Vad har du haft för problem med din SAAB?

pukan2
1 januari 2014 · 3 182 Inlägg

min 9-5 har gott nästan 32tusen mil har haft problem med tändingslåset men detta fixades, annars i min ägo tid har det bara vart slitage och serivce som är gjord.

S98
1 januari 2014 · 133 Inlägg

UhrJr skrev:
Har haft en hel del fel. Belöningen för att åka Saab får man i alla gliringar och alla tjuriga miner när man bevisar hur bra dom kan gå, både på bana och rakt fram.

Inte fasen väljer man bil efter haveristatistik. Då är man ju inte bilintresserad, snarare en pompös viktigpetter smile

Började med en 9-5á och den gjorde mig tillräckligt nöjd för att även inhandla en 9-3á.
Den senare är inte riktigt lika tyst (kan bero på att de är diesel) och inte till
hundra lika skön att sitta i (kan bero på att den är 13 år yngre)

Men rykten etc skiter jag i, då jag vet vad jag får!

Gott Nytt Saabår på er wink

Saab 9-3 1.9 TTiD
Saab 9-5 2.0t .. .. SålD
saab_sonett Handledare
1 januari 2014 · 1 481 Inlägg

UhrJr skrev:
Har haft en hel del fel. Belöningen för att åka Saab får man i alla gliringar och alla tjuriga miner när man bevisar hur bra dom kan gå, både på bana och rakt fram.

Inte fasen väljer man bil efter haveristatistik. Då är man ju inte bilintresserad, snarare en pompös viktigpetter smile

Nä, men man vill ju ha en bil som startar varje morgon.....

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
1 januari 2014 · 839 Inlägg

saab_sonett skrev:

UhrJr skrev:
Har haft en hel del fel. Belöningen för att åka Saab får man i alla gliringar och alla tjuriga miner när man bevisar hur bra dom kan gå, både på bana och rakt fram.

Inte fasen väljer man bil efter haveristatistik. Då är man ju inte bilintresserad, snarare en pompös viktigpetter smile

Nä, men man vill ju ha en bil som startar varje morgon.....

Konstigt, det gör min.

roll

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
AeroMackan
1 januari 2014 · 607 Inlägg

UhrJr skrev:

saab_sonett skrev:

UhrJr skrev:
Har haft en hel del fel. Belöningen för att åka Saab får man i alla gliringar och alla tjuriga miner när man bevisar hur bra dom kan gå, både på bana och rakt fram.

Inte fasen väljer man bil efter haveristatistik. Då är man ju inte bilintresserad, snarare en pompös viktigpetter smile

Nä, men man vill ju ha en bil som startar varje morgon.....

Konstigt, det gör min.

roll

Det gör min också har jag för mig om inte pumpen eller TK är trasig.

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
1 januari 2014 · 5 650 Inlägg

haft 2 Saabar i mina dagar.
nr 1 9000i tror jag den hette 90 tals modellen som hade utseendet från 80 talet
Hade inga problem med den alls förutom att var näst intill omöjlig och sälja.
nr 2 9000 CSE 2.0t lås sprinten till wastegate armen rostade av så man inte fick något laddtryck

tycker saab har hållt mkt bra överförväntan kan ju jämföra med bilar jag haft från samma år volvo och bmw som haft betydligt kostsamma problem medans saabarna bara tuffat på utan bekymmer

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
rcy
1 januari 2014 · 1 705 Inlägg

bonden_no1 skrev:
Saab 9-5 aero 01:a
Bytt 3 motorer
Har slutat att åka saab nu.

AeroMackan skrev:
Undra hur folk sköter sina bilar när dom får byta motorer ofta? Min 9-5a har gått 31tusen mil och motor är orörd inte ens bytt kedja eller toppacking.

Med tanke på nicket kan jag tänka mig att han köpt billig fulolja på Swedol. Funkar för traktorer men moderna bilar är inga traktorer.
Eller så har han inte haft någon Saab utan vill bara svärta ner märket då han föredrar Volvo.
Tror mer på det sistnämnda.

mr_green
1 januari 2014 · 847 Inlägg

9-3 aero 01:a helt original 14000mil. Oilsludge troligen drack 3l olja på cirka 50-70mil.
9000 2.0t 96:a 18000mil. Kamkedjeras, Backen gav upp, banden runt tanken rostade av vilket resulterade i att tanken tappades på motorväg,
9-5 99:a oilsludge.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Andromeda Rumpmas
1 januari 2014 · 3 860 Inlägg

Inte ett enda fel på dyra grejor som motorer, växellådor och kopplingar.

Har haft:

1 st 900 -88: Fick byta stötdämpare bak och en spridare.
2 st 900 -95: Fick byta länkarmar, avgasrör, drivrem osv. Inga större konstigheter att få byta slitdelar på gamla bilar. 17k mil på ena och 27k mil på den andra. Långmilaren hade jag länge, men den började dra tjuvluft till slut, så då tröttnade jag.
1 st 9000 2,3i -95 25k+ mil: Skrotades efter 3 månader med fel på startspärren antagligen, ville inte starta. Hade säkert kunnat fixas med ny box, men orkade inte.
1 st 9-3 Aero -02: Rullar och går fint enligt nuvarande ägare, inga haverier. Jag fick byta AC-kompressor när jag hade den. Har väl gått typ 15-6k mil nu.
1 st 9000 2,3T: Rullar och går i familjen fortfarande. Inga nya fel, bara den gamla kupéfläkten som felar efter 35k+ mil.
1 st 9-5 2,3T: Inga haverier. 22k mil.
ng9-3: Inte helt förvånande inga haverier alls.

Vad kan vi då säga om detta?
Jag har haft ett gäng hyffsat långmilade Saabar, varav några rejält långmilade och 2 med T7-motorn, och på ingen har motor, koppling eller låda gått sönder. Speciellt Saab-lådorna hör man ju ständigt knappt håller ut ur nybilshallen. Jag har i alla fall klarat mig med slitdelar. Slitdelar upplever jag går åt på Saabarna när de ligger runt 20-25k mil och 10-15 år gamla. Precis som alla andra bilar med andra ord. Men OK, det var lite tråkigt att behöva byta AC-kompressor på en bil som gått 11k mil.

Antingen kan inte Saab-hatarna köra bil, eller kan det kanske vara så att alla som har fungerande bilar inte skapar trådar om att bilarna fortfarande går bra? wink
Saab är fortfarande vanligt i Sverige och enkla att trimma, och många som gillar att lägga mer pengar på trim än på service och kraftigare delar hänger på garaget. Såleedes många trådar om trasiga växellådor och slirande kopplingar t ex.
Det vanligaste Saab-felet upplever jag är trasig stolsvärme på förarsidan, antagligen ofta pga att någon satt knät i sätet vid ilastning, tätt följt av farthållarkontakt vid kopplingen som kärvat fast.

Sämst av Saabarna tycker jag faktiskt att Saab 9000 håller, det blir ofta mycket småfel med stolsvärme, halvljusrelän, farthållare och andra elprylar. Rosten är inte heller kul. Men de bilarna har oftast gått över 20k mil också. Lite annat än att få byta motor på en 3 år gammal VAG-bil (vilket inte är ovanligt på tfsi t ex.)

Senast redigerat av Andromeda (1 januari 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Andromeda Rumpmas
1 januari 2014 · 3 860 Inlägg

S98 skrev:

UhrJr skrev:
Har haft en hel del fel. Belöningen för att åka Saab får man i alla gliringar och alla tjuriga miner när man bevisar hur bra dom kan gå, både på bana och rakt fram.

Inte fasen väljer man bil efter haveristatistik. Då är man ju inte bilintresserad, snarare en pompös viktigpetter smile

Började med en 9-5á och den gjorde mig tillräckligt nöjd för att även inhandla en 9-3á.
Den senare är inte riktigt lika tyst (kan bero på att de är diesel) och inte till
hundra lika skön att sitta i (kan bero på att den är 13 år yngre)

Men rykten etc skiter jag i, då jag vet vad jag får!

Gott Nytt Saabår på er wink

Jag tycker också att 9-3 har lite hög ljudvolym, men det gäller nyare Saabar generellt. Även på 9-5 sparade man in på ljudisolering på senare år, jämför en -06 eller nyare med en äldre så lovar jag att du märker skillnaden, de äldre har ganska mycket mer ljudisolering. Min är rätt tyst ändå, det har mycket att göra med vilka däck man kör på.
Men stolarna är helt klart mycket skönare i og9-5. Kanonstolar att sträckköra långt i, ingen annan tillverkare är i närheten där.

Senast redigerat av Andromeda (1 januari 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
S98
1 januari 2014 · 133 Inlägg

Andromeda skrev:
Jag tycker också att 9-3 har lite hög ljudvolym, men det gäller nyare Saabar generellt. Även på 9-5 sparade man in på ljudisolering på senare år, jämför en -06 eller nyare med en äldre så lovar jag att du märker skillnaden, de äldre har ganska mycket mer ljudisolering. Min är rätt tyst ändå, det har mycket att göra med vilka däck man kör på.
Men stolarna är helt klart mycket skönare i og9-5. Kanonstolar att sträckköra långt i, ingen annan tillverkare är i närheten där.

Ljudmässigt så är de mest motorn jag tänker på, där jag har
ett ekochip i 9-5án som ger runt 195/200 hk och i 9-3án "steg 1 - 210 hk"
Körde 9-5án igår och tyckte mig knappt höra att jag accelererade.

Jo, har märkt att 9-3án är mindre på många sätt, då man plötsligt känner sig "stor i bilen",
men jag ska försöka komma på ngt bra sätt att förbättra komforten då det är just 9-3án som
kommer bli "långkörarbilen"

Har heller inte haft 9-3án så länge, så de tar nog en stund att vänja sig.

Saab 9-3 1.9 TTiD
Saab 9-5 2.0t .. .. SålD
Presidento Of World
1 januari 2014 · 3 326 Inlägg

saab_sonett skrev:

UhrJr skrev:
Har haft en hel del fel. Belöningen för att åka Saab får man i alla gliringar och alla tjuriga miner när man bevisar hur bra dom kan gå, både på bana och rakt fram.

Inte fasen väljer man bil efter haveristatistik. Då är man ju inte bilintresserad, snarare en pompös viktigpetter smile

Nä, men man vill ju ha en bil som startar varje morgon.....

Jävlar va du överdriver mycket..

Alla mina Saabar har startat varjedag min förra (29k mil orörd motor) startade i -18 grader utan motorvärmare utan problem

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Presidento Of World
1 januari 2014 · 3 326 Inlägg

Andromeda skrev:

S98 skrev:

UhrJr skrev:
Har haft en hel del fel. Belöningen för att åka Saab får man i alla gliringar och alla tjuriga miner när man bevisar hur bra dom kan gå, både på bana och rakt fram.

Inte fasen väljer man bil efter haveristatistik. Då är man ju inte bilintresserad, snarare en pompös viktigpetter smile

Började med en 9-5á och den gjorde mig tillräckligt nöjd för att även inhandla en 9-3á.
Den senare är inte riktigt lika tyst (kan bero på att de är diesel) och inte till
hundra lika skön att sitta i (kan bero på att den är 13 år yngre)

Men rykten etc skiter jag i, då jag vet vad jag får!

Gott Nytt Saabår på er wink

Jag tycker också att 9-3 har lite hög ljudvolym, men det gäller nyare Saabar generellt. Även på 9-5 sparade man in på ljudisolering på senare år, jämför en -06 eller nyare med en äldre så lovar jag att du märker skillnaden, de äldre har ganska mycket mer ljudisolering. Min är rätt tyst ändå, det har mycket att göra med vilka däck man kör på.
Men stolarna är helt klart mycket skönare i og9-5. Kanonstolar att sträckköra långt i, ingen annan tillverkare är i närheten där.

De där med ljud kan jag säga att de stämmer.. haft den första 9-5an (-98) jag tyst som fasen och bra hur skön som helst.. köpte en nyare en 2003 där var de sämre komfort med vägljud men klart godkänt ändå.. sen blev de en till Saab en 2007a.. där glömde dom nog isoleringen helt de var lika illa som de e nissanen nu..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Eddy Galen, inte dum.
1 januari 2014 · 1 324 Inlägg

9000 -97 med 29000 mil på mätaren.

ägt sedan april 2013:
-Torra och spruckna drivknutsdamasker höger
-Toppackning
-nya bromsbelägg/skivor runt om
-sprucken slang spolarvätska.
-Rostiga framskärmar
-trasig magnetventil för laddtryckstryningen
-dåliga bromsslangar bak
-dåligt batteri
-framkjolen började lossna från sina fästen (som antagligen rostat bort)

tidigare ägare (vad man märker):
-bytt till aerokoppling
-elfel med belysningen fram
-skruvat ihop framkjolen (knappt)


Då har den inte levt ett enkelt liv heller. Köptes i somras och har körts hårt på 260hk och e85, och har enligt tidigare ägare puttrat omkring med 330hk. Så känns inte helt illa att de senaste 8 åren har varit buskörd med bra mycket mer effekt än original, och det som har varit bytt är till stor del slitagedelar.

Senast redigerat av Eddy (1 januari 2014)

saab_sonett Handledare
1 januari 2014 · 1 481 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

saab_sonett skrev:

UhrJr skrev:
Har haft en hel del fel. Belöningen för att åka Saab får man i alla gliringar och alla tjuriga miner när man bevisar hur bra dom kan gå, både på bana och rakt fram.

Inte fasen väljer man bil efter haveristatistik. Då är man ju inte bilintresserad, snarare en pompös viktigpetter smile

Nä, men man vill ju ha en bil som startar varje morgon.....

Jävlar va du överdriver mycket..

Alla mina Saabar har startat varjedag min förra (29k mil orörd motor) startade i -18 grader utan motorvärmare utan problem

Nja, vet inte det. 3st 9-5:or -2011 som inte startat utan fått ta bärgare till Verkstaden på min arbetsplats. (Dom tre som fanns)
Och jag har kört Saab sedan 1974. Uppväxt i Saab. Farsan köpte sin första 92:a 1955.

Echonator Köpingsbo i exil
1 januari 2014 · 507 Inlägg

Jahaja, då fyller jag på med ytterligare en Saab jag ägde i 9 månader under 2013....

Bilen var en 9000 2.0t CSE A50 -97

Motorn rasade nästan direkt, troligtvis pga oilsludge. Tidigare ägare hade troligtvis inte bytt olja och filter på flera år när jag köpte den, utan bara toppat upp med billigast möjliga olja. Fullt av glittrigt sludge i oljepåfyllningen och klumpar i tråg och filter när motorn togs ur. Hinkade i en B234 ist...

Bränslepumpsproblem pga fel slangar (mitt eget fel). Med rätt slang så lirade det till slut.

Byte av framskärmar
Byte motorfästen
Sopslut turbo, upptäcktes dock vid ett planerat byte till större snurra.

Bilen kördes sista 4 månaderna med ett Steg 3+ på E85 (ca 300hk) och gjorde det relativt bekymmersfritt tills pumpreturen i armaturkoppen sprack och pumpen sög luft med 30 liter kvar i tanken.


Bilen såldes sedan pga ROST överallt i bakvagnen...

Bilen såldes till Norge då köparen ville åt allt Aero-godis jag skruvat dit. Problemen slutar dock inte där, utan den Walbro-pump jag monterad för att orka med flödet på E85 rasade på väg hem till Norge (2 år gammal pump). Magnetventilen gav upp ytterligare 20 mil senare, och sedan skar vattenpumpen ytterligare 10 mil senare. Nej köparen var inte helt nöjd kan jag lova.





När den bilen såldes köptes en og9-3 2.0T -02 Sport Edition med 18k på mätaren, fullservad med 2000 mila intervall. Kändes helt ok vid provkörning och allt verkade bra vad gäller motor och drivlina.

Bilen köptes i Aug, och har nu gått drygt 1000 mil sedan köpet, uteslutande på ett Steg 1 Biopower.
Har sedan köpet bytt:

Turbo (GT17) som rasade efter 120 mil. Nu sitter en TD04HL-15T ist
Koppling som började slira efter ytterligare 150 mil.
Stereoenhet som inte längre tog CD-skivor.
Elantenn som inte längre ville funka helt bra.


But that's it! Finns lite begynnande rost i hundbenen och en del stenskott på huven, men invändigt superfräsch! Nu ligger ett gäng 630 cc och väntar på montering, så vi får se vad som ger upp när effekten ökas på ytterligare lite

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
Mickeymouse
1 januari 2014 · 337 Inlägg

Har haft 2 st Saabar in min ägo

En 900 GLs -84 tror jag det var den men dubbelförgasare.
dessa var helt omöjliga att få ordning på bilen drog ju 3 liter milen
och orkade ingenting skulle kolla tändstiften på denna fick med
insats gängar som satt i toppen samt en bit av toppen. Denna hamnade
sedan på skroten ingen dyr bil gav 4000:- med splirans ny vinter däck så dom
behöll jag.

Sedan efter ett tag så hade jag köpte en 9000 2.3T -91
Denna gjorde inget annat än att krångla.
Laddtrycks regulatorn, ladde i ibland och ibland inte. Problemet när den
väl laddade var att turbo mätaren var nästan nere i bensinmätaren... Fick bytt denna

Började att läcka i infästningen till grenröret, gängorna var borta till grenröret.
Fick satt dit nya.

Började att dricka vatten utan anledning aldrig varit varm eller dylikt, 3 mil = 2 pet 1,5L
Planing av topplock och nya packningar så fungerade det som det skulle igen.

Kopplingen la av, stod vid ett stopp ljus ett tu tre så stod jag ute i korsningen. Slavcylidern
började att läcka igenom samt att den läckte lite olja. På denna så satt den innanför sprängkåpan.
Vilket gjorde att jag fyllde på olja och körde som vanligt, orkade inte riva ned lådan.

2 st tändkasseter blev avverkade dom röda....

Sist men inte minst så i cirkus 100km/h i en höger sväng så lossade framhjulet. Vilket svetslåga det
blev efter bilen. Klarade att hålla den på vägen. Fick dock hämta den men traktor, framhjulet fick vi åka
och hämta dagen efter ca 300m från var jag tappade det. Jädra tur att ingen va i vägen.  Inga gängor
kvar i navet. Och nej hade inte haft av hjulet på ca 2mån samt att det inte var några vibrationer innan.

Efter detta så fick det bli en donator bil, som jag sålde delar ifrån..
Sedan såg den ut så här
https://www1.garaget.org/gallery/archive/82783/298359_b58kkb.jpg

Och det sista innan färden till skroten
https://www1.garaget.org/gallery/images/83/82783/82783-fc80b2e93318d6d167e58a2ffa89769b.jpg

Säga vad man vill men mina Saabar har inte tyckt om mig iaf. Båda måste varit tillverkade på en
jädrigt taskig måndag

//Micke

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!
Andromeda Rumpmas
1 januari 2014 · 3 860 Inlägg

Eddy skrev:
9000 -97 med 29000 mil på mätaren.

ägt sedan april 2013:
-Torra och spruckna drivknutsdamasker höger
-Toppackning
-nya bromsbelägg/skivor runt om
-sprucken slang spolarvätska.
-Rostiga framskärmar
-trasig magnetventil för laddtryckstryningen
-dåliga bromsslangar bak
-dåligt batteri
-framkjolen började lossna från sina fästen (som antagligen rostat bort)

tidigare ägare (vad man märker):
-bytt till aerokoppling
-elfel med belysningen fram
-skruvat ihop framkjolen (knappt)


Då har den inte levt ett enkelt liv heller. Köptes i somras och har körts hårt på 260hk och e85, och har enligt tidigare ägare puttrat omkring med 330hk. Så känns inte helt illa att de senaste 8 åren har varit buskörd med bra mycket mer effekt än original, och det som har varit bytt är till stor del slitagedelar.

Men va f*n?

Och vad av det där är inte helt vanliga slitdelar som går sönder på en så gammal bil oavsett märke?
Är det en 200 hk original har den väl dessutom Aero-koppling från början? Och inte konstigt om den börjar slira om man kör med 460 nm och är oförsiktig.

Senast redigerat av Andromeda (1 januari 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Andromeda Rumpmas
1 januari 2014 · 3 860 Inlägg

saab_sonett skrev:

opel_vectra_gts skrev:

saab_sonett skrev:

Nä, men man vill ju ha en bil som startar varje morgon.....

Jävlar va du överdriver mycket..

Alla mina Saabar har startat varjedag min förra (29k mil orörd motor) startade i -18 grader utan motorvärmare utan problem

Nja, vet inte det. 3st 9-5:or -2011 som inte startat utan fått ta bärgare till Verkstaden på min arbetsplats. (Dom tre som fanns)
Och jag har kört Saab sedan 1974. Uppväxt i Saab. Farsan köpte sin första 92:a 1955.

Nej, nya 9-5:an har väl mycket skumma elfel för sig. Det känns inte som om den blev riktigt klar, de hade nog för bråttom att få dom av bandet. Ett par stycken började väl t o m brinna under en biltidnings långtester?

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Eddy Galen, inte dum.
2 januari 2014 · 1 324 Inlägg

Andromeda skrev:

Eddy skrev:
9000 -97 med 29000 mil på mätaren.

ägt sedan april 2013:
-Torra och spruckna drivknutsdamasker höger
-Toppackning
-nya bromsbelägg/skivor runt om
-sprucken slang spolarvätska.
-Rostiga framskärmar
-trasig magnetventil för laddtryckstryningen
-dåliga bromsslangar bak
-dåligt batteri
-framkjolen började lossna från sina fästen (som antagligen rostat bort)

tidigare ägare (vad man märker):
-bytt till aerokoppling
-elfel med belysningen fram
-skruvat ihop framkjolen (knappt)


Då har den inte levt ett enkelt liv heller. Köptes i somras och har körts hårt på 260hk och e85, och har enligt tidigare ägare puttrat omkring med 330hk. Så känns inte helt illa att de senaste 8 åren har varit buskörd med bra mycket mer effekt än original, och det som har varit bytt är till stor del slitagedelar.

Men va f*n?

Och vad av det där är inte helt vanliga slitdelar som går sönder på en så gammal bil oavsett märke?
Är det en 200 hk original har den väl dessutom Aero-koppling från början? Och inte konstigt om den börjar slira om man kör med 460 nm och är oförsiktig.

var en ltt. Framskärmar räknas väl inte som slitdelar smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang