MR_T skrev: Alltså det måste vara den mest omhändertagna 740 i världen och fin är den. Tänker att nu när du inte har så mycket kvar att göra på den måste du skaffa ett nytt projekt? Och vad blir det för något?
Hehehe Ja den hade tur denna bilen att den kom till mej Tack så mycket, mycket kul att läsa sånt här Nej jag har faktiskt inte funderat så mycket på att skaffa något nytt
mvh
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Inte ens en vecka har den varit påställd och redan har jag lyckats skita ner den
Så idag tyckte jag det var dags för en tvätt ren och fin igen
Här har jag också lyckats skita ner
Sådär mycket bättre
Sen så monterade jag den där batteri-frånskiljaren. På kabeln till startmotorn fick jag montera en kabelsko. Klämde dit den sen så lödde jag också för att det ska bli extra bra och så avslutade jag med krympslang
Sådär nu sitter den där
Visste inte riktigt hur man ska sätta fast kablarna i den men detta tror jag är rätt. En bult och mutter rakt igenom
Nu hoppas jag på lite bättre väder till nästa gång så man slipper skita ner den så förbannat
Mvh
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Snyggt! Men, hur funkar den där makapären då? Vrider man på den gröna och det blir strömlöst?
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mack skrev: Snyggt! Men, hur funkar den där makapären då? Vrider man på den gröna och det blir strömlöst?
Tack Ja, vrider man den åt höger så får man ström i bilen och vrider man vänster så blir bilen strömlös. Och en grej till , fortsätter man skruva den åt vänster så lossnar den gröna ratten och då kan man ta den med sej så fungerar det även som ett litet stöldskydd då det blir lite svårare för en ev tjuv av få ström i bilen utan den
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Mack skrev: Snyggt! Men, hur funkar den där makapären då? Vrider man på den gröna och det blir strömlöst?
Tack Ja, vrider man den åt höger så får man ström i bilen och vrider man vänster så blir bilen strömlös. Och en grej till , fortsätter man skruva den åt vänster så lossnar den gröna ratten och då kan man ta den med sej så fungerar det även som ett litet stöldskydd då det blir lite svårare för en ev tjuv av få ström i bilen utan den
Smart!
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Tycker läderdamasken till växelspaken såg så matt och sketen ut, så i veckan skaffade jag lite grejer så att jag kunde fräscha till den
Såhär såg den ut efter att jag plockat den ur bilen
Är detta nån special? eller varför är det en plastram runt den? Har aldrig sett det på 740 innan. Har för mej jag frågat detta tidigare men hittar inte det nu och jag minns inte om jag fick några svar
Denna knappen ser ju inte fin ut
Sådär ja! Lite puts så blev det kanon igen
Sen så rengjorde jag den med läder-rengöring och mikrofiberduk. Efter 4 omgångar var jag nöjd
Rengjord, ser redan mycket bättre ut
Sen så smörjde jag in den med nått som hette läderbalsam Luktade väldigt gott Sådär, nu ser den ju rätt bra ut tycker jag ska sätta tillbaka den imon
mvh
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix skrev: Googlade lite ang damasken, verkar som det är en 240 damask jag har
Är det samma till 740 som till 240 tro, eller någon skillnad?
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Lite små problem har uppstått men jag tror jag fått ordning på det nu
Förra söndagen började bilen rycka lite grann när jag låg på jämn gas i ca 90. Dock inte mycket. körde en runda på ca 10 mil och den gjorde 4 små ryck. Tog en titt på det nu i veckan o märkte att som där "metall-plupparna" högst upp på 3 tändstift lossnat så jag drog åt dem igen. Har nu kört ca 50mil sen det o inte ett enda ryck så jag hoppas det var så enkelt
Sen så i förrgår körde igenom ett litet samhälle med dålig ojämn väg och hade rutorna nere. Det var nått som skramlade till varje gång jag körde i en ojämnhet. Fan vad alla brunns-lock verkar ligga löst här tänkte jag. Lite senare märkte jag att det är min bil det skramlar från, HF Låter precis som en avgasplåt som ligger och slår HF.
Så idag satte jag upp bilen på pallbockar fram och var under o tittade.
Upp-pallad igen
Tog en titt på inre styrled då det är något som glappar lite grann men den satt fast och glappar inte. Verkar vara ett litet inre glapp i styrväxeln. Läste lite om det på google och där får jag uppfattningen om att det inte är någon större fara sålänge det försvinner när jag startat motorn vilket det gör
Fann tillslut att denna plastgrejen innanför stötdämparens dammskydd gått sönder, så den ligger och skrapar mot dammskydden varje gång jag kör i en ojämnhet. Är dock väldigt skeptisk till att denna lilla plastgrej kan skramla till så, för det hörs väldigt tydligt med rutorna nere.
Jag bestämde mej iaf för att riva hela fjäderbenet för att kolla upp så allt verkligen är ok.
Fantastiskt vad min HF broms funkar fint nu med det gamla oket Hjulet snurrar jätte lätt och inte ens fettet har torkat! Fantastiskt
Fjäderbenet borta!
Detta trasiga plastskitet är det enda jag hittar i framvagnen som det ev kan vara som låter. Allt annat sitter som det ska och inga glapp finns.
Fjädern påväg bort
Allt borta
Den plastdelen till höger plockade jag bort bara för att se om det hjälper. Någon som vet vad den fyller för funktion? Bör jag köpa en ny?
Plockade även ur dämparen för att se så det ser ok ut vilket det gjorde Tänkte även att muttern kanske har lossnat för det hände på Vänster sida 2014 men den satt
Skruvade i dämparen igen
Passade även på att ta isär fjäderbenslagret när jag ändå var där. Rengjorde det med brake-cleaner och fettade in med nytt hjullagerfett
Rengjort en lagerbana
rengjort och infettat
översta lagerbanan på plats igen
sådärja då var det fint igen
rengjorde även sätet till lagret
Fjäderbenet ihop igen
Sen sattes allt ihop igen. Har inte provkört än, det får bli imon
Tog en titt på lådan när jag var under Den är helt tät nu! inte en droppe olja har läckt
Motorn läcker ju dock en del, skulle tro det kommer från vevaxelns tätning.
Hela ambulansstaget är oljigt
Avslutar väl med denna bilden jag tog vid en trevlig sjö när jag kollade om det var någon badtemperatur i vattnet.
Vettifan vad det kan vara som låter om det nu fortsätter. Har kollat allt under bilen från spoilern till mittre tvärbalk o inte hittat något som sitter löst. Bak har jag inte tittat något alls då det hörs klart o tydligt att det är fram
Mvh
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.