Han vill häva köpet!

ekaann
28 september 2012 · 55 Inlägg

Detta är inte helt rätt hemsida för detta men alla ni är ju mer kunniga än några 15åringar.

Det gäller min moppe som jag sålde härom dagen för 7000kr. Han provkörde mopeden och skrev på blockets befintligt skick papper. Nu ringde han upp mig och sa att han inte fick igång mopeden så han lämnade in den på verkstad. Och där konstaterade han att motorn hade skurit och hade möjligtvis gått ner i vevpartiet.
Han vill nu häva köpet eftersom reperationskostnaderna ligger på minimum 5000kr. Samt att mätarställningen var fifflad med. (Jag är helt omedveten om problemet!)

Jag som senast brukat moped för 3 år sedan inte märkt av at motorn skurit! Visst jag har kickat ett x antal gånger för att få igång den men har använt den dagligen då. Jag har alltså blivit lurad av han jag köpte mopeden av och lärt mig leva med problemet. Nu får jag all skiten.

Vad gäller nu? Han har väll undersökningplikt? Han har ju skrivit på befintligt skick! Han provkörde ju den!
Enligt konsumentverket hjälper de endast näringsidkare och inte privatpersoner. Därför gäller köplagen vilket jag inte kommit fram till något rätt svar.

Vissa säger att befintligt skick är ett papper som man friskriver sig ifrån allt som har med den att göra. Och att han kan dra åt helvete.
Vissa säger att man friskriver sig fråm NÄSTAN allt. Om mopeden är i betydligt väsenligt skick än vad de anat.

Hur ska jag gå tillväga?? HJÄLP

Senast redigerat av ekaann (28 september 2012)

SletenmenGO Officiell Däcksparkare
28 september 2012 · 919 Inlägg

Han kan inte häva köpet. Han har godkänt köpet vid syningen. Och rasare den när HAN äger den.. To bad!

Skit i honom och om han trackar dig och hotas, koppla in polisen!

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502
Volvo PV544 B "Weberloket" (1960)
Volvo 242 "Cab" (1980)
ekaann
28 september 2012 · 55 Inlägg

Dixieman skrev:
Han kan inte häva köpet. Han har godkänt köpet vid syningen. Och rasare den när HAN äger den.. To bad!

Skit i honom och om han trackar dig och hotas, koppla in polisen!

Tack för svart!
Visst om jag skiter i honom och han sedan stämmer mig i tingsrätten eller något? Vad ska jag komma med? Jag har ju inga bevis direkt att jag köpt den så...Eller är tingrätt för dyrt? onödigt?

Fler svar stärker min sits!!! Ni som vart i samma situation skriv smile

Andrew91
28 september 2012 · 128 Inlägg

jag kan verkligen inte tänka mig att det skulle gå upp i tingsrätt, både för dyrt och onödigt smile

du kan nog vara lugn! smile

ekaann
28 september 2012 · 55 Inlägg

Vilken lättnad asså. Jag är en helt oskyldig ungdom som har en 40årig pappa på tråden. neutral

Kollat lite på tingrätt och så ska det vara en anmälningskostnad på 450kr. Men vilka kostnade som kommer sen vet jag inte, någon som vet???

Vill vara säker på attt han inte går upp i tingsrätten.hmm

Senast redigerat av ekaann (28 september 2012)

mb_pucken
28 september 2012 · 5 087 Inlägg

det är väl inte ditt fel om han kört så den skurit. gick ju när han prova den och vad som händer efter köpet är inte ditt problem. som om ja skulle köpa en liter mjölk å tappa den på vägen ut. skulle jag få lämna tillbaka den då? nepp...

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
ekaann
28 september 2012 · 55 Inlägg

mb_pucken skrev:
det är väl inte ditt fel om han kört så den skurit. gick ju när han prova den och vad som händer efter köpet är inte ditt problem. som om ja skulle köpa en liter mjölk å tappa den på vägen ut. skulle jag få lämna tillbaka den då? nepp...

Saken är den att han aldrig kört den efter han provkört den vid köpet. Så han har ju inte orsakat problemet, det fanns där när han köpte den.

SletenmenGO Officiell Däcksparkare
28 september 2012 · 919 Inlägg

Varför gjorde han inte det då? Han hade ju sin fulla rätt att göra så ju?

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502
Volvo 242 "Cab" (1980)
Volvo PV544 B "Weberloket" (1960)
Peter_5565
28 september 2012 · 326 Inlägg

Läs igenom den här länken och luta dig tillbaka. Tror inte han har så mycket att komma med.

http://www.konsumentverket.se/Tema_ehandel/Privatkop/

ekaann
28 september 2012 · 55 Inlägg

Dixieman skrev:
Varför gjorde han inte det då? Han hade ju sin fulla rätt att göra så ju?

Han försökte väl köra den när han kom hem. Men fick inte igång den, därför lämnade han in den eftersom han trodde det bara behövdes en service. Men då sa mekanikern vad som var fel.

MagneticNorth Aktad Medlem
28 september 2012 · 301 Inlägg

Hittade detta på lawline tidigare, det var den bästa förklaringen jag kunde hitta. Befintligt skick har tappat sin roll lite, man måste vara mer noga när man skriver ett kontrakt om man ska vara 1000% säker på att man har skyddat sig mot överraskningar.

Min tanke är att man istället ska skriva att det man säljer mycket väl kan ha okända och dolda fel, och att köpare inser och accepterar att ta över risken för de fel som kan komma att visa sig på motor, växellåda, elsystem. (sånt som inte syns och kan kontrolleras med ögonen). Det som syns, ska man också nämna att säljaren har accepterat.

Allt kan avtalas bort mellan privatpersoner, men man måste vara tydlig om vad man avtalar. Förr kunde man vara generell




****

Hej. Det här är en fråga om bilförsäljning. Jag har sålt min bil för en månad sedan och köparen ringde ganska omgående efter att ha köpt bilen av mig. Han sa att bilen var trasig efter att han kört på motorväg. Den visade inga som helst felkoder innan köp och den har använts varje dag innan köpet och fungerat. Nu är bilen inlämnad på en verkstad och han påstår att motorn behöver bytas helt, en kostnad på mer än vad jag sålde bilen för (21000:-). Hur ska jag göra?
Svar


Hej,

Köplagen är tillämplig på din frågeställning. I denna lags 30 § föreskrivs att om en vara (i ditt fall en bil) är felaktig och felet inte beror på köparen, eller någonting på dennes sida, har köparen rätt till att kräva bland annat prisavdrag eller hävning av köpet. Vad som kan anses utgöra ett fel i varan, och som ger köparen rätt till åtgärder, definieras i köplagens 17-19 §§. 19 § rör begagnade varor och är kanske därför mest tillämplig i ditt fall. I denna bestämmelse nämns att även om en vara säljs i ”befintligt skick” (begagnad) är varan att anse som felaktig om den inte stämmer överens med det säljaren utlovat. Den är också att se som felaktig om säljaren undvikit att upplysa om ett väsentligt fel på varan eller om varan är i väsentligt sämre skick än vad köparen, med hänsyn till varans pris, kunnat förutsätta.

Mycket beror således på vad som är avtalat er – säljare och köpare – emellan. Dessutom har det betydelse om köparen låtit bli att undersöka varan före köpet och om han skulle ha upptäckt felet vid en sådan undersökning. Ett fel som hade kunnat upptäckas före köpet får nämligen inte åberopas i efterhand. Av dina uppgifter framstår det dock som att felet varit dolt för både dig och köparen vid köpetillfället. Således hade det förmodligen inte kunnat upptäckas före köpet – om felet ens fanns då.

Det stadgas i köplagens 21 § att frågan om varan är att anse som felaktig ska bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när den övergår i köparens ägo. Säljaren svarar för sådana fel som funnits vid övergången men som visar sig först senare. Kan köparen av bilen således bevisa att felet funnits redan innan han övertog den måste du som säljare stå för felet. Åtgärden som då kan komma ifråga är prisavdrag på bilen (se 37-38 §§ i köplagen). Hävning av köpet (bilen återgår till dig och betalningen återgår till köparen) får endast företas om du som säljare begått ett avtalsbrott som varit av väsentlig betydelse för köparen och som du som säljare känt till – detta kan inte anses vara fallet här, eftersom bilen fungerat väl före köpet.

Kan du således bevisa att felet måste ha uppkommit först senare, när köparen redan övertagit bilen, har köparen inte rätt till några åtgärder. Kanske kan verkstaden kontrollera när felet uppstod. Annars har alltså köparen rätt till prisavdrag och eventuellt också skadestånd för den skada han lidit till följd av felaktigheten på varan.

Köplagen hittas här: https://lagen.nu/1990:931

Orginalkällan: http://lawline.se/answers/14502

ekaann
28 september 2012 · 55 Inlägg

Peter_5565 skrev:
Läs igenom den här länken och luta dig tillbaka. Tror inte han har så mycket att komma med.

http://www.konsumentverket.se/Tema_ehandel/Privatkop/

Jo jag har ju inte gjort något fel. Men de tre punkterna att jag inte sagt vilka fel den hade, men jag har inte märkt av dessa fel!! Mätaren kan jag omöjligt lagt märket till. Att den hade skurit, har jag aldrig trott eftersom man inte brukar kunna få igång den då!

Så de punkterna stämmer ju lite...men jag har ju inte gjort det medvetet. Sen var undersökningsplikten kommer in...verkar jävligt lulligt!

Men har jag rätten på min sida fortfarande?

ErikAxelsson
28 september 2012 · 517 Inlägg

ekaann skrev:

mb_pucken skrev:
det är väl inte ditt fel om han kört så den skurit. gick ju när han prova den och vad som händer efter köpet är inte ditt problem. som om ja skulle köpa en liter mjölk å tappa den på vägen ut. skulle jag få lämna tillbaka den då? nepp...

Saken är den att han aldrig kört den efter han provkört den vid köpet. Så han har ju inte orsakat problemet, det fanns där när han köpte den.

Och vad finns för bevis för att den aldrig körts efter köpet?

Jag tror gubbjäveln varvat ihjäl din blårökare och inte kan stå för det..

ekaann
28 september 2012 · 55 Inlägg

morganevelina skrev:
Hittade detta på lawline tidigare, det var den bästa förklaringen jag kunde hitta. Befintligt skick har tappat sin roll lite, man måste vara mer noga när man skriver ett kontrakt om man ska vara 1000% säker på att man har skyddat sig mot överraskningar.

Min tanke är att man istället ska skriva att det man säljer mycket väl kan ha okända och dolda fel, och att köpare inser och accepterar att ta över risken för de fel som kan komma att visa sig på motor, växellåda, elsystem. (sånt som inte syns och kan kontrolleras med ögonen). Det som syns, ska man också nämna att säljaren har accepterat.

Allt kan avtalas bort mellan privatpersoner, men man måste vara tydlig om vad man avtalar. Förr kunde man vara generell




****

Hej. Det här är en fråga om bilförsäljning. Jag har sålt min bil för en månad sedan och köparen ringde ganska omgående efter att ha köpt bilen av mig. Han sa att bilen var trasig efter att han kört på motorväg. Den visade inga som helst felkoder innan köp och den har använts varje dag innan köpet och fungerat. Nu är bilen inlämnad på en verkstad och han påstår att motorn behöver bytas helt, en kostnad på mer än vad jag sålde bilen för (21000:-). Hur ska jag göra?
Svar


Hej,

Köplagen är tillämplig på din frågeställning. I denna lags 30 § föreskrivs att om en vara (i ditt fall en bil) är felaktig och felet inte beror på köparen, eller någonting på dennes sida, har köparen rätt till att kräva bland annat prisavdrag eller hävning av köpet. Vad som kan anses utgöra ett fel i varan, och som ger köparen rätt till åtgärder, definieras i köplagens 17-19 §§. 19 § rör begagnade varor och är kanske därför mest tillämplig i ditt fall. I denna bestämmelse nämns att även om en vara säljs i ”befintligt skick” (begagnad) är varan att anse som felaktig om den inte stämmer överens med det säljaren utlovat. Den är också att se som felaktig om säljaren undvikit att upplysa om ett väsentligt fel på varan eller om varan är i väsentligt sämre skick än vad köparen, med hänsyn till varans pris, kunnat förutsätta.

Mycket beror således på vad som är avtalat er – säljare och köpare – emellan. Dessutom har det betydelse om köparen låtit bli att undersöka varan före köpet och om han skulle ha upptäckt felet vid en sådan undersökning. Ett fel som hade kunnat upptäckas före köpet får nämligen inte åberopas i efterhand. Av dina uppgifter framstår det dock som att felet varit dolt för både dig och köparen vid köpetillfället. Således hade det förmodligen inte kunnat upptäckas före köpet – om felet ens fanns då.

Det stadgas i köplagens 21 § att frågan om varan är att anse som felaktig ska bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när den övergår i köparens ägo. Säljaren svarar för sådana fel som funnits vid övergången men som visar sig först senare. Kan köparen av bilen således bevisa att felet funnits redan innan han övertog den måste du som säljare stå för felet. Åtgärden som då kan komma ifråga är prisavdrag på bilen (se 37-38 §§ i köplagen). Hävning av köpet (bilen återgår till dig och betalningen återgår till köparen) får endast företas om du som säljare begått ett avtalsbrott som varit av väsentlig betydelse för köparen och som du som säljare känt till – detta kan inte anses vara fallet här, eftersom bilen fungerat väl före köpet.

Kan du således bevisa att felet måste ha uppkommit först senare, när köparen redan övertagit bilen, har köparen inte rätt till några åtgärder. Kanske kan verkstaden kontrollera när felet uppstod. Annars har alltså köparen rätt till prisavdrag och eventuellt också skadestånd för den skada han lidit till följd av felaktigheten på varan.

Köplagen hittas här: https://lagen.nu/1990:931

Orginalkällan: http://lawline.se/answers/14502

Allt känns så lulligt, vad säger du personligen?
Provkörningen är ju ett bevis på att den fungerade...
Man lär sig av sina misstag, köpekontraktet kommer ju vara mer detaljerat.

ekaann
28 september 2012 · 55 Inlägg

ErikAxelsson skrev:

ekaann skrev:

mb_pucken skrev:
det är väl inte ditt fel om han kört så den skurit. gick ju när han prova den och vad som händer efter köpet är inte ditt problem. som om ja skulle köpa en liter mjölk å tappa den på vägen ut. skulle jag få lämna tillbaka den då? nepp...

Saken är den att han aldrig kört den efter han provkört den vid köpet. Så han har ju inte orsakat problemet, det fanns där när han köpte den.

Och vad finns för bevis för att den aldrig körts efter köpet?

Jag tror gubbjäveln varvat ihjäl din blårökare och inte kan stå för det..

Mycket möjligt men vad jag antar så har de bara vridit på bensinkranen och sen kicka den sur och inte fått igång den, hans historia är ju möjlig.  Men vem fan tror att den ska fungera felfritt efter 3års vila.

Constantine
28 september 2012 · 679 Inlägg

Skit i de där, man kan inte häva ett köp om man skrivit under blockets papper.. som någon sa tidigare här uppe, om du köper en liter mjölk på Ica och sedan tappar det utanför dörren så den går sönder, inte fan kan du lämna tillbaka mjölken då.

Attenator
28 september 2012 · 404 Inlägg

Finns inte en chans att detta skulle tas upp i rätten och det är ännu mindre chans att man skulle bli dömd för att ha sålt en moped som fungerade vid provkörningen men enligt nya ägaren hade skurit innan försäljningen.

Det finns en massa idioter där ute som gärna tar chansen att få igen sina pengar även om de själva kört sönder mopeden efter köpet.

BMW 2002 (1972)
ekaann
28 september 2012 · 55 Inlägg

Tack alla! Då känner jag mig lugn än så länge. På måndag ska jag snacka med en kille från Konsumentverket också.

Vad ska jag säga till den här köparen? Bara säga nej rakt av men då kommer han göra en undersökning som kan går i hans rätta...och troligtvis släpper han inte detta utan kommer med andra hjälpmedel :s

kolsvajansson
28 september 2012 · 875 Inlägg

ekaann skrev:
Tack alla! Då känner jag mig lugn än så länge. På måndag ska jag snacka med en kille från Konsumentverket också.

Vad ska jag säga till den här köparen? Bara säga nej rakt av men då kommer han göra en undersökning som kan går i hans rätta...och troligtvis släpper han inte detta utan kommer med andra hjälpmedel :s

Skulle väl säga någonting i stil med att han köpte den och det är hanns skyldighet då att kolla efter brister, så tack och hej!wink

thelaughingmadman
28 september 2012 · 711 Inlägg

Constantine skrev:
Skit i de där, man kan inte häva ett köp om man skrivit under blockets papper.. som någon sa tidigare här uppe, om du köper en liter mjölk på Ica och sedan tappar det utanför dörren så den går sönder, inte fan kan du lämna tillbaka mjölken då.

Om du kommer hem och det visar sig att mjölkpaketet är fyllt med apelsinjuice istället?
Du jämför äpplen och päron, ska du dra en parallell får du se till att den är en relevant.

Och även om det sagts tidigare så säger jag det igen; "befintligt skick" existerar inte.
Däremot är köplagen (som reglerar köp mellan privatpersoner) dispositiv, den kan alltså avtalas bort.

(Om vi pratar om konsumentköplagen, som reglerar köp, där köparen är privatperson och säljaren är ett företag, så går den inte att avtala bort - även om man tecknar garantier hit och dit så gäller alltid konsumentköplagen).

ekaann skrev:
Tack alla! Då känner jag mig lugn än så länge. På måndag ska jag snacka med en kille från Konsumentverket också.

Vad ska jag säga till den här köparen? Bara säga nej rakt av men då kommer han göra en undersökning som kan går i hans rätta...och troligtvis släpper han inte detta utan kommer med andra hjälpmedel :s

Det kommer nog bli en avvägning. 5000kr skulle reparation kosta. Det är ju typ vad en advokat kostar för 2 timmar. Så varför inte bara reparera den och sen köra den, istället för att betala ännu mer och dessutom slösa tid. Nej, det kommer nog lösa sig. Men du sitter knappast helt säkert. Det bör du veta om.

Senast redigerat av thelaughingmadman (28 september 2012)

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang