Har vart o grejat hela dagen med bilen idag 
Kom ju ett paket med massa roliga saker i veckan
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-9ed06039f4563ee81500dd6504062211.jpg]()
Dock var ju inte så mycket till volvon men lite iaf
Kamremssats och 3 oljefilter
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-a06b4ccdfec797e63cc613250c6f3458.jpg]()
Rev ner för att byta kamremmen
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-1003f99882e77e5cf7285b271a0cb244.jpg]()
Hur ofta ska dem bytas på dessa? Har fått för mej det är var 6:e år. Denna har suttit sen 2012 och ser faktiskt ut att kunnat gå nått år till.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-e5ad8b6aa5b1b05aa50ef663f5edcd46.jpg]()
Det gamla skitet togs bort
Ny såndär rulle på plats
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-b77e8a3bb086e5c2f327216c17c64e14.jpg]()
Och så var nya remmen på
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-780ac15a7a6ea014302bd1905f142dd2.jpg]()
Det gick ju bra det
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-4fd6454b26eb2a37ebc88264e4229ace.jpg]()
Sådär ja, då var kamremmen bytt
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-d1f83bddc3ae4c35701ed79be11dd4fa.jpg]()
Klistermärket satte jag i mappen med instruktionsboken o det så man har koll på den
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-2c1e7c2275d44c9e45e4bf5b1199089c.jpg]()
Sen var det dags att fixa nästa något små irriterande problem. Dem "halvfungerande" mätarna.
Hastighetsmätaren har aldrig riktigt fungerat som den ska. Var enda gång typ man stått stilla och kör iväg så funkar den inte, man måste knacka o slå lite försiktigt för att den ska börja funka.
Och när den väl börjat fungera så hänger den inte riktigt med när man accelererar, den är väldigt osäker och rycker, hoppar fram o tillbaka o oftast brukar den fastna mellan 60-70. Då hjälper det inte att knacka på den. Den förstår efter en stund att "oj då han kör ju i 100" och far upp till rätt hastighet.
Sen förra sommaren började även motortemp-mätaren och voltmätaren jävlas lite.
Motortemp-mätaren dör helt ibland om man råkar köra i tex en håla så det skakar till. Då får man knacka o slå lite så funkar den igen.
Voltmätaren brukar efter en stunds körning gå in på det röda området (11). Men jag har mätt med multimeter och det är mätaren det är fel på.
Skruvade ur huset i bilen för att försöka fixa allt detta ovanstående
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-368f6719dfa620741f01f0d93a4297d1.jpg]()
Delade på det
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-342f84f63aa27e5f5bde071705377c7d.jpg]()
Mätarna ute
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-467e46ab010f4a83680015df5aebcc71.jpg]()
Kretskortets baksida
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-b2358a5e0e68bc7b0eaca24eb3e39b41.jpg]()
och framsida
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-411d1efbae263fa1ba73b83655c71eac.jpg]()
Att mätaren inte riktigt hänger med misstänker jag beror på dåliga kondensatorer.
Kondensatorerna är dem blåa som som ser ut som små batteri på bilden.
Båda har svällt vilket är ett tecken på att dem är gamla och dåliga, den ena rätt mycket och den andra lite.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-f216b7c9381748acdd6ab100cecc0d6f.jpg]()
Bara ta fram lödpennan och byta
Den första borta
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-d246c710731547ad1325d30b6588312e.jpg]()
Här har den suttit
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-5c0c4fe4fa31ff1be6486afa62d6b247.jpg]()
Tog fram min sortiment-låda med nya kondensatorer
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-af6c5793e0f71ca066fd46e829a073e4.jpg]()
Lött dit den nya
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-91b9217492b9527bcc76e6d3a2daa256.jpg]()
sådär då var den bytt , benen bortklippta
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-3f4baf0f1548ed454014f33552a1881c.jpg]()
lödde väck nästa, den som svällt en hel del
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-4aa8a83b3491160ac0d8216404b8cea9.jpg]()
gammal
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-4373343d04b6d9e0727cf1260b9b157a.jpg]()
och ny
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-21181647a6f5bd21aa8b8ec60415be5b.jpg]()
gammal
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-9471758e282e21e44b176741921d86c4.jpg]()
och ny
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-250bc9e8ad63288f5c3cd8d1d155b4c7.jpg]()
sådär ja, båda bytta
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-f33b39e620489d4374e49046496e69c6.jpg]()
Sen att man måste knacka lite för att den ska fungera misstänker jag är nån lödning som har släppt, så jag gjorde om alla lödningarna på kretskortet så nu ska det inte vara nån glappkontakt här inte!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-ba77c4aa995deb941bc649c8514eaf90.jpg]()
Motortempmätarens plötsliga självmord misstänker jag beror på glapp i nån lödning här på kretskortet.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-a8b49a501d13176b4481310b7d7099a8.jpg]()
så även här gjorde jag nya lödningar
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-9dc8b57e006f7ae2ef30574a1c960bf3.jpg]()
voltmätarens beteende vet jag inte vad det kan bero på. dålig kontakt eller nått sånt kanske. skruvade iaf isär vad som gick ha isär på den
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-ed8ec50e0ea52ec1bd034cd85b99c089.jpg]()
fanns inte så mycket här, mätte upp motståndet för att de så det var bra vilket det var och gjorde även nya lödningar här också
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-c394480834d31e259e499492226f7c06.jpg]()
sen så la jag i mätarna i huset igen
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-ba0b6aca208bf344e63e3e21ff6c1e70.jpg]()
och satte på locket o skruvade dit dem
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-075fea07303cac179c63cae7efd0aa03.jpg]()
Sen så bara för att det var roligt så tog jag bort varvräknaren o tankmätaren också, tänkte jag passar på nu när jag ändå håller på även fast dom fungerar
Tog inga bilder på varvräknaren men där hittade jag iaf en kondensator och en transistor jag kunde bytt, men för att komma åt kretskortet var man tvungen att dela på hela varvräknaren vilket jag inte kände för då risken att den skulle gå sönder var stor. och den fungerar problemfritt så det får vänta tills dagen då den faktiskt går sönder
Min tankmätare tycker jag också fungerar men den fick en hel del kärlek också bara för det var roligt
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-057aa5c9e4dfcea6ec7d07cae78b7946.jpg]()
tycker det var löjligt mycket elektronik för en sån enkel uppgift denna mätaren har. Men men här fanns iaf 3 kondensatorer. 2 av dem hade även svällt vilket tyder på att dem är dåliga
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-1a8fcf380feaafa60e49fe96bb857e96.jpg]()
Den första bytt på kortet närmst mätaren och alla lödningar är nya
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-d949b81459be263d5574f0653786ba04.jpg]()
Sen så byttes båda på det andra kortet också.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-7f4324ecdb27be1b7be7653d9c7e80ee.jpg]()
Även det bakre kortet fick nya lödningar
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-59cb675e074441be65bf934e44b707ff.jpg]()
Sen så satte jag ihop allt o skruvade tillbaka det i bilen
Nu verkar allt funka som det ska!!
Körde med hjulen i luften säkert en halvtimme och inte ett enda ryck gjorde hastighetsmätaren den hängde med så snällt och fint och inget knackande behövdes 
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-148336bb94b9421ebb6d9ac07482d9df.jpg]()
Även voltmätaren går mycket högre nu, måste var dålig kontakt innan.
Förr stod nålen alltid mellan det röda och mitten.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-b54d68e5b31994b3babdba668d4cb81e.jpg]()
Bara gammal skräp nu
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-901990814c050fe156db1d7a52dbd69f.jpg]()
Visade sej även att min tankmätare inte riktigt fungerat som den ska. Innan när man slog på tändningen så kunde det ta säkert 10-15min innan nålen kom upp till rätt nivå. Jag har trott det ska vara så för kompisens 740 med "fungerande" tankmätare är lika dan. Men nu far nålen upp till rätt nivå direkt när man vrider på tändningen!!
Nu vet jag faktiskt inte vad jag mer ska göra med bilen. Vänta på våren och typ i feb-mars börja polera o göra den riktigt glansig o fin igen
Mvh

Kom ju ett paket med massa roliga saker i veckan


Dock var ju inte så mycket till volvon men lite iaf

Kamremssats och 3 oljefilter

Rev ner för att byta kamremmen

Hur ofta ska dem bytas på dessa? Har fått för mej det är var 6:e år. Denna har suttit sen 2012 och ser faktiskt ut att kunnat gå nått år till.

Det gamla skitet togs bort

Ny såndär rulle på plats


Och så var nya remmen på


Det gick ju bra det


Sådär ja, då var kamremmen bytt


Klistermärket satte jag i mappen med instruktionsboken o det så man har koll på den


Sen var det dags att fixa nästa något små irriterande problem. Dem "halvfungerande" mätarna.
Hastighetsmätaren har aldrig riktigt fungerat som den ska. Var enda gång typ man stått stilla och kör iväg så funkar den inte, man måste knacka o slå lite försiktigt för att den ska börja funka.
Och när den väl börjat fungera så hänger den inte riktigt med när man accelererar, den är väldigt osäker och rycker, hoppar fram o tillbaka o oftast brukar den fastna mellan 60-70. Då hjälper det inte att knacka på den. Den förstår efter en stund att "oj då han kör ju i 100" och far upp till rätt hastighet.
Sen förra sommaren började även motortemp-mätaren och voltmätaren jävlas lite.
Motortemp-mätaren dör helt ibland om man råkar köra i tex en håla så det skakar till. Då får man knacka o slå lite så funkar den igen.
Voltmätaren brukar efter en stunds körning gå in på det röda området (11). Men jag har mätt med multimeter och det är mätaren det är fel på.
Skruvade ur huset i bilen för att försöka fixa allt detta ovanstående


Delade på det


Mätarna ute


Kretskortets baksida


och framsida


Att mätaren inte riktigt hänger med misstänker jag beror på dåliga kondensatorer.
Kondensatorerna är dem blåa som som ser ut som små batteri på bilden.
Båda har svällt vilket är ett tecken på att dem är gamla och dåliga, den ena rätt mycket och den andra lite.

Bara ta fram lödpennan och byta

Den första borta

Här har den suttit


Tog fram min sortiment-låda med nya kondensatorer


Lött dit den nya


sådär då var den bytt , benen bortklippta


lödde väck nästa, den som svällt en hel del

gammal

och ny


gammal

och ny


sådär ja, båda bytta


Sen att man måste knacka lite för att den ska fungera misstänker jag är nån lödning som har släppt, så jag gjorde om alla lödningarna på kretskortet så nu ska det inte vara nån glappkontakt här inte!


Motortempmätarens plötsliga självmord misstänker jag beror på glapp i nån lödning här på kretskortet.

så även här gjorde jag nya lödningar


voltmätarens beteende vet jag inte vad det kan bero på. dålig kontakt eller nått sånt kanske. skruvade iaf isär vad som gick ha isär på den


fanns inte så mycket här, mätte upp motståndet för att de så det var bra vilket det var och gjorde även nya lödningar här också


sen så la jag i mätarna i huset igen

och satte på locket o skruvade dit dem


Sen så bara för att det var roligt så tog jag bort varvräknaren o tankmätaren också, tänkte jag passar på nu när jag ändå håller på även fast dom fungerar

Tog inga bilder på varvräknaren men där hittade jag iaf en kondensator och en transistor jag kunde bytt, men för att komma åt kretskortet var man tvungen att dela på hela varvräknaren vilket jag inte kände för då risken att den skulle gå sönder var stor. och den fungerar problemfritt så det får vänta tills dagen då den faktiskt går sönder

Min tankmätare tycker jag också fungerar men den fick en hel del kärlek också bara för det var roligt


tycker det var löjligt mycket elektronik för en sån enkel uppgift denna mätaren har. Men men här fanns iaf 3 kondensatorer. 2 av dem hade även svällt vilket tyder på att dem är dåliga

Den första bytt på kortet närmst mätaren och alla lödningar är nya


Sen så byttes båda på det andra kortet också.

Även det bakre kortet fick nya lödningar


Sen så satte jag ihop allt o skruvade tillbaka det i bilen

Nu verkar allt funka som det ska!!



Även voltmätaren går mycket högre nu, måste var dålig kontakt innan.
Förr stod nålen alltid mellan det röda och mitten.

Bara gammal skräp nu


Visade sej även att min tankmätare inte riktigt fungerat som den ska. Innan när man slog på tändningen så kunde det ta säkert 10-15min innan nålen kom upp till rätt nivå. Jag har trott det ska vara så för kompisens 740 med "fungerande" tankmätare är lika dan. Men nu far nålen upp till rätt nivå direkt när man vrider på tändningen!!

Nu vet jag faktiskt inte vad jag mer ska göra med bilen. Vänta på våren och typ i feb-mars börja polera o göra den riktigt glansig o fin igen

Mvh
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
0
0
0
0