2445
Sök

Nivån sjunker i expansionskärlet, farligt under vintern?

52 Inlägg
11 oktober 2012
Trådstartare
Har ett läckande värmepaket och har ej fått tummen ur röven att byta detta då jag har ont om pengar.

Givetvis försvinner det ju vatten ur expansionskärlet, men det jag undrar är om ifall jag tömmer expansionskärlet och häller i färdigblandad glykol/vatten till max nivå, som även kommer att försvinna ur kärlet, kommer det fortfarande att finnas glykol runt i systemet så att jag inte behöver oroa mig så mycket under vintern ( eller nu när minusgraderna stiger fram under nätterna ) ?

3 259 Inlägg
11 oktober 2012
Jag vet inte om jag hänger med på frågeställningen riktigt men så länge du har vatten i expansionskärlet så finns det ju i resten av systemet också, men är det inte kylarvätska i expansionskärlet så kan du omöjligt veta hur mycket kylarvätska som är kvar i resten av systemet eftersom den läcker... Men även om den står tom på kylarvätska så fryser den ju inte sönder för det, det är ju när man bara har vatten eller för klen glykolblandning i kylarsystemet som det fryser sönder.

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Handledare
1 481 Inlägg
11 oktober 2012
JonR skrev:
Jag vet inte om jag hänger med på frågeställningen riktigt men så länge du har vatten i expansionskärlet så finns det ju i resten av systemet också, men är det inte kylarvätska i expansionskärlet så kan du omöjligt veta hur mycket kylarvätska som är kvar i resten av systemet eftersom den läcker... Men även om den står tom på kylarvätska så fryser den ju inte sönder för det, det är ju när man bara har vatten eller för klen glykolblandning i kylarsystemet som det fryser sönder.

Mvh/Jon

Det fryser inte sönder om man har för lite glykol. Även en mindre mängd glykol gör att det bara blir issörja utan sprängkraft. Sedan att bilen inte kan köras utan att tinas upp är en nackdel man får ta.

3 259 Inlägg
11 oktober 2012
Sprängkraften kommer sen när motorn körs o kokar sönder med gegga istället för flytande vätska! wink

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

52 Inlägg
12 oktober 2012
Trådstartare
Okej så jag kan med andra ord fortfarande köra tidigt på morgonen i minusgrader, bara bilen får tinas upp på tomgång en stund om jag har fattat det rätt?

En god nyhet är att jag köpte ett nytt värmepaket idag och äntligen kan få ett slut på det läckande eländet. Ska bara ge mig fan att orka byta det också roll

Handledare
1 481 Inlägg
12 oktober 2012
Det spelar ingen roll att det läcker, så länge du fyller på med glykolblandning och inte bara vatten.
Det fryser inte för att du har för lite kylvätska i systemet.
Se till att du inte kör tomt bara. Det är obra.....

Sök