Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och fräck sommarbil, något av en sleeper med vass motor under huven utan att det syns för mycket på utsidan. Projektet består av uppfräschning av inredningsdetaljer, motorbygge och en del praktiska lösningar. Jag försöker alltid att göra så mkt jag kan själv, det blir roligast så. Följ gärna med, peppa, tipsa och kritisera! /// Peter
  • 119 Följare
  • 514 987 Visningar
  • Projektet avslutat 17 augusti 2015
Niknar
19 september 2014 · 198 Inlägg

Najs spis. Ska bli roligt att få höra hur mycket den ger i hk. Har du någon gissning?

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
19 september 2014 · 3 068 Inlägg

Tackar! :-)

Säger 150+hk så lär jag inte bli besviken. Topparna flödar för mer, men kompressionsförhållandet är lite lägre än jag hade planerat från början.. Men det var antingen lämna iväg dem för att plana eller få ihop motorn nu.. Sen har jag ju hela vintern på mig att uppgradera, hehe

Putteliten
20 september 2014 · 9 079 Inlägg

Hörde något idag som ja först trodde var en motorcykel, när det väl kom förbi mig så var det en riktigt arg orange bubbla. Lät förjävla gött den faktiskt! Måste suttit webrar eller liknande i den.

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
20 september 2014 · 3 068 Inlägg

Hehe, jaså cool :-) förgasare är ju det vanligast och då webrar, ev dellorto, eller empi's weberkopior då. Ljudet från en boxer 4:a är jäkligt speciellt.

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
22 september 2014 · 3 068 Inlägg

Slänger in spec på motorn, den finns på bilens sida, men det är ju inte alla som går in där.
Budget har jag inte räknat på, en del saker är köpta nya, andra begagnade.. Mkt är köpt från Usa, men även dalhems, custom speedparts, etc.

Motorvolym 2074cc
AS41 block, dubbelreducerat fullflödeskonverterat
Ny smidd 4340 vevaxel med 78mm slag, cheva journaler
DRD racing 4340 I-profil vevstakar 5,4" cheva journaler
Ny cylindersats 92mm Cima/Mahle
CB 044 topplock med 42mm insugsventil och 37,5mm avgasventil
Portade av mig, flödade av PPR-Micke
Steve Long racing kamaxel XR310
Steve Long racing lyftare
Sig Erson 1,4:1 vippställ (kan komma att bytas ut)
Cb performance Chromoly stötstänger
Schadek 30mm pump, Gene Berg lock med utgång (Blir nog byte till ett JayCee som jag fick idag)
Extern filterhållare med oljetemp och fullflödesfilter
Extra oljesump 1,5liter
JayCee oljesumplock med magnetplatta och O-ring
renoverade kylplåtar
Dubbla weber IDA 48
Deano Dynosaur korta insug
Större radietrattar
JayCee rostfria gasarmar
Länkage: ej bestämt
K&N luftfilter /Jaycee trattfilter
Holley blå bränslepump
Bränslesystem i aluminiumrör och An8 fram till regulator, an6 från regulator till förgasare
MSD 6AL tändsystem
Magnaspark billet fördelare med magnettrigger
Magnaspark 8,5mm tändkablar
30hk doghouse-kåpa för oljekyl och plats för dubbla förgasare
vevhusventilation från block och ventilkåpor till gemensamt kärl
JayCee bränslepumpsblockering med an8 vevhusvent
Tigsvetsad och balanserad fläkt
6" CB performance remskiva med packbox
12v startmotor internlagrad
1,5/8" merged extraktorsystem, hemmabyggd 2" dämpare med rostfritt slutrör
Innovate MTX-L bredbandslambda med mätare
urethanbussningar till växellådsfästen
Extra fäste under lådan
Shortshift växelspak, har 3 olika :-)
200mm svänghjul, 8-stiftat
Kennedy steg II tryckplatta med armar
supergrip lamell, kanske byter till daiken super eller kushlock

Tror inte det var nåt mer, hehe

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
27 september 2014 · 3 068 Inlägg

Då var länkagefrågan löst, vann ett Gene Berg förgasarlänkage på ebay igår kväll :-)

Bra skit
http://boxerville.se/forum/misc.php?item=28771&download=0

vw1303 prestanda framför utseende
27 september 2014 · 225 Inlägg

gött ja då var den saken biff

Volkswagen 1303s "Bad Mongo" (1973)
Volkswagen 1200 "SvartaTyskan" (1971)
Volvo 945 "Avfall" (1997)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
27 september 2014 · 3 068 Inlägg

Ja, det är lite som när ida 48:orna köptes, behöver man inte fundera på det mer :-)

Var på verktygsboden i Borås idag och köpte 8l kendall 20w50 och lite annat småskit. Måste ha hem ett par oljefilter och tändstift. Sen är det nog bara att hysta i skiten i bilen och testa, hehe

vw1303 prestanda framför utseende
28 september 2014 · 225 Inlägg

jävlar va kul smile ja jag har lite o dona med innan jag kan försöka göra det men det kommer smile

Volvo 945 "Avfall" (1997)
Volkswagen 1303s "Bad Mongo" (1973)
Volkswagen 1200 "SvartaTyskan" (1971)
Djo
28 september 2014 · 10 157 Inlägg

Blir fin fint det här smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
28 september 2014 · 3 068 Inlägg

Tackar

Beställt nytt urtrampningslager, starkare pinnar som håller det och lite kylplåtskruvar då de tagit slut eller är för dåliga (De har en tendens att fastna och gå sönder när man drar loss dem, värmepistol hjälper).

Annars är det inte nåt direkt som behövs.. jo en 1/8" plugg till filterhållaren, där jag hade tempgivaren innan, den sitter numera i oljetråget.

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
5 oktober 2014 · 3 068 Inlägg

Tog en roadtrip till Gränna idag för att möta upp en snubbe att byta fälgar med. Nu har jag äntligen en uppsättning med vad jag tycker är bland de absolut snyggaste fälgarna till bubbla med 5/205 bultmönster :-)

Stannade givetvis också för att köpa med mig lite polkagrisar
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-8d93d552a9054d0f2442a46156d67d6d.jpg

BTR wheels, 4x15" och 6,5x15"
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-a391e06eea789f27ccda7306d18c4281.jpg

VictorP
5 oktober 2014 · 341 Inlägg

Riktigt snygga! smile

BMW 318 e36 cab "Wannabe m3" (1995)
Cortina1
5 oktober 2014 · 1 026 Inlägg

Håller med dej angående fälgarna. Kommer sitta fint!

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
5 oktober 2014 · 3 068 Inlägg

Jofan, jag är grymt nöjd! ska bli kul att se hur de ser ut på bilen :-)

Här är ett exempel på en annan bubbla med BTR på.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-Y8KTKYA4.jpg

Larschan
6 oktober 2014 · 519 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
Tog en roadtrip till Gränna idag för att möta upp en snubbe att byta fälgar med. Nu har jag äntligen en uppsättning med vad jag tycker är bland de absolut snyggaste fälgarna till bubbla med 5/205 bultmönster :-)

Stannade givetvis också för att köpa med mig lite polkagrisar
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-8d93d552a9054d0f2442a46156d67d6d.jpg

BTR wheels, 4x15" och 6,5x15"
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-a391e06eea789f27ccda7306d18c4281.jpg

Menar du byta, som att bli av med? annars skulle jag vilja köpa dina fälgar!!!

Djo
6 oktober 2014 · 10 157 Inlägg

Grymt snygga big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
6 oktober 2014 · 3 068 Inlägg

Larschan, jag bytte bort plåtfälgarna tyvärr.. men breddning är ju inte så dyrt att fixa om du har ett par fälgar att utgå ifrån. Wall smide i Varberg gjorde mina, väldigt proffsigt breddade.

Djo, japp jag är väldigt nöjd :-)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
7 oktober 2014 · 3 068 Inlägg

Så, då var samtliga fälgar tvättade och vaxade, nu väntar bara däckmontering innan de sitter på bilen :-)

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-b89847828613dd2d0185bf6afe401977.jpg

Fick hem ett litet paket idag också med adapters mellan oljefilterhållaren (3/4") och an8, lite nylonomspunnen an8 slang samt en 1/8" plugg.

Monterade dit filterhållaren med an-adapters och plugg och kopplade in slangarna.
Sen värmde jag upp oljan lite och slog i 4liter i motorn, drog runt ett par varv, inte så långt ifrån andra strecket men det går nog i lite till sen när pump, oljekanaler och filter är fyllda.

Måste kolla om nån i närheten har möjlighet att smälta fast några an8 till vevhusventilationen också, så blir det fint där med.. avskyr numera slangklämmor, både fult och opraktiskt :-)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang