Volvo 855 T-5R Helrenovering

Helrenovering av Volvos kultikon från det glada 90-talet! Tanken är att lossa varenda lite pinal på bilen och förfina till nyskick eller bättre än nyskick. Bilen hängs upp i vagga där underredet kommer genomgå en totalrenovering i form av blästring, rostlagning, rostskydd och lackering. Delar kommer att blästras och lackeras, skruvar kommer syradoppas och eloxeras/förzinkas. Häng med och se förvandlingen från ladufynd till en bil som likaväl kunna stått hos Volvohandlaren nyss!
  • 694 Följare
  • 557 603 Visningar
  • Uppdaterades senast 25 augusti 2018
Naslund93
21 december 2014 · 297 Inlägg

Ser grymt ut! Följer

-Johansson
22 december 2014 · 45 Inlägg

Såna här projekt värmer ju gött o följa! Äntligen någon som tar hand om dom gamla istället för att bara köra sönder o jävlas, grymt jobb hittills och jag betvivlar starkt att det blir sämre framöver. Keep it up!! big_smile

Senast redigerat av -Johansson (26 december 2014)

Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
25 december 2014 · 2 100 Inlägg

Naslund93 skrev:
Ser grymt ut! Följer

Tackar smile

-Johansson skrev:
Såna här projekt värmen ju gött o följa! Äntligen någon som tar hand om dom gamla istället för att bara köra sönder o jävlas, grymt jobb hittills ochans jag betvivlar starkt att det blir sämre framöver. Keep it up!! big_smile

Tack tack! smile

Tja!
HyundaiN
25 januari 2015 · 3 Inlägg

Har läst igenom hela tråden och det går nog inte att vara mer noggrann än vad du är!
Keep upp the good work! big_smile
Ska bli kul att följa denna renoveringen igenom, fast den hållt på ett tag!!big_smile

Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
25 januari 2015 · 2 100 Inlägg

BMW_BEAST skrev:
Har läst igenom hela tråden och det går nog inte att vara mer noggrann än vad du är!
Keep upp the good work! big_smile
Ska bli kul att följa denna renoveringen igenom, fast den hållt på ett tag!!big_smile

Tack!

Ja så fort bilen är lackerad blir det ju återmontering och då hoppas jag kunna bjuda på lite mer bilder.

Kan ju passa på och ge en liten lägesuppdatering för er som är intresserade smile

Har fått offert på lacken. Jobbar som attan nu för att skrapa ihop det som behövs. Letade även efter en ny R-front då min gamla var sprucken och allmänt dassig. Och det visade sig att dom utgått ur Volvo sortiment (panik)!!

Lyckligtvis skakades en ny fram via en köpesannons några timmar senare. Fick bli en roadtrip ner till Jönköping för nån helg sen för att hämta den. Köpte även en ny stötfångare bak. Denna fanns dock hos Volvo fortfarande smile

Tja!
Kyten
11 mars 2015 · 4 Inlägg

Jag är lika imponerad som alla andra som följt denna tråd.
Står det verkligen helt still i projektet?
Tänkte att det måste kännas lite annorlunda att vara sååå flitig som du varit och nu är det så lugnt.
Eller händer det småsaker ute i kulisserna?😊
Bl.a. Denna projekttråd har gjort att man har fått så stort guling begär så det har gått till att jag känner att jag måste skaffa en gul kombi.
Får byta min -97 R mot en guling.
Keep on the god work!
Hälsningar från Luleå

Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
12 mars 2015 · 2 100 Inlägg

Kyten skrev:
Jag är lika imponerad som alla andra som följt denna tråd.
Står det verkligen helt still i projektet?
Tänkte att det måste kännas lite annorlunda att vara sååå flitig som du varit och nu är det så lugnt.
Eller händer det småsaker ute i kulisserna?😊
Bl.a. Denna projekttråd har gjort att man har fått så stort guling begär så det har gått till att jag känner att jag måste skaffa en gul kombi.
Får byta min -97 R mot en guling.
Keep on the god work!
Hälsningar från Luleå

Hoppsan!

Medlem sen 2006 och ditt första inlägg blir i min tråd. Vilken ära wink Nej det är fakta faktiskt. Bilen har bara stått och samlat damm. Har sagt till lackeraren iaf nu att jag vill ha bilen gjord. Vi har haft lite disskussioner fram och tillbaka ang priset. Men nu ser det ut som om det blir av.

Ja det är bara att inhandla en! Mycket trevliga bilar. Satsa på en svensksåld, manuell och sedan. Dom tycks stå sig bäst i värde smile

Jag uppdaterar så fort det händer något!

Mvh

Tja!
Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
7 april 2015 · 2 100 Inlägg

Bilen lämnades till lackeraren idag!

Ska bli härligt att äntligen få lite färg på den smile

Tja!
volvoqq Lastbilsmekaniker
7 april 2015 · 5 127 Inlägg

Dennis_999 skrev:
Bilen lämnades till lackeraren idag!

Ska bli härligt att äntligen få lite färg på den smile

Ja äntligen vill se mera fram igenom:)

Ch1n
7 april 2015 · 61 Inlägg

Måste verkligen säga vilket grymt arbete du lägger ner. Om man bara inte vore så rädd för att misslyckas på en tight budget så hade jag velat ge mig på det med.
Lycka till och jag har följt tråden länge. smile

Volvo 740 GL "Vintersläden" (1990)
Volvo XC70 "OceanRace" (2002)
Extrazz En 5a är Livet.
7 april 2015 · 2 005 Inlägg

Fått ihop bakvagnen ännu?   

Du har inte möjlighet att mäta hur lång en av de två stora bitarna blir vid demonering så man vet om man ens har en chans att få in de i ett blästerskåp??

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
7 april 2015 · 2 100 Inlägg

volvoqq skrev:

Dennis_999 skrev:
Bilen lämnades till lackeraren idag!

Ska bli härligt att äntligen få lite färg på den smile

Ja äntligen vill se mera fram igenom:)

smile

Ch1n skrev:
Måste verkligen säga vilket grymt arbete du lägger ner. Om man bara inte vore så rädd för att misslyckas på en tight budget så hade jag velat ge mig på det med.
Lycka till och jag har följt tråden länge. smile

Tack!

Extrazz skrev:
Fått ihop bakvagnen ännu?   

Du har inte möjlighet att mäta hur lång en av de två stora bitarna blir vid demonering så man vet om man ens har en chans att få in de i ett blästerskåp??

Nix, den ligger och väntar så fint så.

Bärarmarna blir cirka 110cm långa vardera när dom är demonterade helt.

Tja!
Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
10 april 2015 · 2 100 Inlägg

Simonzzon skrev:
Fyfan så underbart arbete du gör! Tog mig 2,5 timmar att läsa igenom tråden helt och hållet från start och hitills! Men det var de garanterat värt! Prem lagd så jag inte behöver läsa så mååånga sidor nästa gång jag kikar in här! wink

Tack! Kul att höra smile

Tja!
Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
24 april 2015 · 2 100 Inlägg

Hälsa på bilen idag.

Alla dörrar var klara. Så dom hämtades, även bagageluckan och motorhuven var klara. Dom fick dock inte plats, så dom får vänta ett tag till innan dom kommer hem smile

Tog även en bild på karossen i sig. I det stora hela grundad och klar för resterande färg.

http://i585.photobucket.com/albums/ss296/Dennis_999/170CCD20-546E-45D8-8659-EFD356CE7E8E.jpg

Känns grymt att projektet tar lite fart igen smile

Tja!
Extrazz En 5a är Livet.
24 april 2015 · 2 005 Inlägg

Härligt att den kommer få sig lite ny färg då ju smile

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
JimBo__
25 april 2015 · 1 804 Inlägg

Kul att se att det händer lite grejer igen big_smile

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
Erikzxz
26 april 2015 · 218 Inlägg

Fyfan detta kommer bli NAJS!!! big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang