Problem med hydralisk handbroms som överfyller behållare! Såhär löser du problemet

DalleRacing
7 oktober 2012 · 1 738 Inlägg

Info:

Hydralisk handbroms med separat vätskebehållare
Kl racings fördelningsventil för hydralisk handbroms inkoppling

Luftade hela mitt bromssystem idag även den hydraliska handbromsen, allt var tätt o systemet är rensat från luft! Skönt som fan tyckte jag och tog mig sedan en städrunda och efter en stund kollade jag in i bilen då de var FULLT med olja bakom förarstolen som pissat ut från min separata behållare jag har till handbromsen. Torkade rent och fyllde sedan på till nivå igen i både handbroms behållaren och orginal behållare till fotbromssystemet! Inget med de tänkte jag o städa vidare, vart orolig att det pissat utanför igen så tog mig en titt i bilen och samma sak hänt igen :S Torkade rent, tog ur olja från handbroms behållaren så de vart i nivå o fyllde återigen på i pedalbroms behållaren som nästan var tom! MEN denna gång smält limmade jag igen det lilla luft hålet som finns på handbroms behållarens lock och tro fan att de var felet! Inget mer pissande från de hålet  Pedalbroms behålaren har också ett litet lufthål men de rörde jag inte eftersom systemet hade de original! På nått sätt vart det ett slags vacum i systemet som tryckte all olja i pedalbehållaren till handbroms behållaren o fyllde den överfull! Så i mitt fall funkade inte att ha 2 avluftnings hål i 2 behållare om fler får samma problem så vet ni att det måste täppas igen

Senast redigerat av DalleRacing (7 oktober 2012)

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
KHRacing
7 oktober 2012 ·

Dock har du gjort fel... det funkar inte i längden med separat behållare & till o med Sellholm som tillvekar KLRacing-backventilen (KLRacing köper den från Sellholm) rekommenderar starkt att man kör som jag påpekat i många trådar hittills,  med en icke trycksatt 10-12mm slang från huvudcylinderns behållare ner till ingången på handbromsen :-) Som extra bonus så kommer denna texten, Jag har själv testat exakt som du har det nu efter din medefikation, o det funkar ej för var gång du drar i handbromsen så trycks det upp en minimal mängd bromsvätska i den separata behållaren & tills slut så "sprängs" locket på denna loss.

Du ser aldrig en racing/rally/driftbil med separat behållare.
(dock har jag själv rekommenderat separat behållare tidigare då mitt fungerade -
tills det vart överfullt & sipprade ur vätska)

Min skiss som jag förtydligat från den jag själv fick från Sellholm.
http://forumbilder.se/thumbs/aa720121155111e8e.jpg

fördelningsventilens montering:
http://forumbilder.se/thumbs/93720121154058e36.jpg

Här ser du hur min matarslang framifrån vätskebehållaren till handbromscylinder sitter:
http://forumbilder.se/thumbs/39920121114274647.jpg

Här ser du "lite" hur slangen sitter i väggen på vätskebehållaren. (så långt ner det går)
http://forumbilder.se/thumbs/9792012111616d31a.jpg

söklista på Hydraulisk handbroms på garaget !
http://www.garaget.org/forum/search.php … =240484302

Senast redigerat av KHRacing (7 oktober 2012)

DalleRacing
8 oktober 2012 · 1 738 Inlägg

Hur kan de komma upp olja till den behållaren då? Det är när jag inte rycker i handbromsen som den fyller upp i behållaren !

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
henke_99 Offroad Racing
8 oktober 2012 · 3 122 Inlägg

Vätskors egen förmåga att vilja röra sig neråt orsakar detta problem... Sätter du din nya behållare på EXAKT samma höjd som originalbehållaren så försvinner problemet. Det går inte att ha två behållare i samma system monterade på olika höjd, all vätska kommer alltid vilja röra sig till längsta punkten.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
DalleRacing
8 oktober 2012 · 1 738 Inlägg

Ofan visst löste jag problemet men de håller som sagt inte i längden :p får bli att dra en ledning till då wink

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Richardloord
3 juni 2013 · 111 Inlägg

har behållare på min e36a. bygger om till vintern tänkte jag . men än så länge på dessa 6 månader har det inte förflyttats nån vätska så att behållaren är full. Men det kanske smyger sig på smile Hur får du det tätt vid huvudbromscylinderns behållare?

Bmw turbo.
BMW 325 T "DRFT" (1993)
KHRacing
4 juni 2013 ·

Loordan skrev:
har behållare på min e36a. bygger om till vintern tänkte jag . men än så länge på dessa 6 månader har det inte förflyttats nån vätska så att behållaren är full. Men det kanske smyger sig på smile Hur får du det tätt vid huvudbromscylinderns behållare?

Väldigt försiktigt big_smile

Se först till så att din behållare inte kommer spricka av att du borrar/spänner en bult/mutter genom plasten
efter du borrat, Jag testade på en extra behållare jag hade liggandes, för plasten rätas ju ut/sträcks när
du spänner fast kopplingen i den - sen borrade jag & monterade en sk:Legris-koppling i 12mm genom hålet, monterade egengjorda gummipackningar med stort svep (ej o-ring) & fyllde behållaren till över kopplingens kant med bromsvätska & lät det stå i 2-3 dagar för att se om det hände något/läckte kanske ! men det var lugnt så den åkte i bilen efter det, nu har den stått i 5månader utan att läcka en enda droppe iaf.

en sådan här satte jag i väggen på bromsvätskebehållaren alltså:

http://forumbilder.se/CEI72/koppling.jpg

& sen en "fallande" slang hela väger ner till handbromsens bakre ingång,
har dock en skottgenomföring i torpedväggen okså.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang