4298
Sök

Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och... Visa mer

luftgekühlt für alle
541 347 Visningar
Projektet avslutat 17 augusti 2015
490 Inlägg
10 april 2014
#1121
Rolig och snabb, ALLA gånger att den kommer bli det.
Men som du själv sagt: det är ingen bra konstruktion ifrån 30-talet den där boxern......
Så hållbart, nja.....

Och jag ska vara ärlig, jag kör i blindo pga av okunskap. Går motorn sönder, så är det inte hela världen heller, för då monterar jag bara i nästa motor som ligger på en pall i garaget.

Jag gillar att du gör rätt å riktigt från början, så borde alla projekt vara, synd på tidigare ägare som inte tyckte likadant bara....

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
11 april 2014
Trådstartare
#1122
Så hållbart det kan bli iaf. Sen finns det många förbättringar man kan göra, tex extrasump med större mängd olja, ev externt kyl med termostatstyrd fläkt etc.

Jag skulle tycka det vore jävligt tråkigt med motorras.. typ4 som du har kostar typ dubbelt så mkt i trim som en typ1.

Kan inte göra nåt åt vad tidigare ägare har gjort, kan bara hålla en bra nivå på det jag gör själv, men visst är det tråkigt när man gjort fel istället för rätt när man ändå lägger tid och pengar på att göra något alls.


490 Inlägg
11 april 2014
#1123
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-ca4233b21aebc6ddd2b3a32d17b201b8.jpg

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
11 april 2014
Trådstartare
#1124
Njae.. det finns så många bättre banbilar än folkvagn.. Den gör sig bättre för rakt fram :-)

Denna gillar jag
http://i304.photobucket.com/albums/nn169/56bug/IMG_2330_zps227f7a3e.jpg


prestanda framför utseende
225 Inlägg
11 april 2014
#1125

Det där är en Beetle Funcup bil.... har inget eller väldigt lite med att göra med en bubbla oavsett typ utan är dett rörramsbygge , siluettbil så att säga.

Att trimma typ4 ÄR faktiskt inte länge så jävla dyrt. Finns  86mm chromoly vevar o köpa för 3300 ink frakt , 103mm cylindersatser med JE kolvar för 4800 ... kammar är samma peng som till typ1 ..... det som kostat extra är ju ombyggnation av kylning och vettiga avgas men även de går att få tag på för typ 2500 för avgas och samma sak för kåporna och generatortornet..... klart man KAN bygga typ1 billigare men så jävla mycket dyrare blir det inte längre smile


prestanda framför utseende
225 Inlägg
11 april 2014
#1126
en välpreppad 1303 med rätt motor sätter porscharna på plats på banor där inte topphastighet är nummer ett..... de hänger ju inte ens på Jörns race-splittbuss-ambulans å andra sidan


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
12 april 2014
Trådstartare
#1127
Tja, jo ganska mkt dyrare är det ändå.. men sen finns det ju både billiga och sjukligt dyra delar till båda.. och man ska väl inte snika på allt kanske.. Sen har det säkert som du säger jämnats ut en del.. Dock skulle jag alla gånger bygga oxyboxer om jag hade haft tillgång till maskiner. Det bästa vore ju då att flytta hålbild på topplock istället för i blocket, så man kan köra stort borr.

Hur som helst.. denna helgen lär det inte bli ett skit gjort.. sambon skulle bara jobba ett jourpass lör-sön, men det slutade med att hon jobbade fredag kväll och jobbar sen imorse till imorn kväll.. yaay.. Kom precis hem från en sväng till Leo's lekland med några polare :-)


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
15 april 2014
Trådstartare
#1128
Så, då har man tagit årets första tur :-) Inte helt smärtfritt då det var alldeles för tight mellan däck och skärmkant bak, det skavde i princip hela tiden..

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-fedf38e4f5f6b2deb9daafa54e063b9b.jpg

Som sagt.. om en assa-nyckel fastnar är det lite för lite plats.. Valsade ut kanten lite så nu går det fritt :-)

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-472a671d841215cb73eaaccf50ff2a1c.jpg
Senast redigerat av Peter_Eriksson (15 april 2014)


96 Inlägg
15 april 2014
#1129
Blev ju kanon det där! Stygg!


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
15 april 2014
Trådstartare
#1130
Ja, det blev bra med de röda fälgarna, tack :-)


1 049 Inlägg
15 april 2014
#1131
Härlig folka med lite attityd, fälgarna gör sitt till! Lite rake har du allt kvar.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
15 april 2014
Trådstartare
#1132
Jepp, den ser inte lika "gullig" längre :-) Måste bara få ihop den nya motorn snart.. 1200:an känns olidligt trött..!


10 164 Inlägg
15 april 2014
#1133
Stöddig och frän big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

405 Inlägg
15 april 2014
#1134
fint ! smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
17 april 2014
Trådstartare
#1136
Fick hem ett litet paket idag med cupstag, det sitter mellan stötdämparinfästningar och ramsnokarna till växellådsfästen. Detta stagar upp hela chassit bak och motverkar hjulhopp, som är en växellådsdödare utan motstycke. Fick också köpt en främre "strap" som sitter i ramsnokar och runt lådan och hindrar den från att resa sig ifram vid accelerationer.

Cupstagen, saknas länkleder men köpte utan då jag kan ta hem billigare själv :-) Bilden råkade bli upponer
http://boxerville.se/forum/misc.php?item=24826&download=0


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
25 april 2014
Trådstartare
#1137
Så var det beslutat vilken kamaxel jag ska åka med. Det blir något annat än engle, jpm har jag icke råd med och den som fanns till nedsatt pris var väl stygg för mitt ändamål :-)

Det blir en SLR, Steve Long Racing, XR310 med Slr/parko polished tyska originallyftare.

Spec på kamaxel
lyft 0,392" = 9,95mm (med 1,4:1 blir det 13.93mm lyft).
dur @ 0,05" 268 adv 310
lc 108


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
3 maj 2014
Trådstartare
#1138
Cupstag klara för montering :-) fästes mellan ramben och styvar upp, minskar att det flexar vilket leder till hjulhopp som är rn riktig växellådsdödare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-a601166b3b2ed5e31a8a02a609691ff8.jpg


prestanda framför utseende
225 Inlägg
4 maj 2014
#1139
snajdigt mister. hoppas verkligen att det kommer att hålla för dig hade varit så satans tråkigt om du inte får njuta efter all tid o pengar du lägger ner på din nya motor.

cup-stagen ska ju göra en massiv skillnad på hjulhopp "säger dem" vilka "dem" är vet jag inte men skit samma.... det kommer bli kjempe-flötigt


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
5 maj 2014
Trådstartare
#1140
Cupstagen och den främre kragen är nu monterade.. hade räknat med kanske 1½h, men det tog nästan 5h effektiv arbetstid för att få dem på plats.. ! Det var ett jäkla mek med att ligga under bilen, få dit allt, borra hål för genomgående bultar till kragen.. tror den jag har är avsedd för irs som inte har de triangelformade förstärkningarna på utsidan av ramsnokarna. Men det gör det å andra sidan stadigare med en plåt mellan så det gör ju inget.

Fick lossa hela växellådsbalken för att få dit de nedre fästena till cupstagen.. Fästena skulle nämligen sitta innaför, så jag fick slipa ur hålen för att kunna skjuta balken tillräckligt mkt bakåt. Så jag tippar på att hela arbetet är ca 1000ggr enklare med motorn ur bilen :-)



Sök