1632
Sök

Temperaturmätaren står under 60

Avstängd
10 388 Inlägg
28 september 2012
#41
En av slangarna som går till värmepaketet har ett lkitet (2-3mm) hål på ovansidan. Detta är högsta punkten i systemet. Så det du gör är att lossa slangklämman på den slangen, dra ut den så att hålet hamnar utanför "röret" till värmepaketet (slangen kommer fortfarande sitta kvar lite på röret), och sen så har du slangen "ute" tills det börjar komma kylarvätska/vatten. Det kan behöva göras ett par gånger. Se till att köra lite mellan gångerna bara.

Som sagt, det är högsta punkten, så luften "ska" fastna där.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

73 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
#42
okej

Ska göra det imorron bitti... har ju spolat rent systemet helt idag till vattnet blev helt klart satte sen dit termostaten och givaren..

Men tusen tusen tack för alla hjälp ska göra detta imorron bitti.

Spelar det nån roll hur bilen står helt plant eller lite lutning?


Offroad Racing
3 122 Inlägg
28 september 2012
#43
Du hällde väl i nytt glykolvatten sen efter sköljningen va?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

73 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
#44
jupp


Avstängd
10 388 Inlägg
29 september 2012
#45
Ska du lufta vi lufthålet, så -antar- jag att bilen ska stå så plant som möjligt, just för att det ska bli högsta punkten

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

73 Inlägg
29 september 2012
Trådstartare
#46
ska bilen nå arbetstemprtur innan jag börjar lufta? Eller räcket det jag startat bilen och står på tomgång?


Offroad Racing
3 122 Inlägg
29 september 2012
#47
Fördelen om den inte är varmkörd är att du slipper bränna dig på eventuellt vatten som skvätter... När du luftar behöver bilen inte vara igång.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

73 Inlägg
29 september 2012
Trådstartare
#48
henke_99 skrev:
Fördelen om den inte är varmkörd är att du slipper bränna dig på eventuellt vatten som skvätter... När du luftar behöver bilen inte vara igång.

okej täningen på då eller?


Evildan
29 september 2012
#49
Niklaz_86 skrev:
henke_99 skrev:
Fördelen om den inte är varmkörd är att du slipper bränna dig på eventuellt vatten som skvätter... När du luftar behöver bilen inte vara igång.

okej täningen på då eller?

Nej då, tändning behövs inte heller.
Öppna locket och pressa ihop kylarslangarna som går till och från kylaren, börja med den nedersta, så trycker vattnet ut den eventuella luften.
Tryck inte för våldsamt för då kan det rinna över ur expansionskärlet.
Senast redigerat av Evildan (29 september 2012)

73 Inlägg
29 september 2012
Trådstartare
#50
Evildan skrev:
Niklaz_86 skrev:
henke_99 skrev:
Fördelen om den inte är varmkörd är att du slipper bränna dig på eventuellt vatten som skvätter... När du luftar behöver bilen inte vara igång.

okej täningen på då eller?

Nej då, tändning behövs inte heller.
Öppna locket och pressa ihop kylarslangarna som går till och från kylaren, börja med den nedersta, så trycker vattnet ut den eventuella luften.
Tryck inte för våldsamt för då kan det rinna över ur expansionskärlet.

Hej har luftat nu med bilen igång tog en stund så kom det en vatten stråle.. gjorde detta några gånger och körde..

Men tämp mätaren sitiger till allt mellan 90 och 105 när jag stänger av bilen hör jag det bubbla lite  ovan för mortor kåpan. men inte från expansionkärlet. men när bilen är varm känner på alla slagnarna . men det är en slang som inte är varm och det är den där jag satt termostaten!! Ska inte den va varm också ?? kan jag ha satt termostaten fel?


Avstängd
10 388 Inlägg
29 september 2012
#51
Evildan skrev:
Niklaz_86 skrev:
henke_99 skrev:
Fördelen om den inte är varmkörd är att du slipper bränna dig på eventuellt vatten som skvätter... När du luftar behöver bilen inte vara igång.

okej täningen på då eller?

Nej då, tändning behövs inte heller.
Öppna locket och pressa ihop kylarslangarna som går till och från kylaren, börja med den nedersta, så trycker vattnet ut den eventuella luften.
Tryck inte för våldsamt för då kan det rinna över ur expansionskärlet.

Eller så kan man ju då använda luftningshålet som finns? wink (Men visst, det är lite bökigare)

Men, det gör ju det lite svårt för luften på högsta punkten att komma ut (då det är vid värmepaketet)


Och ja, det går ju att sätta termostaten på "fel håll", om det är möjligt rent fysiskt på din bil vet jag inte
Senast redigerat av it_mutt (29 september 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

73 Inlägg
29 september 2012
Trådstartare
#52
it_mutt skrev:
Evildan skrev:
Niklaz_86 skrev:

okej täningen på då eller?

Nej då, tändning behövs inte heller.
Öppna locket och pressa ihop kylarslangarna som går till och från kylaren, börja med den nedersta, så trycker vattnet ut den eventuella luften.
Tryck inte för våldsamt för då kan det rinna över ur expansionskärlet.

Eller så kan man ju då använda luftningshålet som finns? wink (Men visst, det är lite bökigare)





Och ja, det går ju att sätta termostaten på "fel håll", om det är möjligt rent fysiskt på din bil vet jag inte

Ska inte slangen nere vid termostaten bli lika varm som dom andra?


73 Inlägg
29 september 2012
Trådstartare
#53
Halloj


Nu funkar allt och den går inte över 90. men när jag kör bilen motorväg te.x så kan temp givaren gå ner till 70. men stannar jag till går den upp till 90 igen.

Kyler han för bra nu då? Detta måste ju va bättre iallafall. men får nog köpa mer kyl vatten. För jag tappa ut allt vatten igen och hällde på det igen och i med mer kran vatten.. kanske beror på för lite glykol?

Mvh Niklas


40 Inlägg
30 september 2012
#54
När vi luftade min så hade jag min igång på tomgång sen luftade vi där man "ska" göra det alltså högsta punkten vid dem 2 rören vid torped vägen. Funkade klockrent. Kan ju va att du har luft kvar.. mest troligt. vart ventilera du någonstans? (orkar inte läsa igenom allt igen;) )

B5's nothing else.

40 Inlägg
30 september 2012
#55
it_mutt skrev:
Evildan skrev:
Niklaz_86 skrev:

okej täningen på då eller?

Nej då, tändning behövs inte heller.
Öppna locket och pressa ihop kylarslangarna som går till och från kylaren, börja med den nedersta, så trycker vattnet ut den eventuella luften.
Tryck inte för våldsamt för då kan det rinna över ur expansionskärlet.

Eller så kan man ju då använda luftningshålet som finns? wink (Men visst, det är lite bökigare)

Men, det gör ju det lite svårt för luften på högsta punkten att komma ut (då det är vid värmepaketet)


Och ja, det går ju att sätta termostaten på "fel håll", om det är möjligt rent fysiskt på din bil vet jag inte

Håller med dig, ventilera där man ska så ska du se att det löser sig, låt bilen stå på tomgång med

B5's nothing else.

Avstängd
10 388 Inlägg
30 september 2012
#56
-Camitz- skrev:
När vi luftade min så hade jag min igång på tomgång sen luftade vi där man "ska" göra det alltså högsta punkten vid dem 2 rören vid torped vägen. Funkade klockrent. Kan ju va att du har luft kvar.. mest troligt. vart ventilera du någonstans? (orkar inte läsa igenom allt igen;) )

En av dessa saker som faktiskt fungerar kanon så som det är tänkt wink smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

73 Inlägg
30 september 2012
Trådstartare
#57
it_mutt skrev:
-Camitz- skrev:
När vi luftade min så hade jag min igång på tomgång sen luftade vi där man "ska" göra det alltså högsta punkten vid dem 2 rören vid torped vägen. Funkade klockrent. Kan ju va att du har luft kvar.. mest troligt. vart ventilera du någonstans? (orkar inte läsa igenom allt igen;) )

En av dessa saker som faktiskt fungerar kanon så som det är tänkt wink smile

Gjorde samma sak.. smile


40 Inlägg
30 september 2012
#58
Niklaz_86 skrev:
it_mutt skrev:
-Camitz- skrev:
När vi luftade min så hade jag min igång på tomgång sen luftade vi där man "ska" göra det alltså högsta punkten vid dem 2 rören vid torped vägen. Funkade klockrent. Kan ju va att du har luft kvar.. mest troligt. vart ventilera du någonstans? (orkar inte läsa igenom allt igen;) )

En av dessa saker som faktiskt fungerar kanon så som det är tänkt wink smile

Gjorde samma sak.. smile

GÖÖÖÖTTT!

B5's nothing else.

73 Inlägg
30 september 2012
Trådstartare
#59
Halloj alla glada bil ägare!


Vill bara tacka alla här som har hjälpt mig med att fixa audin. Tack för alla tips och ideer hade inte gott utan er hjälp!!

1000 TACK

Ps nu vet jag vilka jag ska snacka med nästa gång nått krånglar med bilen. hoppas det inte kommer göra det tongue

//Niklas


Evildan
1 oktober 2012
#60
it_mutt skrev:
-Camitz- skrev:
När vi luftade min så hade jag min igång på tomgång sen luftade vi där man "ska" göra det alltså högsta punkten vid dem 2 rören vid torped vägen. Funkade klockrent. Kan ju va att du har luft kvar.. mest troligt. vart ventilera du någonstans? (orkar inte läsa igenom allt igen;) )

En av dessa saker som faktiskt fungerar kanon så som det är tänkt wink smile

Det var som faen, visste faktiskt inte att AUDI hade luftningsnipplar även på så "nya" produkter, det var inte dumt alls då det är en så enkel artikel att bygga dit och underlättar så mkt.
"Four rings to rule them all" cool


Sök