Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!
Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och... Visa mer
Tack! Extra kul att höra från en tapetsör! :-D Jag gör det dock ganska enkelt för mig och kör utan kantlist eller avancerad inlägg av annat tygslag. strecken i mitten är bara sömmar igenom vinylen och filten under. Får hoppas att de håller för att sitta i, haha
Du är en riktig multikonstnär :-)
-------------------------------------------------------------------------------- Att jobba på egen hand - gör ont!
Så, nu har jag gjort ryggstödet bak med. Det var inte helt enkelt med pinnarna som skulle sys fast rakt i både över- och nederkant. Bredd och tjocklek ska stämma överallt när det ska ihop sen.. blev bara en lite sprättning iaf :-)
Kommer nog att vänta ett par dagar med att göra stolarna. Det är ganska jobbigt att hålla på, speciellt när man har ett ganska litet bord i vardagsrummet, en dotter och en hund som ska vara överallt samtidigt. Men håll ut, det kommer så småningom :-)
Senast redigerat av Peter_Eriksson (7 september 2014)
Tackar, ja det är första gången jag syr hel klädsel, mindre saker som dörrsidor o så har man gjort innan, men det är ju bara att klippa och klistra typ.. Annars har det varit lugnt på sömnadsfronten.
Känns som att en av de jobbigare delarna är att få på klädsel på ryggstödet, det var jäkligt tight att få av iaf. Gäller att inte göra det varken för litet eller för stort :-)
Tackar, ja det är första gången jag syr hel klädsel, mindre saker som dörrsidor o så har man gjort innan, men det är ju bara att klippa och klistra typ.. Annars har det varit lugnt på sömnadsfronten.
Känns som att en av de jobbigare delarna är att få på klädsel på ryggstödet, det var jäkligt tight att få av iaf. Gäller att inte göra det varken för litet eller för stort :-)
Precis, det gäller att lära känna det rätta strechen;) så man vet hur stora bitarna ska vara innan man syr fast dom..hör av dig om du skulle vilja veta mer....
Tror att jag behöver annan vadd/filt/skumgummi på baksidan för att få det riktigt bra.. Nu sitter det en filt som har mindre stretch än vinylen.. vilket gör att den inte gick att sträcka riktigt helt i sidled. På höjden blev det kanonbra.
Tar gärna emot tips från proffs Hervas :-) Nu blir de ju som det blev, men finns säkert bra saker att veta som kan göra det lite enklare.
Ryggdelen färdig, inte helt nöjd med den heller... men det ser ganska ok ut iaf. Svårast var att sy runt ihop runt hörnen i överdelen.. man syr ju ihop allting ut och in för att sen vränga det och få sömmar på insidan...
Här är den iaf
Sen har jag hunnit en bit på sittdelen med, ska "bara" sy fast sidordelarna som består av tre snedskurna delar och en ståltråd längs nederkanten samt en pinne i bakkant. Tråden tog tyvärr slut, 200m har förbrukats än så länge. Behöver iaf 1rulle till.
Tack! Det är väl inte första gången jag syr, men det är första gången jag gör något sånt här. Återstår att se hur det blir med sittdelen.. Måste handla mer tråd :-)
Tack! Det är väl inte första gången jag syr, men det är första gången jag gör något sånt här. Återstår att se hur det blir med sittdelen.. Måste handla mer tråd :-)
Alla har vi väl sytt något men en inredning är ju lite annorlunda
Det var personalen på tygskroten som tog fram tråd.. står Gütermann 100% polyester.. bra eller dåligt, ingen aning men verkar stark iaf :-)
Djo skrev:
Jo, det är ju det.. speciellt när man inte har de riktiga måtten utan mallar efter originalbitarna som suttit in sig och dragit sig lite pga att det suttits i stolarna. Man vet inte om biten SKA vara böjd eller om det är till följd av användning.
Kom precis hem med två rullar tråd till iaf, har ett par timmar nu så tänkte fortsätta :-)
Så, nu är passagerarstolen äntligen färdig. Fyfan.. funderar allvarligt på att köpa ett bucket seat till förarplatsen.. Minst nöjd är jag med ryggstödet.. ångrar att jag inte gjorde sömmarna hela vägen upp, det blev ett fult veck mitt på.. men sydde efter hur det var på originalen... så det blev så.. Kan la göra bara ett nytt ryggstöd iofs.. om man nu orkar :-P
Det var personalen på tygskroten som tog fram tråd.. står Gütermann 100% polyester.. bra eller dåligt, ingen aning men verkar stark iaf :-)
Djo skrev:
Jo, det är ju det.. speciellt när man inte har de riktiga måtten utan mallar efter originalbitarna som suttit in sig och dragit sig lite pga att det suttits i stolarna. Man vet inte om biten SKA vara böjd eller om det är till följd av användning.
Kom precis hem med två rullar tråd till iaf, har ett par timmar nu så tänkte fortsätta :-)
Ja, det är bra men vad jag tänkte på vilken tjocklek är det? Är det 50?
Så, nu är passagerarstolen äntligen färdig. Fyfan.. funderar allvarligt på att köpa ett bucket seat till förarplatsen.. Minst nöjd är jag med ryggstödet.. ångrar att jag inte gjorde sömmarna hela vägen upp, det blev ett fult veck mitt på.. men sydde efter hur det var på originalen... så det blev så.. Kan la göra bara ett nytt ryggstöd iofs.. om man nu orkar :-P
Inte så lätt när du syr sådant för första gången, sen är galon väldigt avslöjande och man ser alla fel väldigt lätt...tycker att du har jobbat bra Om du vill ha tips så kontakta mig.
Tjocklek på tråden vet jag inte... det enda jag fick fram var rekommenderad nål 70-100. Gütermann M782 heter tråden ser jag nu iaf.
Tack, jo jag har märkt att galonen är väldigt avslöjande, den veckar sig gärna om man inte följer böjar exakt. Den veckar sig lätt om det drar lite för mkt åt ett håll. Det ska jag göra, tips är alltid välkommet :-)