Volvo 744 1988 renoveras o ska bli som ny igen.

Renovering av en gammal 740, allt ska ses igenom. Första renoveringen jag gör på en bil

Henkix

  • 712 Följare
  • 2 703 298 Visningar
  • Uppdaterades senast 13 juli
alex_v
4 juli · 195 Inlägg
#6681

helt sinnes vad duktig du är på el, jag hatar el för det är så krångligt haha

volvoglracing
4 juli · 507 Inlägg
#6682

Snyggt gjort! Angående komponenterna som funderade på så kan jag berätta att resistorer finns med olika exakthet och att den ena "färg-ringen" på resistorn berättar vilken tolerans på ohmvärdet det är. T.ex. 5% är en vanlig tolerans och då får alltså ohmtalet kasta max 5% från vad resistorn är uppgedd till, endera uppåt eller neråt. En PnP-transistor innebär förenklat att du styr transistorn med jordning och att stömmen du styr är positiv. En NpN-transistor har samma funtion men är precis tvärtemot. (Någon får rätta mig om jag är helt ute och cyklar)

Snurriis
4 juli · 509 Inlägg
#6683

volvoglracing skrev:
Snyggt gjort! Angående komponenterna som funderade på så kan jag berätta att resistorer finns med olika exakthet och att den ena "färg-ringen" på resistorn berättar vilken tolerans på ohmvärdet det är. T.ex. 5% är en vanlig tolerans och då får alltså ohmtalet kasta max 5% från vad resistorn är uppgedd till, endera uppåt eller neråt. En PnP-transistor innebär förenklat att du styr transistorn med jordning och att stömmen du styr är positiv. En NpN-transistor har samma funtion men är precis tvärtemot. (Någon får rätta mig om jag är helt ute och cyklar)

Äre inte så att även dom färgade ringarna avser vad för resistens motstånden har också alltså hur många ringar det är och vilka färger?
Har för mig att jag lärde mig det på elläran i gymnasiet men lyssnade bara med ett kvarts öra ^^

JofooN Skrap
5 juli · 2 070 Inlägg
#6684

Grymt jobbat smile

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)
volvoglracing
5 juli · 507 Inlägg
#6685

Snurriis skrev:

volvoglracing skrev:
Snyggt gjort! Angående komponenterna som funderade på så kan jag berätta att resistorer finns med olika exakthet och att den ena "färg-ringen" på resistorn berättar vilken tolerans på ohmvärdet det är. T.ex. 5% är en vanlig tolerans och då får alltså ohmtalet kasta max 5% från vad resistorn är uppgedd till, endera uppåt eller neråt. En PnP-transistor innebär förenklat att du styr transistorn med jordning och att stömmen du styr är positiv. En NpN-transistor har samma funtion men är precis tvärtemot. (Någon får rätta mig om jag är helt ute och cyklar)

Äre inte så att även dom färgade ringarna avser vad för resistens motstånden har också alltså hur många ringar det är och vilka färger?
Har för mig att jag lärde mig det på elläran i gymnasiet men lyssnade bara med ett kvarts öra ^^

Helt korrekt. En del av ringarna berättar vilket värde resistorn har medan en av dem berättar vilken tolerans det är på värdet. Sen finns det resistorer med olika många ringar men samma sak gäller dem i övrigt.

Henkix
6 juli · 6 659 Inlägg
#6686

alex_v skrev:
helt sinnes vad duktig du är på el, jag hatar el för det är så krångligt haha

tackar big_smile Hehe jag tycker det är roligt att pilla med smile speciellt när det fungerar som man vill smile

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
6 juli · 6 659 Inlägg
#6687

volvoglracing skrev:
Snyggt gjort! Angående komponenterna som funderade på så kan jag berätta att resistorer finns med olika exakthet och att den ena "färg-ringen" på resistorn berättar vilken tolerans på ohmvärdet det är. T.ex. 5% är en vanlig tolerans och då får alltså ohmtalet kasta max 5% från vad resistorn är uppgedd till, endera uppåt eller neråt. En PnP-transistor innebär förenklat att du styr transistorn med jordning och att stömmen du styr är positiv. En NpN-transistor har samma funtion men är precis tvärtemot. (Någon får rätta mig om jag är helt ute och cyklar)

Tack så mycket! big_smile
Ja det fanns en tabell såg jag innan på baksidan på lådan med mina resistorer. Dem gamla som satt på kretskortet va 5% och dem nya var 1% smile
Tack för den infon om transistorerna, jag ska försöka läsa på lite mera om dem tänkte jag big_smile

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
6 juli · 6 659 Inlägg
#6688

JofooN skrev:
Grymt jobbat smile

Tack så mycket ska du ha ! big_smile big_smile
mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
volvo_93
12 juli · 10 Inlägg
#6689

Angående kondensatorer du byte i hastighetsmätaren, Passar vilka som helst eller ska man ha några speciella? Tänkte byta ut dom i min 940 -98 då min beter sig likadant som din gjorde..

Henkix
lördag 20:08 · 6 659 Inlägg
#6690

volvo_93 skrev:
Angående kondensatorer du byte i hastighetsmätaren, Passar vilka som helst eller ska man ha några speciella? Tänkte byta ut dom i min 940 -98 då min beter sig likadant som din gjorde..

Dom måste vara på samma uF. Står det tex 100uF på dina gamla måste dem nya också vara 100uF.
Volten tror jag däremot inte spelar någon större roll. Mina gamla stod det 25V på och dem nya stod det 16V på tongue o det gick ju bra

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
lördag 21:20 · 6 659 Inlägg
#6691

Liten update kanske tongue

Kan börja med hastighetsmätaren, det gick inte bra alls tongue
För det första så är samma fel kvar, den har svårt att komma igång.
För det andra så stämde mätaren riktigt illa. Kollade med gps, när man körde i 80 så visade mätaren 55 tongue
Jag höll på en hel eftermiddag med att försöka få den stämma.

Den inringade resistorn sitter i serie med visarens spole. Tänkte då att om jag experimenterar lite med andra resistorer med lägre motstånd så bör jag få mer ström genom spolen och den bör ju visa mer.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-62ab68eb7deb7ceb262fb7dfd8ea3118.jpg

Så jag gav mej på detta att försöka få den stämma.
Så jag lödde bort resistorn. Och då märker jag att det endast står R här. på dem andra står det vilket värde dem ska ha. Så förmodligen när dom byggde mätaren så har dom testat sig fram (tror jag) o satt dit den resistorn som mätaren stämmer bäst med.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-92b8602298b30466a7713d2d41943692.jpg

Så för att göra det smidigt för mej så lödde jag dit ett par kablar istället tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-5f83d83c5d1b8faca0ea9c93eefc4823.jpg

Drog kablarna ut genom detta hålet här i mätarhuset
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-2e0f6ef12aab4158301406b33042928e.jpg

Och så hade jag en låda i sätet med olika resistorer med mig o nu kunde jag enkelt tvinna i en ny resistor i kablarna för att hitta rätt.
Så jag körde enligt gps:en o provade massa olika resistorer för att försöka få den att stämma.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-18f55971599c144d6b082609d4500b07.jpg

Men det gick fan inte att få den att stämma! Hittade ett värde som jag tyckte stämde ok. Sen bara efter en stund så börjar den visa olika hela tiden som den även gjorde med alla andra jag provade.
På bilden kör jag i ungefär 30km/h tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-c0b2d98531e6564fe6f47a708bb37eea.jpg

Började bli riktigt trött på skiten så jag satte i ett annat mätarhus bara för o se så inte det är något i bilen som ballat ur. men inte! Denna funkade klockrent smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-8d7bf6efc8103d0cde54974591b92067.jpg

I och med att fel 1 fortfarande var kvar så var det förmodligen inget fel på dem grejerna jag bytte så jag lödde dit alla gamla grejerna igen och då stämde mätaren exakt igen smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-eda199b4ec844ad192ef0fd7ad72ab44.jpg

Det hade vart smartare av mig att bara byta några komponenter i taget istället för så mycket på en gång. Nu vet jag ju inte riktigt 100 vilken av dem nya komponenterna som gjorde att den visade så fel.
Men jag har iaf mätt igenom alla dem nya delarna för att se om det var något som felade och hittade faktiskt en felande sak som KANSKE kan ha vart orsaken till att den visade fel. Jag mätte alla dem nya keramiska kondensatorerna innan jag satte dit dem förutom en bara för att alla andra stämde så bra så då chansade jag och bara lödde dit den. Nu har jag mätt den och den felar väldigt mycket den ska vara på 22nF men är på 45! kan ev vara denna som ätit upp signalen till visaren så signalen blitt för låg.
Verkar som dem råkat bli felmärkta. Står på 22nF kondensatorerna att dem är 22 men alla (tot ca 10st) är på 45.
Men men skit-samma det var inget som hjälpte att bli av med fel 1

Tog en titt i schemat för att säkert se vart signalen i mätaren kommer in tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-22eee6ae8b431d24f9c8b857708a5e0e.jpg

Och signalen kommer ju då in i P på bilden. Och här till höger har vi ju då 2 dioder som kanske inte fungerar riktigt som dem ska.
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-77d6b171686ca05acb7661619cf0b052.jpg

Så nu ska jag ta det lugnt när det gäller att byta saker. Så nästa steg blir att prova o byta dem 2 dioderna o se vad som händer smile

Lite annat har jag pysslat med också smile

Haft isär avgassystemet o monterat ihop det med såndär monteringspasta i skarvarna där det läckte. så nu är det iaf tätt smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-08c22cd9219bbe6ebfeebaf5f9809553.jpg

Vid katten var det riktigt svårt att få det tätt så det gick åt rätt mycket, får se om det håller tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-d3c3a59ac4e63f2567cb67643c548ef9.jpg

Var o köpte olja o fyllde på också (igen).
Den som är i nu var slut så jag slog in mitt reg nr i datorn där o fick fram att denna också skulle gå i min bil tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-87b2dbb0c0b7c121d05d724f7ee9051b.jpg

Men varför tar den så mycket olja? Det läcker ingenstans.
Den har gått ungefär 226 mil sedan senaste oljebytet och jag har säkert fyllt på ca 1.3L olja på dem milen.
Den går väldigt fint och ryker ingenting vad jag har sett iaf tongue Jag kan stå o gasa inne i garaget och det blir ingen rök där inne.

Såhär blev den efter motorrenoveringen. Innan det fyllde jag typ aldrig på. Motorn har gått 2069mil efter renoveringen.

Har läst runt lite på olika forum och har fått för mej att jag skulle kört på mineral-olja istället hela första säsongen för att ge kolvringarna en chans att slita in sig o hålla tätt.
Motorn gick på mineralolja den första timmen efter uppstart sen har den endast gått på halvsyntet 10w-40 mobil1 olja. Den kanske har smörjt för bra så ringarna inte slitit in sig än?

Funderar på om man kanske ska prova o köra den på mineralolja nästa sommar o ge ringarna en ny chans att slita in sig?

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Tampongpunkarn
söndag 11:48 · 783 Inlägg
#6692

Ett tips är ju att pröva annan olja, 10w-40 körde jag i min b200k och även b230f:N... Försvann och läckte inte mycket heller men fick fylla på hela tiden, Fick då tipset av en Rally åkare att pröva Mobil 1 5w-50.
Nu läcker varken b200kn eller b230.. nu klarar oljenivån sig helt perfekt te nästa intervall, när oljan skall bytas. Mobil 1 FS Rally Formula / Peak Life 5W-50 4l Tror jag den heter, 30 euro-300kr inte möe att ge men bästa oljan jag själv har kört på. Renoverade Bilmaskiner samt äldre maskiner.

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang