Liten update kanske

Kan börja med hastighetsmätaren, det gick inte bra alls

För det första så är samma fel kvar, den har svårt att komma igång.
För det andra så stämde mätaren riktigt illa. Kollade med gps, när man körde i 80 så visade mätaren 55

Jag höll på en hel eftermiddag med att försöka få den stämma.
Den inringade resistorn sitter i serie med visarens spole. Tänkte då att om jag experimenterar lite med andra resistorer med lägre motstånd så bör jag få mer ström genom spolen och den bör ju visa mer.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-62ab68eb7deb7ceb262fb7dfd8ea3118.jpg]()
Så jag gav mej på detta att försöka få den stämma.
Så jag lödde bort resistorn. Och då märker jag att det endast står R här. på dem andra står det vilket värde dem ska ha. Så förmodligen när dom byggde mätaren så har dom testat sig fram (tror jag) o satt dit den resistorn som mätaren stämmer bäst med.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-92b8602298b30466a7713d2d41943692.jpg]()
Så för att göra det smidigt för mej så lödde jag dit ett par kablar istället

![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-5f83d83c5d1b8faca0ea9c93eefc4823.jpg]()
Drog kablarna ut genom detta hålet här i mätarhuset
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-2e0f6ef12aab4158301406b33042928e.jpg]()
Och så hade jag en låda i sätet med olika resistorer med mig o nu kunde jag enkelt tvinna i en ny resistor i kablarna för att hitta rätt.
Så jag körde enligt gps:en o provade massa olika resistorer för att försöka få den att stämma.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-18f55971599c144d6b082609d4500b07.jpg]()
Men det gick fan inte att få den att stämma! Hittade ett värde som jag tyckte stämde ok. Sen bara efter en stund så börjar den visa olika hela tiden som den även gjorde med alla andra jag provade.
På bilden kör jag i ungefär 30km/h

![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-c0b2d98531e6564fe6f47a708bb37eea.jpg]()
Började bli riktigt trött på skiten så jag satte i ett annat mätarhus bara för o se så inte det är något i bilen som ballat ur. men inte! Denna funkade klockrent

![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-8d7bf6efc8103d0cde54974591b92067.jpg]()
I och med att fel 1 fortfarande var kvar så var det förmodligen inget fel på dem grejerna jag bytte så jag lödde dit alla gamla grejerna igen och då stämde mätaren exakt igen

![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-eda199b4ec844ad192ef0fd7ad72ab44.jpg]()
Det hade vart smartare av mig att bara byta några komponenter i taget istället för så mycket på en gång. Nu vet jag ju inte riktigt 100 vilken av dem nya komponenterna som gjorde att den visade så fel.
Men jag har iaf mätt igenom alla dem nya delarna för att se om det var något som felade och hittade faktiskt en felande sak som KANSKE kan ha vart orsaken till att den visade fel. Jag mätte alla dem nya keramiska kondensatorerna innan jag satte dit dem förutom en bara för att alla andra stämde så bra så då chansade jag och bara lödde dit den. Nu har jag mätt den och den felar väldigt mycket den ska vara på 22nF men är på 45! kan ev vara denna som ätit upp signalen till visaren så signalen blitt för låg.
Verkar som dem råkat bli felmärkta. Står på 22nF kondensatorerna att dem är 22 men alla (tot ca 10st) är på 45.
Men men skit-samma det var inget som hjälpte att bli av med fel 1
Tog en titt i schemat för att säkert se vart signalen i mätaren kommer in

![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-22eee6ae8b431d24f9c8b857708a5e0e.jpg]()
Och signalen kommer ju då in i P på bilden. Och här till höger har vi ju då 2 dioder som kanske inte fungerar riktigt som dem ska.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-77d6b171686ca05acb7661619cf0b052.jpg]()
Så nu ska jag ta det lugnt när det gäller att byta saker. Så nästa steg blir att prova o byta dem 2 dioderna o se vad som händer

Lite annat har jag pysslat med också

Haft isär avgassystemet o monterat ihop det med såndär monteringspasta i skarvarna där det läckte. så nu är det iaf tätt

![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-08c22cd9219bbe6ebfeebaf5f9809553.jpg]()
Vid katten var det riktigt svårt att få det tätt så det gick åt rätt mycket, får se om det håller

![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-d3c3a59ac4e63f2567cb67643c548ef9.jpg]()
Var o köpte olja o fyllde på också (igen).
Den som är i nu var slut så jag slog in mitt reg nr i datorn där o fick fram att denna också skulle gå i min bil

![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-87b2dbb0c0b7c121d05d724f7ee9051b.jpg]()
Men varför tar den så mycket olja? Det läcker ingenstans.
Den har gått ungefär 226 mil sedan senaste oljebytet och jag har säkert fyllt på ca 1.3L olja på dem milen.
Den går väldigt fint och ryker ingenting vad jag har sett iaf

Jag kan stå o gasa inne i garaget och det blir ingen rök där inne.
Såhär blev den efter motorrenoveringen. Innan det fyllde jag typ aldrig på. Motorn har gått 2069mil efter renoveringen.
Har läst runt lite på olika forum och har fått för mej att jag skulle kört på mineral-olja istället hela första säsongen för att ge kolvringarna en chans att slita in sig o hålla tätt.
Motorn gick på mineralolja den första timmen efter uppstart sen har den endast gått på halvsyntet 10w-40 mobil1 olja. Den kanske har smörjt för bra så ringarna inte slitit in sig än?
Funderar på om man kanske ska prova o köra den på mineralolja nästa sommar o ge ringarna en ny chans att slita in sig?
mvh