Fortsatt arbete med motorn ikväll, sambon slutade lite tidigare och vi såg ett avsnitt av "The killing" med Joel Kinnaman, verkar va en helt ok serie. Hur som helst, glömplåtarna hittade fram iaf. Av någon dum anledning hade jag lagt dem i en påse i källaren, inte alls i närheten av de andra kylplåtarna som jag samlat på ett ställe.
Så då var det dags att täta cylindrar med industrisilikon, peta i stötstångsrören med tätningar och momentdra topplocken, kul! Fint med nos dragstänger, brickor och muttrar :-)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-24c07967154f85bb2288b4004a411c22.jpg]()
Upprepade samma moment på andra sidan och vips så har jag ett färdigt longblock :-)
Så nu tänkte jag att det kan ju vara bra att shimsa in veven.. Vilket jag hade tänkt att göra på prov innan jag satte den i blocket, men svänghjulet var hos Micke för borrning av pinnhål och jag var ivrig att få ihop motorn.
Man kan säga att det är TIGHT passform på stiften.. går så trögt att jag nästan inte vågar slita mer med långt skaft.. :-O Så jag funderar på att ta ner blocket på golvet sen och köra mutterknackaren istället (bra idé?). Frågan är bara om man får loss skiten sen.. om man behöver ändra shims samt sätta dit packboxen.. hehe.
Nåväl, det hänger på plats, halvvägs in iaf.
Tänkte att det var dags att göra mindre kritiska saker eftersom jag började bli trött... så testmonterade lite kylplåtar istället.. Liten skarv mellan block och cylinderkåporna, så ska köpa en bit kantlist och trä på. Den bakre plåten har jag fått kapa upp ett hål i pga fullflödeskonverteringen, dock inte lika stort som om jag skulle haft rak 3/8" --> an8, men ett skapligt hål iaf. Sen tar remskivan i plåten lite på högersidan, så där får det slipas.. Givetvis var den redan lackad och klar men det är ju inget jättejobb att göra om.
Hur som helst, så här lämnade jag den ikväll iaf.
Istället för att vrida på motorn så vred jag på kameran :-)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-688e84c58609371d58849c8dfc4c4928.jpg]()