Bilder: Plastidip/foliering & flock.

kolsvajansson
20 februari 2014 · 875 Inlägg

Kanske är fel tråd, men hur mkt dip behöver man för ett tak på en e36? Samt någon som har färgtips?smile

DasAuto
20 februari 2014 · 2 751 Inlägg

Tänk inte på kvalitén så mycket. Jag har testat 3 olika "gummispray" burkar, alltså olika märken, alla har i princip varit samma sak.

Det är inte direkt någon raketforskning. Köp den som är billigast'ast smile

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
TomBjorklund VAGIS Car Club
20 februari 2014 · 1 093 Inlägg

kolsvajansson skrev:
Kanske är fel tråd, men hur mkt dip behöver man för ett tak på en e36? Samt någon som har färgtips?smile

Dippade en A3as tak, åtgång 2.5 sprayburk smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Dea1982 1308cc!!
20 februari 2014 · 430 Inlägg

andrem skrev:
Hej!

Tänkte applicera vit plasti-dip i runt 7+ lager och sedan ett par lager glossifier över det, ej blanda dom tillsammans.

Vad är för och nackdelarna med den EU framtagna då? Talat lite med vissa som säljer den men såklart kan man ju inte lita att dom är opartiska då dom vill sälja produkten.

Har beställt en färgspruta nu i vilket fall som helst, men vill veta vilken färg man ska köra på som är lika bra i hållbarhet, färgåtergivning bl.a som gjort den så poppis i USA.

Tjena.

Okej, vit är en schysst färg. Om bilen inte är ljus idag rekommenderar jag dig att grunda med Gun Metal Grey 2-3 lager innan du går på med den vita färgen vilket då ger 3-4 lager med vit dip. Okej det går ju kanon o lägga glossifier efter smile

Det finns som du säger både för o nackdelar med både USA och EU anpassade färgerna. Fördelar med EU anpassade är ju såklart volymen, du får ju mer färg/burk men oftast ska den blandas ut med 50% thinner och då kommer den stora nackdelen, blandas inte allt ordentligt kan det ju hända att du får väldigt mycket thinner de första lagren och de gör ju att den löser upp ytan under och det är inget du märker förrens den dagen du drar bort dippen.

USA modellen(dipyourcar.com Plasti Dip Spray) är redan färdigblandad vilket är bra och smidigt men dock mindre volym vilket ger fler burkar färg.
Sedan kanske nån med mer erfarenhet av EU modellen kan rätta mig om jag har fel då jag endast använt USA modellen.

Man får helt enkelt se hur mycket färg man behöver till sitt projekt och se vilket som stämmer in bäst smile
Som DasAuto säger tror jag inte kvalitén skiljer om man köper plasti dip på sprayburk men jag tror att det skiljer när du kommer upp på större volymer.

Mvh Andreas

Senast redigerat av Dea1982 (20 februari 2014)

Projekttråden om min widebody 7:a RX7 ACR.nu Edition
Mazda RX-7 (1993)
andrem
20 februari 2014 · 96 Inlägg

Dea1982 skrev:

andrem skrev:
Hej!

Tänkte applicera vit plasti-dip i runt 7+ lager och sedan ett par lager glossifier över det, ej blanda dom tillsammans.

Vad är för och nackdelarna med den EU framtagna då? Talat lite med vissa som säljer den men såklart kan man ju inte lita att dom är opartiska då dom vill sälja produkten.

Har beställt en färgspruta nu i vilket fall som helst, men vill veta vilken färg man ska köra på som är lika bra i hållbarhet, färgåtergivning bl.a som gjort den så poppis i USA.

Tjena.

Okej, vit är en schysst färg. Om bilen inte är ljus idag rekommenderar jag dig att grunda med Gun Metal Grey 2-3 lager innan du går på med den vita färgen vilket då ger 3-4 lager med vit dip. Okej det går ju kanon o lägga glossifier efter smile

Det finns som du säger både för o nackdelar med både USA och EU anpassade färgerna. Fördelar med EU anpassade är ju såklart volymen, du får ju mer färg/burk men oftast ska den blandas ut med 50% thinner och då kommer den stora nackdelen, blandas inte allt ordentligt kan det ju hända att du får väldigt mycket thinner de första lagren och de gör ju att den löser upp ytan under och det är inget du märker förrens den dagen du drar bort dippen.

USA modellen är redan färdigblandad vilket är bra men dock mindre volym vilket ger fler burkar färg.
Sedan kanske nån med mer erfarenhet av EU modellen kan rätta mig om jag har fel då jag endast använt USA modellen.

Man får helt enkelt se hur mycket färg man behöver till sitt projekt och se vilket som stämmer in bäst smile
Som DasAuto säger tror jag inte kvalitén skiljer om man köper plasti dip på sprayburk men jag tror att det skiljer när du kommer upp på större volymer.

Mvh Andreas

Ah - ja thinner har jag redan inhandlat och sen har jag en liten blandare jag kör via min borr, som på alla videos från dipyourcar.

Så, när vi pratar 2-3 lager, hur mycket färg går åt där ungefär? Jag har en svart saab 93 -04 som skall målas så jag kan väl tänka mig kanske 1 5L burk, eller? Och sedan 2 5L burkar med vitt, eller är jag helt ute o cyklar?

Tack för upplysningen.

kolsvajansson
20 februari 2014 · 875 Inlägg

t_one21 skrev:

kolsvajansson skrev:
Kanske är fel tråd, men hur mkt dip behöver man för ett tak på en e36? Samt någon som har färgtips?smile

Dippade en A3as tak, åtgång 2.5 sprayburk smile

Inte farligt alls ju! Gissade på minst det dubbla:)

KHRacing
20 februari 2014 ·

Dea1982 skrev:
..............

Det finns som du säger både för o nackdelar med både USA och EU anpassade färgerna. Fördelar med EU anpassade är ju såklart volymen, du får ju mer färg/burk men oftast ska den blandas ut med 50% thinner och då kommer den stora nackdelen, blandas inte allt ordentligt kan det ju hända att du får väldigt mycket thinner de första lagren och de gör ju att den löser upp ytan under och det är inget du märker förrens den dagen du drar bort dippen.

USA modellen är redan färdigblandad vilket är bra men dock mindre volym vilket ger fler burkar färg.
Sedan kanske nån med mer erfarenhet av EU modellen kan rätta mig om jag har fel då jag endast använt USA modellen.
....................

Är den.  nej det är den inte. dipyourcar.se säljer båda versionerna, USA & EU. ingen av dem är färdigblandad.

Dea1982 1308cc!!
20 februari 2014 · 430 Inlägg

andrem skrev:
Ah - ja thinner har jag redan inhandlat och sen har jag en liten blandare jag kör via min borr, som på alla videos från dipyourcar.

Så, när vi pratar 2-3 lager, hur mycket färg går åt där ungefär? Jag har en svart saab 93 -04 som skall målas så jag kan väl tänka mig kanske 1 5L burk, eller? Och sedan 2 5L burkar med vitt, eller är jag helt ute o cyklar?

Tack för upplysningen.

Ja det låter som en rimlig uppskattning. Jag har som sagt endast använt mig av USA modellen(dipyourcar.com) Plasti Dip Spray och då skulle jag säga 2 burkar grå och 2 burkar vit. Så 2st 5L kommer räcka de blir ju 20L färdigblandad.

Mvh Andreas

Projekttråden om min widebody 7:a RX7 ACR.nu Edition
Mazda RX-7 (1993)
Dea1982 1308cc!!
20 februari 2014 · 430 Inlägg

KHRacing skrev:

Dea1982 skrev:
..............

Det finns som du säger både för o nackdelar med både USA och EU anpassade färgerna. Fördelar med EU anpassade är ju såklart volymen, du får ju mer färg/burk men oftast ska den blandas ut med 50% thinner och då kommer den stora nackdelen, blandas inte allt ordentligt kan det ju hända att du får väldigt mycket thinner de första lagren och de gör ju att den löser upp ytan under och det är inget du märker förrens den dagen du drar bort dippen.

USA modellen är redan färdigblandad vilket är bra men dock mindre volym vilket ger fler burkar färg.
Sedan kanske nån med mer erfarenhet av EU modellen kan rätta mig om jag har fel då jag endast använt USA modellen.
....................

Är den.  nej det är den inte. dipyourcar.se säljer båda versionerna, USA & EU. ingen av dem är färdigblandad.

Näe de stämmer den versionen är inte färdigblandad som dipyourcar.se har. Jag tänkte mig inte för när jag skrev USA modellen utan jag menar ju dipyourcar.com`s version Plasti Dip Spray och den är färdigblandad.
Ska redigera mitt inlägg.
Mvh Andreas

Projekttråden om min widebody 7:a RX7 ACR.nu Edition
Mazda RX-7 (1993)
spokenratt
20 februari 2014 · 3 860 Inlägg

Dea1982 skrev:

KHRacing skrev:

Dea1982 skrev:
..............

Det finns som du säger både för o nackdelar med både USA och EU anpassade färgerna. Fördelar med EU anpassade är ju såklart volymen, du får ju mer färg/burk men oftast ska den blandas ut med 50% thinner och då kommer den stora nackdelen, blandas inte allt ordentligt kan det ju hända att du får väldigt mycket thinner de första lagren och de gör ju att den löser upp ytan under och det är inget du märker förrens den dagen du drar bort dippen.

USA modellen är redan färdigblandad vilket är bra men dock mindre volym vilket ger fler burkar färg.
Sedan kanske nån med mer erfarenhet av EU modellen kan rätta mig om jag har fel då jag endast använt USA modellen.
....................

Är den.  nej det är den inte. dipyourcar.se säljer båda versionerna, USA & EU. ingen av dem är färdigblandad.

Näe de stämmer den versionen är inte färdigblandad som dipyourcar.se har. Jag tänkte mig inte för när jag skrev USA modellen utan jag menar ju dipyourcar.com`s version Plasti Dip Spray och den är färdigblandad.
Ska redigera mitt inlägg.
Mvh Andreas

Ja, ni har båda rätt wink
I usa säljs den som kallas för Rubber Dip S, verkar som om den täcker mycket bättre än den man spär själv..

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Dea1982 1308cc!!
20 februari 2014 · 430 Inlägg

spokenratt skrev:
Ja, ni har båda rätt wink
I usa säljs den som kallas för Rubber Dip S, verkar som om den täcker mycket bättre än den man spär själv..

Jo jag vet att båda säljs i USA men jag pratade hela tiden om Rubber Dip Spray eftersom det är de jag säljer men såklart säljs även den oblandade i USA smile
Rubber Dip Spray täcker väldigt bra smile

Senast redigerat av Dea1982 (20 februari 2014)

Projekttråden om min widebody 7:a RX7 ACR.nu Edition
Mazda RX-7 (1993)
granadadr
20 februari 2014 · 7 286 Inlägg

glossifier, är det klarlack??

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
kolsvajansson
20 februari 2014 · 875 Inlägg

granadadr skrev:
glossifier, är det klarlack??

Som jag fått det förklarat så är det endast för ett blankare slutresultat man lägger på ett lager istället för det matta man får med plasti dip, så ja man skulle väl kunna säga att det är lite som klarlack

KHRacing
20 februari 2014 ·

Dea1982 skrev:
Näe de stämmer den versionen är inte färdigblandad som dipyourcar.se har. Jag tänkte mig inte för när jag skrev USA modellen utan jag menar ju dipyourcar.com`s version Plasti Dip Spray och den är färdigblandad.
Ska redigera mitt inlägg.
Mvh Andreas

100% lugnt Andreas. uppskattar din sköna inställning till det hela okså :-) / tack

andrem
20 februari 2014 · 96 Inlägg

Sökte precis fram denna video från dipyourcar - http://www.youtube.com/watch?v=ZBfahHVLNog

Där han visar just skillnaden mellan att späda sin egen dip för att spruta med samt den färdigblandade och det är en rätt enorm skillnad. Går det ens för oss i Sverige att få tag på Rubber dip S eller är det att köra på den utspädda versionen och ev. få dåliga resultat? Verkar ju inte ge samma färgåtergivning i alla fall.

Kollade på dip your car i england och tänkte beställa därifrån, därav mina frågor.

Dea1982 1308cc!!
20 februari 2014 · 430 Inlägg

KHRacing skrev:

Dea1982 skrev:
Näe de stämmer den versionen är inte färdigblandad som dipyourcar.se har. Jag tänkte mig inte för när jag skrev USA modellen utan jag menar ju dipyourcar.com`s version Plasti Dip Spray och den är färdigblandad.
Ska redigera mitt inlägg.
Mvh Andreas

100% lugnt Andreas. uppskattar din sköna inställning till det hela okså :-) / tack

Hehe jadå bara ibland tänker man inte helt klart smile / Med vänlig hälsning Andreas

Projekttråden om min widebody 7:a RX7 ACR.nu Edition
Mazda RX-7 (1993)
Dea1982 1308cc!!
20 februari 2014 · 430 Inlägg

andrem skrev:
Sökte precis fram denna video från dipyourcar - http://www.youtube.com/watch?v=ZBfahHVLNog

Där han visar just skillnaden mellan att späda sin egen dip för att spruta med samt den färdigblandade och det är en rätt enorm skillnad. Går det ens för oss i Sverige att få tag på Rubber dip S eller är det att köra på den utspädda versionen och ev. få dåliga resultat? Verkar ju inte ge samma färgåtergivning i alla fall.

Kollade på dip your car i england och tänkte beställa därifrån, därav mina frågor.

Jadå du kan köpa Rubber Dip Spray i Sverige då jag säljer dessa på min webshop men pga att jag inte får promota mitt företag då jag blev varnad så sent som inatt för detta så får jag inte hänvisa till min sida men ja det finns att köpa i Sverige.
Får man fråga vad du tänkt applicera för färg?

Med vänlig hälsning Andreas

Projekttråden om min widebody 7:a RX7 ACR.nu Edition
Mazda RX-7 (1993)
andrem
20 februari 2014 · 96 Inlägg

Dea1982 skrev:

andrem skrev:
Sökte precis fram denna video från dipyourcar - http://www.youtube.com/watch?v=ZBfahHVLNog

Där han visar just skillnaden mellan att späda sin egen dip för att spruta med samt den färdigblandade och det är en rätt enorm skillnad. Går det ens för oss i Sverige att få tag på Rubber dip S eller är det att köra på den utspädda versionen och ev. få dåliga resultat? Verkar ju inte ge samma färgåtergivning i alla fall.

Kollade på dip your car i england och tänkte beställa därifrån, därav mina frågor.

Jadå du kan köpa Rubber Dip Spray i Sverige då jag säljer dessa på min webshop men pga att jag inte får promota mitt företag då jag blev varnad så sent som inatt för detta så får jag inte hänvisa till min sida men ja det finns att köpa i Sverige.
Får man fråga vad du tänkt applicera för färg?

Med vänlig hälsning Andreas

Tänkte, som jag skrev tidigare :p, spraya på vit och sedan glossifier - efter det jag läst så blir det väl några gun metal grey också, då det verkar ge bättre färgåtergivning överlag.

Anledningen att jag vill undvika sverige är just priserna, har sett grejer för runt 1500 och uppåt, medans burkarna i england kostar 80 pund så närmare 800 kr för samma.

Dea1982 1308cc!!
20 februari 2014 · 430 Inlägg

andrem skrev:

Dea1982 skrev:

andrem skrev:
Sökte precis fram denna video från dipyourcar - http://www.youtube.com/watch?v=ZBfahHVLNog

Där han visar just skillnaden mellan att späda sin egen dip för att spruta med samt den färdigblandade och det är en rätt enorm skillnad. Går det ens för oss i Sverige att få tag på Rubber dip S eller är det att köra på den utspädda versionen och ev. få dåliga resultat? Verkar ju inte ge samma färgåtergivning i alla fall.

Kollade på dip your car i england och tänkte beställa därifrån, därav mina frågor.

Jadå du kan köpa Rubber Dip Spray i Sverige då jag säljer dessa på min webshop men pga att jag inte får promota mitt företag då jag blev varnad så sent som inatt för detta så får jag inte hänvisa till min sida men ja det finns att köpa i Sverige.
Får man fråga vad du tänkt applicera för färg?

Med vänlig hälsning Andreas

Tänkte, som jag skrev tidigare :p, spraya på vit och sedan glossifier - efter det jag läst så blir det väl några gun metal grey också, då det verkar ge bättre färgåtergivning överlag.

Anledningen att jag vill undvika sverige är just priserna, har sett grejer för runt 1500 och uppåt, medans burkarna i england kostar 80 pund så närmare 800 kr för samma.

Ja de visste jag ju redan om jag tänkt efter lite tongue Ja de ligger lite högre priser här i Sverige. Jag ligger på 1295kr/gallon.

Projekttråden om min widebody 7:a RX7 ACR.nu Edition
Mazda RX-7 (1993)
andrem
20 februari 2014 · 96 Inlägg

Dea1982 skrev:

andrem skrev:

Dea1982 skrev:

Jadå du kan köpa Rubber Dip Spray i Sverige då jag säljer dessa på min webshop men pga att jag inte får promota mitt företag då jag blev varnad så sent som inatt för detta så får jag inte hänvisa till min sida men ja det finns att köpa i Sverige.
Får man fråga vad du tänkt applicera för färg?

Med vänlig hälsning Andreas

Tänkte, som jag skrev tidigare :p, spraya på vit och sedan glossifier - efter det jag läst så blir det väl några gun metal grey också, då det verkar ge bättre färgåtergivning överlag.

Anledningen att jag vill undvika sverige är just priserna, har sett grejer för runt 1500 och uppåt, medans burkarna i england kostar 80 pund så närmare 800 kr för samma.

Ja de visste jag ju redan om jag tänkt efter lite tongue Ja de ligger lite högre priser här i Sverige. Jag ligger på 1295kr/gallon.

Ingen fara, lätt att glömma - t.o.m så jag gjorde det haha! Men ja, det är typ normalt pris för det färdigblandade. Måste fundera hur jag ska göra....egentligen så verkar det ju inte vara något fel med den man blandar själv - förutom att man måste spruta på mer lager för samma effekt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang