Köpråd av den bästa, pålitligaste begagnade bilen för 20-25000kr volvo 850/855 säger 9/10, vad säger ni?

zemet
12 december 2012 · 4 038 Inlägg

Aero T16 skrev:
Chiptrimma en bil som har rullat 20000 mil kan få följdproblem som tex att kopplingen börjar slira eller andra delar av bilen inte klarar av den högre effekten. Kan vara värt att tänka på innan du börjar trimma den.

En Haynes verkstadshandbok är alltid bra att ha.

Jo men börjar kopplingen ge sig så hade den nog gett sig inom en snar tid ändå.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 december 2012 · 13 742 Inlägg

Aero T16 skrev:
Chiptrimma en bil som har rullat 20000 mil kan få följdproblem som tex att kopplingen börjar slira eller andra delar av bilen inte klarar av den högre effekten. Kan vara värt att tänka på innan du börjar trimma den.

En Haynes verkstadshandbok är alltid bra att ha.

kopplingen är nog det enda man behöver oroa sig för.
Har åkt chipade t5 som gått över 35K och det har aldrig varit något som gått sönder av den anledningen.
att slitdelar slits något mer lär vara sant men kopplingen dör förr eller senare om den börjar slira

frågan är om det inte är bättre att byta den när den slirar chippad istället för att vänta på att den börjar slira orginal när man drar husvagnen  och blir stånde i någon backe smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Rquired Allmänt envis
12 december 2012 · 12 512 Inlägg

Growe skrev:

Rquired skrev:
En V70 har bra halv och helljus original vill jag minnas, visst extraljus eller xenonkonvertering är en annan sak men original ljus borde inte upplevas som otillräckligt. Slitna insatser påverkar dock ljuset negativt och på femton år får dessa en hel del stryk, om du inte är nöjd med ljuset är frågan om nya strålkastare inte är en billigare och laglig lösning till bättre ljus?

Läser man vad de som säljer trim eller de som kör trimmade bilar skriver låter det gärna som guld och gröna skogar, men biltillverkare testar och måste testa sina bilar under extrema förhållanden så någon press och slarv är det inte frågan om när programvaran utvecklas. Och de firmor som trimmar bilarna ägnar knappast flera veckor åt varje bil utan skall också sälja sin produkt och göra en vinst, och hur sannolikt är det att ett par anställda på en liten trimfirma gör en bättre programvara än vad hela Volvo´s stab på motorutveckling gör och dessutom hinner testa den mer noggrant? För att sedan få ut 20-50hk extra och kunna sälja den för några tusenlappar?

Lustigt att Volvo och alla andra biltillverkare gör om detta misstag igen och igen för varje ny modell de lanserar, istället för att anställa dessa genier som genom något mirakel kan få fram bättre program för bara några tusenlappar. roll 

Nej chiptrim går ut på att minska motorns marginaler och pressa komponenterna lite extra för att få ut mer effekt, och om det görs på rätt sätt är det ingen fara för bilens drivlina.

faktist så är det nog inte hållbarheten som är tillverkarens stora problem men alla bilar måste klara emissionerna som är stallda på bilen. en chiptrimmare skiter i det utan går på utan att bekymra sig om detta så länge bilen följer kraven för co halten och hc halten så är det lungt.
dessutom ska bilen klara av att köra på väldigt udda sätt utan att gå sönder det skiter tillverkaren i oxå
men oftast är det bränsle och laddtryck som ökas och agresivare tändning

men det är inte enbart att hållbarheten minskar utan finns mycket saker som påverkar.
och avgaskraven är nog det som kostar mest att lyckas med.

Jo en av marginalerna jag tänkte på var just utsläpp, jag ville mer peka på att chiptrim inte handlar om att tillverkaren gjort ett dåligt jobb från första början utan att man faktiskt skär ner på marginaler som bilen inte behöver beroende på vem man frågar. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
tragedy
17 december 2012 · 146 Inlägg

Aero T16 skrev:
Chiptrimma en bil som har rullat 20000 mil kan få följdproblem som tex att kopplingen börjar slira eller andra delar av bilen inte klarar av den högre effekten. Kan vara värt att tänka på innan du börjar trimma den.

En Haynes verkstadshandbok är alltid bra att ha.

skitsurt, då skippa jag nog det. är d svårt o byta koppling o va kostar det?

precis en sådan jag hittat, HAYNES, tänkte jag skulle klippa en sådan o ge mig på småfix själv.
vad stå det t.e.x i en sådan?

tragedy
17 december 2012 · 146 Inlägg

zemet skrev:
Jo men börjar kopplingen ge sig så hade den nog gett sig inom en snar tid ändå.

hur märker man man att den börjar ge sig? är d svårt o fixa? dyrt? big_smile

tragedy
17 december 2012 · 146 Inlägg

Growe skrev:
kopplingen är nog det enda man behöver oroa sig för.
Har åkt chipade t5 som gått över 35K och det har aldrig varit något som gått sönder av den anledningen.
att slitdelar slits något mer lär vara sant men kopplingen dör förr eller senare om den börjar slira

frågan är om det inte är bättre att byta den när den slirar chippad istället för att vänta på att den börjar slira orginal när man drar husvagnen  och blir stånde i någon backe smile

nu blir jag förvirrad när ngn säger vise o den andra säger versa tongue återigen, hur märker jag om den är slut?

tragedy
17 december 2012 · 146 Inlägg

Rquired skrev:

Growe skrev:

Rquired skrev:
En V70 har bra halv och helljus original vill jag minnas, visst extraljus eller xenonkonvertering är en annan sak men original ljus borde inte upplevas som otillräckligt. Slitna insatser påverkar dock ljuset negativt och på femton år får dessa en hel del stryk, om du inte är nöjd med ljuset är frågan om nya strålkastare inte är en billigare och laglig lösning till bättre ljus?

Läser man vad de som säljer trim eller de som kör trimmade bilar skriver låter det gärna som guld och gröna skogar, men biltillverkare testar och måste testa sina bilar under extrema förhållanden så någon press och slarv är det inte frågan om när programvaran utvecklas. Och de firmor som trimmar bilarna ägnar knappast flera veckor åt varje bil utan skall också sälja sin produkt och göra en vinst, och hur sannolikt är det att ett par anställda på en liten trimfirma gör en bättre programvara än vad hela Volvo´s stab på motorutveckling gör och dessutom hinner testa den mer noggrant? För att sedan få ut 20-50hk extra och kunna sälja den för några tusenlappar?

Lustigt att Volvo och alla andra biltillverkare gör om detta misstag igen och igen för varje ny modell de lanserar, istället för att anställa dessa genier som genom något mirakel kan få fram bättre program för bara några tusenlappar. roll 

Nej chiptrim går ut på att minska motorns marginaler och pressa komponenterna lite extra för att få ut mer effekt, och om det görs på rätt sätt är det ingen fara för bilens drivlina.

faktist så är det nog inte hållbarheten som är tillverkarens stora problem men alla bilar måste klara emissionerna som är stallda på bilen. en chiptrimmare skiter i det utan går på utan att bekymra sig om detta så länge bilen följer kraven för co halten och hc halten så är det lungt.
dessutom ska bilen klara av att köra på väldigt udda sätt utan att gå sönder det skiter tillverkaren i oxå
men oftast är det bränsle och laddtryck som ökas och agresivare tändning

men det är inte enbart att hållbarheten minskar utan finns mycket saker som påverkar.
och avgaskraven är nog det som kostar mest att lyckas med.

Jo en av marginalerna jag tänkte på var just utsläpp, jag ville mer peka på att chiptrim inte handlar om att tillverkaren gjort ett dåligt jobb från första början utan att man faktiskt skär ner på marginaler som bilen inte behöver beroende på vem man frågar. smile

låter väldigt logiskt, vf skulle inte tillverkaren göra detta o testa x1000000 då dom är så mkt större än chiptrimmarbranchen?

xXSammy
17 december 2012 · 6 570 Inlägg

tragedy skrev:

zemet skrev:
Jo men börjar kopplingen ge sig så hade den nog gett sig inom en snar tid ändå.

hur märker man man att den börjar ge sig? är d svårt o fixa? dyrt? big_smile

Varv ökar fortare/fastnar vid gaspådrag under högre hastigheter
Kopplingen tar högt upp
Om du varvar 4000 och släpper kopplingen i 50 så händer det inget (Om bilen hugger är kopplingen ok)

Cirkus 5-9 tusen beroende på verkstad ovs.

De/Dem
zemet
17 december 2012 · 4 038 Inlägg

tragedy skrev:

zemet skrev:
Jo men börjar kopplingen ge sig så hade den nog gett sig inom en snar tid ändå.

hur märker man man att den börjar ge sig? är d svårt o fixa? dyrt? big_smile

Du märker det när du gasar på dom högre växlarna typ 3an och varvtalet ökar men inte hastigheten. Innan detta så kan du märka att pedalen känns svampig och inte går hela vägen upp.

Det är svårt att fixa, speciellt på din bil. Det måste man ha bra skruvarvana och ordentliga verktyg till. Tar nog en duktig mekaniker minst en dag att fixa. Men eftersom du har köpt en av sveriges vanligaste bilar så finns det väldigt mycket duktigt folk som kan hjälpa dig och som gör jobbet svart. Då blir det ju mycket billigare helt plötsligt:) Skulle tro att du får betala iaf 5K för att byta koppling om du gör det svart.

Verkstad kostar det säkert 20K men det är mer än jag vet, kanske är billigare.

Det finns ju väldigt många bra chiptrimmsfirmor och volvo anlitar ju sin egen trimfirma polestar så dom kan sälja chiptrimmade bilar utan att garantin påverkas. Så vill du chippa så gör det, din bil kommer inte gå sönder pga chippet om den inte var i dåligt skick innan. Och då hade den ändå gått sönder någon månad senare.

Kör du lugnt med bilen och inte står och burnar eller använder kopplingen som en kärring så har du inget att oroa dig över. Och burnar du eller använder kopplingen som en kärring så går den ju sönder snart ändåsmile

Som sagt finns väldigt många duktiga som kan meka volvo för en billig peng. Har du råd att inte köra svenskt?smile

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
tragedy
17 december 2012 · 146 Inlägg

Malheus skrev:
Varv ökar fortare/fastnar vid gaspådrag under högre hastigheter
Kopplingen tar högt upp
Om du varvar 4000 och släpper kopplingen i 50 så händer det inget (Om bilen hugger är kopplingen ok)

Cirkus 5-9 tusen beroende på verkstad ovs.

fick 2 olika priser där, zemet säger 20k för o laga(fast han är osäker) o du säger 5-9k, har du gjort d elr vet ngn som gjort kopplingsbytet nyligen?

xXSammy
17 december 2012 · 6 570 Inlägg

tragedy skrev:

Malheus skrev:
Varv ökar fortare/fastnar vid gaspådrag under högre hastigheter
Kopplingen tar högt upp
Om du varvar 4000 och släpper kopplingen i 50 så händer det inget (Om bilen hugger är kopplingen ok)

Cirkus 5-9 tusen beroende på verkstad ovs.

fick 2 olika priser där, zemet säger 20k för o laga(fast han är osäker) o du säger 5-9k, har du gjort d elr vet ngn som gjort kopplingsbytet nyligen?

Nyligen bytt koppling på en Ford Focus 2006a (Facelift) gick på 9.000 för kunden om jag minns rätt

Kopplingen i sig var rätt dyr, 3k

De/Dem
tragedy
17 december 2012 · 146 Inlägg

zemet skrev:

tragedy skrev:

zemet skrev:
Jo men börjar kopplingen ge sig så hade den nog gett sig inom en snar tid ändå.

hur märker man man att den börjar ge sig? är d svårt o fixa? dyrt? big_smile

Du märker det när du gasar på dom högre växlarna typ 3an och varvtalet ökar men inte hastigheten. Innan detta så kan du märka att pedalen känns svampig och inte går hela vägen upp.

Det är svårt att fixa, speciellt på din bil. Det måste man ha bra skruvarvana och ordentliga verktyg till. Tar nog en duktig mekaniker minst en dag att fixa. Men eftersom du har köpt en av sveriges vanligaste bilar så finns det väldigt mycket duktigt folk som kan hjälpa dig och som gör jobbet svart. Då blir det ju mycket billigare helt plötsligt:) Skulle tro att du får betala iaf 5K för att byta koppling om du gör det svart.

Verkstad kostar det säkert 20K men det är mer än jag vet, kanske är billigare.

Det finns ju väldigt många bra chiptrimmsfirmor och volvo anlitar ju sin egen trimfirma polestar så dom kan sälja chiptrimmade bilar utan att garantin påverkas. Så vill du chippa så gör det, din bil kommer inte gå sönder pga chippet om den inte var i dåligt skick innan. Och då hade den ändå gått sönder någon månad senare.

Kör du lugnt med bilen och inte står och burnar eller använder kopplingen som en kärring så har du inget att oroa dig över. Och burnar du eller använder kopplingen som en kärring så går den ju sönder snart ändåsmile

Som sagt finns väldigt många duktiga som kan meka volvo för en billig peng. Har du råd att inte köra svenskt?smile

INTE EN ANING om jag kör som en kärring, jag tror nästan d. kärringar slirar på kopplingen sägs de, hur gör man när man slirar på kopplingen undrar jag då? jag kanske gör de utan o veta om d.

som jag svarade innan, en stor skillnad på ditt svar o föregåendes. tongue hoppas ngn har en mer exaktare siffra. har ju som sagt en polare som jobbar på mekonomen verkstad.

tragedy
17 december 2012 · 146 Inlägg

en annan grej jag har funderat på, bilen är fullservad upp till 19k mil o nu är den uppe i 21. måste serva den nu men den skulle servats vid 20k som ni vet. vad ska jag säga när jag boka service? vilken verkstad ska jag välja? mekonomen? volvos egna verkstad kanske, läst dom hade niceprice? ska jag koppla in OBDII(något jag gissar på för jag hört tidigare i tråden att denna maskin felsöker) först själv med en polare o försöka ge mig på dom fel (om jag nu hittar några?!) jag kanske hittar? big_smile

tragedy
17 december 2012 · 146 Inlägg

Malheus skrev:

tragedy skrev:

Malheus skrev:
Varv ökar fortare/fastnar vid gaspådrag under högre hastigheter
Kopplingen tar högt upp
Om du varvar 4000 och släpper kopplingen i 50 så händer det inget (Om bilen hugger är kopplingen ok)

Cirkus 5-9 tusen beroende på verkstad ovs.

fick 2 olika priser där, zemet säger 20k för o laga(fast han är osäker) o du säger 5-9k, har du gjort d elr vet ngn som gjort kopplingsbytet nyligen?

Nyligen bytt koppling på en Ford Focus 2006a (Facelift) gick på 9.000 för kunden om jag minns rätt

Kopplingen i sig var rätt dyr, 3k

du jobbar med d då förstår jag? underbart, kan väl inte skilja så mkt ändå? kan man köpa en koppling själv o ta till verkstad o sedan låta dom sätta dit den du har med?

xXSammy
17 december 2012 · 6 570 Inlägg

tragedy skrev:

Malheus skrev:

tragedy skrev:

fick 2 olika priser där, zemet säger 20k för o laga(fast han är osäker) o du säger 5-9k, har du gjort d elr vet ngn som gjort kopplingsbytet nyligen?

Nyligen bytt koppling på en Ford Focus 2006a (Facelift) gick på 9.000 för kunden om jag minns rätt

Kopplingen i sig var rätt dyr, 3k

du jobbar med d då förstår jag? underbart, kan väl inte skilja så mkt ändå? kan man köpa en koppling själv o ta till verkstad o sedan låta dom sätta dit den du har med?

FWD bilar bör ju ligga runt samma prisklass, sen lär det gå upp för AWD.
Egna delar kan man ta med, alla verkstäder vill ju ha något att göra? Vore dumt att neka ett jobb för man inte får sälja en del som kostar mindre än arbetet själv.

De/Dem
zemet
17 december 2012 · 4 038 Inlägg

Luktar det brända lameller när du kör så använder du kopplingen fel:) Men har du inte märkt något med kopplingen så har du inget att oroa dig för. Grannen har en v70N med originalkoppling som gått 30k mil.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
tragedy
17 december 2012 · 146 Inlägg

lysande gubbar, fick inget svar på detta, ni kanske missat d, här kommer d igen smile

en annan grej jag har funderat på, bilen är fullservad upp till 19k mil o nu är den uppe i 21. måste serva den nu men den skulle servats vid 20k som ni vet. vad ska jag säga när jag boka service? vilken verkstad ska jag välja? mekonomen? volvos egna verkstad kanske, läst dom hade niceprice? ska jag koppla in OBDII(något jag gissar på för jag hört tidigare i tråden att denna maskin felsöker) först själv med en polare o försöka ge mig på dom fel (om jag nu hittar några?!) jag kanske hittar? big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang