4013
Sök

Volvo 744 1988 renoveras o ska bli som ny igen.

Renovering av en gammal 740, allt ska ses igenom. Första renoveringen jag gör på en bil

3 462 864 Visningar
Uppdaterades senast 21 juli 2024
6 740 Inlägg
5 mars 2014
Trådstartare
danjac skrev:
Ja när du har nästan blästrat allt så kan du lika gärna lacka hela bilen =P

Det är en framtidsplan wink

Jiiimmie skrev:
Sentimental värde på den moppen antar jag ! wink xD
Men du bör nog få ett o annat pris för bilen om du tar dne till utställning ^^ smile

Hehe den e fin som fan wink
Ja, undra va den kan vara värd ungefär xD

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 740 Inlägg
5 mars 2014
Trådstartare
Liten update igen tongue

Fick en sånhär av pappa big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-a8d00d4053b23631534c9bfbbb7258a8.jpg

så va ju tvungen att prova den smile funka redigt fint
hittade rots på insidan av frontplåten som jag måste missat förra året tongue
så det slipades bort så gott det gick
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-ea9aa81f60c00ff4ca94dc611e301684.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-402a0d92eccee4288e14417bcdeb35f9.jpg

sen blästrades resten o rostskyddsgrund las på tongue orkade dock inte ta en bild på blästringen då det var så sandigt o jävligt överallt
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-06a108d27b310903929486e238a5a72c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-c4a380dd086f378c697765b3c4fa72c6.jpg

va nå liten ytrostfläck här o var där skärmen ska vara, så blästrade hela skiten bägge sidor wink
felvänd bild jag vet tongue såg det nu
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-2d75616ec215bbea1272c33bd55b188c.jpg

började slipa lite spackel cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-26f4109256977ee1252d91ae597f1a6d.jpg

imon ska jag matta ner hela motorrumet o på fredda ska balken brännas på plats o i helgen blir det spackeljobb. Det är planen för resten av veckan, får la hoppas den hållet, vilket det i vanliga fall inte brukar lol Vi får la se.

Sen om nån vill hjälpa mej lite så går det utmärkt att klicka på länken wink
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3966152

Du är liv

600 Inlägg
5 mars 2014
nu när du börjat med den skit göran igen ska du inte lika gärna lacka om hela då? du har ju allt ner plockat sååå ;P

6 740 Inlägg
5 mars 2014
Trådstartare
ErsdaHL skrev:
nu när du börjat med den skit göran igen ska du inte lika gärna lacka om hela då? du har ju allt ner plockat sååå ;P

hela vadå?

Du är liv

274 Inlägg
5 mars 2014
Angående svänghjulet rekommenderar jag dig att köpa ett sprickfritt smile Köper du begagnat råder jag dig att svarva/plana det innan så slitytan blir plan och fin för den nya lamellen:)

1 830 Inlägg
5 mars 2014
Henkix skrev:
ErsdaHL skrev:

hela vadå?

ska du ha en dalmatin bil? wink xD vit bil me gula fläckar haha big_smile

nej men du har ingen helhetsbild nu när du kommit en bit? smile

6 740 Inlägg
5 mars 2014
Trådstartare
Jonthengberg skrev:
Angående svänghjulet rekommenderar jag dig att köpa ett sprickfritt smile Köper du begagnat råder jag dig att svarva/plana det innan så slitytan blir plan och fin för den nya lamellen:)

okej. ja jag ska kolla svänghjulet på min övningmotor om hur det ser ut. Kommer köra med den gamla lamellen sen igen, har för mej den byttes 07 08 sa förra ägaren o sen dess har den gått ca 4tusen mil så den håller ett bra tag till smile

Jiiimmie skrev:
Henkix skrev:
ErsdaHL skrev:

hela vadå?

tänkte mer om han menade hela bilen elr motorrumet, för det har jag redan skrivit ett par gånger wink
Jag kan ordna en helhetsbild på den i helgen när det är ljust ute, eller tillomed kanske redan på fredag smile

mvh

Du är liv

274 Inlägg
5 mars 2014
Henkix skrev:
okej. ja jag ska kolla svänghjulet på min övningmotor om hur det ser ut. Kommer köra med den gamla lamellen sen igen, har för mej den byttes 07 08 sa förra ägaren o sen dess har den gått ca 4tusen mil så den håller ett bra tag till smile

Jag bytte koppling på Saaben i somras, sket i att svarva av svänghjulet pga att alla hade semesterstängt. Nu har jag lite vibrationer vid dragläge hmm  Så jag rekommenderar att du gör det smile

Jaså, här snålas det på koppling ja wink

6 740 Inlägg
5 mars 2014
Trådstartare
Jonthengberg skrev:
Henkix skrev:

Jag bytte koppling på Saaben i somras, sket i att svarva av svänghjulet pga att alla hade semesterstängt. Nu har jag lite vibrationer vid dragläge hmm  Så jag rekommenderar att du gör det smile

aha ja då är det lika bra jag tar med det nya till jobbet o gör det när jag fått tag i ett.
Men hur blir det med kopplingen då? Tänkte att om man svarvar i det så hamnar ju lamellen lite längre ner i svänghjulet o då kanske inte tryckplattan orkar trycka det lika hårt neråt så den börjar slira?
Svarvar man bara bort precis den gamla ytan eller så det inte ska bli för mycket ? tongue

hehe ja, har ca 5-7 begagnade kopplingar liggandes som måste ta slut innan jag köper nya wink

Du är liv

1 830 Inlägg
5 mars 2014
Henkix skrev:
Jonthengberg skrev:

Jiiimmie skrev:
Henkix skrev:

hela vadå?

tänkte mer om han menade hela bilen elr motorrumet, för det har jag redan skrivit ett par gånger wink
Jag kan ordna en helhetsbild på den i helgen när det är ljust ute, eller tillomed kanske redan på fredag smile

mvh

de får du avgöra själv tongue
Hinner inte läsa allt har fullt upp om dagarna ^^ o det blir en del text här samt att man följer en hel del andra projekt smile

274 Inlägg
5 mars 2014
Henkix skrev:
Jonthengberg skrev:
Henkix skrev:

aha ja då är det lika bra jag tar med det nya till jobbet o gör det när jag fått tag i ett.
Men hur blir det med kopplingen då? Tänkte att om man svarvar i det så hamnar ju lamellen lite längre ner i svänghjulet o då kanske inte tryckplattan orkar trycka det lika hårt neråt så den börjar slira?
Svarvar man bara bort precis den gamla ytan eller så det inte ska bli för mycket ? tongue

hehe ja, har ca 5-7 begagnade kopplingar liggandes som måste ta slut innan jag köper nya wink

Eftersom jag satte på sinter-lamell på min så schimsade jag tryckplattan så att kopplingen skulle få samma spel.
Men jag är osäker på hur det är med den biten på din faktiskt. Jag tror inte att det spelar någon större roll på din om jag ska vara helt ärlig om du inte svarvar, lär ju knappast märkas på en sån liten klen koppling smile

6 740 Inlägg
6 mars 2014
Trådstartare
Jiiimmie skrev:
Henkix skrev:
Jonthengberg skrev:

Jiiimmie skrev:

mvh

de får du avgöra själv tongue
Hinner inte läsa allt har fullt upp om dagarna ^^ o det blir en del text här samt att man följer en hel del andra projekt smile

oj nu kanske jag var lite otydlig xD menade till ErsdaHL att svaret på hans fråga redan står lite här o var wink

Du är liv

6 740 Inlägg
6 mars 2014
Trådstartare
Jonthengberg skrev:
Henkix skrev:
Jonthengberg skrev:

Eftersom jag satte på sinter-lamell på min så schimsade jag tryckplattan så att kopplingen skulle få samma spel.
Men jag är osäker på hur det är med den biten på din faktiskt. Jag tror inte att det spelar någon större roll på din om jag ska vara helt ärlig om du inte svarvar, lär ju knappast märkas på en sån liten klen koppling smile

hehe okej får se hur jag gör med svarvningen wink Kanske kan limma fast sandpapper i lamellerna o gör en redig jävla rivstart så svarvas det nog till big_smile nä skojar bara tongue
Ska iaf gå o kolla på skroten imon, vet att det står en 740 där på 20 tusen mil smile

Du är liv

6 740 Inlägg
6 mars 2014
Trådstartare
Jaha planerna för idag höll givatviss inte. så imon blir det att matta ner motorrumet som jag egentligen skulle gjort idag o så hoppas jag ja hinner svetsa dit balken också smile

Måste hjälpa en kompis ikväll med hans 945a. han ringde igår o sa att när han skulle varva ur 2an (som han säkert gör minst 70gånger om dan) så bara small det till, bakhjulen låste sej motorn tvärdog och växelspaken bara försvann xD har skrikigt som fan i växellådan på den en längre tid så tror nog den har skärt ihop xD

mvh

Du är liv

6 740 Inlägg
6 mars 2014
Trådstartare
Inte för detta har något med projektet att göra men va o titta på kompisens 945a o kunde givetvis inte låra bli o ta en blid o dela med mej, har aldrig sett något liknande xD
Tänk vad en 531a kan göra... wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-9f8ad156b2f4994a74f59981ca73c592.jpg

Lovade att hjälpa honom med detta men ska ändå försöka hinna med allt mitt wink ska hjälpa honom på kvällarna smile men visst va lådan fin? precis inkörd cool

Du är liv

6 740 Inlägg
6 mars 2014
Trådstartare
spaken har även knutit sej fast runt kardanen glömde jag säga xD

Du är liv

54 Inlägg
6 mars 2014
Hur gick det till? O.o
Hoppas ni fixar det iallafall! smile Din 740 har blivit så grymt snygg sedan jag var här senast, den är unik smile

Älskar Volvo!

6 740 Inlägg
6 mars 2014
Trådstartare
HalmstadLinus skrev:
Hur gick det till? O.o
Hoppas ni fixar det iallafall! smile Din 740 har blivit så grymt snygg sedan jag var här senast, den är unik smile

ne du han var ute o åkte när det plötsligt small till under bilen när 3an var i och den gick inte heller lägga ur efter smällen, spaken var helt låst, men han försökte ta sej hem ändå och hann köra ca 4 mil så o då bara small det till o växelspaken for upp i taket o sen bara slets ner o försvann samtidigt som bakdäcken låste sej o motorn tvärdog xD

Nämen se där ja, roligt att du tycker så big_smile Tack så jätte mycket!! big_smile big_smile
Senast redigerat av Henkix (6 mars 2014)

Du är liv

695 Inlägg
6 mars 2014
Haha, men det där ser jur. riktigt bra ut! Man ska passa sig för 531 toppen, vassa saker wink var där något mer som blev skadat? smile

6 740 Inlägg
6 mars 2014
Trådstartare
Surric skrev:
Haha, men det där ser jur. riktigt bra ut! Man ska passa sig för 531 toppen, vassa saker wink var där något mer som blev skadat? smile

jadu jävla 531. men den gamla 530 gick aldrig något sönder. o sen vi satt på 531an har vi bytt bakaxel, jävla massa bakdäck, haft rödgldande bromsskivor plus avgassystem, motorkuddar, spakställ, och kardan då den gamla såg ut som en korkskruv efter en redig rivstart xD 
jao, sladdarna till backljus o lambdasond har den slitet sönder samt bucklat all plåt utav helvete runt om xD

Du är liv

Sök