2564
Sök

Vägledning med ljudbygge

218 Inlägg
6 september 2012
Trådstartare
Hej

Går i tankar på ett hyfsat ljudbygge inom kort, inget jätte överdrivet men som ändå kan leverera lite. Har dock lite funderingar som jag hoppas kunna få svar på.

Har tänkt ha tre eller fyra 8" basar där bak till ett eller flera slutsteg, och det är inget jag är osäker på.

MEN har tänkt att jag skulle haft 2 stycken 6,5" kitsystem eller koaxialer på varje sida i dörrarna. Även sätta ett par i bakdörrarna. och eventuellt något i instrumentpanelen förutom diskanter. Men är inte säker på vad jag kan koppla till stereon och vad jag ev. skulle behöva ett/flera slutsteg till? 4x50W är troligen stereon på jag ska köpa.

Någon som skulle kunna länka eller förklara något de hade rekommenderat?
Kopplar jag in kitsystem med separata diskanter på samma kanal på exempelvis stereon?
Eller kan jag likabra ha koaxialer?
Många högtalare jag kollat är på 40w rms (upp mot 200peak) och ibland lägre, fungerar de ändå bra att koppla till stereon?

Har som ni förstår inte stenkoll på de här med ljud roll

Hoppas ni förstår o kan hjälpa mig!

926 Inlägg
6 september 2012
köp ett 4-kanals steg till kittsystemen, det går inte att länka något slutsteg för jag vet inte vilket kittsystem du ska ha, koaxialer kan du ha bak, om du vill driva dom med slutsteg så blir det bättren men der funkar med att driva dom med stereon.

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING

1 727 Inlägg
6 september 2012
str8 skrev:
Hej

Går i tankar på ett hyfsat ljudbygge inom kort, inget jätte överdrivet men som ändå kan leverera lite. Har dock lite funderingar som jag hoppas kunna få svar på.

Har tänkt ha tre eller fyra 8" basar där bak till ett eller flera slutsteg, och det är inget jag är osäker på.

MEN har tänkt att jag skulle haft 2 stycken 6,5" kitsystem eller koaxialer på varje sida i dörrarna. Även sätta ett par i bakdörrarna. och eventuellt något i instrumentpanelen förutom diskanter. Men är inte säker på vad jag kan koppla till stereon och vad jag ev. skulle behöva ett/flera slutsteg till? 4x50W är troligen stereon på jag ska köpa.

Kopplar jag in kitsystem med separata diskanter på samma kanal på exempelvis stereon?
Många högtalare jag kollat är på 40w rms (upp mot 200peak) och ibland lägre, fungerar de ändå bra att koppla till stereon?

Skippa "dubbla kit" i fram, en diskant räcker till 2 midbasar i dom flesta fall, och sådana kit finns det.
Det driver du med ett skapligt 2-kanalssteg.

Ska du ha koaxialer i bak(för passagerarna) kör du dom på "rear" direkt på cd:n.

8"-basar finns det lite att välja på.

Vad har du för ca-peng för "dubbelmidkit+steg, 8"-or+steg, + ev. koaxialer bak?

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

218 Inlägg
6 september 2012
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
str8 skrev:
Hej

Skippa "dubbla kit" i fram, en diskant räcker till 2 midbasar i dom flesta fall, och sådana kit finns det.
Det driver du med ett skapligt 2-kanalssteg.

Ska du ha koaxialer i bak(för passagerarna) kör du dom på "rear" direkt på cd:n.

8"-basar finns det lite att välja på.

Vad har du för ca-peng för "dubbelmidkit+steg, 8"-or+steg, + ev. koaxialer bak?

Pierre

Har inte kollat jättemycket på de än men
Kitsystem har jag väl tänkt runt 1500:- o slutsteg för under 2000:- till dom. Slutsteg till basarna har jag redan, 8" runt 1000:- ge o ta styck... o koaxialer bak då hade jag väl tänkt under 1000:-

Så jag "ska" bara ha en diskant per sida och 2 midbasar? kopplar ja diskanterna och midbasarna till delningsfilter då som drivs av de 2 kanalssteget? jag kanske har missförstått dig? ^^

1 727 Inlägg
6 september 2012
str8 skrev:
Kitsystem har jag väl tänkt runt 1500:-

Så jag "ska" bara ha en diskant per sida och 2 midbasar? kopplar ja diskanterna och midbasarna till delningsfilter då som drivs av de 2 kanalssteget? jag kanske har missförstått dig? ^^

Som du tänkte från början dubbla kit, är det 1500:-/kit eller 1500:- för 2 kit?

Precis så, det finns färdiga kit med dubbla midbasar, men det beror lite på vad du svarar ovan.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

218 Inlägg
6 september 2012
Trådstartare
1500 per kit tänkte jag ju, men ska jag koppla bort skrikarna på ett av kiten då bara? Alltså 4 midbasar o 2 diskanter på ett 2kanals steg?

EDIT: du mena 2kanals steg till ett kit bara? hade du velat länka ett kit med 2 midbasar o 1 diskant?
Senast redigerat av str8 (6 september 2012)

682 Inlägg
7 september 2012
Det finns t.ex. 6.2 kit, dem har 2st 6.5" midbasar och 1st Diskant på samma filter. Detta leds sedan in i steget och tar en kopplingsplint med + å -.

Har du ett i varje dörr, så har du totalt 4st middar och 2 st diskanter. Är det någorlunda schyssta diskanter så kan jag lova att det funkar med 2 st för 4 midbasar! Har själv samma sak. 

Vad är det för steg du har till basarna? Blir lättare att hitta något som kan drivas av det då! med tanke på att du vill ha 3 eller 4 så att impedansen blir rätt.

Förresten, har du funderat något kring dämpmaterial? Ett gäng dämpmattor i framdörrarna gör STOOOOOOOOOR skillnad, och ordentliga bafflar (MDF?) när du installerar det. Det är absolut inget komplicerat och det kan du garanterat fixa själv!   

Kom ihåg att kabelkit kostar en del också. Samt att du mer eller mindre 'måste' skruva fast slutstegen någonstans, de kan inte ligga löst! isåfall kommer du att få plocka ur rcahanens penis ur honan hela tiden och dra om RCA:n, för dem går vääääldigt lätt av av påfrestningar. 

Vad har du för batteri i bilen ? Å generator? vilken bil är det? smile

Hade jag varit du hade jag börjat kika efter iaf begagnade kitsystem, finns väääldigt fina att kamma hem på nätet om du håller ögonen öppna! Inte ovanligt att nobelium går för 1.5k.. 

P.S 4x50W är snarare 4x10 watt i verkligheten! Så HU effekten räcker inte till mycket. Möjligtvis koxxerna bak, men de flesta brukar inte vilja ha det! Allt "ljud" framifrån och bas bakifrån. Jag har ändrat till det nu och har inte blivit mer än nöjd! smile

Upplevs som mer "klart" ljud, starkt ljud samtidigt som man känner väldigt mycket mer bas eftersom att brytpunkten av ljud och bas hamnar vid ditt öra ungefär. Blir väldigt bra ljud.

Kom ihåg att kika monteringsdjup på nya talarna.

Gladen Audio
2 388 Inlägg
7 september 2012
Horsyhorse skrev:
str8 skrev:

Precis så, det finns färdiga kit med dubbla midbasar, men det beror lite på vad du svarar ovan.

Pierre

Ett sånt kit lyssnade jag på i en golf II på Vallåkra och det rockade då j-lar på bra samtidigt som det lät bra med.
Gladen SQX165DUAL
http://www.ljudbyggaren.se/?category_id=2

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
7 september 2012
Frippe_L skrev:
Horsyhorse skrev:
str8 skrev:

Pierre

Ett sånt kit lyssnade jag på i en golf II på Vallåkra och det rockade då j-lar på bra samtidigt som det lät bra med.
Gladen SQX165DUAL
http://www.ljudbyggaren.se/?category_id=2

Bifogar direktlänken:
http://www.ljudbyggaren.se/?category_id … SQX165DUAL

wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

218 Inlägg
9 september 2012
Trådstartare
DanneSundin skrev:
Det finns t.ex. 6.2 kit, dem har 2st 6.5" midbasar och 1st Diskant på samma filter. Detta leds sedan in i steget och tar en kopplingsplint med + å -.

Har du ett i varje dörr, så har du totalt 4st middar och 2 st diskanter. Är det någorlunda schyssta diskanter så kan jag lova att det funkar med 2 st för 4 midbasar! Har själv samma sak. 

Vad är det för steg du har till basarna? Blir lättare att hitta något som kan drivas av det då! med tanke på att du vill ha 3 eller 4 så att impedansen blir rätt.

Förresten, har du funderat något kring dämpmaterial? Ett gäng dämpmattor i framdörrarna gör STOOOOOOOOOR skillnad, och ordentliga bafflar (MDF?) när du installerar det. Det är absolut inget komplicerat och det kan du garanterat fixa själv!   

Kom ihåg att kabelkit kostar en del också. Samt att du mer eller mindre 'måste' skruva fast slutstegen någonstans, de kan inte ligga löst! isåfall kommer du att få plocka ur rcahanens penis ur honan hela tiden och dra om RCA:n, för dem går vääääldigt lätt av av påfrestningar. 

Vad har du för batteri i bilen ? Å generator? vilken bil är det? smile

Hade jag varit du hade jag börjat kika efter iaf begagnade kitsystem, finns väääldigt fina att kamma hem på nätet om du håller ögonen öppna! Inte ovanligt att nobelium går för 1.5k.. 

P.S 4x50W är snarare 4x10 watt i verkligheten! Så HU effekten räcker inte till mycket. Möjligtvis koxxerna bak, men de flesta brukar inte vilja ha det! Allt "ljud" framifrån och bas bakifrån. Jag har ändrat till det nu och har inte blivit mer än nöjd! smile

Upplevs som mer "klart" ljud, starkt ljud samtidigt som man känner väldigt mycket mer bas eftersom att brytpunkten av ljud och bas hamnar vid ditt öra ungefär. Blir väldigt bra ljud.

Kom ihåg att kika monteringsdjup på nya talarna.

Tack för bra svar! smile

Har ett Torque T3 steg jag tänkte driva några basar med, men vet hur jag gör för o räkna ut motståndet osv så de e inget problem direkt.
Men hade jag kunnat köpa "vanliga" kitsystem o strunta i o koppla bort 2 av diskanterna (4 midbasar o 2 diskanter) eller de kommer inte låta bra?
Dämpmeterial ska jag också skaffa mig när det blir dags, bakom dörrsidorna o så, troligen också bak i skuffen vid reservhjulsbaljan.
Bafflar fräser jag ur på fassans jobb (i mdf)
Kabelkit ska jag leta  upp med tjocka kablar, eller iaf med större area än som egentligen hade räckt. Självklart kommer jag fästa allting ordentligt och framför allt slutstegen o baslådan/lådorna.
Jag vet inte va de blir för bil än, kollar runt  lite på lupo, polo o lite andra småbilar, så får kolla upp allting mer exakt när det blir dags smile Har kollat lite snabbt  på blocket också o de verkar som man kan få nya grejer till bra priser faktiskt.

När jag bygger låda till basarna sen, har jag tänkt ha portat. men jag ska helst ha de i separata lådor va? alltså inte alla element i samma låda? smile

682 Inlägg
11 september 2012
Bra steg!

Det hade du absolut kunnat göra, det du kan göra då är att köpa ett "bi-wiring" med ställbar bi-wire!

Har du bi-wire på "av" så är det inmatningen från en kanal in(enbart inmatning på MID inte TW) på delningsfilter som skickar till både diskant och "mellan" ! bi-wire är för audiofiler, då kan du ha separata steg för diskant och middar!

Kan tyvärr inte så mycket om det. Det är väl det "säkraste" kortet, att ha ett delnignsfilter med bi-wire av och ett med på! 

På mina T152S kit (gamla modellen, silvrig neodylium) så har jag enbart midden ikopplad fast jag har bi-wire av! 

Dock så får man tänka på att högtalare samt diskant är på runt 8 ohm, och blir paralellkopplade till 4, så du kommer att hamna på 8 ohm om du gör så. Däremot inget jag märkt skillnad på, INTE SÄKER på om det är så, men om mitt huvud tänker rätt just nu så borde det bli 8 ohm med enbart midd i!

409 Inlägg
11 september 2012
Delningen brukar bli galen i passiva filter om man inte belastar utgångarna rätt..

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
11 september 2012
DanneSundin skrev:
Bra steg!

Det hade du absolut kunnat göra, det du kan göra då är att köpa ett "bi-wiring" med ställbar bi-wire!

Har du bi-wire på "av" så är det inmatningen från en kanal in(enbart inmatning på MID inte TW) på delningsfilter som skickar till både diskant och "mellan" ! bi-wire är för audiofiler, då kan du ha separata steg för diskant och middar!

Kan tyvärr inte så mycket om det. Det är väl det "säkraste" kortet, att ha ett delnignsfilter med bi-wire av och ett med på! 

På mina T152S kit (gamla modellen, silvrig neodylium) så har jag enbart midden ikopplad fast jag har bi-wire av! 

Dock så får man tänka på att högtalare samt diskant är på runt 8 ohm, och blir paralellkopplade till 4, så du kommer att hamna på 8 ohm om du gör så. Däremot inget jag märkt skillnad på, INTE SÄKER på om det är så, men om mitt huvud tänker rätt just nu så borde det bli 8 ohm med enbart midd i!

Ditt huvud tänker verkligen inte rätt...ledsen men sanningen svider.

Bi-Wire först och främst separerar ingångarna på filtret så att komponenterna i dem får signal från antingen samma steg men med separata kablar (blir skillnad bara där) eller som du säger: separata kanaler.

Filterlasten förändras inte nominellt för att du tar bort en högtalare eftersom filtret dämpar signalerna ovan eller under vald brytpunkt och på så vis får man ändå fyra ohm med två element på fyra ohm: De spelar i olika frekvensområden...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök