänning kan du enkelt mäta med multimeter, mätningen görs dels med motorn på tomgång+endast halvljuset igång och dels med motorn på 1500-2000 varv+flera strömförbrukare igång (tex fläkt, elbakruta, extraljus). Du mäter först nere på generatorns B+ (minusmätpinnen sätts på generatorhöljet), sedan mäter du på batteripolerna. Detta för att se om spänningen skiljer sig mellan generator och batteri.

Tjuvström mäts genom att plocka bort en batterikabel, exempelvis pluskabeln, och koppla in multimetern mellan batteripolen och batterikabelskon. Mätaren ställs i läge för strömmätning och lämpligt mätområde är 10/20 A beroende på mätare. Bilen ska vara avslagen och låst, se till att alla lampor verkligen är avstängda. Vänta ca 15-20 minuter innan du läser av mätaren. Mätvärdet bör inte vara mer än 0,05 A (50 mA), men helst lägre (tex 20 mA). smile

JonatanB
3 september 2012 · 26 Inlägg

Hej! Tack för ditt svar; jag har nu en del fakta som jag behöver hjälp att tyda. Jag hade laddat batteriet under helgen och nu när bilen var avstängd hade batteriet en spänning på 12,9 V. Vi mätte generator och batteri 2 gånger och vi fick olika resultat varje gång:

(Första gången)
På tomgång hade generatorn 14,29 V och batteriet 12,53 V.
1900 varv och hög elförbrukning hade generatorn 14 V och batteriet 12,27 V.

Vi misstänkte att det kanske var kablarna mellan generator och batteriet som var dåliga pga tappet i spänning så därför tog vi multimetern och satte den mellan polerna på generatorn och polerna på batteriet för att mäta resistans (bilen avstängd).

Röd på generator till röd på batteriet gav en resistans (ohm) väldigt nära noll.
Svart på generator till svart på batteriet gav 20 ohm.

Nu slog vi dock på bilen för att testa samma sak och då fick vi oändlig resistans mellan svart på generator till svart på batteriet.. konstigt?? Vi mätte också spänning från generator svart och batteri svart när bilen var på tomgång och fick 12 V.

Sen testade vi igen med tanken att sätta en startkabel mellan polerna på generatorn och batteriet för att se om det ökade spänningen på batteriet och därmed kunna se om det var fel på kablarna, men fick denna gång helt andra resultat:

Spänningen på generatorn på tomgång var 11,9 V men ökade till 12,2 (samma som batteriet) när man satte en startkabel från minus på generatorn till minus på batteriet. Ingen skillnad i spänning med startkabel på pluspolerna.

Till sist så mätte vi även tjuvström och upptäckte att 0,06 A (60mA) blir stulen.

??? Vi har inte en aning vad det är som försigår!

Mycket tacksam för svar!

Mvh Jonatan

Bmw 320 -88
Drönirettab
3 september 2012 · 21 761 Inlägg

Den där resistansmätningen mellan genertorminus och batteriminus visar tydligt att det är problem med jordförbindelsen, åtminstone ett fel sitter i den biten.

Om generatorn har en egen jordkabel som går till tex motorblocket så får ni plocka loss den och rengöra alla kontaktytor, sedan sätta tillbaka. Sitter det en jordkabel/fläta mellan motorblock och kaross så gör ni samma sak med den, även med batteriets jordkabel ner till karossen. Är någon kabel väldigt sliten så byt gärna ut mot ny.

När ni mätte upp 11,9 V med motorn på tomgång, lyste inte batterilampan då?

60 mA är i mitt tycke lite väl högt, åtminstone om bilen inte har flera "datorboxar" som kräver spänning för att behålla minnet. En bil med endast larm ska inte ha så hög viloström som jag ser det. Men just detta har knappast med generatorproblemet att göra, dock ett litet "sidoproblem" som bör kollas upp. smile

JonatanB
4 september 2012 · 26 Inlägg

Tjena! Du får ursäkta; på grund av min brist på erfarenhet skrev jag en del felaktiga fakta ovan! Jag var och kollade alla kontaktytor idag, och när jag hade gjort det kom jag på att jag hade misstagit mig vad minus var på generatorn. Som du skrev så är ju minus generatorhöljet; jag trodde att det var den andra "polen" på generatorn, kabeln som satt bredvid pluspolen. Så nu har jag mätt om och har lite annan fakta igen, förlåt för detta! Man lär så länge man lever antar jag.

Jag mätte om resistans mellan det riktiga minus på generatorn och minus på batteriet och det visade nu att det var näst intill ingen resistans. Så om jag förstår detta rätt kan det då inte vara något fel på kablarna mellan batteri och generator och, antar jag, inte heller något fel på jorden? Vidare testade jag spänningen på både generator och batteri idag med bilen på tomgång. Generatorn, som var det första jag mätte, hade nu en spänning på 13,90 V och batteriet hade en spänning på 13,28 V. Med bilen avstängd efter detta hade nu batteriet 12,8 V.

Jag kom dessutom på att jag inte hade låst bilen sist jag testade om det fanns någon tjuvström. Med nya testresultat kan jag rapportera att den inte drar någon tjuvström alls.

Så vitt jag förstår så betyder allt detta att: det inte kan vara fel på kablaget mellan generator och batteri, det kan inte vara något fel på batteriet eftersom det tog laddning under dagens tomgångskörning och den drar inte tjuvström. Så kan det vara generatorn ändå? Den har gett olika mätvärden 3 gånger nu. Jag har hört att folk snackar om att man ska slå till generatorn för att kolen i generatorn kan få bättre kontakt. Jag bråkade lite våldsamt med den idag så det kanske är därför den har högre spänning nu.

Själv känns det som att generatorn är en het kandidat för problemet just nu.

Vad sägs?

//Mvh Jonatan

Bmw 320 -88
Drönirettab
4 september 2012 · 21 761 Inlägg

JonatanB skrev:
Vidare testade jag spänningen på både generator och batteri idag med bilen på tomgång. Generatorn, som var det första jag mätte, hade nu en spänning på 13,90 V och batteriet hade en spänning på 13,28 V. Med bilen avstängd efter detta hade nu batteriet 12,8 V.

Du har en spänningsskillnad på ca 0,6 V mellan generator och batteri, det är för mycket. Helst ska det inte ens skilja en tiondel, men man kan nog accetera 0,2 V skillnad vid hård belastning av generatorn.

Att resistansmätningen visade på "näst intill ingen resistans" ger tyvärr inte ett helt pålitligt resultat eftersom en sån mätning använder sig av så liten ström. Av den anledningen ska man mäta spänning istället för resistans, dessutom under belastning. smile

Gör en snabb mätning av spänningsförlusten i generatorns plus och minuskablar, då ser du i vilken krets som spänningen försvinner. Plocka även ur laddregulatorn och se hur kolen ser ut, är det väldigt korta eller ojämnt slitna så är det läge att byta. Byt i så fall hela regulatorn, det är min rekommendation.

JonatanB skrev:
Jag kom dessutom på att jag inte hade låst bilen sist jag testade om det fanns någon tjuvström. Med nya testresultat kan jag rapportera att den inte drar någon tjuvström alls.

Det lät ju trevligt. smile

Senast redigerat av Drönirettab (4 september 2012)

JonatanB
4 september 2012 · 26 Inlägg

Drönirettab skrev:
Gör en snabb mätning av spänningsförlusten i generatorns plus och minuskablar, då ser du i vilken krets som spänningen försvinner. Plocka även ur laddregulatorn och se hur kolen ser ut, är det väldigt korta eller ojämnt slitna så är det läge att byta. Byt i så fall hela regulatorn, det är min rekommendation.

Att mäta spänningsförlusten i generatorns plus och minuskablar, innebär detta att jag ska ta och mäta spänningen från generator plus till batteri plus, generator minus till batteri minus?

Mvh Jonatan

Bmw 320 -88
Drönirettab
4 september 2012 · 21 761 Inlägg

JonatanB skrev:
Att mäta spänningsförlusten i generatorns plus och minuskablar, innebär detta att jag ska ta och mäta spänningen från generator plus till batteri plus, generator minus till batteri minus?

Mvh Jonatan

Japp, så menar jag. smile

Gör gärna den mätningen när du har tex kupefläkten igång på ganska hög hastighet.

Senast redigerat av Drönirettab (4 september 2012)

Noxxer
5 september 2012 · 1 482 Inlägg

Tror på generatorn...

Jag har ett stycke fungerande generator till E30 M20 om det skulle behövas.

BLT Service
Theracords Music Label
JonatanB
5 september 2012 · 26 Inlägg

Tjena! Jag tror jag har löst problemet.

Jag tog loss generatorn och bytte laddregulator till en ny med nya kol då de gamla var väldigt ojämt slitna. Sen fixade jag kontaktytorna för jord/minus och med nya mätvärden så ligger generatorn på 13,98 och batteriet på 13,88 så det är jag nöjd med! Ska mäta på lite högre varv också än jag gjorde idag.. men det ser ljust ut!

Tack så hemskt mycket för hjälpen - det har varit oerhört hjälpsamt!

Mvh Jonatan

Bmw 320 -88
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang