Avsnitt: Lägger undan slipen lite och tar fram PDR verktygen.
Idag så slipade jag de lilla spackel som jag hade lagt sist gång och bestämde mig nu för att högersidan får vara klar nu.
Så gick över till vänster sidan där det tyvärr har slagit sig i plåten, troligtvis när jag har kört över svetsarna med lamellskivan på vinkel Harry (se bild 1).
Bild 1
Så tog fram mina PDR (Paintless Dent Repair) verktyg. Började med de man limmar dit med smältlim och sen slår ut bucklan med en glidhammare (se bild 2). Men den gick bet, fick ut den lite grann men inte så mycket. Tog då fram stängerna (man trycker ut plåten med böjda stänger). Ja då kom den ut lite mer, men inte så att jag blev belåten. Tror det kan ha med att jag ej har någon varmluftspistol för att värma plåten innan jag trycker ut den. Men på bild 3 som tyvärr blev dålig fokus på, så kan man se lite grann för bättring jämfört med bild 1.
Bild 2
Bild 3
När jag bestämde mig för att det var dags för hemfärd så började jag plocka ihop och vänta på att smältlimpistolen skulle svalna så tog jag tillfälle i akt och fick monterat upp en tavla med en plansch från Saab på väggen. Så man får något fint att titta på. hehe
De var allt för denna gången!
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Förvånad över att du inte hade en plansch uppe redan. Man må ju ha motivation, hehe.
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mack skrev: Förvånad över att du inte hade en plansch uppe redan. Man må ju ha motivation, hehe.
Haha hade svårt för att bestämma mig vilken plansch som skulle upp. Har lite många.. haha Men man måste ju ha lite fint i garaget också och som du säger motivations kickare.
limpa97 skrev: Vafan är det min bil i bakgrunden?
Tror jag inte det är, eller rättare sagt jag vet att det inte är din. hehe
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Mack skrev: Förvånad över att du inte hade en plansch uppe redan. Man må ju ha motivation, hehe.
Haha hade svårt för att bestämma mig vilken plansch som skulle upp. Har lite många.. haha Men man måste ju ha lite fint i garaget också och som du säger motivations kickare.
limpa97 skrev: Vafan är det min bil i bakgrunden?
Tror jag inte det är, eller rättare sagt jag vet att det inte är din. hehe
Nej det hoppas jag ju inte ;P är det din eller är det nån annan som äger den? Såg ju fin ut iaf Och det kommer din också att bli när den är klar
Bra jobb du gör, kommer bli bättre än när den var ny Ett tips, ifall du inte redan gör så. Du kyler säkert med tryckluft när du svetsar. Gör samma när du slipar ner svetsarna. Slipa nån centimeter åt gången och kyl med tryckluft. Det kan bli rejält varmt när Harry är framme.
JohnWayne skrev: Bra jobb du gör, kommer bli bättre än när den var ny Ett tips, ifall du inte redan gör så. Du kyler säkert med tryckluft när du svetsar. Gör samma när du slipar ner svetsarna. Slipa nån centimeter åt gången och kyl med tryckluft. Det kan bli rejält varmt när Harry är framme.
God fortsättning!
Det var där jag gjorde bort mig med vinkelharry och lamellplatta. Blev för varmt. Men man lär ju sig av sina misstag sägs det.
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
JohnWayne skrev: Bra jobb du gör, kommer bli bättre än när den var ny Ett tips, ifall du inte redan gör så. Du kyler säkert med tryckluft när du svetsar. Gör samma när du slipar ner svetsarna. Slipa nån centimeter åt gången och kyl med tryckluft. Det kan bli rejält varmt när Harry är framme.
God fortsättning!
Det var där jag gjorde bort mig med vinkelharry och lamellplatta. Blev för varmt. Men man lär ju sig av sina misstag sägs det.
Det gör man, och den som aldrig gjort nåt misstag har aldrig heller gjort nånting
Då har man varit och fixat lite med bilen igen. Var och köpte slipband till bandfilen så man kunde köra med den lite på lite svetsar som man ej hade kommit åt med vinkelslipen. Blev bra dock så var man så lost igår att man inte kom ihåg att ta en efter bild på arbetet man gjort. Dock så blev det en före bild. De svetsarna med gul linje blev bearbetade lite.
Tanken var att jag skulle ha fortsatt med plåtriktningen med mina PDR verktyg men den värmepistolen jag behövde var spårlöst borta så får fixa en ny är ju inga direkta pengar hehe. Då valde jag att montera fjäderbenet vänster fram. Känns gött när man monterar dit saker som är helt nytt. Nya skruv till topplagringarna och styrspindelhuset. Dock så saknar jag muttrar till skruven till styrspindelhuset/stötdämparen.
Nya friska skruv till topplagringen.
Skyddslock för mutter och stötdämparkolv.
Sen så blev som sagt styrspindelhus med tillbehör återmonterat med nya muttrar till kulleden och nya skruv som sagt som håller ihop styrspindelhuset och fjäderbenet. Dessa skruv fick sig lite Chesterton fett för att inte ingå i en förening med styrspindelhuset i framtiden.
Det var allt för denna gången.
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Ja denna gången så blir det en uppdatering från förra veckan och denna veckans besökt i garaget.
Förra gången så riktade jag lite så jag inte behöver lägga på en helburk med spackel på ett ställa. Räcker med en halv burk istället.
Gjorde som så att jag filmade när jag körde med mina PDR verktyg. Men nu är det som så att mitt grafikkort i datorn är sedan Hedenhös tid och vill inte längre vara med, så blev ingen film redigerad. Utan blev att beställa hem ett nytt grafikkort istället. Fick iaf ett kort på det resultatet som jag nöjde mig med.
Sen så blev det även lagt lite karosserikit på de svetsskarvar jag kunde komma åt. Och där jag hade glömt ( i hjulhuset).
Idag så tog jag och gjorde ett sista försök att få 100% rent expansionskärl på jobbet men blir inte bättre än det som blev. Så när jag hade avbrutit mitt försök så torkade jag kärlet och fyllde i texten med röd motorlack. Och det blir iiiingen skillnad alls på det tvättade kärlet och det som sitter i nu..
Sen tog jag fram thinner burken och tvättade rent bakskärmen där jag skulle spackla. Hann med att lägga och slipa ett lager och lägga ett nytt lager med spackel. Sen tog jag även och lackade i hjulhuset där jag hade lagt karosserikit och sen la jag body på bakre sparklådan.
Ja det var allt för denna gången!
Hej svejs grus och gnejs!
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Blir bra , en god vän till mig köpte en ny 9000 aero 96 ,han har kvar den än i nyskick,trevliga bilar o både åka o köra. Du kan prova med maskindiskmedel i expansionskärlet häll i låt stå ett par dar,eller oxalsyra brukar bättra på utseendet lite
Donvito skrev: Blir bra , en god vän till mig köpte en ny 9000 aero 96 ,han har kvar den än i nyskick,trevliga bilar o både åka o köra. Du kan prova med maskindiskmedel i expansionskärlet häll i låt stå ett par dar,eller oxalsyra brukar bättra på utseendet lite
//Johan
Tack för tipset. Har redan haft maskindiskmedel, kristalkattsand, nafta avfettning och kört den i ultraljud tvätten. Hehe.
Den blir inte bättre än vad den är nu. Bästa är ju att köpa en ny. Men försöker hålla nere kostnaderna lite.
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Gällande expansionskärlet så såg jag någon på STCS forum som använt sand och vatten och skakat runt det i kärlet och på så sätt fått bort avlagringarna
Bwonka skrev: Gällande expansionskärlet så såg jag någon på STCS forum som använt sand och vatten och skakat runt det i kärlet och på så sätt fått bort avlagringarna
EDIT: Sorry, läste nu att du redan testat sand
Ja jag har en gång kört med grus som man grisar med på vintern med bra resultat.
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY