En liten bild update

Började ju som sagt med lådan, tömde den på olja
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-7d87e4bf9f0afb0c2e102729a1073bb5.jpg]()
Efter att ha plockat bort locket på baksidan av lådan som kom den läckande tätningen fram.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-ac84152f664874ce4c3ea0bf5189fae6.jpg]()
Dock visste jag inte riktigt hur jag kommer åt tätningen då det där staget var ivägen. Men efter lite mer skruvande så fick jag bort kåpan som tätningen satt fast i och kunde nu komma åt den.
Det var dock nu jag gjorde det jag inte skulle. Efter att ha skruvat ner lådan för att komma åt tätningen så kände jag mej inte nöjd. Tyckte det var så roligt att skruva med lådan och fick för mej att ta ner hela lådan i molekyler. Det kan ju inte vara så svårt tänkte jag sålänge man tar det lugnt och försiktigt. Allt annat har jag ju i princip haft nere i molekyler på bilen och fått ihop det igen.
Har somsagt inga större kunskaper om hur man tar isär en låda och heller inga riktiga verktyg till det jobbet. Och det gick ju som det gick. Jag råkade bryta loss en flis med avdragaren från nått hjul där inne, spräckte ett drev med plastklubban och förstörde en synkring tror jag det var med skruvmejseln.
Efteråt kände jag att jag kommer aldrig lyckas byta dem inre delarna jag gjorde sönder med mina nuvarande kunskaper så jag tappade intresset för den och började kolla efter en ny.
Tänkte först jag skulle åkt till JB-skroten i jönköping nu till helgen o hämta en men så kollade jag lite på bildelsbasen också o hittade en provkörd låda på 18000 mil 6månaders garanti, och priset var inte allt för högt tyckte jag så jag slog till

![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-ea15c50000fd33dc1d88dc55fb66c8e6.jpg]()
I väntan på den nya lådan ska komma så har jag gjort nya packningar till den

Använde dem gamla som mall
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-fb22d973a89f9926875c85b25c59f625.jpg]()
ritat ut
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-dd855751a2b998ac5ca70e9d2061836c.jpg]()
Klart

![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-52eaebc368185d48a154fab720bae443.jpg]()
Alla packningar klara

![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-f4febf867676385ec005f499666441a2.jpg]()
tyckte min kopplingsarm börjat se lite tråkig ut

![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-2a43f31fc3eda54ce223ce0c8d7a9aff.jpg]()
Det får vi ju rätta till

Nyblästrad
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-815b30b59ebedba10f3d675a8c6458da.jpg]()
och grundmålad
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-635a8675bb83a6ed3d50fd75aa7c7284.jpg]()
Sen så började jag kolla på en annan grej jag lagt märke till nu iår.
När bilen står på tomgång med neutral i och kopplingen uppe så är det något som skrapar, det skrapande ljudet hördes även inuti bilen med stängda dörrar och rutor uppe.
Tryckte man ner kopplingen så försvann ljudet, så jag tänkte det är nog urtrampningslagret som som behöver smörjas.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-e9b8b9d90913619d85620845bda2ca16.jpg]()
Tänkte ta isär lagret som jag gjorde med mina hjullager tidigt i somras. Men tyvärr så råkade jag ha sönder detta också
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-9b9d0ed4eb07792e783ad6ccfb2a3462.jpg]()
Dock har jag funderat lite efteråt. Är det inte när man har kopplingen nere som det ska låta om urtrampningslagret om det börjar bli dåligt? Nu var det ju nått som skrapade med lådan i neutral o kopplingen uppe.
Ska försöka börja med fördelaren i veckan. ska dock prova på en gammal skrot fördelare först innan jag ger mej på den "riktiga".
Märkte upp lite så allt kommer tillbaka på samma plats sen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-199e40bf522ee07fa70b289b74315b76.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-74e19382253626ef6b5e49243c0eed92.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-1ab70e3cffdb8a8b2bc22d5125100d10.jpg]()
Sen så hämtade jag in lite delar igen från den gamla lådan för att göra klart för mej hur jag ska byta tätningen till växelspakens stag utan att ha sönder den nya lådan också.
Detta kom jag fram till.
Såhär ser det ut. Tänkte först om man kan byta tätningen medan "växelstaget" fortfarande sitter där. Men nej det gick inte. då riskerar man istället att repa staget eller sätet som tätningen ligger i.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-cb9e862a54d528b0b9c9e405e9021a58.jpg]()
såhär ska jag göra.
Först ska jag ta bort kåpan på baksidan av lådan, sedan tar jag bort locket ovanpå lådan och sedan lyfter jag bort växelkulissen som det står att den heter i reservdels-katalogen.
Sedan knackar jag försiktigt bort stiftet som redan är ur på bilden nedan
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-bd27b177b951dcb09545eedc55348439.jpg]()
sedan ska det bara vara att dra ur hela växelstaget ur lådan
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-eed72a0473fcdf838bb80a5c80604b2c.jpg]()
då blev det genast mycket enklare att komma åt tätningen
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-36d0a35c868560d97e4fdc54ef1f841c.jpg]()
sedan bryter jag loss den med en mejsel. givetviss så ska jag ha skydd mellan den nya lådan och mejseln. På den gamla är inget noga längre

![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-e3a6963817357aa116b045ca1068c538.jpg]()
och så är tätningen loss

![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-83beeccb0dde89043d56578c4457873f.jpg]()
Sen undrar jag en sak också.
Jag ska använda sprängkåpan från min gamla låda på den nya.
Hur gör jag då med shimset?
Ska jag använda shimset från den gamla lådan? eller ska jag använda det som sitter i den nya?
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-79d2d1172c974a2e31164ba19ae734e3.jpg]()
mvh