Får inte ställa på mitt fordon?

Extrazz En 5a är Livet.
1 oktober 2012 · 2 005 Inlägg

Tja.

Lång historia kort.

Köpte en avställd bil. skruvade lite med den. Försäkkrade den häromveckan och skulle ställa på den nu.  Får dock följande meddelande när jag vill ställa på den.


FÖRSÄKRING SAKNAS I VÄGTRAFIKREGISTRET. KONTAKTA DITT FÖRSÄKRINGSBOLAG. (FELKOD: 1515)

Ringde mitt försäkringbolag som jag både fått papper på att den är försäkrad mm
Något sjukt segt register som måste uppdateras någonstans eller?  Har besiktning nu på torsdag så är tajt om tid.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
ironhead volvoraggare
1 oktober 2012 · 4 776 Inlägg

har du fått ägarbytet då papprerna som säger att du äger bilen

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Extrazz En 5a är Livet.
1 oktober 2012 · 2 005 Inlägg

ironhead skrev:
har du fått ägarbytet då papprerna som säger att du äger bilen

Har haft bilen i snart ett år så det bör jag ha fått även om jag inte hittar de förstunden så beställde Del 1 för att kunna ställa på bilen. Har visserligen fått två st på min andra bil av någon anledning. Kollar jag VV.se mm så står jag som ägare. Hur annars ska jag bla kunna försäkra en bil som jag inte äger? mitt försäkringsbolag hittar ju även att jag står som ägaren.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
ironhead volvoraggare
1 oktober 2012 · 4 776 Inlägg

men då ska det inte va nå krångel me att ställa på den igen

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Extrazz En 5a är Livet.
1 oktober 2012 · 2 005 Inlägg

Men frågan är varför jag inte får ställa på den som sagt? Har försökt med alla sätt som man kan ställa på/av fordon med och får samma fel. Ligger ju någonstans i att de inte har rätt uppgifter i någon register?

Vad jag kan utröna från fd ägare så tror jag de sket i att åka in på en efterkontroll med bilen. Kanske kan ställa till det?

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Expoze
1 oktober 2012 · 2 024 Inlägg

Funkar det inte i morgon så ring transportstyrelsen. Det enda som ska kunna hindra en att ställa på bilen via internet är just om det saknas försäkring.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
1 oktober 2012 · 6 170 Inlägg

Eftersom ditt fordon var avställt när det försäkrades så har du nog bara en såkallad garage-försäkring och det blir något tjall på linjen mellan bolaget och TS när det ska rapporteras in att bilen har försäkring.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Lurken_85
1 oktober 2012 · 832 Inlägg

Är det besiktningstiden du är orolig för så är det inga problem med att besiktiga en avställd bil. Kolla så du riktigt säkert har försäkring innan du ger dig ut efter vägarna bara. Givetvis bara till och från besiktningen.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
Extrazz En 5a är Livet.
2 oktober 2012 · 2 005 Inlägg

Gick inte ställa på den idag häller.  Ringde mitt försäkringsbolag men de kunde inte hjälpa mig idag sa hon. Hon se att jag äger den och att den är försäkrad mm Allt i sin ordning med andra ord. Men vad hon sa så hade systemet hängt sig och hon hade inte rättigheter att göra någon djupdykning i ämnet. Hon bad mig återkomma i morgon mellan kl 8 -17.00 Ajaj.  Skön prick var hon även om försäkringsbolaget har lite problem med informationsflödet.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Expoze
2 oktober 2012 · 2 024 Inlägg

Känns som det hade varit bättre att ringa transportstyrelsen då de antagligen lättare kan säga exakt varför du inte kan ställa på bilen.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Lejban
1 mars 2013 · 2 Inlägg

Stött på exakt detta problem nu, har besiktningtid imorn kl 0900, och kan inte ställa på bilen. Hur löste sig detta för dig?

Mazda RX-7 FD3S "Allin" (1992)
TooS Hjultomte
1 mars 2013 · 1 500 Inlägg

Att köra ett avställt fordon
Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: för färd kortast lämpliga väg till eller från besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter.

Saxxat från transportstyrelsen big_smile

http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fo … av-fordon/
Längst ner på den sidan

Senast redigerat av TooS (1 mars 2013)

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
Janneutanb
1 mars 2013 · 7 272 Inlägg

Jag har både ställt av och på bilar som har saknat försäkringar hmm

Lejban
3 mars 2013 · 2 Inlägg

TooS skrev:
Att köra ett avställt fordon
Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: för färd kortast lämpliga väg till eller från besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter.

Saxxat från transportstyrelsen big_smile

http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fo … av-fordon/
Längst ner på den sidan

Hittade denna infon försent, men åker och bes imorn bitti kl 0700 ist smile

Senast redigerat av Lejban (3 mars 2013)

Mazda RX-7 FD3S "Allin" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang