2648
Sök

Volvo 744 1988 renoveras o ska bli som ny igen.

Renovering av en gammal 740, allt ska ses igenom. Första renoveringen jag gör på en bil

3 459 456 Visningar
Uppdaterades senast 21 juli 2024
37 Inlägg
28 maj 2017
#6141
Den ser sprillans ny ut ju! Jag hoppas du är sjukt nöjd 😊


72 Inlägg
2 juni 2017
#6142
Sjukt bra jobb du gör, äskar det!!! När får man se ett videoklipp på din bil o motorn?
Gärna en provtur får du gärna filma också smile

13 Inlägg
3 juni 2017
#6143
Riktigt fint blir de👍 En fråga angående när du lackerade den. Hur stor kompressor hade du? Har bara en liten 2,5 hästars hemma och den klarar ju blästern i ca 10 sekunder innan man behöver vänta, och antar att det blir liknande med lackspruta? Men funkar de ändå?

6 740 Inlägg
3 juni 2017
Trådstartare
#6144
Hur gör man för att byta hjullager fram på min 740? Måste man byta hela navet eller går det pressa ur det gamla o pressa i ett nytt?
Har stått o slagit på lagret med slägga o en hylsa som en idiot ikväll men händer inget alls

Mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

13 Inlägg
4 juni 2017
#6145
Henkix skrev:
Hur gör man för att byta hjullager fram på min 740? Måste man byta hela navet eller går det pressa ur det gamla o pressa i ett nytt?
Har stått o slagit på lagret med slägga o en hylsa som en idiot ikväll men händer inget alls

Mvh

Du byter hela navet, 82-87 är det lösa lager men efter det byter man hela navet. Finns ju billigt på t.ex vparts och dom har garanti på 2 år eller nåt tror ja.

6 740 Inlägg
4 juni 2017
Trådstartare
#6146
Manny_Da_Man skrev:
Den ser sprillans ny ut ju! Jag hoppas du är sjukt nöjd 😊

Tackar så mycket!! va kul o höra big_smile big_smile
Javisst är jag det smile

Ovlov447 skrev:
Sjukt bra jobb du gör, äskar det!!! När får man se ett videoklipp på din bil o motorn?
Gärna en provtur får du gärna filma också smile

å va kul o höra sånt här smile tackar big_smile
Jo det kommer väl nån gång tongue Tänkte jag skulle åka o köpa mej en riktig kamera efter nästa lön, så då får jag ju filma lite big_smile

Jon1 skrev:
Riktigt fint blir de👍 En fråga angående när du lackerade den. Hur stor kompressor hade du? Har bara en liten 2,5 hästars hemma och den klarar ju blästern i ca 10 sekunder innan man behöver vänta, och antar att det blir liknande med lackspruta? Men funkar de ändå?

tack så mycket big_smile
vet faktiskt inte riktigt men det är ungefär en sånhär skulle jag tro http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl … 000033840/

det kanske kan funka ändå. färgsprutan behöver du ju inte lika mycket luft till.
När du blästrar kör du väl på fullt tryck antar jag och när du ska lacka med sprutan så räcker det med ca 2-2.5bar . det hade iaf jag smile

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 740 Inlägg
4 juni 2017
Trådstartare
#6147
Jon1 skrev:
Henkix skrev:
Hur gör man för att byta hjullager fram på min 740? Måste man byta hela navet eller går det pressa ur det gamla o pressa i ett nytt?
Har stått o slagit på lagret med slägga o en hylsa som en idiot ikväll men händer inget alls

Mvh

Du byter hela navet, 82-87 är det lösa lager men efter det byter man hela navet. Finns ju billigt på t.ex vparts och dom har garanti på 2 år eller nåt tror ja.

fick bli att göra det ja tongue verkade inte gå o slå / pressa ur det gamla lagret smile
Hade ett liggande jag gjort i ordning nu

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 740 Inlägg
4 juni 2017
Trådstartare
#6148
Stötte på lite problem när jag var ute o åkte en runda igår.

Först hörde jag att det var något som skrapade lite gran från HF hjul när jag svängde skarpt åt vänster, började skrapa mer och mer och även tillslut när jag körde rakt fram.
Var ca 8-10 mil hemifrån så stannade på en parkering och kröp under fram o kollade så inget var påväg att lossna.  Allt verkade sitta så jag körde vidare och hem kom jag utan några problem.

Hemma i garaget så hissa jag upp bilen fram för o kolla lite.
Första jag märker är att Höger fram fälg är mycket dammigare än vänster.

Vänster ser ut såhär
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-e5483b3a2d9de8dcce46ad69f658fe87.jpg

och höger såhär.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-ea21a08e37262a5f27ed815ffb829956.jpg

Min första tanke är att bromsen ligger på, och mycket riktigt så ligger bromsen höger fram på. däcket gick att snurra för hand utan att ta i allt för mycket men lite var man tvungen att ta i, så jätte mycket låg det inte på.

Plockade iaf ner bromsen och jag fattar ingenting varför det ligger på, Oket går mycket lätt o fint i båda glid-pinnarna och broms-kolvarna kan jag trycka tillbaka för hand. Alltså inget har kärvat men ändå så låg bromsen på, varför? Någon som har en teori så är ni välkomna big_smile

sen så när jag hade oket borta så märker jag ett skrikande ljud då jag snurrar på bromsskivan. Hjullagret påväg att ge upp!
Pappa sa att vi skulle pressa ur det gamla lagret ur navet o pressa i ett nytt. Så jag tog väck navet o pressade men det gick ju inte pressa ur något. verkar som lager o nav sitter ihop i en enhet.

Men så kom jag på att jag bytte ju fjäderben 2013 på vänster sida (finns tidigare i tråden).
Så jag letade upp mitt gamla fjäderben o skruvade väck navet från det o gjorde iordning det.

Nu får det räcka med massa text, dags för bilder big_smile

Slipade bort all rosten med roterande stålborste på vinkelslipen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-08bfaea1cff444d5ed8c589c7fbc2ab3.jpg

körde över gängorna med ett gängsnitt för att få bort ev skit i gängorna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-caba5109c3251b15e6c74f447e5313c1.jpg

sen är jag ju som jag är. Ville ha isär så mycket som möjligt för att göra iordning.
Och så blev det lyckades få isär hela lagret.

tomt var det här big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-7a9d4c364a163709735e816781acede8.jpg

Gjorde rent kulor o den där plastringen med massa brake cleaner
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-7ea2488ef6975e7ff0abe54bcd9748fa.jpg

sen så fettade jag in det igen med hjullager-fett och satte tillbaka det i navet smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-e5f63786527b4be9c52a54571a124959.jpg

bakre delen av lagret innan rengörning
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-997feef8c5e984b4da30dee7e3146119.jpg

rengjort big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-6ffa9c1c390b281b93e4439e7a78be56.jpg

och infettat
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-69dfe9bb4f7b530b2e98c247a7a33338.jpg

monterat i navet igen big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-880aca5e79a9de348bf1d1031b833d06.jpg

sen åkte tätningen på igen
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-19119bbe57fe681f28927734fc0e2081.jpg

och dammskyddet tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-bfc872d9d24fae501ec984d4711a116d.jpg

sen målade jag 2 lager hammarlack också, så nu får det torka så blir det montering imon smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-67e74c77e46857c2f4fa8ce46ac1cdaf.jpg

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

468 Inlägg
4 juni 2017
#6149
Blir bra detta! Bra jobbat! :-)


Laddtryck :)
431 Inlägg
5 juni 2017
#6150
Ingen skit eller luft i bromsröret/ledningen till de oket tro? smile

Volvo 945 Turbo Classic -98
Volvo 945 2.3 S LTT -97
Volvo 945 GL -94
Volvo 944 FTT Turbo+ -94 (Volvo original Turbo+)

41 Inlägg
5 juni 2017
#6151
Anliggande broms är mest troligt det som tog död på lagret, värmen från bromsen går in i lagret och löser upp fettet, får metallen att expandera och kan i vissa fall smällta tätningnarna så skit kommer in i lagret.
//Linus


6 740 Inlägg
6 juni 2017
Trådstartare
#6152
Volvo965 skrev:
Blir bra detta! Bra jobbat! :-)

Ja det blir nog bra smile
tack för kommentaren big_smile

VoxTypeX skrev:
Ingen skit eller luft i bromsröret/ledningen till de oket tro? smile

Nej jag har svårt att tro det då rör o allt sånt är nytt, har testat lufta men hjälper inte tongue

Porky257 skrev:
Anliggande broms är mest troligt det som tog död på lagret, värmen från bromsen går in i lagret och löser upp fettet, får metallen att expandera och kan i vissa fall smällta tätningnarna så skit kommer in i lagret.
//Linus

kan vara så men i detta fallet var det nog blästringen av navet jag gjorde för något år sen som orsakade detta. var fullt med sant o skit i lagret, hade nog räckt att göra rent det o smörja upp det igen tongue

tack för alla kommentarer! smile
mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 740 Inlägg
6 juni 2017
Trådstartare
#6153
En liten update igen tongue

Jag monterade ihop högersidan igen.

Sen rev jag även vänstersidan o plockade ner lagret där också o gjorde samma sak med det som jag gjorde i förra updaten bara för det var roligt när man lärt sej det.
var en del sand o skit i det lagret också så det var nog rätt bra att jag gjorde det tongue

Sen ihop med vänstersidan igen och ut o köra. Lagren är tysta o fina men BROMS-JÄVELN på höger sida ligger redan på igen.

Körde på en mindre trafikerad 70-väg, körde ca 1.5mil utan att röra bromsen o stannade sen försiktigt på en parkeringsficka med hjälp av handbromsen och motorbromsen. Gick ut o kände på skivorna fram, Vänster är typ helt kall och på Höger är det gränsfall att man bränner sej på fingrarna.

Körde en bit till o stannade denna gången som vanligt med bromsarna på en parkeringsficka, vänster är ljummen och höger bränner man sej direkt på.

Vill minnas att fälgen HF alltid blitt mycket svartare än vänster ända sedan jag bytte oken 2013.

Så nu tänkte jag renovera upp det gamla oket som satt på höger sida o prova med o se hur det blir.  Skulle det nu inte ligga på mer så kommer jag beställa en rep-sats till mitt nuvarande ok o se om det hjälper. Hjälper inte det heller blir det att köpa ett ok från skroten o renovera o sätta dit.

Nog om bromsar!

Har äntligen tvättat den idag big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-a71e45de39e04785cd6ae4acb80ed382.jpg

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Forummoderator
26 544 Inlägg
6 juni 2017
#6154
Skumt det där med bromsarna. Hoppas du får ordning på det snart!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

29 Inlägg
6 juni 2017
#6155
Om du har helt nya belägg och skivor brukar det kunna bli för tajt ibland när bromsarna börjar bli lite varma efter en stunds körning. Så en idé då kan vara att sätta i ett gammalt belägg som är lite nedslitet så det blir mer spel för klossarna.


360 Inlägg
6 juni 2017
#6156
Tyvärr vet jag precis hur det känns när frambromsarna fram på 740 strular. Har själv kört bra många mil med anliggande broms (Mer eller mindre ovetandes). Det är nästan så att jag undrar varför inte hjullagret skar ihop den gången jag brände mig på fälgen.
Är man nybliven 740- ägare så är det inte en dum ide att titta över frambromsarna, och inte ge sig iväg fören man vet att det funkar som det ska.

Men här kan vem som helst se hur du har gjort iordning varenda skrymsle på bilen och inte minst bromsarna och du får problem likväl, väldigt tråkigt men hoppas att det löser sig smile

6 740 Inlägg
8 juni 2017
Trådstartare
#6157
Mack skrev:
Skumt det där med bromsarna. Hoppas du får ordning på det snart!

Ja det är ett jävla skit när det inte vill som jag tongue
Jadå, det hoppas jag också smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 740 Inlägg
8 juni 2017
Trådstartare
#6158
Anton945 skrev:
Om du har helt nya belägg och skivor brukar det kunna bli för tajt ibland när bromsarna börjar bli lite varma efter en stunds körning. Så en idé då kan vara att sätta i ett gammalt belägg som är lite nedslitet så det blir mer spel för klossarna.

Nja beläggen o skrivorna är ca 5 år gamla och har vart med ca 2500 mil, så det borde ju inte vara så tongue
Tack för kommentaren big_smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 740 Inlägg
8 juni 2017
Trådstartare
#6159
Samuel3 skrev:
Tyvärr vet jag precis hur det känns när frambromsarna fram på 740 strular. Har själv kört bra många mil med anliggande broms (Mer eller mindre ovetandes). Det är nästan så att jag undrar varför inte hjullagret skar ihop den gången jag brände mig på fälgen.
Är man nybliven 740- ägare så är det inte en dum ide att titta över frambromsarna, och inte ge sig iväg fören man vet att det funkar som det ska.

Men här kan vem som helst se hur du har gjort iordning varenda skrymsle på bilen och inte minst bromsarna och du får problem likväl, väldigt tråkigt men hoppas att det löser sig smile

Hehe det är ett jävla skit.
Hehe aj då, det har gått så hett till tongue
Ja det är lite tråkigt men det löser väll sej nån gång big_smile

Tack för kommentaren
Mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 740 Inlägg
8 juni 2017
Trådstartare
#6160
Det sket sej med att göra iordning det gamla oket som jag skrev i förra updaten då rep-satsen inte passade. Var ju med hård kant på det gamla.

Så jag tog bort mitt nuvarande ok som strular för mej istället o gjort iordning änu en gång, fast denna gången har jag honat cylinderloppen, monterat nya kolv-packningar och polerat kolvarna med metall-polish.

Har satt dit det idag igen o imon ska det luftas o kanske provköras om vädret tillåter det.

Mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.


Sök