1622
Sök

Temperaturmätaren står under 60

73 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
Hej gör ett nytt försök

Har en audi a4 1.6 1996 där temperaturmätaren står under 60 grader hela tiden. och ingen värme i bilen. alla slangar blir varma . men temperaturmätaren rör sig inte kan kanske flytta sig pytte pytte lite.

Nån som har haft samma problem? vad gjorde ni för att fixa detta.

Mvh Niklas

40 Inlägg
27 september 2012
Tips, bli medlem på nordicaudi.se eller sök på forumet, många som är kunniga och brukar ha samma problem, men inte en givare som är kass då?

B5's nothing else.

Avstängd
10 388 Inlägg
27 september 2012
-Camitz- skrev:
Tips, bli medlem på nordicaudi.se eller sök på forumet, många som är kunniga och brukar ha samma problem, men inte en givare som är kass då?

Givare eller kasst kombiinstrument

- - Edit - -

Läste för dåligt.

Ingen värme; ingen cirkulation alternativt kasst värempaket. Känn på de två slangarna som går in strax under framrutan, om dessa två blir ungefär "lika varma"
Senast redigerat av it_mutt (27 september 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

341 Inlägg
27 september 2012
Kan ju även vara så att termostaten står öppen hela tiden så den aldrig blir ordentligt varm.

Avstängd
10 388 Inlägg
27 september 2012
robbinT skrev:
Kan ju även vara så att termostaten står öppen hela tiden så den aldrig blir ordentligt varm.

Då blir inte alla slangar varma, eller jo, men det tar en sjujävla tid. Ska ju dock börja spruta värme tidigare än arbetstemp, och, vilket jag vet av egen erfarenhet,, den kommer komma upp över 60c iaf, speciellt vid denna väderlek som vi har nu.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
27 september 2012
it_mutt skrev:
robbinT skrev:

Då blir inte alla slangar varma, eller jo, men det tar en sjujävla tid. Ska ju dock börja spruta värme tidigare än arbetstemp, och, vilket jag vet av egen erfarenhet,, den kommer komma upp över 60c iaf, speciellt vid denna väderlek som vi har nu.

Det är skillnad på om dom blir varma eller VARMA. behöver ju inte vara mer än 40 grader så känns dom varma.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Avstängd
10 388 Inlägg
27 september 2012
henke_99 skrev:
it_mutt skrev:
robbinT skrev:

Det är skillnad på om dom blir varma eller VARMA. behöver ju inte vara mer än 40 grader så känns dom varma.

Skulle säga att personligen så skulle jag inte kalla en slang "varm" om den hade vatten som höll 40c, men visst, det kan jag väl köpa.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
27 september 2012
Inte jag heller som vet hur en slang känns när vattnet är 80+ grader men det är ju långt ifrån alla som vet det.

341 Inlägg
27 september 2012
När den har kommit upp i rätt temp är slangarna skållheta, inte "varma".

73 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
ska byte termostaten imorron och spola systemet och se om det blir bättre. Annars byter jag vattenpumpen efter det.

Eller tror ni det kan va nått annat ??

Mvh Niklas

Avstängd
10 388 Inlägg
27 september 2012
Om du hade stopp i värempaketet ex.vis, så skulle inte båda slangarna vara "lika varma". Och du kan ha fullgod cirkulation där, och trots det ha ett kisskassvärdelöst värmepaket

73 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
it_mutt skrev:
robbinT skrev:

om termostaten är kass. och inte hålller tät säger vi. skulle det kunna va så att vattnet inte blir varmaren 60 grader därför inte temp mätaren rör sig. efter jag kört en stund och stänger av bilen och tittar nog på tempmätaren ser jag att det stänger av sig eller ja den flyttar sig lite lägre iallafall.

Men om vatten inte blir varmare än "60" borde det inte bli varmt i bilen.. eller är det för lite för det ska bli varmt ur kupefläkten?

//niklas

Avstängd
10 388 Inlägg
27 september 2012
Nej, då stiger den bara förbannat långsamt. Men visst, det beror ju givetvis på vad "kör en stund" innebär.

Starta bilen, låt den stå på tomgång en halvtimme eller något, då ska den stiga, kasst, inget, eller fullt fungerande termostat.

(bytte förra hösten kylare på min, skulle byta termostat, men fick fel och körde då ungefär en vecka utan termostat, så därför vet jag att den stiger även utan termostat, och då som sagt även med helt ny kylare)

73 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
it_mutt skrev:
Nej, då stiger den bara förbannat långsamt. Men visst, det beror ju givetvis på vad "kör en stund" innebär.

Starta bilen, låt den stå på tomgång en halvtimme eller något, då ska den stiga, kasst, inget, eller fullt fungerande termostat.

(bytte förra hösten kylare på min, skulle byta termostat, men fick fel och körde då ungefär en vecka utan termostat, så därför vet jag att den stiger även utan termostat, och då som sagt även med helt ny kylare)

okej vattenpumpen ? Kanske inte orkar cirkulera runt det ordentligt därför den inte kommer upp i tempratur?

Avstängd
10 388 Inlägg
27 september 2012
Borde snarare ge motsatt effekt, speciellt om du låter bilen stå på tomgång

Offroad Racing
3 122 Inlägg
27 september 2012
Byt termostaten först, innan det är gjort är det ingen större idé att spekulera. Den är nästan garanterat problemet.

Avstängd
10 388 Inlägg
27 september 2012
henke_99 skrev:
Byt termostaten först, innan det är gjort är det ingen större idé att spekulera. Den är nästan garanterat problemet.

Jag är inte lika säker, MEN, det är iaf något som är billigt och enkelt att byta, och absolut en bra ände att börja i smile

73 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
it_mutt skrev:
Borde snarare ge motsatt effekt, speciellt om du låter bilen stå på tomgång

att den borde börja koka? Har ingen aning längre alls vad jag ska göra pust

73 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
Får ta en sväng till biltema imorron. å handla lite termostaten byter jag först hjälper inte det blir det till å byta pumpen

Avstängd
10 388 Inlägg
27 september 2012
Niklaz_86 skrev:
Får ta en sväng till biltema imorron. å handla lite termostaten byter jag först hjälper inte det blir det till å byta pumpen

Tänk på att O-ringen inte ingår på Biltema (vill jag bestämt ha för mig)

Sök