13956
Sök

Subaru outback 2016, diesel

1 Inlägg
för 54 minuter sedan
Trådstartare
Har en Subaru outback 2016, automat, som gått cirka 16500 mil.
För ett par veckor sedan började bilen gå lite ryckigt vid korta tillfällen under körning till och från jobbet (har 1,5mil enkel resa). Det vill säga ryckte till någon gång men inte mer än så.

I lördags så tändes exakt följande lampor: dieselpartikelfilter, eye-sight, filhållningsassistans, avståndsassistans, motorlampa, avståndsbedömmning. Vad jag förstår så stängs alla de sistnämnda av som en säkerhet?
Iallafall,  gjort en felsökning som visar dieselpartikelfilter. En regenerering är gjord igår med liquiMoly med både rengöringsvätska och spolvätska. UTAN RESULTAT.
Därför börjar man tveka på om det verkligen är dieselpartikelfiltret det är fel på?
Eller är det så att det krävs ett byte av hela dieselpartikelfiltret?
Gällande just dpf så kan man ju tro att det är boven då mina korta körningar kan ha orsakat detta, men samtidigt så kör jag ju några gånger i månaden även "längre" sträckor inom 10 mils radie.
Killen som genomfört rengöringen igår är erfaren mekaniker, men han blir inte heller klok på problemet, han har gjort såna här rengöringen tidigare med gott resultat, här hände alltså ingenting.
Så min fråga, vad kan detta vara?

Sök