Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!
Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och... Visa mer
Ja, när det är aluminium utan lack så får man göra det för att de ska hålla sig fräscha. Blir ju trist om de skulle bli helt ärgade.. Sen blir de bra mkt lättare att tvätta också om man vaxat.
Lite mera småpyssel idag. Kopplar ihop de olika slangarna till vevhusventilationen, en från oljepåfyllningen och en där original bränslepump sitter. Ska även gå vevhus ventilation från ventilkåporna, sen går alla ihop i en gemensam burk som ska sitta på torpedväggen till höger om motorn.
Oljefilterhållaren
Vevhusventilationen. Det får bli med slangklämma mot oljepåfyllningen just nu, tills jag kommit fram till vad jag ska ha för oljepåfyllningsrör alt svetsat dit en an-koppling istället för nippeln.
Var på dynoday hos JPM i lördags, såg mkt fram emot det och kul att träffa massa folk. Blev dock lite besviken då det bara var två bilar uppe på bromsrullarna... Dock inga resultat att skämmas över, den förste.. taksänkt plastkaross (alt väldigt dåligt spacklad) och såg inte så mkt ut för världen.. smiskade upp 250hk :-D Därefter kom en väldigt fräsch gul taxilackad bubbla med 200hk :-)
Well well.. men igår tänkte jag att jag skulle följa upp ett tips jag fick i veckan, om en gammal bubbla som stod på en öde gård.. var säger jag givetvis inte i dagsläget, hehe.. men jag åkte iaf, väl framme kikade jag först runt lite, verkade vara helt öde.. Hittade skjulet den skulle stå i.. och vad ser man?
Det taket känns igen :-)
Gick runt huset och hittade ett fönster där man kunde se lite mer :-D Mitt öga skådar en bubbla -65 eller -66.
Inte så gammal som jag hade hoppats på, men det är ju alltid kul att hitta en bubbla. Har kontaktat ägaren och väntar på att hon skall återkomma. Förhoppningsvis kan man få komma in och titta närmare på den. Vet från tipsaren att den har gamla regskyltar och har då troligtvis stått minst 40 år :-P Spännande!
Nä, tråkigt nog fick jag inte det.. Kvinnan som ägde huset och ladan visste ju som sagt inte ens att den stod där... Det visade sig att det är grannen som brukar titta till huset som äger bubblan.. och han skulle givetvis inte sälja den.. utan den ska renoveras.. Min uppfattning är också att han/de tror att den är värd en förmögenhet.. jag bad henne säga att han kunde ringa mig iaf.. men det har han inte gjort.. Så.. det blir nog inget med den..
Annars har det inte hänt mkt med min bubbla heller.. köpt lite smågrejer, fick bl.a. tag i nya rutlister runtom som ska dit.. tyvärr callook, dvs utan spår för kromlist.. men såna köper jag sen när det är dags att lacka om bilen. Hittade inga prisvärda nu.
Har sen rivit båda förgasarna helt, bytt ena spjällaxeln då den var lite böjd. Nya tätade lager etc. Den ena är färdig och den andra på god väg. Måste skaffa en m7x1 mutter till ena gasreglaget då den är spårlöst försvunnen.
Känner att jag inte har någon brådska nu när det är november och säsongen slut.. Har några alternativ. 1. ta den till motorbroms lös och köra in, bestycka 2. vänta til våren med uppstart 3. sätta i den, starta upp och provköra, sen ta ur den igen
typ.. men ska fokusera lite på att byta bruksbil nu tänkte jag.. Så återkommer väl så fort det händer nåt här :-)
Har nu bestämt att motorn skall startas upp i år. Då vet jag hur den går sen och ser om jag ska göra om något. Tex skulle jag vilja plana topparna lite för högre kompressionsförhållande, då är det inte fel om topparna satt sig lite innan man gör det. Sen vet man aldrig om något strular, vore ju trist om man upptäcker det först i vår.
Monterade av mina däck för ett tag sen då det blev byte tilll BTR-fälgar, såg då att framdäcken var ganska dåliga.. så det blev nya, 145/65 nankang as-1.
Sen fick jag hem tätade lager och spjällskruv till förgasarna för ett tag sen.. De sitter nu på plats :-) (Har ett set extra om någon är intresserad).
Sen klickade jag hem ett gäng vippbrytare också, hade tänkt ha en till bränslepumpen men ett set om 5st var prisvärt så det blev så (kan även tänka mig att skiljas från ett par st).
Så nu är det "bara" att plocka ihop det sista och kånka ut motorn till bilen för uppstart och inkörning av kamaxel/lyftare. Förhoppningsvis innan snön kommer, hehe
Ja, det är väl smartast att göra så.. så vet man att det funkar till våren sen så man bara kan ut o åka.
145:or fram ja, ser dumt ut att ha bredare på 4" fälg :-) Bak blir det däremot 225/60.. i värsta fall får jag skaffa nya 215/65 om det blir för tight.. beror lite på et på de nya fälgarna.
Ska se om man kan få lite gjort nu i helgen.. Ska nog höja motivationen lite med en checklista.
[_] Montera däck [_] Koppla el till bränslepump [_] Kontrollera bränslesystem [_] Bygga klart vevhusventilation [_] Lyfta i motorn [_] Kolla efter oljetryck och ev läckage [_] Starta och köra in motorn [_] Provtur
Haha, ja.. ofta gör jag så att jag skriver på ett ställe och kopierar in på övriga forum.. kan kännas tråkigt, men samtidigt känns det ju fånigt att skriva samma uppdatering två gånger... dock kan det skilja sig pga andras kommentarer och frågeställningar, så lika bra att läsa på båda ställen ;-) Tack ska du ha! Mycket av den motor kan ju komma att bli tillsalu framöver.. lika bra att säga det nu man kommer aldrig nöja sig med effekt, haha
Blev en tidig julklapp till mig själv och bubblan :-) Nu slipper jag sy färdigt förarstolen hehe.
Två nya fräsiga stolar, köpta på ebay från Tyskland.
Kommer sitta fint med mina svarta dörrsidor och baksätet som redan är omklätt med svart vinyl. Måste dock snickra ihop nåt underrede, varav ett iaf behöver möjliggöra fällning av sätet framåt för att få tillgång till baksätet. Så om någon har ett par underreden till typ1-stolar vill jag gärna köpa, så slipper jag förstöra de originalstolar jag har.
Kommer bli porrigt värre, snart är det till att montera röd porrbelysning i kupén! SWEET!
Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!