Här kommer det en update!
Varje händelse sen sist får en egen liten "rubrik" Idag
Klädsel framsäte.Var en sväng på Returbilen i falkenberg o tittade för skojs skull.
Hittade en 740 blackline där med samma klädsel som jag har. Förarsätet var inget att ha men passagerarsätet var i mycket fint skick. Lite smutsigt bara.
Mitt passagerarsäte i bilen är det några mindre märken i samt ett brännmärke efter en cigg eller något på sittdynan. Ingen man direkt ser men det finns där o det retar mej.
Sen är ju klädseln på både sitsen o ryggstödet på min förarstol trasiga.
Så då fick jag en ide. Jag tog klädseln till sittdynan och ryggstödet från bilen på skroten.
så nu blir det att byta ut klädseln på sittdynan på passagerarsätet till den från skroten.
Sen kommer jag använda ryggstödet från skroten och den gamla mindre slitna passagerarstols-sitsen till mitt förarsätet så kommer förarstolen förhoppningsvis se mycket bättre ut
Klädseln & stoppningen från skroten.
Ac påfyllningHade bilen inne för kontroll och ev påfyllning av AC:n
Allt började bra, systemet var tätt och visade inga tecken på läckage.
Så då påbörjades fyllning av systemet. Det var här det gick åt helvete.
Ac-kompressorn startade som den skulle men slog ej av, tillslut byggde den upp sånt jävla tryck i systemet så verkstan stängde av bilen och avbröt.
Precis när dom stängt av bilen så small det till jävlar under o allt pös ut.
Jag fick tillbaka bilen och fick till uppgift att kolla läckan som uppstod och varför kompressorn ej slog ifrån.
Började att titta på vad som gått sönder.
Här precis framför själva kopplingen har röret gått sönder. Är fullt med porer där det läcker så röret har förmodligen vart dåligt från början. Ett nytt rör är beställt på volvo.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-fbff1e53c4793d1ba6429de29cf6a7de.jpg]()
Anledningen till att kompressorn ej slog av är förmodligen för att jag har satt dit fel givare. Jag satte dit en givare från en 940 för jag tyckte helt enkelt den såg snyggare ut, trodde det skulle vara samma på 940 och 740 men efter att ha kollat kopplingsschema så ser jag att på 940 samarbetar den givaren med en annan givare i kondensor-kylet.
740 givaren till vänster och 940 till höger. En ny 740 givare är beställd.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-ae00d10216443168741fa104423230b2.jpg]()
för skojs skull så tog jag isär 740 givaren för o se hur den fungerar

![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-5ca81d47f19bc35e0c02504d82e8c4f6.jpg]()
Verkstan som bilen var hos var väldigt imponerade över skicket och ville gärna lägga ut några bilder dem tagit på deras facebook-sida. Och det fick som så gärna göra för mej

![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-719712f35af9abf8c0e6739a7e835c79.jpg]()
TorkarspakHar alltid tyckt det varit rätt irriterande att dra torkarspaken till kontinuerlig drift o sedan tillbaka till neutralläge för att torka rutan en gång. På pappas 945 räcker det att trycka till på spaken en gång för en torkning.
Trodde först inte att 740 har den funktionen utan att det bara är 940 som har då det inte funkar på kompisens 740 heller.
Men så läste jag i ett annat 740 projekt jag följer här på garaget att han hade bytt spaken och då fått tillbaka den funktionen.
Tog först isär min gamla spak och gjorde rent alla kontaktytor och så men det funkade fortfarande inte.
Spaken isärplockad.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-72d935c0c909b4c83f19c420c6411d22.jpg]()
Så jag åkte för första gången till Jönköpings Bildemontering och skruvade loss en spak o köpte den

![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-25b26d9f78daa2d8b4faa5a774f744b9.jpg]()
Hemma med den nya spaken.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-5a76a77c6760a1190a04eee95ff0c142.jpg]()
Monterat den nya spaken och nu fick även jag tillbaka funktionen.
Så nu räcker det att trycka till på spaken för en torkning

TvättningKände att jag ville prova lite nya dyrare produkter nu när jag skulle tvätta bilen. Har alltid förut tvättat med billigt schampo man köper i ullared.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-51b849bf2e03bd19839531658cd6f3e7.jpg]()
Märkte dock ingen större skillnad på dyrt och billigt schampo. Och den där sonax flaskan till vänster var nog det sämsta skit jag vart med om. Efter att ha använt det så har jag nu fullt med fula grå-vita fläckar på allt svart.

Bortser man från dem små fula fläckarna som blev så blev den ju iaf ren o fin.
Annliggande Broms HFSom ni läst tidigare så har jag problem med att bromsen HF verkar ligga på lite.
Honade ju loppen och bytte tätningarna i det för ett tag sedan men det verkade som att det inte hjälpte.
Skivan HF är fortfarande mycket varmare än vänster och så blir fälgen mycket dammigare HF
såhär dammig är HF fälg
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-97f8bf6f9fbffa345194e0e970ce62eb.jpg]()
Och såhär ser VF ut, typ dubbelt så lite.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-7036f999d22baacde885388d01047877.jpg]()
Har kommit fram till följande:
Lyfter man upp bilen precis när man vart ute o kört och bromsen fortfarande är varm så ligger den på lite grann.
Låter man bromsen kallna en stund då har den släppt.
Så nu har jag beställt 2st nya broms-slangar som jag ska prova att byta.
Och skulle det nu inte hjälpa att byta bromsslangarna så har jag renoverat det gamla originaloket. Nya tätningar, dammskydd, kolvar , luftnipplar och glidpinnar.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-1647f95e12d85a8173134ff4bb694f32.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-1024bfc34cee9c7ee652e43f1c209d50.jpg]()
och så har jag även en fråga!
Vad fyller dessa silvriga grejerna för funktion? Dom satt på original oken, men jag har inga sådana på mina nuvarande biltema-ok. Utan där är istället slangarna nerskruvade direkt i oket.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-5975900e70c5ddc3744282e4447a2796.jpg]()
Allt från mej för nu!

mvh