3228
Sök

Sparar man verkligen pengar med en etanolbil?

That Shit Cray
1 087 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
Hej!

Sparar man egentligen pengar med en etanolbil? Tänkte framför allt på SAAB 9-5 2.0T och 2.3T Biopower.
Läste några siffror om 0.9l/milen sen någon annan som skrev 1.4l/milen.
Idag drar min bil 0.8l/milen, så skulle förbrukningen bara gå upp 0.1l/milen skulle jag väl spara pengar på det antar jag. Men skulle jag öka min förbrukning med 0.6l/milen är jag inte riktigt lika säker.
Bensin hos mig kostar just nu 14.88kr/litern och etanol 10.48kr/litern.
En 2.0T skulle nog behöva ett chip för att anses som "rolig" enligt mig.

Men ni som har etanolbil eller någonsin haft får gärna dela med sig utav sina tankar.
Läste något om att etanol är värdelöst att starta med när det är kallt ute, så kanske köra på bensin under vintertid? Vad blir förbrukningen när man kör på bensin förresten?

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST

2Fast4You
499 Inlägg
28 september 2012
Lär ju inte bli svårstartad om du har motorvärmare i sen dagen innan.

Med lem
475 Inlägg
28 september 2012
Min förbrukning låg på 1,0-1,1 med 98 oktan innan och med etanolen ligger jag på (sommartid) ca 1,2-1,4 beroende på min högerfot och breda 19" med mjukare däck, men på vintertid drar den pyttelite mindre för då kör man på E75
Om det är svårstartat på vintern så laddar du bara i lite extra bensin (80-90% E75 och sen bensin) så skall det inte vara några problem alls, vissa har inga problem alls på vintern heller smile och som Arvidszon säger så startar bilen ypperligt lätt om man använder motorvärmare, min är trögstartad på vintern, men är motorn väl varm så drar den igång direkt

Men skall man göra en snål bil ska man köra försiktigt (duuh) och ha LÄTTA fälgar med energy däck, sen det vanliga att man skall serva och hålla iordning på bilen smile

1 327 Inlägg
28 september 2012
Billigare skatt är det ju annars som så billigare bör det ju bli iaf, men räknar man ut det på 1000-2000 mil per år så lär du ju inte märka några enorma vinster.

Du bör tanka i bensin i tanken med jämna mellanrum för att smörja upp motorn.

24 Inlägg
28 september 2012
vill du åka billigt köp du en w123 300D som är skatte befriad wink sen börja du jobba i skogen så du kan tanka bilen varje gång du åker hem inför helgen wink

besök min sida, och lämna en kommentar vore roligt se vad ni tycker om det. :)

1 171 Inlägg
28 september 2012
Kolla även serviceintervaller när du jämför. Sådant har betydelse för enkonomin.

908 Inlägg
28 september 2012
En kompis kör en ny datchia som kan köras på både bensin o E85.
Den drar ungefär 0.2L mer vid E85 så han tjänar endel på o köra på E85.

Olika vad det är för bil med.
Men jag tror att det lönar sig i vilket fall i slutändan, sen hur stora summor det blir kan jag inte svara på smile

619 Inlägg
29 september 2012
Jag vete fan om jag sparar nåt på min som är E85 konv, drar runt 2liter milen lugn körning nu när det är kallt ute.. Och självklart ska det vara/har varit värsta torkan på 100 år i USA så etanolen blivit ännu dyrare -.-
Senast redigerat av juhaaan (29 september 2012)

508 Inlägg
29 september 2012
Jag köpte min Saab 9-5 2.3t biopower -07 i mars i år och trivs riktigt bra och sparar pengar gör man .

Vid blandad körning så drar den exakt 1.23 och brukar gå upp till 1.4 efter 4 tankar ungefär som att den påminner mig att nu vill jag ha bensin och då brukar jag tänka bensin en full tank och sen får den etanol så är den nere på 1.23 och när jag kör på bensin så drar den runt litern .

Vid en resa i sommars till Öland så drog den exakt 1.03 när man bara åker motorväg.

Jag brukar gasa rätt friskt vilket den gillar för den drar inte mer känns det som utan ligger alltid på 1.23 när man tankar.

Tror inte att man ska köra segt med etanol för det är högoktanigt bränsle och gör mäst nytta vid alert körning..

Sen att servicarna blir dyra vet jag inte om jag håller med om betalade 1089 kr för olja + filter .   Klart nästa service som är huvudservicen den skulle kosta 4300 kr och då byts ju fler saker men vad gör det när man tankar fullt för en 500 :Ing .

Har kört över 1000 mil på 6 månader och jag trivs kanon med min Saab.

Kan rekommendera dig att köpa en Saab 9-5 biopower med 2.3t motorn för det är en trevlig karaktär och drag i smile

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
29 september 2012
Vill du spara pengar, köp en diesel

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

plankan
29 september 2012
Aero T16 skrev:

Eller helt enkelt använda detta :
http://www.redlineoil.se/tillsatser/bra … si-alcohol
Kör själv med det i min OG 900 smile

619 Inlägg
29 september 2012
plankan skrev:
Aero T16 skrev:

Eller helt enkelt använda detta :
http://www.redlineoil.se/tillsatser/bra … si-alcohol
Kör själv med det i min OG 900 smile

Kan man använda det där om man har en bil som är mappad ENDAST för e85?

Sök