Ojämn bromsverkan på 945

Jottix
23 september 2012 · 186 Inlägg

Hej! Jag besiktade min 940 och fick ojämn bromsverkan bak. Dom konstaterade även att vänster bromsbelägg var dåligt, så en 2a på de med.

Men vet inte riktigt vad man ska börja med ? Vill ju inte skicka upp den flera gånger till besiktningen bara för att kolla om den bromsar jämnt. Jag ska byta bromsbelägg på båda sidor men problemet lär väl fortfarande återstå.

Bilen är aga-diffad om det har någon betydelse  smile

Tacksam för svar!

mvh

Volvo S60 T5 "Red Devil" (2001)
PMPerformance
23 september 2012 · 2 266 Inlägg

Ja eftersom bromsrullar går med olika hastighet så blir de automatiskt ojämn när de är svetsdiffat. sen kan de göra skillnad med olika luft i däcken.

svetsdiff !!!
Jottix
23 september 2012 · 186 Inlägg

Aha. Jo jag nämnde aldrig att det var diffat. Får man besikta med diffat och det går igenom?

Volvo S60 T5 "Red Devil" (2001)
PMPerformance
23 september 2012 · 2 266 Inlägg

Nej de är förbjudet med svetsdiff men vissa ser genom fingrarna på de. gör en fuling som vi gjorde tog en till drivaxel och svarva ner spilnesen påså de snurra fritt och då vart de bättre. dock är de som att åka med ena drivaxeln av så bilen vill dra åt nå håll på gas och broms pådrag.

svetsdiff !!!
Jottix
23 september 2012 · 186 Inlägg

PMPerformance skrev:
Nej de är förbjudet med svetsdiff men vissa ser genom fingrarna på de. gör en fuling som vi gjorde tog en till drivaxel och svarva ner spilnesen påså de snurra fritt och då vart de bättre. dock är de som att åka med ena drivaxeln av så bilen vill dra åt nå håll på gas och broms pådrag.

Hm, aa jag har ju inte riktigt tillgång till en till bakaxel.. Men det beror på att bromsrullarna åker i olika hastigheter som det blir ojämn bromsverkan eller? :o

Volvo S60 T5 "Red Devil" (2001)
PMPerformance
23 september 2012 · 2 266 Inlägg

Japp testa släpp ur lite luft på ena hjulet så du ändrar rullomkretsem alternativ pumpa de hårt så de blir större,
Va har du för däck på nu då? Vet att jag har alltid besikta min 945 med svetsdiff och då hade jag dubbade vinterdäck och dom glider nog lättare på rullarna så de blir mindre skillnad

svetsdiff !!!
Haglund_90
23 september 2012 · 192 Inlägg

se till att broms kolvarna går lätt när du ändå byter belägg

BMW 525i "e34 touring" (1994)
Jottix
24 september 2012 · 186 Inlägg

PMPerformance skrev:
Japp testa släpp ur lite luft på ena hjulet så du ändrar rullomkretsem alternativ pumpa de hårt så de blir större,
Va har du för däck på nu då? Vet att jag har alltid besikta min 945 med svetsdiff och då hade jag dubbade vinterdäck och dom glider nog lättare på rullarna så de blir mindre skillnad

Jo, men det är ju inte vinterdax än. Vill gärna besikta bilen innan dess smile
Vill gärna inte behöva besikta den flera gånger pga ojämn bromsverkan..

Haglund_90 skrev:
se till att broms kolvarna går lätt när du ändå byter belägg

Japp, ska kolla upp det!

Volvo S60 T5 "Red Devil" (2001)
sleepyoh
24 september 2012 · 1 319 Inlägg

Kalla mig dum men hur kan man få ojämnt bromsverkan med svetsdiff? Båda hjulen snurrar ju precis lika fort oavsett om det är 2 olika rullar i olika hastighet. Med svetsdiff borde man ju få utmärkta bromsvärden?

_----------'
Jottix
24 september 2012 · 186 Inlägg

sleepyoh skrev:
Kalla mig dum men hur kan man få ojämnt bromsverkan med svetsdiff? Båda hjulen snurrar ju precis lika fort oavsett om det är 2 olika rullar i olika hastighet. Med svetsdiff borde man ju få utmärkta bromsvärden?

Oxå hört det! Men sen fick jag ett svar som man kan läsa tidigare:

PMPerformance skrev:
Ja eftersom bromsrullar går med olika hastighet så blir de automatiskt ojämn när de är svetsdiffat. sen kan de göra skillnad med olika luft i däcken.

Volvo S60 T5 "Red Devil" (2001)
volvojohan
27 september 2012 · 172 Inlägg

Hahha .... Lyssna inte på folket här... Jag har alltid haft exakta värden på bakdäcken med aga diff det talar sitt egna språk.. I ditt fal är det dina OK som kärvar... Smeta dit nya belägg, montionera oken in å ut ett par gånger tills att de går lätt, slipa rent oket där beläggen sitter, smörj å åk tillbaka!

Jottix
28 september 2012 · 186 Inlägg

volvojohan skrev:
Hahha .... Lyssna inte på folket här... Jag har alltid haft exakta värden på bakdäcken med aga diff det talar sitt egna språk.. I ditt fal är det dina OK som kärvar... Smeta dit nya belägg, montionera oken in å ut ett par gånger tills att de går lätt, slipa rent oket där beläggen sitter, smörj å åk tillbaka!

Okej så bromsarna går inte i olika hastigheter?
Jag ska testa det du skrev, tack smile

Volvo S60 T5 "Red Devil" (2001)
volvojohan
28 september 2012 · 172 Inlägg

Är du säker på att du har "svetsdiff", hackar det när du svänger med bilen?

Jottix
28 september 2012 · 186 Inlägg

volvojohan skrev:
Är du säker på att du har "svetsdiff", hackar det när du svänger med bilen?

Ja, det hackar när jag svänger, går knappast undgå tongue

Volvo S60 T5 "Red Devil" (2001)
sleepyoh
28 september 2012 · 1 319 Inlägg

Jottix skrev:

volvojohan skrev:
Hahha .... Lyssna inte på folket här... Jag har alltid haft exakta värden på bakdäcken med aga diff det talar sitt egna språk.. I ditt fal är det dina OK som kärvar... Smeta dit nya belägg, montionera oken in å ut ett par gånger tills att de går lätt, slipa rent oket där beläggen sitter, smörj å åk tillbaka!

Okej så bromsarna går inte i olika hastigheter?
Jag ska testa det du skrev, tack smile

Om du har svetsdiffat är det omöjligt för dina hjul att snurra i olika hastigheter. isf har du knäckt en drivaxel

_----------'
Lonefox Bad music kills good sound
28 september 2012 · 7 241 Inlägg

Skulle mer tro att det är kolvproblem.........rätt standard på äldre Volvos.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Aronsson Dansa är kul men jag föredrar att sänka
14 oktober 2012 · 346 Inlägg

Herregud va folk har fel i denna tråd , Sleepyoh och Volvojohan har helt rätt , När man har svetsdiffad bakaxel så är det som en enda axel , alltså så bromsas båda sidorna ner exakt lika mycket! och borde få exakt samma bromsvärden , om man inte har nåt dåligt däck kanske?  Och vad jag vet så bryr sig knappt Svensk bilprovning om man har svetsad bakaxel eller inte.

Senast redigerat av Aronsson (14 oktober 2012)

Flanders74
14 oktober 2012 · 86 Inlägg

Bilprovningen bryr sig inte om det är svetsad axel. Bara bromsen funkar så.

volvojohan
14 oktober 2012 · 172 Inlägg

Flanders74 skrev:
Bilprovningen bryr sig inte om det är svetsad axel. Bara bromsen funkar så.

Bilprovningen kan visste ha åsikter om det, om de är tjuriga. Men det hör man sällan.

volvojohan
14 oktober 2012 · 172 Inlägg

Aronsson skrev:
Herregud va folk har fel i denna tråd , Sleepyoh och Volvojohan har helt rätt , När man har svetsdiffad bakaxel så är det som en enda axel , alltså så bromsas båda sidorna ner exakt lika mycket! och borde få exakt samma bromsvärden , om man inte har nåt dåligt däck kanske?  Och vad jag vet så bryr sig knappt Svensk bilprovning om man har svetsad bakaxel eller inte.

Får man lite ojämn bromsverkan bak med aga kan de bero på att rullarna inte alltid startar samtidigt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang