2642
Sök

Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och... Visa mer

luftgekühlt für alle
544 777 Visningar
Projektet avslutat 17 augusti 2015
204 Inlägg
19 september 2014
#1281
Najs spis. Ska bli roligt att få höra hur mycket den ger i hk. Har du någon gissning?

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
19 september 2014
Trådstartare
#1282
Tackar! :-)

Säger 150+hk så lär jag inte bli besviken. Topparna flödar för mer, men kompressionsförhållandet är lite lägre än jag hade planerat från början.. Men det var antingen lämna iväg dem för att plana eller få ihop motorn nu.. Sen har jag ju hela vintern på mig att uppgradera, hehe


9 146 Inlägg
20 september 2014
#1283
Hörde något idag som ja först trodde var en motorcykel, när det väl kom förbi mig så var det en riktigt arg orange bubbla. Lät förjävla gött den faktiskt! Måste suttit webrar eller liknande i den.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
20 september 2014
Trådstartare
#1284
Hehe, jaså cool :-) förgasare är ju det vanligast och då webrar, ev dellorto, eller empi's weberkopior då. Ljudet från en boxer 4:a är jäkligt speciellt.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
22 september 2014
Trådstartare
#1285
Slänger in spec på motorn, den finns på bilens sida, men det är ju inte alla som går in där.
Budget har jag inte räknat på, en del saker är köpta nya, andra begagnade.. Mkt är köpt från Usa, men även dalhems, custom speedparts, etc.

Motorvolym 2074cc
AS41 block, dubbelreducerat fullflödeskonverterat
Ny smidd 4340 vevaxel med 78mm slag, cheva journaler
DRD racing 4340 I-profil vevstakar 5,4" cheva journaler
Ny cylindersats 92mm Cima/Mahle
CB 044 topplock med 42mm insugsventil och 37,5mm avgasventil
Portade av mig, flödade av PPR-Micke
Steve Long racing kamaxel XR310
Steve Long racing lyftare
Sig Erson 1,4:1 vippställ (kan komma att bytas ut)
Cb performance Chromoly stötstänger
Schadek 30mm pump, Gene Berg lock med utgång (Blir nog byte till ett JayCee som jag fick idag)
Extern filterhållare med oljetemp och fullflödesfilter
Extra oljesump 1,5liter
JayCee oljesumplock med magnetplatta och O-ring
renoverade kylplåtar
Dubbla weber IDA 48
Deano Dynosaur korta insug
Större radietrattar
JayCee rostfria gasarmar
Länkage: ej bestämt
K&N luftfilter /Jaycee trattfilter
Holley blå bränslepump
Bränslesystem i aluminiumrör och An8 fram till regulator, an6 från regulator till förgasare
MSD 6AL tändsystem
Magnaspark billet fördelare med magnettrigger
Magnaspark 8,5mm tändkablar
30hk doghouse-kåpa för oljekyl och plats för dubbla förgasare
vevhusventilation från block och ventilkåpor till gemensamt kärl
JayCee bränslepumpsblockering med an8 vevhusvent
Tigsvetsad och balanserad fläkt
6" CB performance remskiva med packbox
12v startmotor internlagrad
1,5/8" merged extraktorsystem, hemmabyggd 2" dämpare med rostfritt slutrör
Innovate MTX-L bredbandslambda med mätare
urethanbussningar till växellådsfästen
Extra fäste under lådan
Shortshift växelspak, har 3 olika :-)
200mm svänghjul, 8-stiftat
Kennedy steg II tryckplatta med armar
supergrip lamell, kanske byter till daiken super eller kushlock

Tror inte det var nåt mer, hehe


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
27 september 2014
Trådstartare
#1286
Då var länkagefrågan löst, vann ett Gene Berg förgasarlänkage på ebay igår kväll :-)

Bra skit
http://boxerville.se/forum/misc.php?item=28771&download=0


prestanda framför utseende
225 Inlägg
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
27 september 2014
Trådstartare
#1288
Ja, det är lite som när ida 48:orna köptes, behöver man inte fundera på det mer :-)

Var på verktygsboden i Borås idag och köpte 8l kendall 20w50 och lite annat småskit. Måste ha hem ett par oljefilter och tändstift. Sen är det nog bara att hysta i skiten i bilen och testa, hehe


prestanda framför utseende
225 Inlägg
28 september 2014
#1289
jävlar va kul smile ja jag har lite o dona med innan jag kan försöka göra det men det kommer smile


10 164 Inlägg
28 september 2014
#1290
Blir fin fint det här smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
28 september 2014
Trådstartare
#1291
Tackar

Beställt nytt urtrampningslager, starkare pinnar som håller det och lite kylplåtskruvar då de tagit slut eller är för dåliga (De har en tendens att fastna och gå sönder när man drar loss dem, värmepistol hjälper).

Annars är det inte nåt direkt som behövs.. jo en 1/8" plugg till filterhållaren, där jag hade tempgivaren innan, den sitter numera i oljetråget.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
5 oktober 2014
Trådstartare
#1292
Tog en roadtrip till Gränna idag för att möta upp en snubbe att byta fälgar med. Nu har jag äntligen en uppsättning med vad jag tycker är bland de absolut snyggaste fälgarna till bubbla med 5/205 bultmönster :-)

Stannade givetvis också för att köpa med mig lite polkagrisar
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-8d93d552a9054d0f2442a46156d67d6d.jpg

BTR wheels, 4x15" och 6,5x15"
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-a391e06eea789f27ccda7306d18c4281.jpg


341 Inlägg
5 oktober 2014
#1293
Riktigt snygga! smile


1 026 Inlägg
5 oktober 2014
#1294
Håller med dej angående fälgarna. Kommer sitta fint!


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
5 oktober 2014
Trådstartare
#1296
Jofan, jag är grymt nöjd! ska bli kul att se hur de ser ut på bilen :-)

Här är ett exempel på en annan bubbla med BTR på.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-Y8KTKYA4.jpg


519 Inlägg
6 oktober 2014
#1297
Peter_Eriksson skrev:
Tog en roadtrip till Gränna idag för att möta upp en snubbe att byta fälgar med. Nu har jag äntligen en uppsättning med vad jag tycker är bland de absolut snyggaste fälgarna till bubbla med 5/205 bultmönster :-)

Stannade givetvis också för att köpa med mig lite polkagrisar
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-8d93d552a9054d0f2442a46156d67d6d.jpg

BTR wheels, 4x15" och 6,5x15"
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-a391e06eea789f27ccda7306d18c4281.jpg

Menar du byta, som att bli av med? annars skulle jag vilja köpa dina fälgar!!!


10 164 Inlägg
6 oktober 2014
#1298
Grymt snygga big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
6 oktober 2014
Trådstartare
#1299
Larschan, jag bytte bort plåtfälgarna tyvärr.. men breddning är ju inte så dyrt att fixa om du har ett par fälgar att utgå ifrån. Wall smide i Varberg gjorde mina, väldigt proffsigt breddade.

Djo, japp jag är väldigt nöjd :-)


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
7 oktober 2014
Trådstartare
#1300
Så, då var samtliga fälgar tvättade och vaxade, nu väntar bara däckmontering innan de sitter på bilen :-)

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-b89847828613dd2d0185bf6afe401977.jpg

Fick hem ett litet paket idag också med adapters mellan oljefilterhållaren (3/4") och an8, lite nylonomspunnen an8 slang samt en 1/8" plugg.

Monterade dit filterhållaren med an-adapters och plugg och kopplade in slangarna.
Sen värmde jag upp oljan lite och slog i 4liter i motorn, drog runt ett par varv, inte så långt ifrån andra strecket men det går nog i lite till sen när pump, oljekanaler och filter är fyllda.

Måste kolla om nån i närheten har möjlighet att smälta fast några an8 till vevhusventilationen också, så blir det fint där med.. avskyr numera slangklämmor, både fult och opraktiskt :-)



Sök