Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och fräck sommarbil, något av en sleeper med vass motor under huven utan att det syns för mycket på utsidan. Projektet består av uppfräschning av inredningsdetaljer, motorbygge och en del praktiska lösningar. Jag försöker alltid att göra så mkt jag kan själv, det blir roligast så. Följ gärna med, peppa, tipsa och kritisera! /// Peter
  • 119 Följare
  • 517 114 Visningar
  • Projektet avslutat 17 augusti 2015
Putteliten
2 augusti 2014 · 9 086 Inlägg

Då går ja ner i min källare där lever ja sällare där har ja min gamla boxermaskin! tongue
Kan tänka mig att du kommer stå å gno på den där så mycket du kan nu när den börjar se komplett ut! wink

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
2 augusti 2014 · 3 068 Inlägg

Hehe, ja jag kommer ju inte strunta i att montera något om jag har tid och möjlighet till det och det är färdigt :-)

Då originalmotorn i bilen krånglar och inte vill gå så funderar jag faktiskt på att riva ur den och förbereda för nya motorn. Det ska dras bränslerör och kopplas in pump etc. motorrummet måste rensas och göras rent, luckor till hjulhusen skall göras och tätas. Ja, det finns nog lite annat med där som måste förberedas.

Djo
2 augusti 2014 · 10 160 Inlägg

Snygg boxer big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
2 augusti 2014 · 3 068 Inlägg

Ja, visst ser de riktigt nice ut utan kylkåporna.. hade det varit möjligt skulle jag köra utan.. men en luftkyld motor är beroende av allt som hjälper till att hålla den "sval".. för varmt blir det ändå såklart. Jag ska testa att köra med original oljekyl samt ett extra tråg som ger 1,5l olja extra.. sen hålla koll på oljetemp för att se om det behövs en exta extern oljekyl med termostatstyrd fläkt.

Twins Twins Bil & Plåt
2 augusti 2014 · 2 577 Inlägg

angåenge vändpunkten, sätt på topplocken, lägg i en bit tjockare lödtenn och mät sedan "squichen" optimalt skall väl ligga runt 0.5-0.8mm, så om du nu har 1mm nu så borde det ju vara väldigt bra med en liten bit marginal smile

Volkswagen Corrado G60 "Irish Green" (1991)
Volkswagen Golf MKII "Pure Red" (1991)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
2 augusti 2014 · 3 068 Inlägg

Det finns ju många sätt att mäta det på, men bäst är att göra det med rätt sorts verktyg för ändamålet, har ett som ajg får låna som finns i Varberg :-)

Just nu är det 2mm och det är på tok för mkt. 1mm är lagom att lägga sig på, under det finns det risk att kolvar slår i ventiler och tändstift.. Jag vet ju iofs inte om jag blir tvungen att notcha kolvarna ändå, men jag tror att det ska gå fritt då topparna inte är planade (än).

Twins Twins Bil & Plåt
2 augusti 2014 · 2 577 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
Det finns ju många sätt att mäta det på, men bäst är att göra det med rätt sorts verktyg för ändamålet, har ett som ajg får låna som finns i Varberg :-)

Just nu är det 2mm och det är på tok för mkt. 1mm är lagom att lägga sig på, under det finns det risk att kolvar slår i ventiler och tändstift.. Jag vet ju iofs inte om jag blir tvungen att notcha kolvarna ändå, men jag tror att det ska gå fritt då topparna inte är planade (än).

hellre göra det ordentligt när du ändå gjort ett ordentligt jobb hittils smile, ahh 1mm är nog aldeles lagom och skall funka bäst, men jag tycker du borde köra fräsen, är mycket jobb men brukar bli bäst så smile

Volkswagen Golf MKII "Pure Red" (1991)
Volkswagen Corrado G60 "Irish Green" (1991)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
2 augusti 2014 · 3 068 Inlägg

Ja, man får ju göra en form av plugg hur man än gör. Till fräsning får man ta en platta med ett hål som cylindern passar i för att den ska stå helt plant, sen kan man ju dubbelkolla med indikatorklocka.. Det sista man vill ha är en sned anliggningsyta mot topplocken.

I svarv kan man sätta den i chucken, men man måste ha en plugg eller kona som håller den i andra änden, annars är det väldigt stor risk att den börjar vobbla och flyger all världens väg.

Visst kan man ha mindre squish, men det medför också vissa risker som sagt.. F1 motorer har så små marginaler att kolvarna slår i topplocket :-P De har ganska korta serviceintervall på sina motorer, min ska främst vara en gatmotor :-)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
6 augusti 2014 · 3 068 Inlägg

Hopp hopp, har snackat med en mekanisk verkstad som säger sig kunna utföra jobbet :-) Ska ta med mig en påse bullar så kanske det blir lite billigare hehe.

Grejade lite med motorblocket igår och fick ett backslag.. skulle momentdra de mindre skruvarna på blocket (m8) och det gick fint, tills jag kom till den sista (såklart), så helt utan förvarning går den jäveln av innan jag kommit till 25nm..! Givetvis var det inte en av dem som är genomgående.. Detta innebär att jag måste dela på blocket igen, vilket jag hade hoppats slippa. Chansade nämligen på att allt skulle gå fritt när jag monterade vev och kam och la dit Curil K2 mellan blockhalvorna.. tji fick man för det. Well well, det är inte mkt att göra åt, bara se glad ut och riva för att sen sätta ihop igen.
Lyckligtvis kunde jag återvinna två pinnskruvar ur ett annat skrotat block.

För att ha något att växla med och ha en backup har jag köpt en 1500 enkelportsmotor. Min 1200 har ju varit helt livlös det senaste, då är det lika bäst att köpa en annan motor, haha

Den motorn var så gott som komplett, men avskruvade topplock och saknade kylplåtar, förgasare, remskiva etc. Dessa har jag fått tag i nu, 1200:an har skruvats ur bilen, nya luckor mot hjulhusen har skruvats dit som ska få en tätningslist. Dessa gör att det är lättare att komma åt förgasarna med motorn i.

1500:an är en renoverad motor, det syns på att det sitter 1mm tjocka stålringar mellan cylindrar och topplock, dessa måste vara kvar om man ska använda original insug (som annars blir för långt), annars hade det ju varit fint att få lite högre kompressionsförhållande.

Nåväl, jag ska inte bli alltför långrandig utan återkommer med uppdatering och kanske några foton om någon vill se det? :-)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
18 augusti 2014 · 3 068 Inlägg

Har grejat lite mer med nya motorn. Fick ju dela blocket igen pga att den undre m8 pinnskruven vid veven gick av när jag drog den.. troligtvis har den varit för hårt dragen innan. Plockade ur 2st ur ett skrotblock och det löste sig smidigt.. fanns gänga kvar för att sätta kontramutter.

Ihop med blocket igen, momentdra allting med 10.9 muttrar, monterat oljepump med gjutet GB-lock och an8 ut till filtret.

Tillverkade även ett verktyg för att kunna mäta vändhöjden på kolvarna. Det visade sig att med den kombination jag har så blir vändhöjden 1,55mm. Det kommer jag att köra med nu, det är inte värt att lämna in till mekanisk verkstad för att få 1-1,2mm vändhöjd.

Drog dit topplock med rätt moment och satte dit vipparmsbryggan (Sig Erson 1,4:1), la i justerbar stötstång och ställde justerskruven ungefär i mitten. Sen var det bara att mäta upp höjd på stängd ventil, fullt lyft (som blev 14,46mm) och dra motorn till halva lyftet för att se geometrin.

Utan shims under vipparmsbryggan blev stötstången för lång i sitt längsta läge, med 2,5mm shims under blev det bättre men inte riktigt rätt geometri. Ska kapa den justerbara lite så att jag kan dra ihop den mer och se hur det blir med geometrin. Det är bara att testa sig fram tills man hittar rätt. Vill att justerskruven skall linjera med stötstången vid halva lyftet, mindre slitage och rätt lyft så.

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-68cffae9e7671af26ebe066f40d81ae3.jpg

Twins Twins Bil & Plåt
19 augusti 2014 · 2 577 Inlägg

gött gött big_smile
Hatar när pinbultar går av  sad, hände när jag skulle byta till extraktor men det var lätt fixat då även jag hade gängor kvar smile

Nu är det massa finlir framför mig antrar jag smile, När blir första uppstasrt tror du ?

Volkswagen Golf MKII "Pure Red" (1991)
Volkswagen Corrado G60 "Irish Green" (1991)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
19 augusti 2014 · 3 068 Inlägg

Japp, drygt.. men skönt när det går lätt att få ur dem. Vet att det är vanligt att pinnskruvarna till avgaset går av i dessa toppar.. har sett många vidriga lagningar av det.. folk som borrat snett bredvid och dragit i en ny skruv etc.

Ja, det är en del finlir kvar.. lämnade in stötstängerna för kapning idag, får den förhoppningsvis på torsdag, han hade ganska mkt att göra. Topplock ska tas av, modellera placeras på kolvarna för att kolla frigång mellan ventiler och kolv.. förhoppningsvis slipper jag notcha kolvar.

Sen är det bara att fortsätta montering, låna en startbänk och köra in kam och lyftare. För att göra det måste jag ta loss alla ventilknaster igen.. eftersom det ska göras med enkla fjädrar på 2000rpm i 15-20min.

Men det kan väl handla om 2-3 veckor för att vara realistisk.

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
20 augusti 2014 · 3 068 Inlägg

Pulade lite med 1500:an som sitter i bilen igår.. Den borde starta utan problem.. men problem med startmotorn gjorde att den inte ville det.. Så jag fick en "ny" startmotor igår.. Problemet kvarstår dock.. den går trögt runt och drar ur batteriet snabbt.. så försökte inte så mkt mer utan konstaterade att felet måste sitta i startmotorns stödlagerbussning.. Är den utsliten så trycks startmotorns axel åt sidan och det är ju inte bra..

Tog väck startmotorn och satte i en urdragare (som egentligen är till reduceringsventiler i blocket men har ungefär samma storlek). Problemet är bara att den satt som as och inte ville komma ut.. Den riktiga avdragaren har mothåll så att man drar ur den.. med denna får man försöka knacka med hammare.. men det gick inte.. la ner verksamheten eftersom det innebär att jag måste ur med motorn för att byta bussningen.. drygt!

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
21 augusti 2014 · 3 068 Inlägg

Har fått ett litet A-jobb utfört av den lokale verkstan. Stötstänger kapade till rätt längd, nu ska jag bara ta ett par gamla lyftare och banka i ändsnuttarna och provmontera dem i motorn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-939e1b883dfa7e6fca84eb13565dbe01.jpg

Ja, jag har svårt att låta bli att fila lite till i insugen.. vill ha konicitet hela vägen ner mot topplock och vidare ner mot ventilen, där minsta diametern (förutom halsringen då) ska vara. Tycker att det börjar se ok ut nu iaf, hehe
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-7d68c8035f9b84af1d8ea11555def81c.jpg

Sand seal-remskiva från CB performance, 6" dvs lite mindre än original men inte så liten som en power pulley. Har frigång för CB's torrsumpspump om man skulle känna för det framöver. Här syns också Gene Berg oljepumplock "old school" gjutet samt AN8 kopplingar till och från filtret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-d66f5adbb49d63158f00006804904048.jpg

Gick sen in på den lokala hobbybutiken och köpte mig lite modellera, ska användas för att kolla frigång mellan kolv och ventiler/tändstift).
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-04283d4bda436ad0c0d2f71ecd7bda06.jpg

Blir nog lite pyssel med detta i eftermiddag/kväll, så håll utkik efter mer uppdatering då :-)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
21 augusti 2014 · 3 068 Inlägg

Hopp, då har jag hunnit göra lite till idag. Dock fick arbetet avbrytas då jag allt i världen inte kan hitta mina glömplåtar nånstans...! Har ju köpt tryckihop-stöttstångsrör i rostfritt, så måste montera glömplåtar innan topplock dras fast.

Men iaf.. Köpte mig en tub loctite industrisilikon, borde vara bra skit att täta cylindrarna med tycker jag.. öppnade och den är nästan luktfri iaf och verkar inte härda på 5 röda som den ättikstinkande röda skiten frål racetema.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-0b1602589d11c6cbc030751774a0cab1.jpg

Hämtade även mina stötstänger idag, han ville gärna ha kontanter eftersom det var så jobbigt att skriva papper, haha
Använda två gamla lyftare och slog i ändpluggarna, dålig bild utan blixt.. men nåt iaf.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-e24da7b0927e4d63ddc800229f416f33.jpg

Så var det dags att använda modelleran nu då när stötstängerna är klara.. Med ganska mkt lyft så hade jag ingen aning om hur nära ventiler (speciellt avgas) skulle va kolvar.. men det var ingen som helst fara, ca 4mm som närmast.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-4f1987e511c00e94f1788f2ed59132cf.jpg

Sen kunde jag inte fortsätta eftersom mina glömplåtar är spårlöst försvunna..! Annars hade jag haft ett färdigt longblock nu.

Skruvar till det
21 augusti 2014 · 1 702 Inlägg

Du har väl glömt plåtarna nånstans haha..... oh no he didnt... oh yes he did!
Skämt åsido det här blir la bra, du är ju så nogrann att denna motorn kommer hålla for ever... Är det såhär pilligt med alla mått för att du prövar dig fram själv till vad gränserna ska dras för hållbarhet eller är det all in däckspinn som gäller?

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
vw1303 prestanda framför utseende
21 augusti 2014 · 225 Inlägg

Motorn kommer funka utmärkt det är jag säker på . men med såhär mycket kraft kommer Peter skicka växellådan till kingdom come på första starten smile han kör sin bubbla som om han stulit den smile

Volkswagen 1200 "SvartaTyskan" (1971)
Volkswagen 1303s "Bad Mongo" (1973)
Volvo 945 "Avfall" (1997)
Skruvar till det
22 augusti 2014 · 1 702 Inlägg

vw1303 skrev:
Motorn kommer funka utmärkt det är jag säker på . men med såhär mycket kraft kommer Peter skicka växellådan till kingdom come på första starten smile han kör sin bubbla som om han stulit den smile

Haha jag har åkt med han när det var orginalmotor i 2013 och det gick ju att komma upp i 110 tillslut med lagom varv hehe.
Vad är lösningen på låda som håller? går det förstärka eller är det harrejössesdyr superlåda som gäller då? Typ nån automathistoria.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
22 augusti 2014 · 3 068 Inlägg

Glömplåtarna vetefan var de tagit vägen.. jag satte dit ett par på 1500:an som jag plockadee ihop men det var gamla som jag hade sen innan, det vet jag eftersom de var skitiga som fan. Får kolla om nån har ett par över :-)

Växellådan ja.. den blir nog kortlivad..

Det finns olika varianter man kan välja.. Jag har sving, dvs pendelaxlar.. och ska man byta till IRS, dvs individuella axlar med drivknutar så måste man bygga om och det är för stort projekt nu.
Man kan även sätta i låda från typ4, ganska stort projekt det med..

Eller så bygger man en förstärkt typ1-låda och det är väl planen.. att låta Hans Landelius eller Mats Herlander göra åt mig.. alternativt köpa en färdig som man ändå skickar till nån av dem för genomgång.. turnkey grejer brukar aldrig vara så bra som de låter..

sista alternativet är ju att köpa en beg starkare låda.. också en stark kandidat.

Man vill ha superdiff, 4,125 eller 3,88 slutväxel. 9kuggar på 1:an istället för 10, chromoly-kilar, svetsade synkringar, etc. etc.. det beror på vilken behandling man vill att den ska hålla för och vad det får kosta..

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
24 augusti 2014 · 3 068 Inlägg

Fortsatt arbete med motorn ikväll, sambon slutade lite tidigare och vi såg ett avsnitt av "The killing" med Joel Kinnaman, verkar va en helt ok serie. Hur som helst, glömplåtarna hittade fram iaf. Av någon dum anledning hade jag lagt dem i en påse i källaren, inte alls i närheten av de andra kylplåtarna som jag samlat på ett ställe.

Så då var det dags att täta cylindrar med industrisilikon, peta i stötstångsrören med tätningar och momentdra topplocken, kul! Fint med nos dragstänger, brickor och muttrar :-)

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-24c07967154f85bb2288b4004a411c22.jpg

Upprepade samma moment på andra sidan och vips så har jag ett färdigt longblock :-)
Så nu tänkte jag att det kan ju vara bra att shimsa in veven.. Vilket jag hade tänkt att göra på prov innan jag satte den i blocket, men svänghjulet var hos Micke för borrning av pinnhål och jag var ivrig att få ihop motorn.

Man kan säga att det är TIGHT passform på stiften.. går så trögt att jag nästan inte vågar slita mer med långt skaft.. :-O Så jag funderar på att ta ner blocket på golvet sen och köra mutterknackaren istället (bra idé?). Frågan är bara om man får loss skiten sen.. om man behöver ändra shims samt sätta dit packboxen.. hehe.

Nåväl, det hänger på plats, halvvägs in iaf.

Tänkte att det var dags att göra mindre kritiska saker eftersom jag började bli trött... så testmonterade lite kylplåtar istället.. Liten skarv mellan block och cylinderkåporna, så ska köpa en bit kantlist och trä på. Den bakre plåten har jag fått kapa upp ett hål i pga fullflödeskonverteringen, dock inte lika stort som om jag skulle haft rak 3/8" --> an8, men ett skapligt hål iaf. Sen tar remskivan i plåten lite på högersidan, så där får det slipas.. Givetvis var den redan lackad och klar men det är ju inget jättejobb att göra om.

Hur som helst, så här lämnade jag den ikväll iaf.
Istället för att vrida på motorn så vred jag på kameran :-)
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-688e84c58609371d58849c8dfc4c4928.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang