Volvo 744 1988 renoveras o ska bli som ny igen.

Renovering av en gammal 740, allt ska ses igenom. Första renoveringen jag gör på en bil

Henkix

  • 719 Följare
  • 2 883 538 Visningar
  • Uppdaterades senast 23 april
alex_v
4 juli 2019 · 251 Inlägg
#6681

helt sinnes vad duktig du är på el, jag hatar el för det är så krångligt haha

volvoglracing
4 juli 2019 · 517 Inlägg
#6682

Snyggt gjort! Angående komponenterna som funderade på så kan jag berätta att resistorer finns med olika exakthet och att den ena "färg-ringen" på resistorn berättar vilken tolerans på ohmvärdet det är. T.ex. 5% är en vanlig tolerans och då får alltså ohmtalet kasta max 5% från vad resistorn är uppgedd till, endera uppåt eller neråt. En PnP-transistor innebär förenklat att du styr transistorn med jordning och att stömmen du styr är positiv. En NpN-transistor har samma funtion men är precis tvärtemot. (Någon får rätta mig om jag är helt ute och cyklar)

Snurriis
4 juli 2019 · 676 Inlägg
#6683

volvoglracing skrev:
Snyggt gjort! Angående komponenterna som funderade på så kan jag berätta att resistorer finns med olika exakthet och att den ena "färg-ringen" på resistorn berättar vilken tolerans på ohmvärdet det är. T.ex. 5% är en vanlig tolerans och då får alltså ohmtalet kasta max 5% från vad resistorn är uppgedd till, endera uppåt eller neråt. En PnP-transistor innebär förenklat att du styr transistorn med jordning och att stömmen du styr är positiv. En NpN-transistor har samma funtion men är precis tvärtemot. (Någon får rätta mig om jag är helt ute och cyklar)

Äre inte så att även dom färgade ringarna avser vad för resistens motstånden har också alltså hur många ringar det är och vilka färger?
Har för mig att jag lärde mig det på elläran i gymnasiet men lyssnade bara med ett kvarts öra ^^

JofooN Skrap
5 juli 2019 · 2 089 Inlägg
#6684

Grymt jobbat smile

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)
volvoglracing
5 juli 2019 · 517 Inlägg
#6685

Snurriis skrev:

volvoglracing skrev:
Snyggt gjort! Angående komponenterna som funderade på så kan jag berätta att resistorer finns med olika exakthet och att den ena "färg-ringen" på resistorn berättar vilken tolerans på ohmvärdet det är. T.ex. 5% är en vanlig tolerans och då får alltså ohmtalet kasta max 5% från vad resistorn är uppgedd till, endera uppåt eller neråt. En PnP-transistor innebär förenklat att du styr transistorn med jordning och att stömmen du styr är positiv. En NpN-transistor har samma funtion men är precis tvärtemot. (Någon får rätta mig om jag är helt ute och cyklar)

Äre inte så att även dom färgade ringarna avser vad för resistens motstånden har också alltså hur många ringar det är och vilka färger?
Har för mig att jag lärde mig det på elläran i gymnasiet men lyssnade bara med ett kvarts öra ^^

Helt korrekt. En del av ringarna berättar vilket värde resistorn har medan en av dem berättar vilken tolerans det är på värdet. Sen finns det resistorer med olika många ringar men samma sak gäller dem i övrigt.

Henkix
6 juli 2019 · 6 709 Inlägg
#6686

alex_v skrev:
helt sinnes vad duktig du är på el, jag hatar el för det är så krångligt haha

tackar big_smile Hehe jag tycker det är roligt att pilla med smile speciellt när det fungerar som man vill smile

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
6 juli 2019 · 6 709 Inlägg
#6687

volvoglracing skrev:
Snyggt gjort! Angående komponenterna som funderade på så kan jag berätta att resistorer finns med olika exakthet och att den ena "färg-ringen" på resistorn berättar vilken tolerans på ohmvärdet det är. T.ex. 5% är en vanlig tolerans och då får alltså ohmtalet kasta max 5% från vad resistorn är uppgedd till, endera uppåt eller neråt. En PnP-transistor innebär förenklat att du styr transistorn med jordning och att stömmen du styr är positiv. En NpN-transistor har samma funtion men är precis tvärtemot. (Någon får rätta mig om jag är helt ute och cyklar)

Tack så mycket! big_smile
Ja det fanns en tabell såg jag innan på baksidan på lådan med mina resistorer. Dem gamla som satt på kretskortet va 5% och dem nya var 1% smile
Tack för den infon om transistorerna, jag ska försöka läsa på lite mera om dem tänkte jag big_smile

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
6 juli 2019 · 6 709 Inlägg
#6688

JofooN skrev:
Grymt jobbat smile

Tack så mycket ska du ha ! big_smile big_smile
mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
volvo_93
12 juli 2019 · 10 Inlägg
#6689

Angående kondensatorer du byte i hastighetsmätaren, Passar vilka som helst eller ska man ha några speciella? Tänkte byta ut dom i min 940 -98 då min beter sig likadant som din gjorde..

Henkix
13 juli 2019 · 6 709 Inlägg
#6690

volvo_93 skrev:
Angående kondensatorer du byte i hastighetsmätaren, Passar vilka som helst eller ska man ha några speciella? Tänkte byta ut dom i min 940 -98 då min beter sig likadant som din gjorde..

Dom måste vara på samma uF. Står det tex 100uF på dina gamla måste dem nya också vara 100uF.
Volten tror jag däremot inte spelar någon större roll. Mina gamla stod det 25V på och dem nya stod det 16V på tongue o det gick ju bra

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
13 juli 2019 · 6 709 Inlägg
#6691

Liten update kanske tongue

Kan börja med hastighetsmätaren, det gick inte bra alls tongue
För det första så är samma fel kvar, den har svårt att komma igång.
För det andra så stämde mätaren riktigt illa. Kollade med gps, när man körde i 80 så visade mätaren 55 tongue
Jag höll på en hel eftermiddag med att försöka få den stämma.

Den inringade resistorn sitter i serie med visarens spole. Tänkte då att om jag experimenterar lite med andra resistorer med lägre motstånd så bör jag få mer ström genom spolen och den bör ju visa mer.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-62ab68eb7deb7ceb262fb7dfd8ea3118.jpg

Så jag gav mej på detta att försöka få den stämma.
Så jag lödde bort resistorn. Och då märker jag att det endast står R här. på dem andra står det vilket värde dem ska ha. Så förmodligen när dom byggde mätaren så har dom testat sig fram (tror jag) o satt dit den resistorn som mätaren stämmer bäst med.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-92b8602298b30466a7713d2d41943692.jpg

Så för att göra det smidigt för mej så lödde jag dit ett par kablar istället tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-5f83d83c5d1b8faca0ea9c93eefc4823.jpg

Drog kablarna ut genom detta hålet här i mätarhuset
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-2e0f6ef12aab4158301406b33042928e.jpg

Och så hade jag en låda i sätet med olika resistorer med mig o nu kunde jag enkelt tvinna i en ny resistor i kablarna för att hitta rätt.
Så jag körde enligt gps:en o provade massa olika resistorer för att försöka få den att stämma.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-18f55971599c144d6b082609d4500b07.jpg

Men det gick fan inte att få den att stämma! Hittade ett värde som jag tyckte stämde ok. Sen bara efter en stund så börjar den visa olika hela tiden som den även gjorde med alla andra jag provade.
På bilden kör jag i ungefär 30km/h tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-c0b2d98531e6564fe6f47a708bb37eea.jpg

Började bli riktigt trött på skiten så jag satte i ett annat mätarhus bara för o se så inte det är något i bilen som ballat ur. men inte! Denna funkade klockrent smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-8d7bf6efc8103d0cde54974591b92067.jpg

I och med att fel 1 fortfarande var kvar så var det förmodligen inget fel på dem grejerna jag bytte så jag lödde dit alla gamla grejerna igen och då stämde mätaren exakt igen smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-eda199b4ec844ad192ef0fd7ad72ab44.jpg

Det hade vart smartare av mig att bara byta några komponenter i taget istället för så mycket på en gång. Nu vet jag ju inte riktigt 100 vilken av dem nya komponenterna som gjorde att den visade så fel.
Men jag har iaf mätt igenom alla dem nya delarna för att se om det var något som felade och hittade faktiskt en felande sak som KANSKE kan ha vart orsaken till att den visade fel. Jag mätte alla dem nya keramiska kondensatorerna innan jag satte dit dem förutom en bara för att alla andra stämde så bra så då chansade jag och bara lödde dit den. Nu har jag mätt den och den felar väldigt mycket den ska vara på 22nF men är på 45! kan ev vara denna som ätit upp signalen till visaren så signalen blitt för låg.
Verkar som dem råkat bli felmärkta. Står på 22nF kondensatorerna att dem är 22 men alla (tot ca 10st) är på 45.
Men men skit-samma det var inget som hjälpte att bli av med fel 1

Tog en titt i schemat för att säkert se vart signalen i mätaren kommer in tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-22eee6ae8b431d24f9c8b857708a5e0e.jpg

Och signalen kommer ju då in i P på bilden. Och här till höger har vi ju då 2 dioder som kanske inte fungerar riktigt som dem ska.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-77d6b171686ca05acb7661619cf0b052.jpg

Så nu ska jag ta det lugnt när det gäller att byta saker. Så nästa steg blir att prova o byta dem 2 dioderna o se vad som händer smile

Lite annat har jag pysslat med också smile

Haft isär avgassystemet o monterat ihop det med såndär monteringspasta i skarvarna där det läckte. så nu är det iaf tätt smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-08c22cd9219bbe6ebfeebaf5f9809553.jpg

Vid katten var det riktigt svårt att få det tätt så det gick åt rätt mycket, får se om det håller tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-d3c3a59ac4e63f2567cb67643c548ef9.jpg

Var o köpte olja o fyllde på också (igen).
Den som är i nu var slut så jag slog in mitt reg nr i datorn där o fick fram att denna också skulle gå i min bil tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-87b2dbb0c0b7c121d05d724f7ee9051b.jpg

Men varför tar den så mycket olja? Det läcker ingenstans.
Den har gått ungefär 226 mil sedan senaste oljebytet och jag har säkert fyllt på ca 1.3L olja på dem milen.
Den går väldigt fint och ryker ingenting vad jag har sett iaf tongue Jag kan stå o gasa inne i garaget och det blir ingen rök där inne.

Såhär blev den efter motorrenoveringen. Innan det fyllde jag typ aldrig på. Motorn har gått 2069mil efter renoveringen.

Har läst runt lite på olika forum och har fått för mej att jag skulle kört på mineral-olja istället hela första säsongen för att ge kolvringarna en chans att slita in sig o hålla tätt.
Motorn gick på mineralolja den första timmen efter uppstart sen har den endast gått på halvsyntet 10w-40 mobil1 olja. Den kanske har smörjt för bra så ringarna inte slitit in sig än?

Funderar på om man kanske ska prova o köra den på mineralolja nästa sommar o ge ringarna en ny chans att slita in sig?

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Tampongpunkarn
14 juli 2019 · 786 Inlägg
#6692

Ett tips är ju att pröva annan olja, 10w-40 körde jag i min b200k och även b230f:N... Försvann och läckte inte mycket heller men fick fylla på hela tiden, Fick då tipset av en Rally åkare att pröva Mobil 1 5w-50.
Nu läcker varken b200kn eller b230.. nu klarar oljenivån sig helt perfekt te nästa intervall, när oljan skall bytas. Mobil 1 FS Rally Formula / Peak Life 5W-50 4l Tror jag den heter, 30 euro-300kr inte möe att ge men bästa oljan jag själv har kört på. Renoverade Bilmaskiner samt äldre maskiner.

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813
Henkix
31 juli 2019 · 6 709 Inlägg
#6693

Tampongpunkarn skrev:
Ett tips är ju att pröva annan olja, 10w-40 körde jag i min b200k och även b230f:N... Försvann och läckte inte mycket heller men fick fylla på hela tiden, Fick då tipset av en Rally åkare att pröva Mobil 1 5w-50.
Nu läcker varken b200kn eller b230.. nu klarar oljenivån sig helt perfekt te nästa intervall, när oljan skall bytas. Mobil 1 FS Rally Formula / Peak Life 5W-50 4l Tror jag den heter, 30 euro-300kr inte möe att ge men bästa oljan jag själv har kört på. Renoverade Bilmaskiner samt äldre maskiner.

okej tack för tipsen, så en tjockare olja till nästa gång kanske vore något tongue Igår fyllde jag på igen så nu har jag hällt i hela castrol oljan tongue
Jag funderar på att köpa nån mineral-olja till nästa år o köra en sommar på det o se om den slutar ta olja efter det smile

Mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
31 juli 2019 · 6 709 Inlägg
#6694

En liten uppdatering kanske tongue

Har väl inte hänt något jätte direkt.

Provade byta hela kretskortet till km/h mätaren. Det nya kortet tog jag från en mätare jag vet fungerar, men fortfarande precis samma fel, så felet beror inte på elektroniken.
Förmodligen är det väl kanske nått mekaniskt fel med visar-nålen typ att det kommit in smuts i den o den går lite tungt i början kanske eller att magneten som spolen till visaren känner av kanske blitt avmagnetiserad i bottenläget. Jag vet inte, har inte tittat på det mer men tänkte iaf nån gång prova att ta isär hela mätaren o se tongue
Hittade nån guide från usa på google för ett tag sen där en hade typ samma problem fast med motortempmätaren. då lyckades han pilla isär hela mätaren o komma åt nålen som han sprayade rent med brakecleaner o tryckluft o avslutade med nån droppe olja o sen funkade den igen. Så det får nog bli en framtidsplan.

Sen har jag även plockat ihop ett par gamla original-ok som jag tänkte renovera o sätta dit till nästa år.

Jag blästrade ju o målade mina nuvarande ok 2017 med foliatec:s 2K bromsoksfärg och blev ju så extremt missnöjd med resultatet. Färgen täckte ju så dåligt, i kanterna täckte den inte alls och så lyser ju gjutjärnet igenom så dem ser i verkligheten helt röd-gråa ut.
Men men jag tänkte ju att det går nån vecka så har jag glömt det och ser inte det längre. Men fortfarande såhär 2½år senare så stör jag mej fortfarande på det minst lika mycket! Det är nog det enda med bilen som jag stör mej på.
Så till vintern tänkte jag plocka bort dem foliatec-målade biltema oken o sälja dem då dem ändå är fullt fungerande o göra iordning ett par nya som jag denna gång ska bli nöjd med o sätta dit tongue

Det var allt för denna gången smile
mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
3 augusti 2019 · 6 709 Inlägg
#6695

Några bilder har jag att bjuda på igen tongue

När jag grejat med hastighetsmätaren så har jag lagt märke till att kablarna till voltmätaren verkar väldigt ut-torkade. Dem kändes smuliga och böjde man dem så blev det massa små sprickor i isoleringen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-2effdea1f53904c77a88377584556b83.jpg

Trodde ju aldrig jag skulle lyckas få tag i så små ring-kabelskor som satt där original men jo då! Mekonomen hade big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-aa2aa72fdc35cee4a4330dc0b4c45513.jpg

Sådär ny kabel till voltmätaren tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-bec0bf395779c3c345dcd730ee1fed85.jpg

Här är oken jag skrev om tidigare som jag tänkte använda på bilen. Gammal rostig äcklig skit är vad det är än så länge tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-6590c42f6adb323e1615c12985183251.jpg

Vill ni att jag ska updatera när jag gör iordning dem nya oken?
Känns ju som det redan är rätt mycket om ok i denna tråden ni kanske tycker det blir för mycket om ok hela tiden? tongue Men detta är iaf sista gången, nu skall jag bli nöjd!! big_smile

Mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Mack Forum- och sitemoderator
3 augusti 2019 · 24 828 Inlägg
#6696

Upp med det bara!
Det är en del av historien!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Budbilschaufför och Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
werd
4 augusti 2019 · 349 Inlägg
#6697

Allt ska dokumenteras! big_smile

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!
Henkix
4 augusti 2019 · 6 709 Inlägg
#6698

Mack skrev:
Upp med det bara!
Det är en del av historien!

werd skrev:
Allt ska dokumenteras! big_smile

Okej då kör jag på smile

Mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
4 augusti 2019 · 6 709 Inlägg
#6699

Då kommer det väl lite info om dem nya oken tongue

Här har vi då oket som ska sitta VF.
Detta tog jag från en vit 744 blackline på returbilen i falkenberg under semestern 2017, och det är ett volvo original ok.
Det kommer från samma bil som jag plockade klädseln från som jag under samma sommar använde för att göra iordning mina framsäten smile
Tyvärr har jag inte fotat detta oket när jag plockade isär det men nu ser det iaf ut såhär.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-edb93d3b91ffcab4c9a2c5b4b1c1df54.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-0a09e45735793b40c1f75b82ba090d92.jpg

Detta ska sitta HB när det är klart. Även detta är ett original ok. Plockade det från en mörkgrön 945 på returbilen i falkenberg typ våren 2017. Samma år påbörjade jag en renovering på det men det stannade av och oket lades undan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-5620a519a4b0929d314eab160bb73aa3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-004352bb1b7cd160886a9bf917f9a8b4.jpg

O här har vi då ett st original-ok som ska sitta VB. Det plockade jag på Jönköpings bildemontering en mycket fin och vårig fredagseftermiddag 2018 efter jobbet minns jag smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-80762b6c1346d61f734bd1e0ae868f0b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-a7e41ea1dc2ccd39f296f9dc24a63d1d.jpg

Och det fjärde oket sitter ju redan på bilen (HF) bytte ju ut det krånglande biltema HF oket typ december 2017 mot bilens gamla renoverade ok som jag hade sparat och väldigt nöjd med smile Men jag ska ta en noggrann titt på det när bilen blitt avställd för att se hur det ser ut efter en tvätt, kanske är lika bra att måla om det också så det blir nymålat o fint på alla 4 nu. Vet att jag råkat klabba massa bromsvätska på det.

Aha varför målar han inte bara om dem oken han redan har som han var missnöjd med kanske någon tänker?
Dem oken funkar än så länge klockrent men jag vill helst bara bli av med dom sen. Det är ju biltemaok, och biltema har egna mått på damaskerna och tätningarna. Så skulle nått gummiskydd gå sönder så det börjar tränga in grus o skit i oket så är det kört sen då dem nya gummina i en renoveringssats inte passar.
Så jag tycker det är lika bra att sälja dem o få en slant för dem istället medan dem ändå fungerar smile

Jag hade inga bromsoks-renoverings-kunskaper 2012 o visste knappt att det gick renovera ett ok därav blev det biltema ok från början.

Mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Stadsbonnen
5 augusti 2019 · 19 Inlägg
#6700

Fränt dä blir

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang