6959
Sök

Bältesspännare?

Kärnkraftstomte
790 Inlägg
9 september 2012
Trådstartare
Jag var i Västervik och skaffade en komplett skinninredning till min Omega -99 igår.
Sätena samt dörrsidorna hade stått lite illa till så de hade börjat komma lite mögel uppepå skinnet och sen tror jag även att det hade regnat in lite i förrådet för nä jag tvättade av plyschen på en av dörrsidorna så rann det av en massa rostvatten.

I vilket fall så har jag i går kväll (natt) samt idag på förmiddagen sysselsatt mig med att skölja och skrubba rent inredningen i mitt badrum (fick fula repor i mitt badkar som jag nog får spraya över innan hyresvärden ser det också sad). Jag fick bort det värsta skiten på skinnet samt plyschen så nu står allt och torkar så jag ska kunna gå över en gång till så småningom med något lite starkare medel som kan ta bort sånt som inte gick bort med vanligt vatten.

Hur eller hur så när jag hade rengjort förarsätet så skulle jag bära ut det ur badrummet och ställa ut det i hallen där det får stå och torka under dagen. Eftersom att jag är ensam så blev det lite tungt att bära så när jag skulle ställa ner det så blev det med en liten duns. PANG! sa det och det lät precis som att nån plastdetalj knäcktes.
Jag vände på sätet för att kolla vad som hade gått sönder så jag vet vad som behöver bytas ut och jag såg som en gulorange lapp med en varningstriangel på som hade kommit fram i själva bältesfästet (den som man klickar i bältet i så att säga) och dessutom så hade den blivit "kortare" eller vad man ska kalla det, typ fälts in som en teleskopantenn. Jag kollade lite mer noggrant och såg att det går som en vajer ifrån bältesfästet och runt under i chassit till sätet för att tillslut sluta i någon avlång cylinder med en massa varningstext på (troligtvis med nån typ av fjäder inuti).
När jag en gång i tiden jobbade på Scania i Oskarshamn så minns jag något om att det fanns något som kallades för "bältesspännare" som man monterade i hytterna som var någon slags "fattigmansalternativ" om man inte ville ha airbag i bilen. Kan det vara någon sån här anordning som jag har lyckats att utlösa?

Om det nu är på detta viset är detta något som går att återställa eller är det någon form av engångsgrej så när den väl har löst så måste man byta den?
Kommer jag få en tvåa på besiktningen om de får se den guloranga lappen?
Går det att plocka från ett annat säte och bara flytta över eller är det såna krafter i grejerna så man måste anlita nån aktoriserad firma?
Senast redigerat av MagnumR (9 september 2012)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

5 111 Inlägg
9 september 2012
Det är en sådan du utlöst ja. Och det är väl en sprängladdning som utlöser den så det är engångsgrejer. Men det borde ju gå att flytta från en annan Omega?

689 Inlägg
9 september 2012
Ja det är en bältespennare. sitter i dom flesta moderna bilar typ. ersätter inte airbag utan är snarare ett komplement till den. det sitter en krutladdning i den som spänner bältet när du krockar. ja det är en engångsgrej du bör byta ut när den löst ut. ja troligtvis får du tvåa om dom ser det

Kärnkraftstomte
790 Inlägg
9 september 2012
Trådstartare
Krutladdning?
Det går ju inte in några kablar i den?
Och även om det hade gjort det så var det ju ingen el inkopplad?

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Sök