Köpråd: kombi för 120 k, säker och billig i drift

kannebanne
13 september 2012 · 2 046 Inlägg

Evildan skrev:

frerk skrev:
Den här då?
http://www.blocket.se/gavleborg/Toyota_ … =9&w=3

Den ser oxå fin ut samt hyfsat rätt kr (finns alltid putmån) för det låga milantalet, länkade den andra mest för det var fler bilder big_smile
Kört en hel del Avensis som TAXI, var inte ett enda fel på 38000mil förutom normalt underhåll, Corolla Verson likaså på 34000mil.
Provsitt, ngt kort sittdyna kan längre tycka.
Skit i om den har nav eller inte, den blir fort omodern med dagens snabba utveckling och du köper en garmin för 800kr.
Fast det är ändock kul om det finns.

Jo du har nog rätt, billigare och bättre smile

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.
frerk
14 september 2012 · 24 Inlägg

Tobbetdi skrev:
Skoda octavia 2,0 tdi big_smile

Efter 2009, eller hur är det? Är du nöjd? Prisvärd?

horbybonnen
14 september 2012 · 1 160 Inlägg

ta 60 köp en v70 som gått 16-20 tusen med nybytt kamrem .tuta o kör i många år

Lalla78 Drifttekniker VA
14 september 2012 · 580 Inlägg

Som endel andra har rekomenderat så tycker jag du ska satsa på en toyota avensis. Jag har själv ägt en sådan i över fyra år nu. Aldrig haft ett endaste bekymmer med den. Jag har bara servat den som man ska göra enligt boken. Problemfriare bil får man nog leta efter. Det skulle nog vara en Subaru Legacy i sådana fall. Dom är likvärdiga i driftkvalite.
Men jag garanterar att du kommer bli mycket nöjd med en Avensis om du skulle köpa en. Jag kommer i alla fall inte byta bil förän Toyota avensis hybrid kommer ut på marknaden.

Lexus Is250 (2009)
Honda Prelude "bb6" (1998)
Honda S2000 "AP1" (2000)
frerk
14 september 2012 · 24 Inlägg

Evildan skrev:
Jag gör som vanligt i bilköpartrådarna och spelar ut ett säkert kort: Toyota Avensis, suverän funktion och en säker bil med ett mkt bra andrahandsvärde när ni ska sälja den.
i30 är inte det heller någon dålig bil, känns ngt plastigare och billigare än motsvarande avensis men prima funktion.
Den erfarenheten jag har av V70 efter 1000000km i V70 V70n samt V70II är att dessa har ett bättre rykte än dom förtjänar, mkt irriterande småfel såsom krånglande c-lås, sprickande vindrutor och en hel del annat.

Vad brukar du få för mothugg på Avensis då? Finns det några nackdelar med bilen?

F-Tar
14 september 2012 · 1 335 Inlägg

Då e ju BMW 520 d/i E61 -04 -05 perf för dig. Riktiga bilar de:)

B5 #001
BMW Alpina B5 "001" (2005)
BMW 325 tds "E36" (1997)
Evildan
14 september 2012 ·

F-Tar skrev:
Då e ju BMW 520 d/i E61 -04 -05 perf för dig. Riktiga bilar de:)

Faller rejält på "billig i drift" då drift inbegriper all kostnad för en bil och BMW är som bekant inte ett ekonomiskt bilägande trots att det finns märkesivrare med dåliga matematiska kunskaper som hävdar motsatsen.
Enkelt att läsa diverse artiklar för att se att BMW ligger bland de dyrare bilarna att äga räknat per mil.

Evildan
14 september 2012 ·

frerk skrev:

Evildan skrev:
Jag gör som vanligt i bilköpartrådarna och spelar ut ett säkert kort: Toyota Avensis, suverän funktion och en säker bil med ett mkt bra andrahandsvärde när ni ska sälja den.
i30 är inte det heller någon dålig bil, känns ngt plastigare och billigare än motsvarande avensis men prima funktion.
Den erfarenheten jag har av V70 efter 1000000km i V70 V70n samt V70II är att dessa har ett bättre rykte än dom förtjänar, mkt irriterande småfel såsom krånglande c-lås, sprickande vindrutor och en hel del annat.

Vad brukar du få för mothugg på Avensis då? Finns det några nackdelar med bilen?

Inga kända allvarliga typfel på Avensis av dessa årgångar.
http://www.vibilagare.se/test/begbil/be … nsis-12531
Jag kan tycka att stolens sittdyna kan kännas lite kort vid längre körningar 40/50mil osv.
Ngt bullrigare från bakhjul än V70.
Stadigt och trevligt problemfritt transportmedel.
Åk och provkör så vet ni om det är ngt för er.

frerk
14 september 2012 · 24 Inlägg

Evildan skrev:
Inga kända allvarliga typfel på Avensis av dessa årgångar.
http://www.vibilagare.se/test/begbil/be … nsis-12531
Jag kan tycka att stolens sittdyna kan kännas lite kort vid längre körningar 40/50mil osv.
Ngt bullrigare från bakhjul än V70.
Stadigt och trevligt problemfritt transportmedel.
Åk och provkör så vet ni om det är ngt för er.

Bara så jag är med: du menar att det inte är några allvarliga typfel på andra generationens (2003-2008) Avensis? Ska andra generationen vara bättre än tredje (2008-)?

Evildan
14 september 2012 ·

frerk skrev:

Evildan skrev:
Inga kända allvarliga typfel på Avensis av dessa årgångar.
http://www.vibilagare.se/test/begbil/be … nsis-12531
Jag kan tycka att stolens sittdyna kan kännas lite kort vid längre körningar 40/50mil osv.
Ngt bullrigare från bakhjul än V70.
Stadigt och trevligt problemfritt transportmedel.
Åk och provkör så vet ni om det är ngt för er.

Bara så jag är med: du menar att det inte är några allvarliga typfel på andra generationens (2003-2008) Avensis? Ska andra generationen vara bättre än tredje (2008-)?

Ja, det är det jag menar med den erfarenheten jag har av Avensis -03/-08.
Hur det är med gen 3 vet jag ingenting om mer än vad som finns att läsa om dom.

F-Tar
14 september 2012 · 1 335 Inlägg

Evildan skrev:

F-Tar skrev:
Då e ju BMW 520 d/i E61 -04 -05 perf för dig. Riktiga bilar de:)

Faller rejält på "billig i drift" då drift inbegriper all kostnad för en bil och BMW är som bekant inte ett ekonomiskt bilägande trots att det finns märkesivrare med dåliga matematiska kunskaper som hävdar motsatsen.
Enkelt att läsa diverse artiklar för att se att BMW ligger bland de dyrare bilarna att äga räknat per mil.

Fortf bra bilar. Synd att vissa går miste om de wink vill man åka säkert å med lite stil så är de bra. Ska man bara "ha" en bil för å ta sig fram så kan man köpa de ovan nämnt i tråden ist. Avensis typ.

B5 #001
BMW 325 tds "E36" (1997)
BMW Alpina B5 "001" (2005)
Rquired Allmänt envis
15 september 2012 · 12 512 Inlägg

Evildan skrev:

F-Tar skrev:
Då e ju BMW 520 d/i E61 -04 -05 perf för dig. Riktiga bilar de:)

Faller rejält på "billig i drift" då drift inbegriper all kostnad för en bil och BMW är som bekant inte ett ekonomiskt bilägande trots att det finns märkesivrare med dåliga matematiska kunskaper som hävdar motsatsen.
Enkelt att läsa diverse artiklar för att se att BMW ligger bland de dyrare bilarna att äga räknat per mil.

Man kan också ifrågasätta dina kunskaper inom matematik och logik om du utgår från test av nya bilar när det skiljer 100-150.000:- eller kanske mer i inköpspris. Att en BMW med högre inköpspris får en högre milkostnad i de fallen beror på värdeminskning och kapitalkostnader, att ta ett lån på 150´ utöver vad en ny Toyota kostar är inte gratis och värdeminskning utgår procentuellt, en dyrare bil tappar självklart mer i kronor räknat. Sammanlagt ger det en högre milkostnad, sällan några enorma skillnader på 10-20:-/mil däremot.

I princip alla köpråd på Garaget utgår dock från ett fast inköpspris, kort och gott en äldre BMW jämfört med alternativen. När prisskillnaden är eliminerad är skillnaden i driftkostnad också utjämnad till fördel för dyrare "premiumbilar" (det gäller inte enbart tyska bilar eller BMW). Det är vad "märkesivrare" försöker framföra.

Jag håller dock med dig i det här fallet, trådskaparen talar tydligt om att han inte är ute efter någon extravagans och då är en stor BMW som istället bör jämföras med en Lexus GS om något från Toyota-gruppen ett alternativ som är svårt att motivera och enklare samt nyare bruksbilar likt en Toyota Avensis ett mycket vettigare val.

Om något är en BMW 318i eller 320i Touring ett alternativ som kan ge Avensis en bra match, även om det är en vettig modell med hög kvalité och låga driftkostnader köper man dock fortfarande körglädje, upplevd kvalité och ett varumärke om man handlar en BMW.

Men kommer det med på köpet är det nödvändigtvis inget man behöver lasta modellen för. Andra starka alternativ är dock just Avensis, Mazda 6 eller Honda Accord för att nämna några. Volvo V50 och SAAB 9-3 SC är också värda en titt, men eftersom de hamnar mitt mellan Japan och Tyskland hade jag personligen valt någon av dem istället.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
frenik
19 januari 2013 · 17 Inlägg

Ska han inte köpa en Passat då? De är väl hållbara?

Tobbetdi Diesel ska man ha!
20 januari 2013 · 482 Inlägg

frenik skrev:
Ska han inte köpa en Passat då? De är väl hållbara?

Visst är de hållbara, de nyare (3C 06-10) är som min Octavia, oftast mer mil på mätare, mindre utrustning. Jag ser den elektriska handbromsen som en nackdel, strular en del. Rattlåset brukar låsa sig på de äldre med, runt 06-07.

Hittar man en 3C där både rattaxel, handbromsknapp och eventuellt de bakre oken är utbytta så borde bilen vara bekymmersfri.

Själv så tycker jag att Skodan ger betydligt mer bil för pengarna.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se
InZZanE Bilvårdstekniker
20 januari 2013 · 253 Inlägg

Du kan alltid köpa min v70n 2008 års 2,4d polestar optimering mm. Gå gärna in o titta på den på min sida :-)

ılı.lılı.ılı InZZanE ılı.lılı.ılı
Tobbetdi Diesel ska man ha!
20 januari 2013 · 482 Inlägg

frerk skrev:

Tobbetdi skrev:
Skoda octavia 2,0 tdi big_smile

Efter 2009, eller hur är det? Är du nöjd? Prisvärd?

Min är en nästan fullutrustad 2008, helt nöjd.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se
frenik
20 januari 2013 · 17 Inlägg

Tobbetdi skrev:

frenik skrev:
Ska han inte köpa en Passat då? De är väl hållbara?

Visst är de hållbara, de nyare (3C 06-10) är som min Octavia, oftast mer mil på mätare, mindre utrustning. Jag ser den elektriska handbromsen som en nackdel, strular en del. Rattlåset brukar låsa sig på de äldre med, runt 06-07.

Hittar man en 3C där både rattaxel, handbromsknapp och eventuellt de bakre oken är utbytta så borde bilen vara bekymmersfri.

Själv så tycker jag att Skodan ger betydligt mer bil för pengarna.

Men Octavian är väl mindre än Passaten? Superben har jag tänkt motsvarar Passat och då är det väl ingen jätteskillnad i pris?

Tobbetdi Diesel ska man ha!
20 januari 2013 · 482 Inlägg

frenik skrev:

Tobbetdi skrev:

frenik skrev:
Ska han inte köpa en Passat då? De är väl hållbara?

Visst är de hållbara, de nyare (3C 06-10) är som min Octavia, oftast mer mil på mätare, mindre utrustning. Jag ser den elektriska handbromsen som en nackdel, strular en del. Rattlåset brukar låsa sig på de äldre med, runt 06-07.

Hittar man en 3C där både rattaxel, handbromsknapp och eventuellt de bakre oken är utbytta så borde bilen vara bekymmersfri.

Själv så tycker jag att Skodan ger betydligt mer bil för pengarna.

Men Octavian är väl mindre än Passaten? Superben har jag tänkt motsvarar Passat och då är det väl ingen jätteskillnad i pris?

Octavian är marginellt mindre, men jag upplever den som större invändigt. Jag satt riktigt illa i en 3C med barnstol bakom mig, medans jag sitter bättre i Octavian med en likadan stol bakom mig.

Octavian är byggd på samma chassie som golf/a3. Passaten borde även den vara byggd på detta chassie eftersom den ahr en tvärställd motor, men den känns inte så mycket större.
Superb för 120k som kombi går inte att få tag på, endast sedan och då är det något äldre, runt 05-06 kanske. Den är byggd på samma chassie som A6 c5 (98-05)

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se
fantomen Putsar Cosworth
20 januari 2013 · 195 Inlägg

Köp en Focus ST om du vill ha en rolig bil eller så köper du en Mondeo med femman. Roligare att köra än Volvos med motsvarande motor kan jag garantera, enda som kan krångla med Mondeo är elektroniken i dörrarna då det är Volvos elhärva och system där men det vart ofta fixat på garantin. Personligen hade jag valt STn då den är riktigt ungdomlig, ser bra ut, går som en skållad get sen går det att köra den hyfsat snålt. STn är det inga större problem med.

Audi hatare.
matteeee Ingen himmel är så blå som min
21 januari 2013 · 2 972 Inlägg

fantomen skrev:
Köp en Focus ST om du vill ha en rolig bil eller så köper du en Mondeo med femman. Roligare att köra än Volvos med motsvarande motor kan jag garantera, enda som kan krångla med Mondeo är elektroniken i dörrarna då det är Volvos elhärva och system där men det vart ofta fixat på garantin. Personligen hade jag valt STn då den är riktigt ungdomlig, ser bra ut, går som en skållad get sen går det att köra den hyfsat snålt. STn är det inga större problem med.

Focus ST kombi för 120k?! Finns nog inga beg än, och nya börjar på 290 nånting....

Och inget annat än Volvos elhärva kan alltså krångla på Mondeo? Låter som jag köpt en grym bil då ju smile Eller det gäller bara om de har 5-cyl motor? Elhärvan i min diesel kanske håller bättre, men annat kan krångla?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang