Andromeda
Rumpmas
1 januari 2014
· 3 860 Inlägg
Inte ett enda fel på dyra grejor som motorer, växellådor och kopplingar.
Har haft:
1 st 900 -88: Fick byta stötdämpare bak och en spridare.
2 st 900 -95: Fick byta länkarmar, avgasrör, drivrem osv. Inga större konstigheter att få byta slitdelar på gamla bilar. 17k mil på ena och 27k mil på den andra. Långmilaren hade jag länge, men den började dra tjuvluft till slut, så då tröttnade jag.
1 st 9000 2,3i -95 25k+ mil: Skrotades efter 3 månader med fel på startspärren antagligen, ville inte starta. Hade säkert kunnat fixas med ny box, men orkade inte.
1 st 9-3 Aero -02: Rullar och går fint enligt nuvarande ägare, inga haverier. Jag fick byta AC-kompressor när jag hade den. Har väl gått typ 15-6k mil nu.
1 st 9000 2,3T: Rullar och går i familjen fortfarande. Inga nya fel, bara den gamla kupéfläkten som felar efter 35k+ mil.
1 st 9-5 2,3T: Inga haverier. 22k mil.
ng9-3: Inte helt förvånande inga haverier alls.
Vad kan vi då säga om detta?
Jag har haft ett gäng hyffsat långmilade Saabar, varav några rejält långmilade och 2 med T7-motorn, och på ingen har motor, koppling eller låda gått sönder. Speciellt Saab-lådorna hör man ju ständigt knappt håller ut ur nybilshallen. Jag har i alla fall klarat mig med slitdelar. Slitdelar upplever jag går åt på Saabarna när de ligger runt 20-25k mil och 10-15 år gamla. Precis som alla andra bilar med andra ord. Men OK, det var lite tråkigt att behöva byta AC-kompressor på en bil som gått 11k mil.
Antingen kan inte Saab-hatarna köra bil, eller kan det kanske vara så att alla som har fungerande bilar inte skapar trådar om att bilarna fortfarande går bra?
Saab är fortfarande vanligt i Sverige och enkla att trimma, och många som gillar att lägga mer pengar på trim än på service och kraftigare delar hänger på garaget. Såleedes många trådar om trasiga växellådor och slirande kopplingar t ex.
Det vanligaste Saab-felet upplever jag är trasig stolsvärme på förarsidan, antagligen ofta pga att någon satt knät i sätet vid ilastning, tätt följt av farthållarkontakt vid kopplingen som kärvat fast.
Sämst av Saabarna tycker jag faktiskt att Saab 9000 håller, det blir ofta mycket småfel med stolsvärme, halvljusrelän, farthållare och andra elprylar. Rosten är inte heller kul. Men de bilarna har oftast gått över 20k mil också. Lite annat än att få byta motor på en 3 år gammal VAG-bil (vilket inte är ovanligt på tfsi t ex.)
Senast redigerat av Andromeda (1 januari 2014)