Vad ska man ha för första bil??

TeamSML
9 oktober 2012 · 365 Inlägg

Tjenare!

är 16 år o fyller 17 snart o tänkt att jag snart ska köpa förstabil som jag kan små styla lite o övningsköra med den tills jag är 18, har kollar rätt mycket på volvo s70 både 2,5t o T5 men vet inte riktigt än.. den ända framhjulsbilen jag vill ha isånnfall typ! eller någon nissan 200sx? hade ju också varit kul med bakhjulsdrift! Några förslag? smile

MVH Erik

Burn i varje hörn är fett rätt! :D
Steelnecks Rice Racer
9 oktober 2012 · 117 Inlägg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/75/PL_fiat_126p.jpg

Senast redigerat av Eddmx101 (9 oktober 2012)

Sr20det
511hk
rösta och kommentera :)
http://www.garaget.org/?car=296535
pontiacen
9 oktober 2012 · 1 080 Inlägg

http://images.businessweek.com/ss/07/08/0824_uglycars/image/intro.jpg

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
offfroad Män med stil kör dieselbil
9 oktober 2012 · 595 Inlägg

alltså det sägs att TA DET LUGNT MED FÖRSTABILEN ..

då du är ovan förare och inte kan trafikreglerna så hävdar alla att
du SKA ha
en klen, liten, tråkig, långsam, ful, sleten, framhjulsdriven, låda

annars kommer du att:
få slatt och sätta den i ett träd och dö..,

( det är så föräldrarna ser på saken typ...)

men  tänk noga efter hur stor bil du behöver?
kombi är nog ingen ide .., sedan kan bli för stor ( om du inte har 50000000 kompisar som vill ha skjuss hela tiden)

den stora frågan fram eller bakhjulsdriven...
framhjulsdrivet sägs vara säkrare och bättre ( då alla biltillverkare gör så nu för tiden ), men ingenting slår en bakhjulsdriven bil med lite krut under huven, när det kommer till buskörning..
med detta sagt så tänk efter:
kommer du att busköra under övningskörning?
kommer du att busköra efter du har fått körkortet ( med tanke på prövotiden så blir du av med den på 2 sekunder om du buskör..)
och bakhjulsdrivna bilar brukar vara rätt dyra ( inte 740 osv , men vem vill ha en sådan?!)

sedan som ungdom så finns det 3 kategorier man kan göra med bilen:'
styla = DYYYYRT och drar till sig uppmärksamhet ( INTE bra , som nybörjare kanske )
trimma = dyyyyrt och ja du kan använda det i ca 6-8 sec sedan är det olagligt och du blir av med kortet... ( besiktnign gillar inte det )
sist men inte minst LJUD , det är typ enda kategorin som är värt att satsa på man kan spela hur jä**** högt man vill "utan" större problem ( ja spelar du så att hela stan hör kl 3 på morgonen så, ja då är det ditt problem)

och sedan kommer jo försäkring , skattning och reparationskostnader på bilar som 200sx.... ( inte billiga i drift kan jag säga.. till och med min slöa bwm 525, DYR SOM F** i drift,,)
annars din budget ?

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a
Newport
9 oktober 2012 · 100 Inlägg

Du kan ju göra som jag och köpa en Chrysler Newport som första bil, billigt och bra roll

CarpeDiem German Engineering
9 oktober 2012 · 9 081 Inlägg

Mitt förslag är Golf MK3 GTi smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Steelnecks Rice Racer
9 oktober 2012 · 117 Inlägg

http://3.bp.blogspot.com/-4vei0btYJ48/Tc-Ne-4_uNI/AAAAAAAAAKI/ciyjc83fzvA/s1600/IMG_2211.JPG

bra billig bil, soppa snål. lite rost å laga bara, du kan få köpa den för en hundring

Senast redigerat av Eddmx101 (9 oktober 2012)

Sr20det
511hk
rösta och kommentera :)
http://www.garaget.org/?car=296535
IceEyes Varningar: För många..
9 oktober 2012 · 2 552 Inlägg

Vilken budget rör det sig om?

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Emppu_R Mästarsexamen i slägghantering
10 oktober 2012 · 181 Inlägg

Ja om du vill ha bakhjulsdrift så köp fast en bmw e34 520, bra bilar, lätta att kontrollera ifall det råkar släppa till med baken och dessutom så är de fina big_smile (pris är ju billigt också) Samt inte allt för mycket powwah i en sån!

Senast redigerat av Emppu_R (10 oktober 2012)

Bilar utan turbo suger..
Neos34 Garaget vän, igen.
10 oktober 2012 · 5 687 Inlägg

Nissan Sunny -90 (Min).
Billig att äga och i drift + försäkring.

För 200:- kör du minst 32 mil. (0,46L/mil) enligt senaste ut räkning Blandad körning.
Skatten: 1200:-/år
Okey det är en light version, men den har extra pulver unter huven. Ordinarie 75hk, jag har 90Hk.
Halvförsäkring: Betalar via HGF & Moderna försäkringar 100:-/mån.

Mvh. Neos34, från Mölndal/Bifrost
H4ST That Shit Cray
10 oktober 2012 · 1 087 Inlägg

Ska du ha framhjulsdrift rekomenderar jag utan tvekan småbil.
Ford Fiesta ST150, Mini Cooper, Mitsubishi Colt CZT, Golf GTI

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST
Tynnerstroem
10 oktober 2012 · 345 Inlägg

Något sånt här.
http://static.cargurus.com/images/site/2008/04/11/10/19/pic-2962.jpeg
Visst, V8:an och automaten drar ~1.5 liter per mil. Men ganska billig försäkring, skamligt billiga reservdelar, bättre värme och lättare att skruva med än en Volvo. Plus att dom startar på vintern. Världens lättaste bil att köra. Vettigare förstabil är svårt att hitta. smile

Senast redigerat av Tynnerstroem (10 oktober 2012)

-Bazz3r- Team Breehäng
10 oktober 2012 · 1 623 Inlägg

Bmw e30/e36 eller någon Mercedes C-klass skulle jag säga om du vill ha bakhjulsdrivet smile Nu har jag ingen erfarenhet av varken e30n eller e36an, men Mercan jag har är iaf inte så dyr att äga och går ganska snålt om man "kör som folk" smile

R1 3
└┼┤
2 4
FjonkeeN93 Volkswagen <3
10 oktober 2012 · 1 132 Inlägg

mercedes 190e 2.0 eller vw golf mk2 gti 8v tongue

Allmänt körd i huvudet
Volkswagen Golf mk2 CL "JuNGe - evighetsprojekt" (1987)
Lexus IS250 "Executive" (2007)
Noart Cykelhatande yrkeschaufför.
10 oktober 2012 · 241 Inlägg

Golf, för fan!

matteeee Ingen himmel är så blå som min
10 oktober 2012 · 2 972 Inlägg

Min Scirocco säger jag, du behöver inte kombi/stor bil på många år om du inte råkar göra nån gravid alltför snart smile Lika framhjulsdriven som S70 men f-n så mycket roligare!! Kanske lite dyr, men äh? Pengar är ju bara siffror på ett papper/en skärm nuförtiden ändå smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
TeamSML
10 oktober 2012 · 365 Inlägg
Burn i varje hörn är fett rätt! :D
TeamSML
10 oktober 2012 · 365 Inlägg

beror ju på hur duktig man är att köra.. 100000:- när jag är 18 :p

offfroad skrev:
alltså det sägs att TA DET LUGNT MED FÖRSTABILEN ..

då du är ovan förare och inte kan trafikreglerna så hävdar alla att
du SKA ha
en klen, liten, tråkig, långsam, ful, sleten, framhjulsdriven, låda

annars kommer du att:
få slatt och sätta den i ett träd och dö..,

( det är så föräldrarna ser på saken typ...)

men  tänk noga efter hur stor bil du behöver?
kombi är nog ingen ide .., sedan kan bli för stor ( om du inte har 50000000 kompisar som vill ha skjuss hela tiden)

den stora frågan fram eller bakhjulsdriven...
framhjulsdrivet sägs vara säkrare och bättre ( då alla biltillverkare gör så nu för tiden ), men ingenting slår en bakhjulsdriven bil med lite krut under huven, när det kommer till buskörning..
med detta sagt så tänk efter:
kommer du att busköra under övningskörning?
kommer du att busköra efter du har fått körkortet ( med tanke på prövotiden så blir du av med den på 2 sekunder om du buskör..)
och bakhjulsdrivna bilar brukar vara rätt dyra ( inte 740 osv , men vem vill ha en sådan?!)

sedan som ungdom så finns det 3 kategorier man kan göra med bilen:'
styla = DYYYYRT och drar till sig uppmärksamhet ( INTE bra , som nybörjare kanske )
trimma = dyyyyrt och ja du kan använda det i ca 6-8 sec sedan är det olagligt och du blir av med kortet... ( besiktnign gillar inte det )
sist men inte minst LJUD , det är typ enda kategorin som är värt att satsa på man kan spela hur jä**** högt man vill "utan" större problem ( ja spelar du så att hela stan hör kl 3 på morgonen så, ja då är det ditt problem)

och sedan kommer jo försäkring , skattning och reparationskostnader på bilar som 200sx.... ( inte billiga i drift kan jag säga.. till och med min slöa bwm 525, DYR SOM F** i drift,,)
annars din budget ?

Burn i varje hörn är fett rätt! :D
TeamSML
10 oktober 2012 · 365 Inlägg

matteeee skrev:
Min Scirocco säger jag, du behöver inte kombi/stor bil på många år om du inte råkar göra nån gravid alltför snart smile Lika framhjulsdriven som S70 men f-n så mycket roligare!! Kanske lite dyr, men äh? Pengar är ju bara siffror på ett papper/en skärm nuförtiden ändå smile

haha ja! smile

Burn i varje hörn är fett rätt! :D
Navkapsel
10 oktober 2012 · 4 637 Inlägg

matteeee skrev:
Min Scirocco säger jag, du behöver inte kombi/stor bil på många år om du inte råkar göra nån gravid alltför snart smile Lika framhjulsdriven som S70 men f-n så mycket roligare!! Kanske lite dyr, men äh? Pengar är ju bara siffror på ett papper/en skärm nuförtiden ändå smile

Lite kul detdär med barn. I övriga världen får man åka runt i en snygg sedan trots barn i familjen men i Sverige är det lag? på kombi sedan slutet av 90-talet...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang