4347
Sök

Volvo 744 1988 renoveras o ska bli som ny igen.

Renovering av en gammal 740, allt ska ses igenom. Första renoveringen jag gör på en bil

3 461 615 Visningar
Uppdaterades senast 21 juli 2024
71 Inlägg
22 augusti 2014
#4781
Haha ja pengar är väl till för att spenderas antar jag wink


6 740 Inlägg
22 augusti 2014
Trådstartare
#4782
phortlund skrev:
Haha ja pengar är väl till för att spenderas antar jag wink

hehe javisst är det så big_smilel

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

490 Inlägg
23 augusti 2014
#4783
Nu har jag smygläst igenom hela projektet de senaste 3 dagarna, helt sjukt imponerad av ditt arbete!

Kul att se någon som verkligen bryr sig om sin bil!

Jag är grymt nyfiken på va nya brädan kostade, nått säger mig att den inte kostade 11 tusen, du verkar lite för glad för det! big_smile


171 Inlägg
23 augusti 2014
#4784
Se till att sköta om nya brädan nudå! Har hört att den ska smörjas in med någonting för att inte spricka? Vetinte om de nu är så men se till att göra det ifall det är sant smile

6 740 Inlägg
23 augusti 2014
Trådstartare
#4785
UniCross skrev:
Nu har jag smygläst igenom hela projektet de senaste 3 dagarna, helt sjukt imponerad av ditt arbete!

Kul att se någon som verkligen bryr sig om sin bil!

Jag är grymt nyfiken på va nya brädan kostade, nått säger mig att den inte kostade 11 tusen, du verkar lite för glad för det! big_smile

hehe tackar big_smile roligt du orkade alla sidor smile
javisst, fint ska det ju vara.
11-tusen + ca 1000 kr till plus nån liten krona till wink ska skriva exakt va den kosta när den kommit, mins knappt själv tongue

oscargrundstrom skrev:
Se till att sköta om nya brädan nudå! Har hört att den ska smörjas in med någonting för att inte spricka? Vetinte om de nu är så men se till att göra det ifall det är sant smile

självklart! smile
jag har nån cokpit-shine där det står på baksidan att den ska skydda mot sprickor.
sen har jag ju även en modellanpassad skyddsduk på brädan wink

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 740 Inlägg
23 augusti 2014
Trådstartare
#4786
liten update!

hämtat lite utrustning som ska monteras samtidigt som nya brädan vilken förmodligen blir efter nästa vinterrenovering!

ECC från en 945GLT! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-941285933eee1ac6396602dba67d3dee.jpg

orkade dock inte sitta o går igenom vart enda liten kabel till ecc så tog med mej hela bilens härva istället så går jag igenom det här hemma smile

kompressor o dom rören tog jag dock inte, tar det på skroten från en 8v motor. var 16v i 945an
mvh
Senast redigerat av Henkix (23 augusti 2014)

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

118 Inlägg
23 augusti 2014
#4787
så klimatanläggningen från en 940 går att slänga in i en 740 ? yikes alltid undrat det har hatt lite planer om de men var inte hundra på de så har inte fixat nån klimatanläggning än :S om det nu går och man har en 740 16V måste de komma från en annan 16v då eller ? yikes förövrigt redigt nice tråd du ha ! smile

Henkix skrev:
liten update!

hämtat lite utrustning som ska monteras samtidigt som nya brädan vilken förmodligen blir efter nästa vinterrenovering!

ECC från en 945GLT! big_smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-941285933eee1ac6396602dba67d3dee.jpg

orkade dock inte sitta o går igenom vart enda liten kabel till ecc så tog med mej hela bilens härva istället så går jag igenom det här hemma smile

kompressor o dom rören tog jag dock inte, tar det på skroten från en 8v motor. var 16v i 945an
mvh


326 Inlägg
23 augusti 2014
#4788
Hmm, för en sådär 200 sidor sen var det någon som inte skulle ha elhissar, ac och sånt för det krånglade bara wink

Du vet väl om att du måste ta hål i instrumentbrädan för att montera solsensorn på högersidan?

Har förresten en låda med div ECC pryttlar från en 745 90a om du behöver reservdelar?

Edit: hur funkar det förresten med att sätta ECC i en bil med LH2.2? Har för mig att den vill ha signaler till och från styrboxen. Iofs hade ju 760 LH2.2 och ECC så det borde kanske funka i en 740 88 också
Senast redigerat av einar- (23 augusti 2014)


6 740 Inlägg
24 augusti 2014
Trådstartare
#4789
kimkim skrev:
så klimatanläggningen från en 940 går att slänga in i en 740 ? yikes alltid undrat det har hatt lite planer om de men var inte hundra på de så har inte fixat nån klimatanläggning än :S om det nu går och man har en 740 16V måste de komma från en annan 16v då eller ? yikes förövrigt redigt nice tråd du ha ! smile

Henkix skrev:
liten update!

hämtat lite utrustning som ska monteras samtidigt som nya brädan vilken förmodligen blir efter nästa vinterrenovering!

ECC från en 945GLT! big_smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-941285933eee1ac6396602dba67d3dee.jpg

orkade dock inte sitta o går igenom vart enda liten kabel till ecc så tog med mej hela bilens härva istället så går jag igenom det här hemma smile

kompressor o dom rören tog jag dock inte, tar det på skroten från en 8v motor. var 16v i 945an
mvh


javisst går det, sett flera här på garaget som har installerat det i sina bilar smile själva ecc anlägningen kan du plocka från 8v/16v.  sen allt i motorrum rör kompressor hade jag plockat från en bil med samma motor, ifall rören kanske är olika bockade olika kompressorer mm.  dock inget jag är säker på tongue
enligt dom som gjort det så ska man plocka det från en tidig 940 / sen 740
tackar!! big_smile

einar- skrev:
Hmm, för en sådär 200 sidor sen var det någon som inte skulle ha elhissar, ac och sånt för det krånglade bara wink

Du vet väl om att du måste ta hål i instrumentbrädan för att montera solsensorn på högersidan?

Har förresten en låda med div ECC pryttlar från en 745 90a om du behöver reservdelar?

Edit: hur funkar det förresten med att sätta ECC i en bil med LH2.2? Har för mig att den vill ha signaler till och från styrboxen. Iofs hade ju 760 LH2.2 och ECC så det borde kanske funka i en 740 88 också

hehehe big_smile big_smile det mins jag xD jag hatade el o sånt då men nu tycker jag det är roligt med lite elektrisk utrustning smile

jo ja vet, men jag tänkte jag kanske kunde montera den lite snyggt någon annan stans, typ i fläktutblåset på brädan eller något sånt tongue

ska kolla sen när ja börjat gå igenom det om det kan vara något som fattas tongue

en vän till mej har ecc i sin 740 från 87 med lh2.2 så det ska funka smile ska rota fram ett schema på det hela så man får lite bättre koll på allt tongue

mvh
Senast redigerat av Henkix (24 augusti 2014)

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

695 Inlägg
24 augusti 2014
#4790
Fy fan, här har det hänt en del sedan sist! big_smile
Grymt jobb du gör som vanligt och ska bli riktigt roligt att se en ny instrumentbräda! big_smile


6 740 Inlägg
24 augusti 2014
Trådstartare
#4791
Surric skrev:
Fy fan, här har det hänt en del sedan sist! big_smile
Grymt jobb du gör som vanligt och ska bli riktigt roligt att se en ny instrumentbräda! big_smile

njao de vettefan tongue har tatt det rätt lugnt hela sommarn typ wink
ja det ska bli jäääävligt spännande!!! big_smile

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 740 Inlägg
24 augusti 2014
Trådstartare
#4792
ecc meck hela dagen!
har nu gått igenom alla kablar o bråte

förts o främst får vi ju lyfta ur det ur bilen o kasta upp det på den nystädade arbetsbänken wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-60624f785086ab8cb4503d446b1dde2a.jpg

hela bilens kabelhärva som ska gås igenom. allt till ecc:n ska ut tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-826fbb54c6cf4da00577800eb5014077.jpg

med en rö-glödande avbitartång så vart allt urklippt o dags för provkörning på bänken wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-a38ee60d7d2e81abcc40301f2b3530b6.jpg

jodå, det funkar ju utan problem, blåser på fint.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-1af2da4212087e59e4c768bc373c56f6.jpg

bara skräp nu, sparade elcentralen o abs boxen, kan juh va bra o ha tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-67e02d32c74eaf020135862b6fb9042b.jpg

kabelhärvan som ska sätta på o av ac kompressorn. här ville relät ha 2 signaler från  bänsleboxen, hopas bara 2.2 boxen  har uttag till det. annars får ja kolla ett kopplingsschema till en 740 med lh 2.2 o ac o koppla relät som startar ac kompressorn efter det smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-b5dc3b1b9c77d7782351d672ef52989d.jpg

kabelhärvan här sitter ihop med ecc paketet o har till uppgift att starta o stänga av fläkten i fronten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-5f53fe335fa97c2471c9ccadec78cbde.jpg

o så kablarna från ecc:n. strömmatning, jord, signal från generator o en sladd är till bränsleboxen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-24f298d75ab26dd7b073c34e60ce2ee5.jpg

lite hjälp av någon skulle behövas också.
denna kabeln. vad talar den om för ecc? den satt på baksidan av mätarhuset vet jag men kollade aldrig vad stiften på mätarhuset den satt på hette hmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-181208328983388ee1ad8320d49fe09d.jpg

vad ska detta föreställa? ska det föreställa nått filter eller liknande? eller va e det för skit?
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-ce83d0d6174372e663e7a39eab88ec19.jpg

nästa ecc steg är att skruva ner hela paketet o göra iordning det så det är rent o fint wink

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

326 Inlägg
24 augusti 2014
#4793
Den gula kabeln misstänker jag ska sitta på stiftet bredvid varvräknarkabeln. Jag har svårt att se att det skulle vara något annat är en varvtalssignal (troligen för att slå ifrån kompressorn vid fullgasaccelerationer för att inte stjäla kraft)

Gamla kabelhärvor är alltid bra att ha. Man har tillgång till kabel i alla tänkbara färger om man behöver skarva eller byta en bit i bilen + en massa reservkontakter om man behöver göra ett adapterkablage eller liknande smile


6 740 Inlägg
25 augusti 2014
Trådstartare
#4794
einar- skrev:
Den gula kabeln misstänker jag ska sitta på stiftet bredvid varvräknarkabeln. Jag har svårt att se att det skulle vara något annat är en varvtalssignal (troligen för att slå ifrån kompressorn vid fullgasaccelerationer för att inte stjäla kraft)

Gamla kabelhärvor är alltid bra att ha. Man har tillgång till kabel i alla tänkbara färger om man behöver skarva eller byta en bit i bilen + en massa reservkontakter om man behöver göra ett adapterkablage eller liknande smile

aha så kanske det kan vara smile jag tänkte den kabeln kanske talar om motortempen för ecc, för ställer man in ecc i våran 945a på värme så börjar ecc värma först när motorn börjat bli lite varm tongue ska kolla om ja inte kan rota fram ett kopplingsschema på 940 mätarhus wink

javisst, jag sparade hela härvan istället för o kasta den tongue kan ju va bra o ha wink

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Inbiten Volvonörd
799 Inlägg
25 augusti 2014
#4795
Henkix skrev:
einar- skrev:
Den gula kabeln misstänker jag ska sitta på stiftet bredvid varvräknarkabeln. Jag har svårt att se att det skulle vara något annat är en varvtalssignal (troligen för att slå ifrån kompressorn vid fullgasaccelerationer för att inte stjäla kraft)

Gamla kabelhärvor är alltid bra att ha. Man har tillgång till kabel i alla tänkbara färger om man behöver skarva eller byta en bit i bilen + en massa reservkontakter om man behöver göra ett adapterkablage eller liknande smile

aha så kanske det kan vara smile jag tänkte den kabeln kanske talar om motortempen för ecc, för ställer man in ecc i våran 945a på värme så börjar ecc värma först när motorn börjat bli lite varm tongue ska kolla om ja inte kan rota fram ett kopplingsschema på 940 mätarhus wink

javisst, jag sparade hela härvan istället för o kasta den tongue kan ju va bra o ha wink

mvh

Kan ju bero på att den tar värme från kylvätskan smile

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995

6 740 Inlägg
25 augusti 2014
Trådstartare
#4796
Lillkanto skrev:
Henkix skrev:
einar- skrev:
Den gula kabeln misstänker jag ska sitta på stiftet bredvid varvräknarkabeln. Jag har svårt att se att det skulle vara något annat är en varvtalssignal (troligen för att slå ifrån kompressorn vid fullgasaccelerationer för att inte stjäla kraft)

Gamla kabelhärvor är alltid bra att ha. Man har tillgång till kabel i alla tänkbara färger om man behöver skarva eller byta en bit i bilen + en massa reservkontakter om man behöver göra ett adapterkablage eller liknande smile

aha så kanske det kan vara smile jag tänkte den kabeln kanske talar om motortempen för ecc, för ställer man in ecc i våran 945a på värme så börjar ecc värma först när motorn börjat bli lite varm tongue ska kolla om ja inte kan rota fram ett kopplingsschema på 940 mätarhus wink

javisst, jag sparade hela härvan istället för o kasta den tongue kan ju va bra o ha wink

mvh

Kan ju bero på att den tar värme från kylvätskan smile

just därför ja undrade om den gula kabeln till mätarhuset är till kylarvattentempen eller om det är varvtalssignal tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

326 Inlägg
25 augusti 2014
#4797
Enda utgångarna som finns på mätarhuset för att ansluta externa tillbehör är hastighetssignal och varvsignal. Har för mig det satt en gul kabel på varvräknaren på 745 90an jag skrotade med ECC


6 740 Inlägg
25 augusti 2014
Trådstartare
#4798
einar- skrev:
Enda utgångarna som finns på mätarhuset för att ansluta externa tillbehör är hastighetssignal och varvsignal. Har för mig det satt en gul kabel på varvräknaren på 745 90an jag skrotade med ECC

hittade nu ett ecc kopplingsschema  som säger att den är till "speedometer". de var en nyfiken anläggning som vill ha koll på hur fort ja kör tongue

tror du man måste ha den inkopplad? för det är ju olika givare till km/h mätaren på min bil o bilen paketet kommer från. den funka ju fint när ja körde den på bänken i källaren utan den kabeln inkopplad wink

mvh
Senast redigerat av Henkix (25 augusti 2014)

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Inbiten Volvonörd
799 Inlägg
25 augusti 2014
#4799
Henkix skrev:
Lillkanto skrev:
Henkix skrev:

aha så kanske det kan vara smile jag tänkte den kabeln kanske talar om motortempen för ecc, för ställer man in ecc i våran 945a på värme så börjar ecc värma först när motorn börjat bli lite varm tongue ska kolla om ja inte kan rota fram ett kopplingsschema på 940 mätarhus wink

javisst, jag sparade hela härvan istället för o kasta den tongue kan ju va bra o ha wink

mvh

Kan ju bero på att den tar värme från kylvätskan smile

just därför ja undrade om den gula kabeln till mätarhuset är till kylarvattentempen eller om det är varvtalssignal tongue

Just därför behöver den ju ingen kylvattentempsignal, då den ändå inte kan göra nåt innan vattnet är varmt. smile

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995

326 Inlägg
25 augusti 2014
#4800
Henkix skrev:
einar- skrev:
Enda utgångarna som finns på mätarhuset för att ansluta externa tillbehör är hastighetssignal och varvsignal. Har för mig det satt en gul kabel på varvräknaren på 745 90an jag skrotade med ECC

hittade nu ett ecc kopplingsschema  som säger att den är till "speedometer". de var en nyfiken anläggning som vill ha koll på hur fort ja kör tongue

tror du man måste ha den inkopplad? för det är ju olika givare till km/h mätaren på min bil o bilen paketet kommer från. den funka ju fint när ja körde den på bänken i källaren utan den kabeln inkopplad wink

mvh

Antagligen så har det något med att den ska slå från AC om du ligger och pressar på autobahn i 200 blås eller nåt.
Lamporna brukar börja blinka på ECC panelen om någon viktig signal saknas. Går även att läsa ut felkoder från den wink



Sök