7024
Sök

Har det kommit nya regler för skattebefriade bilar?

Volvo850-92
1 682 Inlägg
5 oktober 2012
Trådstartare
`Hejsan.

Jag har hört nyss från en random att det är nya regler när det gäller skattebefriade bilar.
Från 1985 och ner så kan dom vara skattebefriade om dom är 30 år.
Men bilar från 1986 och upp kommer aldrig vara skattebefriad.

Stämmer detta?

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
5 oktober 2012
Hittar inget om detta varken på Skatteverket eller på transportstyrelsen.

I call bullshit.

2slow

Evildan
5 oktober 2012
Sådana rykten har förekommit sedan 30års regeln infördes.

Finns inget som påvisar att det skulle vara sant denna gång heller.

SKÅNING
1 215 Inlägg
5 oktober 2012
om inget annat kan man ju hoppas att det blir på bilar efter 1990 som ej kommer bli befriade, dom bilarna kommer ändå knappt bli 30 år

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

675 Inlägg
5 oktober 2012
breesladd skrev:
om inget annat kan man ju hoppas att det blir på bilar efter 1990 som ej kommer bli befriade, dom bilarna kommer ändå knappt bli 30 år

Jag räknar med att Mina bilar lär bli äldre iallafall tongue Ser inga problem med att dom ska stryka med tidigare? smile Kan dock inte svara för andra bilmärken...

SKÅNING
1 215 Inlägg
6 oktober 2012
Linkan_740 skrev:
breesladd skrev:

Jag räknar med att Mina bilar lär bli äldre iallafall tongue Ser inga problem med att dom ska stryka med tidigare? smile Kan dock inte svara för andra bilmärken...

hhhe nä just 940 som du har upplagda här lär nog me klara sig och möjligen kanske 850 me men det är nog fan på håret

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

huh?
10 427 Inlägg
8 oktober 2012
För dessa fordon ska du betala fordonsskatt
Fordonsskatt betalas för skattepliktiga fordon, dvs. de flesta fordon som inte är avställda eller tillfälligt registrerade.

Skatteverket skrev:
Fordonsskatt betalas för:

•personbilar
•lastbilar
•bussar
•motorcyklar
•traktorer
•motorredskap
•släpvagnar
•tunga terrängvagnar

Fordonsskatt betalas inte för:

•påhängsvagnar med en skattevikt över 3 000 kg, om de dras endast av personbilar, lastbilar eller bussar som är dieseldrivna eller av terminaltraktorer
•motorcyklar som enligt vägtrafikregistret är av fordonsår som är 30 år eller äldre
•personbilar, lastbilar och bussar som enligt vägtrafikregistret är av fordonsår som är 30 år eller äldre och som inte används i yrkesmässig trafik
•släpvagnar med en totalvikt på högst 750 kg
•räddningsfordon efter ansökan, blankett Ansökan om befrielse från fordonsskatteplikt för fordon som används vid räddningstjänst, SKV 4975 
•traktorer som hör till skatteklass II
•tillfälligt registrerade fordon
•tunga terrängvagnar som inte används för transport av gods på andra vägar än enskilda
•motorredskap med högsta tjänstevikt 2 000 kg, eftersom dessa är undantagna från skatteplikt.
Om en bil har byggts om till motorredskap eller traktor (s.k EPA- eller A‑traktor) är fordonet skattepliktigt. Detta gäller även om tjänstevikten är högst 2 000 kg eller om traktorn används som en traktor skatteklass II.

Från: http://www.skatteverket.se/privat/skatt … 03864.html
Senast redigerat av steifan (8 oktober 2012)

Sök