3481
Sök

Är det acceptabelt om försäkringsbolag kontinuerligt övervakar sina kunder?

///R-Rated
523 Inlägg
12 oktober 2012
Ne fy fan!

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white

1 319 Inlägg
12 oktober 2012
RD_87 skrev:
Jo jag tar alkolåset före hastighetsövervakaren direkt!! Där har vi ett riktigt samhällsproblem. smile

Andra övriga droger fungerar ju dock lika bra att köra med fast man har alkolås så vi tar ju inte bort så många påverkade i trafiken ändå..

_----------'

Avstängd
10 388 Inlägg
12 oktober 2012
Big_JN skrev:
it_mutt skrev:
Big_JN skrev:
På grund av personer som dig som inte ser nåt problem med detta så ger vi sakta bort den lilla frihet vi har bit för bit!

"Jag gör inget olagligt så jag har inget att vara rädd för" är den värsta jävla ursäkten för att sälja ut sin integritet som finns!

"Den som ger bort sin frihet för sin säkerhet förtjänar varken frihet eller säkerhet"

Om försäkringsbolagen gör så att det kostar tiotusentals kr mer för att inte bli kontrollerad så blir det helt plötsligt inte så valbart längre, iallafall inte för dom som inte tjänar så bra!

"Om..." ja om inte "om" fanns kunde vi segla till Danmark på ett järnspett.

Läste du vad jag skrev? Jag gjorde ett klart tillägg om att jag ansåg att det borde vara valfritt. Det ger isf möjligheten att välja bort det. Men, den biten valde du kanske bort att missa?

Ska du sen sitta och kasta dig med citat, så gör gärna just det, citera, och gör det rätt;

Det Benjamin Franklin sa var; "De som ger upp sin grundläggande frihet för att köpa sig lite tillfällig trygghet, förtjänar varken frihet eller trygghet."

Sen tycker jag nog du ska lära dig lite om grundbetydelsen av integritet innan du använder ordet. Mest så du förstår det ordentligt (vilket du uppenbarligen har missat lite).

Din personliga integritet däremot påverkas inte det minsta av en valmöjlighet.

Det är kanske inte heller upp till dig att avgöra vad som är "värsta ursäkten". För min del handlar det inte om någon ursäkt alls. Enligt mig är det inte ens ett minimalt intrång på den personliga integriteten om jag får möjligheten att välja, eller välja bort.

Men, om du nu så gärna vill leka med citat;

C. Coolidge; "Frihet är inte kollektiv, den är personlig. All frihet är individuell frihet."

Och något du kanske borde ha lite mer i tankarna är Rosa Luxemburgs ord; "Frihet innebär alltid frihet för oliktänkande.", innan du går i taket över att någon inte tycker som dig nästa gång.

WOW så imponerad jag blir av dina kunskaper roll men en skithög är alltid en skithög oavsett vad...

Jag citerade inte Franklin rakt av för då hade jag skrivit det, du vet väl om att man kan använda citat tecken till mer än citat va?

Och du kanske inte läste vad jag skrev?

"Om försäkringsbolagen gör så att det kostar tiotusentals kr mer för att inte bli kontrollerad så blir det helt plötsligt inte så valbart längre, iallafall inte för dom som inte tjänar så bra!"

Tror knappast att försäkringsbolagen kommer sänka något, tvärtemot kommer dom att höja för dom som vägrar. Men du är säkert född med guldsked i mun eller så betalar Pappa så det är säkert lugnt för dig!

EDIT:

Angående Integritet så menar jag lagens betydelse för den Personliga Integriteten dvs, privat sfär, enskild sfär, personlighetssfär, privatliv osv men det kanske du inte förstod?

Som språkvetare med inriktning sociolingvistik är jag fullt medveten om vad det var för tecken. Men då du själv hänvisar till att det var citationstecken, så tycker jag du ska ta och kolla upp vad de ska användas till, du verkar uppenbarligen inte ha någon större koll heller här.

"Om" är inte direkt intressant för diskussionen egentligen. För det är rena spekulationer och inte ens spekulationen är rimlig "Om försäkringsbolagen gör så att det kostar tiotusentals kr mer...".

Du finner själv det vidare troligt?

Och om det är ett val är det -fortfarande- inte ett intrång i/på din privata sfär.

Kan ställa samma fråga till dig (utan att för den del ta upp diskussionen om det i tråden); Är du emot övervakning på torg, i parker osv också?
Senast redigerat av it_mutt (12 oktober 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
12 oktober 2012
sleepyoh skrev:
RD_87 skrev:
Jo jag tar alkolåset före hastighetsövervakaren direkt!! Där har vi ett riktigt samhällsproblem. smile

Andra övriga droger fungerar ju dock lika bra att köra med fast man har alkolås så vi tar ju inte bort så många påverkade i trafiken ändå..

Jaadu? Vi blir iaf av med dem som kör dagen efter & de som inte tänker när de ska hem vid kvällens slut. Jag är ju själv av den åsikten att det nästan borde vara skottpengar (skyddsjakt) på rattfyllon men det kanske bara är jag?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Avstängd
10 388 Inlägg
12 oktober 2012
RD_87 skrev:
sleepyoh skrev:
RD_87 skrev:

Jaadu? Vi blir iaf av med dem som kör dagen efter & de som inte tänker när de ska hem vid kvällens slut. Jag är ju själv av den åsikten att det nästan borde vara skottpengar (skyddsjakt) på rattfyllon men det kanske bara är jag?

Sannerligen inte, jag skänker gärna lite pengar till den fonden som betalar ut skottpengarna

1 171 Inlägg
12 oktober 2012
Jag är ganska så emot övervakning på torg och i parker också då det skickar ut en signal om att alla är misstänkta för brott. Det flyttar bara kriminaliteten till andra ställen och skapar istället ett hårdare samhälle utanför där folk inte litar på varandra.

Det som händer med boxen är ju att samhället tappar förtroende för oss som förare och på sätt och vis tar ansvaret från oss att sköta oss och lägger det på övervakningstekniken istället. Ingen bra utveckling. Förutom det jag redan nämnt att det kommer vävas in och användas till fler syften i framtiden. Kanske skicka ut automatiska böter, spåra personer osv. De kommer inte kunna motstå när möjligheterna finns.

Avstängd
10 388 Inlägg
12 oktober 2012
zoopåse skrev:
Jag är ganska så emot övervakning på torg och i parker också då det skickar ut en signal om att alla är misstänkta för brott. Det flyttar bara kriminaliteten till andra ställen och skapar istället ett hårdare samhälle utanför där folk inte litar på varandra.

Det som händer med boxen är ju att samhället tappar förtroende för oss som förare och på sätt och vis tar ansvaret från oss att sköta oss och lägger det på övervakningstekniken istället. Ingen bra utveckling. Förutom det jag redan nämnt att det kommer vävas in och användas till fler syften i framtiden. Kanske skicka ut automatiska böter, spåra personer osv. De kommer inte kunna motstå när möjligheterna finns.

Det gör larm på bilen också (om vi nu ska hårddra det)

1 171 Inlägg
12 oktober 2012
Ja, fast den påverkar inte den personliga integriteten så länge du inte filmar folk inifrån din bil utifall att de skulle se ut att stå och fundera på att bryta sig in.

Avstängd
10 388 Inlägg
12 oktober 2012
zoopåse skrev:
Ja, fast den påverkar inte den personliga integriteten så länge du inte filmar folk inifrån din bil utifall att de skulle se ut att stå och fundera på att bryta sig in.

Ah crap...nej, jag sa jag inte skulle ta det i tråden, vill du diskutera det, så kör vi det på pm ist smile

2 126 Inlägg
12 oktober 2012
it_mutt skrev:
Som språkvetare med inriktning sociolingvistik är jag fullt medveten om vad det var för tecken. Men då du själv hänvisar till att det var citationstecken, så tycker jag du ska ta och kolla upp vad de ska användas till, du verkar uppenbarligen inte ha någon större koll heller här.

Om du tror jag blir imponerad av dina sk "meriter" (Kolla nu använde jag citat tecken för att vara ironisk vad hemskt) så tänk om!
Tvärtemot så fick jag bevisat för mig precis det jag misstänkte.

it_mutt skrev:
"Om" är inte direkt intressant för diskussionen egentligen. För det är rena spekulationer och inte ens spekulationen är rimlig "Om försäkringsbolagen gör så att det kostar tiotusentals kr mer...".

Du finner själv det vidare troligt?

Och om det är ett val är det -fortfarande- inte ett intrång i/på din privata sfär

Ja inget förvånar mig när det gäller bolag som gör allt för att mjölka folk på pengar. Detta system finns redan i England och där har försäkringspremierna på bilar skjutit i höjden.

När man börjar kolla upp när, var och hur jag använder bilen, vart jag kör osv är så det kränkning av min Personliga Integritet enligt min högst personliga åsikt.

it_mutt skrev:
Kan ställa samma fråga till dig (utan att för den del ta upp diskussionen om det i tråden); Är du emot övervakning på torg, i parker osv också?

Ja det är jag, speciellt när statens egna undersökningar visar att det inte fungerar. Har inte blivit en enda minskning av vare sig misshandel eller rån på dom platserna kamerorna finns!
Bilderna håller ofta för dålig kvalitet samt så är det lätt att maskera sig så dom har ingen som helst nytta!
Senast redigerat av Big_JN (12 oktober 2012)

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 oktober 2012
Ni som gillar att citera kan ju citera Murphy:
"Om någonting inte kan gå fel, så går det fel i alla fall."

Jag gillar Sverige som det är idag. Jag vet inte hur det ser ut om 150 år och vem som styr då men kanske tycker vi då det är okej att dödsstraff delas ut via knapptryckningar styrda av det enda partiet?

Ja jag raljerar. Men om något viktigt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Avstängd
10 388 Inlägg
12 oktober 2012
Big_JN skrev:
....

Du läser ju inte vad jag skriver vilket gör det hela totalt menlöst.

caromania skrev:

Jag gillar Sverige som det är idag. Jag vet inte hur det ser ut om 150 år och vem som styr då men kanske tycker vi då det är okej att dödsstraff delas ut via knapptryckningar styrda av det enda partiet?

Visst är det så att inställningarna hela tiden ändras, så, ptja, det skulle kunna bli så
Senast redigerat av it_mutt (12 oktober 2012)

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 oktober 2012
it_mutt skrev:
Big_JN skrev:
....

caromania skrev:

Visst är det så att inställningarna hela tiden ändras, så, ptja, det skulle kunna bli så

Well, who gives a fuck, eller vad? Känns som en axelryckning där?

Vi har ju ett val idag. Kanske är det helt okej att tydligt visa just nu att det här inte passar oss? Så det kanske inte blir verklighet, apropå mitt inlägg om integritet som Ni inte såg, Sir Väs.

Rq's parallell till klassikern 1948 är ju något att faktiskt fundera på. Frihet under ansvar osv.

Avstängd
10 388 Inlägg
12 oktober 2012
caromania skrev:
it_mutt skrev:
Big_JN skrev:
....

caromania skrev:

Well, who gives a fuck, eller vad? Känns som en axelryckning där?

Vi har ju ett val idag. Kanske är det helt okej att tydligt visa just nu att det här inte passar oss? Så det kanske inte blir verklighet, apropå mitt inlägg om integritet som Ni inte såg, Sir Väs.

Rq's parallell till klassikern 1948 är ju något att faktiskt fundera på. Frihet under ansvar osv.

Mest bara att varken du eller jag kan styra över vad som händer om 150 år och de faktum att det hänt otroligt mycket de senaste 150 åren.

Personligen reagerar jag på sånt jag är emot, saker och ting som inte stör mig finner jag inte heller någon anledning att "gapa emot" (självfallet)

Rallyförare
1 075 Inlägg
13 oktober 2012
Dom får ju svårt att mäta koncentration, körskicklighet, blinkers användande och backspegelkoll, rattfylla, vårdslöshet i trafik osv osv osv, det enda dom kan avläsa är hastigheten = den minst intressanta faktorn när en olycka är framme (för det mesta enligt mig...)

Forummoderator
9 299 Inlägg
13 oktober 2012
Utrustning styr redan idag försäkringar. Har du larm sänks premien, har du rattkrycka lika så. (I vissa bolag) En bil med svag motor är oftast billigare än en med stark osv. Det är väl snarare en trend att hoppas på, ju passivt säkrare bilen är, desto billigare blir det att äga den. Jag kan tänka mig att det inom kort kommer bolag som erbjuder rabatt om man tex installerar alkolås om det inte redan finns.

Däremot tror jag det här mera handlar om en felaktigt uttryckt vision, likt de funderingar som finns att sammankoppla fartkameror så de kan räkna ut medelhastighet mellan kameror. Tekniskt möjligt men praktiskt svårlöst.

Sedan tillhör jag den grupp personer (vi är för få?) som anser att det är oerhört intressant och viktigt att värna om hur samhället ser ut även långt efter vår död. Men jag är faktiskt inte ung nog för att veta allting, så jag har sannolikt fel igen.

Forummoderator
18 306 Inlägg
13 oktober 2012
Kanske blir  kontentan att vi har stora bilar med mycket utrustning. Men utan motor... kanske en 1.5-liters diesel eller rent av elmotor? Tror inte utvecklingen går att hejda.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

370 Inlägg
13 oktober 2012
caromania skrev:
Utrustning styr redan idag försäkringar. Har du larm sänks premien, har du rattkrycka lika så. (I vissa bolag) En bil med svag motor är oftast billigare än en med stark osv. Det är väl snarare en trend att hoppas på, ju passivt säkrare bilen är, desto billigare blir det att äga den. Jag kan tänka mig att det inom kort kommer bolag som erbjuder rabatt om man tex installerar alkolås om det inte redan finns.

Däremot tror jag det här mera handlar om en felaktigt uttryckt vision, likt de funderingar som finns att sammankoppla fartkameror så de kan räkna ut medelhastighet mellan kameror. Tekniskt möjligt men praktiskt svårlöst.

Sedan tillhör jag den grupp personer (vi är för få?) som anser att det är oerhört intressant och viktigt att värna om hur samhället ser ut även långt efter vår död. Men jag är faktiskt inte ung nog för att veta allting, så jag har sannolikt fel igen.

England har kameror som räknar ut medel hastigheten på en sträcka

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se

1 319 Inlägg
13 oktober 2012
Unleash skrev:
caromania skrev:

England har kameror som räknar ut medel hastigheten på en sträcka

Våra kameror har också den funktionen men den används inte..

_----------'

BMW Fanatiker
191 Inlägg
13 oktober 2012
Varken för eller emot egentligen.

Kör själv oftast lagligt så lite billigare försäkring hade ju inte skadat, tycker även att folk är lite överdrivet paranoida med hela "store bror ser dig"-/Öst Tyskland grejen.

Fast jag ogillar principen, att man ska behöva bevisa att man kör lagligt.

Sök