1638
Sök

Temperaturmätaren står under 60

40 Inlägg
27 september 2012
Tycker du ska spola rent systemet. och sen byta termostat. Eller tvärt om. du lär ju få reda på om det funkar eller inte. Sen är det väl bara köra uteslutsmetoden.. -> vattenpump. MIn hade tvärt om. den tempen stod långt över 90 och bytta termostat spola rent det funkade ej. bytte vattenpump i samband med kamrem och nu funkar den

B5's nothing else.

40 Inlägg
27 september 2012
Sorry för lite felskrivngar (är trött) och du kan ju köpa den på mekonomen. kostar inte många kronor. se till så du får rätt grejer bara. vissa är ju helt bakom flötet där.

B5's nothing else.

Avstängd
10 388 Inlägg
27 september 2012
-Camitz- skrev:
Tycker du ska spola rent systemet. och sen byta termostat. Eller tvärt om. du lär ju få reda på om det funkar eller inte. Sen är det väl bara köra uteslutsmetoden.. -> vattenpump. MIn hade tvärt om. den tempen stod långt över 90 och bytta termostat spola rent det funkade ej. bytte vattenpump i samband med kamrem och nu funkar den

Ja, det vill jag se som den "vanliga" reaktionen på kass vattenpump. Speciellt om bilen står still

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

73 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
it_mutt skrev:
Niklaz_86 skrev:
Får ta en sväng till biltema imorron. å handla lite termostaten byter jag först hjälper inte det blir det till å byta pumpen

Tänk på att O-ringen inte ingår på Biltema (vill jag bestämt ha för mig)

Finns O-ringen att köpa löst på biltema? eller får jag gå till meckonomen?

Avstängd
10 388 Inlägg
27 september 2012
Niklaz_86 skrev:
it_mutt skrev:
Niklaz_86 skrev:
Får ta en sväng till biltema imorron. å handla lite termostaten byter jag först hjälper inte det blir det till å byta pumpen

Inte en blekaste, kommer inte ihåg storleken på den.

Nu vet jag iofs inte hur det är på din kärra, men byta vattenpump är inget man gör på 15min, men det antar jag att du är fullt medveten om

73 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
it_mutt skrev:
Niklaz_86 skrev:
it_mutt skrev:

Inte en blekaste, kommer inte ihåg storleken på den.

Nu vet jag iofs inte hur det är på din kärra, men byta vattenpump är inget man gör på 15min, men det antar jag att du är fullt medveten om

okej

Jo det vet jag allt. Har aldrig bytt en själv heller brosan bytte på sin golf 3. Och så ska jag köpa en handbok också..
Men spolar ur systemet först och byter termostaten.
Hoppas det hjälper annars får jag väl börjar riva ner vatten pumpen.

//Niklas

Avstängd
10 388 Inlägg
28 september 2012
Ja jag tror som sagt inte på vattenpumpen, då det som sagt, brukar bli den motsatta effekten (varm som sautan. Med detta dock inte sagt att det är omöjligt).

Anser fortfarande att du borde starta bilen, låta den stå på tomgång en 20-30min och se vad som händer (om mätaren stiger/du får värme i bilen)

Att spola genom systemet är väl dock inte dumt tänkt. Se bara till att du spolar hela systemet o inte för mycket vattentryck.

Du har givetvis kollat så du inte har olja i vattnet eller vatten i oljan...eller tryck i kylsystemet (mer än vad där ska vara givetvis)

73 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
it_mutt skrev:
Ja jag tror som sagt inte på vattenpumpen, då det som sagt, brukar bli den motsatta effekten (varm som sautan. Med detta dock inte sagt att det är omöjligt).

Anser fortfarande att du borde starta bilen, låta den stå på tomgång en 20-30min och se vad som händer (om mätaren stiger/du får värme i bilen)

Att spola genom systemet är väl dock inte dumt tänkt. Se bara till att du spolar hela systemet o inte för mycket vattentryck.

Du har givetvis kollat så du inte har olja i vattnet eller vatten i oljan...eller tryck i kylsystemet (mer än vad där ska vara givetvis)

Vi har vart några st och kollat.. se det ser bra ut.. får testa mig fram. börja med termostaten.. och hoppas det hjälper.. ska börja med det här senare i eftermidda

40 Inlägg
28 september 2012
håller tummarna på att det löser sig! alla som har ägt en b5a har något krånglat på.. det är ren fakta!smile

B5's nothing else.

73 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
Halloj har bytt termostat och tempratur givaren och allt funkar . MEN nu blir bilen för varm strax över 100 grader. och börjar bubbla nästan uppe på 105

Problem löst men nu kom det ett nytt.. vad ska jag göra nu? tips?

40 Inlägg
28 september 2012
samma problem som jag hade.. bytte vattenpump och det funka

B5's nothing else.

40 Inlägg
28 september 2012
du har inte fel termostat då? kan också vara den som e boven

B5's nothing else.

73 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
hej köpte en på adbildelar 88graders dom slog upp på reg nr så det borde ju va rätt ? hmmm

Avstängd
10 388 Inlägg
28 september 2012
Se där, en kombination av allt.

Ta en titt i expansionskärlet (av med locket) innan bilen blir ordentligt varm, och se om du kan se vattnet röra sig (ja det låter fjantigt, men ofta kan man faktiskt det).

73 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
it_mutt skrev:
Se där, en kombination av allt.

Ta en titt i expansionskärlet (av med locket) innan bilen blir ordentligt varm, och se om du kan se vattnet röra sig (ja det låter fjantigt, men ofta kan man faktiskt det).

om det inte rör sig då? Vattenpumpen då eller?

Avstängd
10 388 Inlägg
28 september 2012
Skulle gissa på det ja (i kombination med att den blir tokvarm då)

73 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
okej

Varmt blir det iallafall. blir så trött :S

Men men problem är till för att lösas

Offroad Racing
3 122 Inlägg
28 september 2012
Det kan vara så enkelt att det är luft vid termostaten, händer ibland när man bytt o då kan den vara tjurig innan den öppnar första gången.

Edit: Du måste ha kylarlocket på när du varmkör, då kommer det bli tryck i kylsystemet och det kan därmed bli en bit över 100 grader innan det börjar koka. SÅ om den visar över 100 grader ska du INTE skruva av locket o släppa trycket, då börjar det koka direkt.
Senast redigerat av henke_99 (28 september 2012)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Avstängd
10 388 Inlägg
28 september 2012
henke_99 skrev:
Det kan vara så enkelt att det är luft vid termostaten, händer ibland när man bytt o då kan den vara tjurig innan den öppnar första gången.

Edit: Du måste ha kylarlocket på när du varmkör, då kommer det bli tryck i kylsystemet och det kan därmed bli en bit över 100 grader innan det börjar koka. SÅ om den visar över 100 grader ska du INTE skruva av locket o släppa trycket, då börjar det koka direkt.

Ja det tänkte jag inte på (trött)

Avluftningeshålet sitter på ena slangen till värmepaketet. (den vänstra framifrån sett vill jag ha för mig)

Ett annat alternativ är att ställa sig i en galet brant uppförsbacke, starta motorn och ta av expansionskärlets lock.

73 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
ska jag bara lossa den slangen till värmepaket när mortorn är varm eller kall.. känner mig ganska trög nu.. tack för allt tåla mod ni har med mig smile

Körde bilen hem ca 3 mil efter jag bytt allt nån gång gick tempen ner till 90 sen upp till ca 105 grader
Senast redigerat av Niklaz_86 (28 september 2012)

Sök