Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och fräck sommarbil, något av en sleeper med vass motor under huven utan att det syns för mycket på utsidan. Projektet består av uppfräschning av inredningsdetaljer, motorbygge och en del praktiska lösningar. Jag försöker alltid att göra så mkt jag kan själv, det blir roligast så. Följ gärna med, peppa, tipsa och kritisera! /// Peter
  • 119 Följare
  • 518 245 Visningar
  • Projektet avslutat 17 augusti 2015
VictorP
14 juli 2014 · 341 Inlägg

Ser kalas ut! Skönt att du tar dig tiden att uppdatera oss även om du har semester med fullt schema!

Och hade missat förklaringen om trattarna, men nu är jag med på banan igen! tack och bock för det! wink

BMW 318 e36 cab "Wannabe m3" (1995)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
14 juli 2014 · 3 068 Inlägg

ya man, det är klart man får hålla lite liv i tråden.. Det är så tråkigt när man finner intresse i en projekttråd som bara dör ut innan det är färdigt.. Tack, jag gillade filtret då det är litet och smidigt, hoppas det håller förgasarna rena :-)

Ja, dottern kräver full uppmärksamhet i princip hela tiden då hon är vaken (numera sover hon oftast bara en gång under dagen dessutom), så då blir det inte mkt gjort.

Bara kul att kunna hjälpa till och informera!

Djo
15 juli 2014 · 10 163 Inlägg

Roligt med update smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
vw1303 prestanda framför utseende
15 juli 2014 · 225 Inlägg

Tänk såhär peter. du har en liten knodd. jag har 2st 6 åringar, 4hundar och 6 valpar hemma som kontinuerligt behöver underhållning , mat med mera ...... att jag får något gjort alls överhuvudtaget är ett under !

jag gillar o följa projektet o jag förstår fullt o friskt att det tar dig vad som känns en evig tid !

Volkswagen 1303s "Bad Mongo" (1973)
Volkswagen 1200 "SvartaTyskan" (1971)
Volvo 945 "Avfall" (1997)
robertfab
16 juli 2014 · 490 Inlägg

Sluta gnäll Judas, det finns folk som har det värre än dig...

Du har ett hus en dotter en hund å en flickvän GULD värd, å jobbar minsta möjliga.

Att vi andra få gjort något överhuvudtaget är ett under som  "vw13@3" skriver....
Jag jobbar ca 22-23h om dyngnet 2-3-4 dagar i veckan och gnäller inte....
Älskar verkligen alla grejer du köper till motorn å bubblan, hoppas bara allt håller för dig, för det är ju en byggsatser från 30-talet du trimmar.....

Såg en "polis-Bubbla" idag, uppställd vid infocenter vid "trollväggen" i Norge idag. (Kolla Boxerville på FB för bild)

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
16 juli 2014 · 3 068 Inlägg

Jag har inte gnällt, jag har bara konstaterat att det inte blir så mkt gjort som det var tänkt.

Vadå jobbar minsta möjliga?? Jag jobbar heltid och skulle gärna jobba övertid om det fanns möjlighet.



Om det håller vet man ju aldrig när man bygger för effekt mer än 4x originaleffekten, men det är sånt man får leva med. Ska man göra det ordentligt kommer man inte undan att köpa ordentliga grejer.

Betalade frakten på paket som ska skickas hem precis, vevstakar, remskiva, stötstänger, 1,4:1 sig erson vippor etc. Förhoppningsvis kommer det i början av nästa vecka.

Senast redigerat av Peter_Eriksson (16 juli 2014)

robertfab
18 juli 2014 · 490 Inlägg

Nä, det är sant Peter: motorsport är en matrialsport, den som har mest pengar köper dom dyraste grejerna och kör snabbast.
Enkel matematik...

Men 4ggr org hk? Är inte det typ 120-130hk?
Det låter väldigt lite för alla grejer du köpt å tid du lagt ner på den...

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
18 juli 2014 · 3 068 Inlägg

Det beror på vilken motor man räknar på.. en 1600 som är utgångsmotorn har 50hk, 1200 som sitter i bilen nu har 34hk..

50 x 4 = 200
34 x 6 = 204

Så visst, man kan säga nästan 6 x originaleffekten då, låter bättre?

Klart bättre grejer kostar mer pengar, men det handlar inte bara om delar. Det har lagt åtskilligt fler timmar på att ta fram dem och noggrannare tillverkning. Det handlar även om att bearbeta dem och kombinera på rätt sätt för att få ut effekt och hållbarhet.. (som iofs inte går hand i hand alltid).

Att trimma folkvagn är ju inte direkt "most bang for the bucks", då skulle man överladda en bmw 6:a och plocka ut 4-500hk för runt 10.000:- ( i runda slängar) och dessutom vara ganska trygg med att grejerna håller.

Du svarande inte på vad du menade med "jobbar minsta möjliga", tycker att du låter lite bitter Robert, fast du gnäller ju inte förstås.. det finns ju trots allt de som har det mycket värre..

vw1303 prestanda framför utseende
18 juli 2014 · 225 Inlägg

Näe som sagt. att trimma folkvagn är verkligen inte ekonomiskt försvarbart i min bok men det är så kul så därför gör man det endå.

Jag tror din motor kommer bli skitfräck Peter, oavsett vilken effekt ratio den lämnar, du kommer ha byggt den noggrant som fan och det är gillar jag. Hoppas att du får njuta av den många år (även om jag har en känsla av att fallet inte kommr bli så för varken dig eller mig smile )

Volkswagen 1200 "SvartaTyskan" (1971)
Volkswagen 1303s "Bad Mongo" (1973)
Volvo 945 "Avfall" (1997)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
18 juli 2014 · 3 068 Inlägg

Det behövs ju inte närmelsevis lika mkt effekt i en bubbla som i en bmw för att det ska röra sig riktigt bra.


Har fixat bättre gaspedal idag.. den som satt där var så jävla dålig, sladdrig, hängde sig emellanåt och åkte åt sidan lika mkt som framåt när man gasar.

Gamla gaspedalen, heejdå
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-67155e23bb9ced5baf0830d332e2f675.jpg

Nya gaspedalen :-)
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-3ee2e080b9847ee2e4f015c7e61bfd3f.jpg

In action!

Senast redigerat av Peter_Eriksson (18 juli 2014)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
21 juli 2014 · 3 068 Inlägg

Haft lite strul med att den mekaniska bränslepumpen inte vill få fram soppa till förgasaren.. Rengjort pumpen, testat en annan rengjord pump, bytt pumpstång ett par ggr, testat utan packning, med packning och med dubbel packning.. Funkade fint tills jag skulle köra.. efter ca 5min dör den och går inte att starta.. dvs flottörhuset tomt och ingen mer soppa kommer fram..

gav fan inte det och köpte en elektrisk soppapump från racetema, en sugpump så den kan monteras i motorrummet.. då slipper jag dra ny el för att kunna montera den fram (vilket jag iofs endå måste göra till holley-pumpen).

Har inte hunnit montera den än heller, tvättat och målat husgrunden grå, monterat ner asfula fönsterluckor och målat vitt runt källarfönstren, fint blir det :-D

Kom en liten söt bränsletrycksmätare med posten iaf, alltid nåt
http://boxerville.se/forum/misc.php?item=27038&download=0

vw1303 prestanda framför utseende
23 juli 2014 · 225 Inlägg

ah va skönt . då är ditt problem löst ett tag framöver då?

Volkswagen 1303s "Bad Mongo" (1973)
Volvo 945 "Avfall" (1997)
Volkswagen 1200 "SvartaTyskan" (1971)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
23 juli 2014 · 3 068 Inlägg

Jupp, antingen monterar jag elpumpen eller så testar jag att följa Erkkis råd med att brotcha ur backeliten som pumpstången sitter i.. Det kan vara så att den nyper när motorn blir varm.. Då går den för trögt för att pumpen fjäder/membran ska orka åka ner och suga soppa.

robertfab
27 juli 2014 · 490 Inlägg

Hur gick det med Brotchningen?
Gav det nått?

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
27 juli 2014 · 3 068 Inlägg

Jag plockade bort originalpumpen helt och satte dit ett täcklock istället.. Elpumpen gav soppa, men upptäckte då att det droppade ner i förgasaren (= läckande nålventil). Plockade isär hela förgasaren, rengjorde överallt och bytte nålventil. Monterade tillbaka och testade.. funkade tyvärr inte.. Har inte lambdasonden inkopplad men efter att ha kollat tändstift etc så tror jag att den går alldeles för fett.

Har inte haft tid att göra något mer men jag ska testa att rengöra stiften, har bestyckat ner förgasaren lite och tänkte ställa ventilspel och tändning igen för att se om det hjälper..

Funkar det inte så river jag ur motorn och börjar förbereda för den nya, kommer paket på onsdag.. inte mkt kvar för att bygga färdigt nu.

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
30 juli 2014 · 3 068 Inlägg

Hepp hepp, då har man äntligen fått hem ett paket med lite delar.. Blev lite strul på vägen.. Fick aldrig nåt spårnummer men det stod att paketet var skickat. Anledningen var tydligen att fedex blivit åtalade för att ha haft samarbete med s.k. nätdrogsapotek..! Så de hade skickat med TNT istället och glömt att skicka info till mig.. hmm.. fick iaf numret och att paketet skulle komma (efter typ dubbelt så lång tid som det brukar). Ringde och tog reda på att det skickats ekonomi istället för express.. suck.. skitsamma, sen skulle de ha kvitto på betalning, mailat mig fast till fel adress.. pga detta kom paketet inte med bilen som skulle leverera.. tröttnade och åkte till Landvetter för att hämta det.. där hittar de inte paketet!!! Till slut kom det fram iaf och jag kunde åka hem måttligt irriterad.

Väl hemma rev jag upp tejpen det första jag gjorde :-D
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfa1/v/t1.0-9/10501863_10152205411666636_986828086862979869_n.jpg?oh=884e125e2684449d8f93cd15105cbefb&oe=544E3CBD&__gda__=1413888310_9153d2bd117e67ed15cf8d3dc6ab6462
Paketet innehöll:
JayCee t-shirt
CB performance sand seal remskiva
Innovate LC-2
Sig Erson 1,4:1 vippor
Clevite vevlager (cheva journal)
Manton chromoly stötstänger
Skruvbar stötstång för att mäta lämplig längd
beg CB performance ventilkåpor
DRD racing vevstakar, 4340 chromoly med cheva journaler och arp2000 bultar
JayCee oljesumplock (första blev ju fel storlek)
JayCee an-anslutningar till Weber ida
Verktyg för att dra ur reduceringsventil ur block
Claude buggies klibba

Hade även ordnat barnvakt ett par timmar på em idag så att jag skulle kunna pilla lite med sakerna. Började med att kontrollera stakar, vägde inom 0,5gram lika så det var grejt, lite rengöring på det.

Det hela slutade med att jag la i oljepump, kamplugg etc och monterade dit andra blockhalvan. Detta är inte slutmontering, måste kolla frigång mellan vevstakar och blocket innan dess.
Blev nyfiken på hur det skulle bli, så jag hängde dit min sand seal remskiva (sand seal har en hylsa med packbox man trycker in i blocket, tätar MKT bättre än original slungspår på remskiva.

Hängde dit cylindrar, topplock, insug och förgasare på ena sidan bara för att se lite hur det blir.. ganska maffigt tycker jag själv :-)
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/10525636_10152206014556636_7354929760022778556_n.jpg?oh=297cdfc52d9dc665e9882d45c5659505&oe=54586A69&__gda__=1413630847_d2da1f5dcb332f8c6cb5272c19ae0373

Imorn kommer jag nog få en lucka mitt på dagen för att greja lite till, då ska jag se över Sig Erson vipporna bl.a.

jeppanh0e Man kan göra så, men det är inte rätt
31 juli 2014 · 369 Inlägg

Tuff liten grabb det där :-)

huehue
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
31 juli 2014 · 3 068 Inlägg

Ja, den blir lite stöddig :-) Mer uppdatering kommer idag, ska ner i källaren och greja nu

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
1 augusti 2014 · 3 068 Inlägg

Jobbade lite mer med motorn igår. Det går framåt, men inte utan att det går lite bakåt ibland med..

Jag har ju satt ihop blocket med vev och kamaxel, monterat vevstakar och kolvar för att sen trycka på en cylinder och mäta vändhöjden.. jag hade räknat med att behöva 4,5mm spacers under cylindrarna för att få rätt vändhöjd.. men döm av min förvåning, kolvarna vänder 2mm in i cylindern.. hmm..

Mätte en massa olika grejer för att komma fram till att det inte alls är A-kolvar jag har (39,7mm kolvbultsavstånd) utan B-kolvar (35mm). Detta i sig är jättebra då jag ville ha såna från början.. men kom över detta kit för en spotstyver i tron om att det var ett A-kit.

Detta innebär att jag antingen får svarva av 1mm från cylindrarna för att få 1mm vändhöjd, eller skaffa 5,5" vevstakar istället för 5,4" och sätta 1mm shims under cylindrar.

Troligtvis blir det svarvning som är aktuellt.. måste då tillverka pluggar att hålla cylindrarna i svarven med.. så det blir lite extra arbete. Alternativt göra en plugg så att man kan spänna upp den i fräsen.

1mm för mkt vändhöjd :-(
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/t31.0-8/10496156_10152208211621636_877475247354535624_o.jpg

Senast redigerat av Peter_Eriksson (1 augusti 2014)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
2 augusti 2014 · 3 068 Inlägg

Blev lite mer pill idag, momentdragning av vevstakar eftersom jag ska ha dem kvar, uppmätning av ringgap, alla låg inom rätt toleranser. Monterade kolvar och samtliga cylindrar.

Kunde såklart inte låta bli av provmontera topplock, så åkte ventilkåpor på, kylplåtar och förgasare, hehe

s.k. longblock med cylindrar och topplock, tycker alltid att de ser så sjukt breda ut och inte ska få plats, men den blir 2mm smalare än en originalmotor så det ska inte vara några bekymmer.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-3315e673bf9646853035e2ccbac35df2.jpg

Lite mer provmontering med kylkåpor, fläkthus och förgasare :-)
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-68346eb00b0246e070a8aeae0298c0fb.jpg

an8 - 3/8" för att ansluta oljeledning tillbaka från externa filtret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-0c2d805d26c2f3b38db0784c89b97555.jpg

Nu ska jag bara se till att låna verktyg för att mäta exakt vändhöjd så att jag vet hur mkt som ska tas av från cylindrarna. Efter det kan jag börja montera på riktigt :-D

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang