Skiss på billjud, vad skulle du ändra på?

Hassman
3 september 2012 · 493 Inlägg

Hejsan! Jag har då en liten Ford Fiesta -94 som jag ska börja bygga ljud i och har nu plockat ihop ett paket jag känner mig nöjd med. Men jag vill ändå passa på att fråga er vad du/ni tycker om setupen och vad skulle du ändra på ifall det var ditt ljud?

Baslådan kommer att beställas från PWK Designs och inte använda den rekommenderade lådritningen.

Ge gärna tips på vilken frekvens baslådan ska ligga på också, lyssnar på r'nb, techno och allmän "dunka dunka" musik. Är inte ute efter en bas som öronbedövar och överröstar resten av ljudet. Mer en "knuff" på bastonerna.

P.S Håll er inom DLS produkter om ni vill föreslå att något ska bytas ut då det är det jag valt att köra på, tack.
Och ljudet kommer såklart att byggas in i bafflar för att få stabilitet i framsystemet. Baksystemet kommer troligen byggas in i hatthyllan då det är en 2 dörrars bil.


http://i45.tinypic.com/27zyyi1.jpg

Senast redigerat av Hassman (3 september 2012)

Sponsor: www.12vled.se
Volvo S40 (2002)
micke7406
3 september 2012 · 1 400 Inlägg

Det jag skulle ändra är samtliga högtalare till Reference serien. Dom är inte så dyra men betydligt bättre än deras X-serie.
Men om du nu är mest sugen på X-serien så tycker jag att du först provlyssnar på dom, Misstänker att du kommer byta bana då wink

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
Hassman
3 september 2012 · 493 Inlägg

micke7406 skrev:
Det jag skulle ändra är samtliga högtalare till Reference serien. Dom är inte så dyra men betydligt bättre än deras X-serie.
Men om du nu är mest sugen på X-serien så tycker jag att du först provlyssnar på dom, Misstänker att du kommer byta bana då wink

Okej, ja jag har inte provlyssnat något av grejerna ännu men läst en del recensioner osv. Men självklart kommer grejerna provlyssnas så det ska tas i beaktande om Reference serien smile

Sponsor: www.12vled.se
Volvo S40 (2002)
drazen_gti
3 september 2012 · 807 Inlägg

jag skulle skippa baksystemet helt och satsa pengarna på vassa fronthögtalare...

I'd rather die like a man, than live like a coward
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 september 2012 · 3 929 Inlägg

Har du funderat på begagnat? För samma pengar för det där fick jag tag i Nordica 6.2 framsystem och ett Ultimate A3 steg. Super duper nöjd här.
Begagnat är en guldgruva wink

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Noiseprojekt
3 september 2012 · 1 523 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Har du funderat på begagnat? För samma pengar för det där fick jag tag i Nordica 6.2 framsystem och ett Ultimate A3 steg. Super duper nöjd här.
Begagnat är en guldgruva wink

Skulle byta steg mot ett A5 istället i hans fall.
Slippa köpa 2 steg..

Xoff Volvo tönt... =)
3 september 2012 · 2 344 Inlägg

Som sagt, skippa baksystemet, det förstör bara ljudbilden, så skaffa en stereo som klarar "non-fad" så får du mer kontroll...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Hassman
3 september 2012 · 493 Inlägg

Thunderbird88:

Absolut skulle begagnat gå, men jag har dock inte sett så många Nordica 6.2 ligga ute för försäljning, brukar kolla blocket titt som tätt efter DLS prylar.

Noiseprojekt:

Anledningen att jag valde 2 slutsteg va ifall jag mot förmodan inte skulle bli nöjd med 2st DLS RW6 och skulle vilja köra med 4st i framtiden, då finns det kraft kvar för det ändamålet. Men ett A5 ser ju absolut mer prisvärt ut och sparar mer plats! Tack för tipset smile

Xoff:

Blir det inte lite "tomt" utan ljud bakifrån då baslådan står rätt nära baksätet? Tänker på eventuella medpassagerare, aldrig trevligt och bara höra basen ^^

Förlåt men "non fad"? Förstår inte vad som menas med det tyvärr.

Tack för alla svaren! smile

Senast redigerat av Hassman (3 september 2012)

Sponsor: www.12vled.se
Volvo S40 (2002)
Noiseprojekt
3 september 2012 · 1 523 Inlägg

Hassman skrev:

Thunderbird88:

Absolut skulle begagnat gå, men jag har dock inte sett så många Nordica 6.2 ligga ute för försäljning, brukar kolla blocket titt som tätt efter DLS prylar.

Bli medlem på Bilstereoforum.se där brukar det poppa upp titt som tätt..

Noiseprojekt:

Anledningen att jag valde 2 slutsteg va ifall jag mot förmodan inte skulle bli nöjd med 2st DLS RW6 och skulle vilja köra med 4st i framtiden, då finns det kraft kvar för det ändamålet. Men om jag nu skulle skippa baksystemet så skulle ett A5 vara exemplariskt! Ska övervägas! smile

Varför inte köra en 10"?
Ditt CA41 lämnar 4x85W, och ett A5 lämnar 2x85+1x300W men med mycket högre ljudkvalitet,
Annars får du kolla på A7, 4x60W+1x300W
Det är DLS watt inga MDS Kalle Anka Herrejösses skräp watt..


Xoff:

Förlåt men "non fad"? Förstår inte vad som menas med det tyvärr.

En stereo där du inte kan fade'a ljudet mellan fram o bakhögtalare.
Utan bara skickar konstant front/rear..

Senast redigerat av Noiseprojekt (3 september 2012)

Hassman
3 september 2012 · 493 Inlägg

Noiseprojekt skrev:

Hassman skrev:

Thunderbird88:

Absolut skulle begagnat gå, men jag har dock inte sett så många Nordica 6.2 ligga ute för försäljning, brukar kolla blocket titt som tätt efter DLS prylar.

Bli medlem på Bilstereoforum.se där brukar det poppa upp titt som tätt..

Noiseprojekt:

Anledningen att jag valde 2 slutsteg va ifall jag mot förmodan inte skulle bli nöjd med 2st DLS RW6 och skulle vilja köra med 4st i framtiden, då finns det kraft kvar för det ändamålet. Men om jag nu skulle skippa baksystemet så skulle ett A5 vara exemplariskt! Ska övervägas! smile

Varför inte köra en 10"?
Ditt CA41 lämnar 4x85W, och ett A5 lämnar 2x85+1x300W men med mycket högre ljudkvalitet,
Annars får du kolla på A7, 4x60W+1x300W
Det är DLS watt inga MDS Kalle Anka Herrejösses skräp watt..


Xoff:

Förlåt men "non fad"? Förstår inte vad som menas med det tyvärr.

En stereo där du inte kan fade'a ljudet mellan fram o bakhögtalare.
Utan bara skickar konstant front/rear..

Du har möjligen inget tips på en dubbel din DVD som klarar av det?

Sponsor: www.12vled.se
Volvo S40 (2002)
Noiseprojekt
3 september 2012 · 1 523 Inlägg

Nej tyvärr inte.
Jag håller mig till rena cd's

Xoff Volvo tönt... =)
3 september 2012 · 2 344 Inlägg

en non fad har inte fram och bakutgång, utan istället 1 par till diskan 1par till mellan och ett par till bas, de ännu finare har 4 olika, diskant, mellan, midbas, subbas

non-fad är det ända du kan ha ifall du vill tidskompa systemet riktigt, för kör du med delningsfilter så får ju diskant och mellan samma tidskomp trots att de inte sitter på exakt samma ställe...

kör du nonfad så slopar du dina delningsfilter...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Hassman
3 september 2012 · 493 Inlägg

Xoff skrev:
en non fad har inte fram och bakutgång, utan istället 1 par till diskan 1par till mellan och ett par till bas, de ännu finare har 4 olika, diskant, mellan, midbas, subbas

non-fad är det ända du kan ha ifall du vill tidskompa systemet riktigt, för kör du med delningsfilter så får ju diskant och mellan samma tidskomp trots att de inte sitter på exakt samma ställe...

kör du nonfad så slopar du dina delningsfilter...

Aah då förstår jag! Men då kan jag säga redan nu att det blir lite väl overkill för mig, så seriös har jag inte tänkt att vara att jag ska tidskompa smile

Sponsor: www.12vled.se
Volvo S40 (2002)
Frippe_L Gladen Audio
3 september 2012 · 2 388 Inlägg

Jag hade skaffat ett tvåkanals CA23 istället för CA41 och drivit några billigare koaxer direkt på huvudenheten som bakhögtalare om du tvunget vill ha såna.
Sen hade jag valt R6a istället för x-program kitet och en RW12i istället för de RW6 basarna.

Senast redigerat av Frippe_L (3 september 2012)

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
Xoff Volvo tönt... =)
3 september 2012 · 2 344 Inlägg

Men det är inte bara tidskompen som är skillnad, du får mkt större inställningsmöjligheter i delningarna, de är fullt styrbara från huvudenheten, med kit så bestämmer ju delningsdosan hur delningen skall bli å är sällan ställbar...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Hassman
3 september 2012 · 493 Inlägg

Frippe_L skrev:
Jag hade skaffat ett tvåkanals CA23 istället för CA41 och drivit några billigare koaxer direkt på huvudenheten som bakhögtalare om du tvunget vill ha såna.
Sen hade jag valt R6a istället för x-program litet och en RW12i istället för de RW6 basarna.

Det där lät faktiskt inte allt för dumt, jag kommer nog dock få se hur det låter i baksätet utan högtalare där först och främst.

Basen kommer dock vara densamma då jag vill ha en liten och smidig baslåda då utrymmet är ganska begränsat.

Sponsor: www.12vled.se
Volvo S40 (2002)
Hassman
3 september 2012 · 493 Inlägg

Xoff skrev:
Men det är inte bara tidskompen som är skillnad, du får mkt större inställningsmöjligheter i delningarna, de är fullt styrbara från huvudenheten, med kit så bestämmer ju delningsdosan hur delningen skall bli å är sällan ställbar...

Hmm, du vet möjligen inte ifall det finns någon DVD med "no fad"? För just DVD är ganska stor prio här då jag har tänkt och slänga in lite skärmar senare också.

Sponsor: www.12vled.se
Volvo S40 (2002)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 september 2012 · 3 929 Inlägg

Hassman skrev:

Noiseprojekt skrev:

Hassman skrev:

Thunderbird88:

Absolut skulle begagnat gå, men jag har dock inte sett så många Nordica 6.2 ligga ute för försäljning, brukar kolla blocket titt som tätt efter DLS prylar.

Bli medlem på Bilstereoforum.se där brukar det poppa upp titt som tätt..


Anledningen att jag valde 2 slutsteg va ifall jag mot förmodan inte skulle bli nöjd med 2st DLS RW6 och skulle vilja köra med 4st i framtiden, då finns det kraft kvar för det ändamålet. Men om jag nu skulle skippa baksystemet så skulle ett A5 vara exemplariskt! Ska övervägas! smile

Varför inte köra en 10"?
Ditt CA41 lämnar 4x85W, och ett A5 lämnar 2x85+1x300W men med mycket högre ljudkvalitet,
Annars får du kolla på A7, 4x60W+1x300W
Det är DLS watt inga MDS Kalle Anka Herrejösses skräp watt..



Förlåt men "non fad"? Förstår inte vad som menas med det tyvärr.

En stereo där du inte kan fade'a ljudet mellan fram o bakhögtalare.
Utan bara skickar konstant front/rear..

Du har möjligen inget tips på en dubbel din DVD som klarar av det?

jag har Kenwood DDX-3021 och den kan göra det.
Kostar inte miljarder heller som vissa Dubbel DIN kan göra.

Mina DLS saker hittade jag på bilstereoforum.se
Du behöver ju naturligtvis inte hitta just det jag hittade men kolla runt där, brukar komma upp fina saker titt som tätt för inte alls mycket pengar

Senast redigerat av Thunderbird88 (3 september 2012)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Hassman
3 september 2012 · 493 Inlägg

Thunderbird88 skrev:

Hassman skrev:

Noiseprojekt skrev:

En stereo där du inte kan fade'a ljudet mellan fram o bakhögtalare.
Utan bara skickar konstant front/rear..

Du har möjligen inget tips på en dubbel din DVD som klarar av det?

jag har Kenwood DDX-3021 och den kan göra det.
Kostar inte miljarder heller som vissa Dubbel DIN kan göra.

Mina DLS saker hittade jag på bilstereoforum.se
Du behöver ju naturligtvis inte hitta just det jag hittade men kolla runt där, brukar komma upp fina saker titt som tätt för inte alls mycket pengar

Kenwood stereon passar mig ännu bättre än Pioneer jag valde smile Saknade att det fanns en volymratt på pioneer tongue

Ska kolla in forumet o se ifall jag kan hitta något där smile

Sponsor: www.12vled.se
Volvo S40 (2002)
Noiseprojekt
3 september 2012 · 1 523 Inlägg

Satsa på en Nakamichi CD istället wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang